یکی از مسائلی که درمورد سرطان سینه وجود دارد، بازسازی سینه و روش انجام آن است. جراحی بازسازی سینه پس از بیماری با توجه به اندازه گستردگی سرطان، نیاز بیمار و تشخیص پزشک در شکل‌های متفاوتی انجام می‌شود. اگر قصد انجام این عمل را دارید، بهتر است آگاهی کافی از انواع روش­های بازسازی پستان را داشته باشد، تا بهترین نتیجه در برای شما لحاظ شود.

انواع روش های جراحی بازسازی سینه بعد از سرطان

در این مطلب قصد داریم به جراحی بازسازی سینه بعد از سرطان، انواع روش­های ترمیم سینه، عوارض این عمل و هزینه عمل بازسازی سینه بپردازیم؛ پس تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

جراحی بازسازی سینه بعد از سرطان

بازسازی سینه همانگونه که از نام آن پیدا است، عملی است که در افراد مبتلا به سرطان پستان کاربرد بسیاری دارد. ماستکتومی (عمل برداشتن سینه) برای تعداد زیادی از بانوان اثرات روانی بدی به همراه دارد. البته باید خوشحال بود که جراحی بازسازی پستان، به تغییر شکل فرم سینه‌های شما بعد از درمان سرطان کمک شایانی می‌کند. از مزایای این عمل می‌توان به بالا رفتن اعتماد به نفس خانم‌ها و داشتن احساس بهتر اشاره کرد. این جراحی حتما باید زیر نظر یک فوق تخصص پلاستیک صورت بگیرد.

بازسازی پستان یا (Reconstruction Breast) به عمل جایگزینی یک یا هر دو سینه با شکل طبیعی، تقارن و اندازه مناسب گفته می‌شود. همچنین در بعضی افراد، سینه شکل مناسبی نداشته باشد و یا ناهنجاری‌های مادرزادی در رشد سینه­ها وجود داشته است. به عنوان مثال سینه رشد نکرده یا ظاهر خوبی نداشته باشد و نیاز به تغییر عمده داشته باشد و در مواردی این چنین شاید نیاز به بازسازی باشد. با انجام این عمل سینه‌ها ظاهر طبیعی خود را تا حد بسیاری به دست می‌آورند. البته که این نکته را باید یادآور شویم، پستان بازسازی شده تنها ظاهر طبیعی دارد و شما هرگز نمیتوانید عملکرد طبیعی مانند شیردهی از آن داشته باشید.

دلایل مختلف انجام جراحی بازسازی سینه

  • متقارن کردن سینه‌ها
  • کمک کردن به نمای بهتر سینه از روی لباس
  • بازگشت دائمی شکل سینه
  • عدم نیاز به وسایل خارجی زیر سوتین
  • ایجاد احساس بهتر در بیمار و جلوگیری از افسردگی

انواع روش های بازسازی سینه

بیمارانی که عمل ماستکتومی را برای درمان خود انجام داده‌اند، انتخاب­های زیادی برای انجام عمل بازسازی سینه پیش روی خود دارند. شما قبل از تصمیم گیری در مورد روش بازسازی سینه حتما باید با فوق تخصص پلاستیک مشورت کنید. تیم پزشکی شرایط مختلفی را بررسی می‌کند، تا متوجه شود کدام روش برای بیمار مناسب‌تر است.

بازسازی سینه با ایمپلنت یا پروتز پستان

بازسازی سینه با پروتز یکی از راه­های متداول در این زمینه محسوب می‌شود. البته برای انجام این روش باید بافت کافی از سینه وجود داشته باشد. وجود این بافت‌ها به این دلیل است که بتواند ایمپلنت سینه را به طور کامل پوشش دهد.

در صورتی که این بافت‌ها در دیواره پستان بیمار موجود نباشد، و فرد علاقه‌ای به انجام جراحی ایمپلنت نداشته باشد، نیاز است که یک تکنیک بازسازی اتولوگ انجام شود. در معروف‌ترین راه بازسازی، قسمتی از پوست و چربی شکم را برای فرم دادن به سینه استفاده می‌کنند.

بازسازی سینه به روش Tissue Flap (بافت های دیگر بدن)
بازسازی سینه به روش Tissue Flap (بافت های دیگر بدن)

بازسازی سینه به روش Tissue Flap (بافت های دیگر بدن)

با استفاده از بافت‌های طبیعی بدن نیز می‌توان عمل بازسازی سینه را انجام داد. این روش نسبت به پروتز مزایایی دارد به عنوان مثال سینه‌ها فرمی طبیعی‌تر خواهند داشت. در روش Tissue Flap بافت‌های طبیعی از بخش­های دیگر بدن مانند پهلو، شکم و باسن برداشته می‌شود. بعضی اوقات نیز میتوان از بافت های چربی استفاده کرد. البته بهتر است بدانید جراحی با روش فلپ دوره ریکاوری و استراحت طولانی‌تری دارد.

عوارض احتمالی عمل بازسازی پستان

هر عمل جراحی به هر منظوری که انجام شود، ریسک‌ها و عوارض خودش را به همراه دارد بازسازی سینه نیز عوارضی هرچند جزئی دارد. نکته مهم این بخش این است که عوارضی که به آن اشاره میکنیم به صورت نادری ممکن است رخ دهد. برخی از عوارض جراحی بازسازی سینه شامل موارد زیر می‌شود:

  • ایجاد لخته خون
  • عوارض مصرف داروی بیهوشی
  • تجمع آب میان و ورم ناحیه تحت عمل
  • عفونت
  • عدم تقارن سینه ها
  • خون ریزی
  • مرگ سلول های بافت سینه
  • از بین رفتن حساسیت نوک پستان
  • پارگی ایمپلنت

استراحت بعد از عمل بازسازی پستان

بسته به نوع عمل انجام شده برای بازسازی، مدت زمان بستری بودن در بیمارستان متفاوت است. معمولاً شما 10 تا 14 روز بعد از عمل بازسازی سینه نیاز به استراحت خواهید داشت. همان‌طور که گفتیم این زمان در بیمارانی که از روش فلپ بافت برای بازسازی استفاده کردن، امکان دارد طولانی‌تر شود. برای بیرون آوردن مایعات اضافی از سینه از درن‌های مخصوص استفاده می‌شود که بعد از عمل توسط فوق تخصص پلاستیک بررسی می‌شود. اغلب افراد بعد از شش تا هشت هفته پس از جراحی بازسازی سینه می‌توانند به زندگی روزمره خود بازگردند.

بهترین روش بازسازی سینه پس از سرطان
بهترین روش بازسازی سینه پس از سرطان

بهترین روش بازسازی سینه پس از سرطان

در جراحی بازسازی سینه از تکنیک‌های متفاوتی استفاده می‌شود که نمی‌توان از بین آن‌ها بهترین روش را انتخاب کرد. ممکن است برای یک فرد روش فلپ بهترین مدل باشد و برای فرد دیگر روش دیگری انتخاب شود. بهترین روش بازسازی سینه با مشورت پزشک متخصص انتخاب می‌شود. شما می‌توانید با شماره‌های کلینیک مهزیار در سایت تماس گرفته و یا به صورت حضوری به مجموعه مراجعه کنید و با پزشک متخصص مشورت کنید.

مراقبت های بعد از جراحی بازسازی سینه

  • تا هنگامی که درن در بدن هست از استحمام خوداری کنید.
  • بیمار پس از جراحی توانایی انجام فعالیت‌های روزانه خودش را خواهد داشت، فقط لازم است به سمتی که عمل شده است نخوابد و از انجام کارهای سنگین اجتناب کند.
  • تا مدت 6 ماه بعد از عمل از سوتین مخصوص استفاده کند.
  • از استعمال دخانیات خوداری کنید.

جمع بندی

شما می‌توانید عمل بازسازی سینه چند ماه بعد از عمل ماستکتومی انجام دهید. ما به شما توصیه میکنیم، برای انتخاب بهترین زمان انجام جراحی بازسازی سینه و کسب نتایج مطلوب از این عمل، حتما به فوق تخصص پلاستیک مراجعه کنید. اگر بتوانید جراحی را انتخاب کنید که هم در حوزه زیبایی و هم درمانی سرطان تخصص داشته باشد، با یک تیر دو نشان زده‌اید. با مراجعه به کلینیک مهزیار می‌توانید عمل جراحی بازسازی سینه را در بهترین شرایط انجام دهید.