«ما سعی می‌کنیم هرگز فراموش نکنیم که دارو برای مردم است و برای سود نیست». این جمله‌ی جورج مرک بنیان‌گذار شرکت قدرتمند مرک است. کمتر دانشجو و محققی در حوزه علوم زیستی و آزمایشگاهی وجود دارد، که برای یک بار هم که شده در آزمایشگاه سر و کارش به مواد شیمیایی مرک آلمان نیفتاده باشد. برندی معروف و نام آشنا که همیشه خلوص بالای مواد شیمیایی آن زبان زد محققین بوده است.

کمپانی مرک، قدیمی‌ترین شرکت تولید کننده‌ی مواد شیمیایی آزمایشگاهی و دارویی در جهان است و مواد آزمایشگاهی آن از پرکاربردترین مواد مصرفی در آزمایشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی کشورمان است. به همین دلیل تصمیم داریم در مطلب پیش رو، به معرفی این شرکت و محصولات مختلف آن در حوزه صنعت آزمایشگاهی بپردازیم؛ با ما همراه باشید.

همه چیز درباره برند مرک (merck) آلمان
همه چیز درباره برند مرک (merck) آلمان

سوابق کاری شرکت مرک آلمان

کمپانی مرک، یک شرکت جهانی مراقبت‌های بهداشتی است که راه‌حل‌های بهداشتی نوآورانه‌ای را از طریق داروهای تجویزی، واکسن‌ها، درمان‌های بیولوژیکی و محصولات بهداشتی حیوانات ارائه می‌دهد. مرک یک شرکت چند ملیتی است که در دارمشتات آلمان مستقر است. دفتر مرکزی Merck در Kenilworth NJ قرار دارد، دارای 264 دفتر در 76 کشور جهان است و در هر سه بخش تجاری مراقبت‌های بهداشتی، علوم زیستی و الکترونیک بیش از 12000 کارمند متخصص دارد.

تجهیزات merck آلمان به چه دلیل شناخته شده است؟

کمپانی Merck، یک مجموعه‌ی پیشرو علم و فناوری است و بیش از 20000 محصول در زمینه‌های دارویی، مواد شیمیایی، بیوتکنولوژی و محصولات آزمایشگاهی تولید می‌کند. پیشرفت کمپانی مرک در تمام قاره‌ها و اکثر کشورهای دنیا به‌ سرعت اتفاق افتاده است و این شرکت هم اکنون چهارمین شرکت بزرگ تجهیزات آزمایشگاهی در جهان است.

محصولات آزمایشگاهی این شرکت شامل آنتی‌بادی‌ها، کروماتوگرافی، بازدارنده‌ها، مایعات یونی، ابزار تحقیقات پروتئینی، حلال‌ها، معرف‌های معدنی، بیوشیمیایی، میکروبیولوژی و طیف‌سنجی هستند. تجهیزات merck آلمان به ‌عنوان مرجع و استاندارد در شرکت‌های مختلف شیمیایی و دارویی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این کمپانی در سال‌های اخیر با خرید شرکت‌های سیگما آلدریچ و میلی پور فعالیت‌های خود را گسترش داده است. کمپانی مرک فعالیت‌های خود را در 6 زیر مجموعه زیر انجام می‌دهد:

  • سیگما آلدریج (Sigma Aldrich)
  • ای ام دی میلیپور (EMD millipore)
  • ساپلکو (supelco)
  • اس ‌ای اف ‌سی (SAFC)
  • بیور لیانس (Bioreliance)
  • میلی کیو (Milli-Q)
مهمترین مواد شیمیایی و محصولات آزمایشگاهی کمپانی مرک
مهمترین مواد شیمیایی و محصولات آزمایشگاهی کمپانی مرک

مهمترین مواد شیمیایی و محصولات آزمایشگاهی کمپانی مرک

شرکت مرک، بیش از 30000 ماده شیمیایی تولید می‌کند که با برند اصلی و برندهای زیر مجموعه به اقصی نقاط جهان صادر می‌شوند. مهمترین مواد شیمیایی و محصولات آزمایشگاهی کمپانی مرک در گروه‌های زیر تقسیم‌بندی می‌شوند:

  • گروه اسیدهای پرکاربرد

محصولات گروه اسیدها شامل سیتریک اسید، کلریدریک اسید، استیک اسید، اگزالیک اسید، فسفریک اسید، یدیک اسید، برومیک اسید، سولفوریک اسید و نیتریک اسید هستند.

  • گروه نمکهای معدنی

کلسیم و ترکیبات آن، لیتیم و ترکیبات آن، منگنز و ترکیبات آن، پتاسیم و ترکیبات آن از گروه محصولات نمک‌های معدنی هستند.

  • گروه حلالهای آزمایشگاهی

متانول، هگزانول، پروپانول، کلروفرم، n- هگزان، کلروفرم، پنتانول، دی متیل فرماید، فنول و تولوئن حلال‌های آزمایشگاهی هستند که با درصد خلوص‌های مختلف تولید می‌شوند.

  • گروه معرفها و شناساگرها

آمین‌ها، اسیدهای آلی، کتون‌ها و امیدها هم جزو گروه شناساگرهای آزمایشگاهی هستند.

البته مواد شیمیایی متفرقه‌ دیگری هم وجود دارند که به ‌دلیل تنوع و پراکندگی زیاد، از ذکر نام آنها صرف نظر کردیم.

راهنمای درصد خلوص محصولات آزمایشگاهی merk

محصولات مرک هم مانند سایر برندها دارای تقسیم‌بندی گرید محصول هستند. با توجه به هدف و نوع آزمایش، باید به این گریدها دقت کنیم. این گرید تحت عنوان درصد خلوص مواد روی بسته بندی آنها درج شده است. در ادامه به توضیح معنای این اصلاحات می‌پردازیم تا در زمان خرید دچار سردرگمی نشوید:

  • Analytical chemistry grade که دارای خلوص تقریباً نزدیک به بیشتر از 99 درصد است.
  • Laboratory chemistry grade بسیار خالص نزدیک به بیشتر از 97 درصد است.
  • Laboratory General chemistry grade درجات متغیری از خلوص بسته به نوع استاندارد است.
  • General chemistry grade خالص تقریباً نزدیک به بیشتر از 95 درصد است.
  • Industrial chemistry grade درصد خلوص کمتر از 90 درصد است.

البته این نکته را هم فراموش نکنیم، هر چقدر یک ماده خالص‌تر و دارای گرید بالاتری باشد، گران‌تر خواهد بود!

چه نکاتی را هنگام خرید محصولات مرک باید مد نظر داشت؟
چه نکاتی را هنگام خرید محصولات مرک باید مد نظر داشت؟

چه نکاتی را هنگام خرید محصولات مرک باید مد نظر داشت؟

در شرایط سخت تحریم‌های اقتصادی کشور، واردات محصولات کمپانی‌های معتبر مواد شیمیایی آزمایشگاهی، آن هم با کیفیت بالا کار دشواری است. بنابراین برای خرید محصولات کمپانی مرک لازم است به نکات زیر توجه کنیم:

  1. از معتبر بودن نمایندگی فروش محصولات مرک اطمینان حاصل کنیم.
  2. قیمت محصول را در چند سایت و شرکت مختلف مقایسه کنیم. اگر تفاوت زیادی وجود داشته باشد نشان دهنده تقلبی بودن محصول است.
  3. حتماً ضمانت محصول آزمایشگاهی را درخواست کنیم. کمپانی مرک برای تمام محصولات خود ضمانت اصالت محصول را صادر می‌کند؛ در غیر این صورت بازگشت هزینه را به شما قول می‌دهد.
  4. کد ده رقمی یا Order No محصول سفارشی را چک کنیم. 6 رقم اول این کد نشان دهنده درجه خلوص، گرید و مشخصات کالا و 4 رقم بعدی نشانگر وزن آن است.

برای پیدا کردن این کد ده رقمی در مواد شیمیایی، می‌توانید به سایت مرک و قسمت محصولات آن مراجعه کرده و با وارد کردن نام محصول مورد نظر، کد ده رقمی آن را مشاهده کنید.

  1. شرایط بسته‌بندی محصول را کنترل کنیم، چون کمپانی مرک دقت زیادی در بسته بندی محصولات خود دارد.
  2. با خریداران و مشتریان قبلی محصول مشورت کنید. معمولاً مشتریان قبلی می‌توانند تجربیات خوبی را درباره‌ی یافتن مواد شیمیایی مرک اورجینال و شرکت‌های عرضه کننده‌ی آنها در اختیارتان بگذارند.

خرید محصولات Merck آلمان در شیمیبیو

شرکت شیمیبیو، به ‌عنوان نماینده رسمی تجهیزات merck آلمان در ایران، انواع محصولات و مواد آزمایشگاهی این برند معتبر آلمانی را برای پژوهشگران و محققان ایرانی تأمین می‌کند. اگر بخواهیم برخی از محصولات Merck آلمان در شیمیبیو را نام ببریم، می‌توانیم به استیک اسید، استون، فرمالین، آمونیاک، سدیم هیدروکسید، کلسیم کلرید 2 آبه، کلسیم کلراید خشک، تویین 20 مرک آلمان، اسیدسولفوریک مرک آلمان، اتانول، نیتریک اسید، دی کلرومتان، منیزیم کلراید 6 آبه، آن هگزان، متانول و… اشاره کنیم.

شایان ذکر است که همه محصولات این فروشگاه اینترنتی دارای ضمانت اصل بودن هستند و با ثبت سفارش در این فروشگاه می‌توانید محصولات خود را در کمترین زمان ممکن درب منزل تحویل بگیرید. سایر محصولات شیمیبیو شامل دستگاه‌های آزمایشگاهی، لوازم شیشه‌ای، کیت‌ها، لوازم پلاستیکی، لوازم اندازه گیری، لوازم عمومی، تجهیزات کشت و محیط کشت هستند.