هرز شدن قفل  به چه معناست ؟

مشکلات متعددی زمینه ساز ایراد در عملکرد قفل هستند؛ یکی از انواع مشکلات، گیر کردن کلید می باشد که هنگام چرخاندن در قفل، با گیر کردن آن مواجه می شوید‌ که از علل عمده ایجاد آن، می توان به هرز شدن قفل اشاره کرد. یکی از مهم ترین نکاتی که بایستی در هنگام مواجه شدن با چنین مسئله ای به آن توجه نمایید، این است که هرگاه کلید در قفل نچرخید و دچار ایراد در عملکرد شد، به هیچ عنوان از فشار و زور برای چرخاندن کلید استفاده نکنید. کلید را به آرامی خارج کنید و مجدد در قفل ببرید و بچرخانید، اگر با تکرار چندین بار و بدون فشار به در و صفحه قفل و کلید، درب باز نشد، بایستی برای بررسی دقیق تر و اطلاع از علت آن اقدام نمایید زیرا اگر کلید را به زور یا فشار در قفل بچرخانید، امکان شکستن کلید در قفل بسیار محتمل می باشد. در این مقاله با بررسی علت هرز شدن قفل و جایگزین های مدرن امروزی انواع قفل، نکات مهمی را با شما در میان خواهیم گذاشت؛ با ما همراه باشید.

هرز شدن قفل  به چه معناست ؟
هرز شدن قفل  به چه معناست ؟

قفل در چگونه هرز میشود؟

اکثر قفل ها پس از گذشت چندین سال و استفاده مکرر، ممکن است دچار مشکلاتی شوند. یکی از انواع ایرادات، هرز شدن قفل درب است که علت آن استفاده طولانی مدت و زیاد از قفل می باشد. اگر قفل شما هرز شود، اولین نشانه ای که با آن برخورد خواهید کرد عدم فعالیت صحیح مکانیسم قفل است که می تواند سبب بروز ایراداتی همچون گیر کردن کلید در قفل شود. اولین و بهترین راهکار، تعویض قفل هرز شده با کمک گرفتن از یک فرد کلید ساز کاربلد است و چنانچه خودتان می خواهید راهکارهای مناسب را امتحان کنید باید آگاهی خود را بالا ببرید. مغزی قفل به عنوان مهم ترین بخش تشکیل دهنده اجزای قفل شناخته می شود که اگر دچار هرزشدگی شود کلید در قفل چرخانده نمی شود و قفل باز نمی شود. اگر قفل هرز شد در اولین گام، کلید را به آرامی با فشار کم در مغزی ببرید که ممکن است زبانه ها درب را باز کنند. اگر باز نشد، کلید را وارد قفل کنید و آن را تنظیم کنید تا در جای درست قرار گیرد و به آرامی با دست دیگر به مغزی قفل فشار وارد نمایید. سپس کلید را خارج کنید و مجدد در قفل وارد کنید و به آرامی بچرخانید. به هیچ عنوان از زور و خشونت استفاده نکنید. چنانچه کلید شما در قفل هرز شکست، بایستی با استفاده از اسپری های روان کننده و روغن کاری، مغزی قفل را نرم کنید و کلید را خارج نمایید و اگر پاسخ نداد، ابزاری مناسب انتخاب کنید و آن را از کنار، وارد قفل کرده و سپس ابزار را در قفل بچرخانید تا نوک کلید را بیابید و آن را به سمت عقب بکشید. بدین ترتیب باقی مانده کلید را نیز از قفل خارج نمایید، همچنین می توانید از دم باریک و انبردست نیز استفاده کنید.

انان که در غرب تهران دنبال کلید سازی شبانه روزی هستند کلیک کنید : کلید سازی سیار غرب تهران

 

اشنایی با انواع قفل درب موجود در بازار

یکی از مهم ترین دغدغه های افراد، حفظ امنیت در محل زندگی و کار است. با توجه به آمار سرقت، استفاده از تجهیزات ایمنی برای محافظت از منازل، ادارات، اماکن تجاری، مغازه ها، خودروها، پارکینگ ها و غیره بسیار مهم است زیرا اصلی ترین راه ورود سارقین، درب ورودی می باشد و اولین و مهم ترین راه تجهیز درب ورودی، استفاده از قفل است. امروزه با توجه به پیشرفت در صنایع گوناگون و در راستای رفع نیازهای بشر، انواع قفل های متعدد با جنس، ساختار، کارکرد، کیفیت و قیمت تولید شده اند و در بازار عرضه می شوند. بدون شک اصلی ترین عامل در تعیین خرید قفل، میزان ایمنی و ساختار آن است که در کیفیت تاثیرگذار می باشند. قفلی که محکم و مقاوم باشد، خیال شما را از بابت حفاظت و جلوگیری از سرقت، راحت میکند‌. قفل ها در انواع مختلفی همچون قفل درب ورودی، قفل کمکی، قفل درب حیاط، قفل درب داخل ساختمان و قفل درب آهنی یا تراس ساخته می شوند. قفل درب ورودی در دو نوع ضد سرقت و ساده ساخته می شود که انواع مختلف و بیشماری دارد. تفاوت قفل ساده و ضد سرقت در تعداد زبانه و میزان امنیت است که قفل ساده یک زبانه دارد اما قفل ضد سرقت دارای چندین زبانه و دارای قابلیت قفل شدن از چهار جهت به درون چهارچوب اصلی را داراست و امکان سرقت یا دستبرد را کاهش می‌دهد. قفل ضد سرقت نیز خود به دو زیر مجموعه تقسیم می شود که نوع ساده و هوشمند از انواع آن می باشند. تفاوت قفل کلیدی و هوشمند نیز در نحوه باز کردن درب است که در نوع قفل هوشمند نیازی به کلید نیست و منبع تغذیه جداگانه ای برای آن تعبیه می شود. قفل درب حیاط نیز به دو نوع برقی و معمولی تقسیم می شود که نوع معمولی آن از توپی و بدنه تشکیل شده است اما نوع برقی، از مولد، سیستم فرمان، ریموت کنترل، میکرو سوئیچ و فلاشر و… تشکیل شده است. انواع قفل های داخل آپارتمان نیز به سه نوع سوئیچی، کلیدی و قفل درب سرویس بهداشتی تقسیم می شوند که در پهنا و سیلندر تفاوت دارند. در انتها قفل های مخصوص درب های آهنی یا تراس نیز باتوجه به عمق درب و پهنای مناسب انتخاب میشوند که مدل شاخ دار و مدل سوئیچی از انواع آن می باشد.

 

چگونه بدون کلید درب را باز کنیم؟

۱- در شرایطی که برای باز کردن درب، کلید را در دسترس ندارید می توانید از یک کارت یا ورقه محکم همچون کارت عابر بانک خود کمک بگیرید. با استفاده از کارت آن را از سمت قفل، به لای در وارد کنید تا بالاتر از زبانه قفل جای گیرد، حال زبانه درب را حرکت بدهید و کارت را به سمت پایین بکشید. سپس درب را به سمت داخل فشار دهید تا باز شود.
۲- اگر بنا به هر دلیلی روش پیشین پاسخگو نبود می توانید از هرگونه ابزاری که در دسترس دارید اعم از پیچ گوشتی، سنجاق مو، دم باریک، سنجاق قفلی و انواع روان کننده های درب و قفل استفاده نمایید. ابتدا دو عدد سنجاق یا هر گونه وسیله و ابزار مشابه را در دست بگیرید و یکی را برای جابه جا کردن مغزی قفل و از ابزار دوم برای باز کردن پین های قفل استفاده نمایید. ولی در اخر باید گفت که ما به یک کلید سازی شبانه روزی نیاز داریم.


تکنولوژی استفاده شده در قفل در چگونه است ؟


۱- قفل ضد سرقت

قفل ضد سرقت مجهز به اجزای کامپیوتری و دقیق است که امنیت بسیار بالایی دارد. چشمی ها یا لنزها، سیستم هشدار خرابی درب یا باز بودن درب و پیچ لولای محکم از جمله مهم ترین خصوصیات این نوع قفل است. تکنولوژی استفاده شده در برخی از انواع این قفل از نوع الکترونیکی می باشد که امنیت بالاتری را نسبت به قفل ضد سرقت با تکنولوژی معمولی فراهم می کند همچنین قفل ضدسرقت الکترونیکی قیمت بالاتری را نسبت به نوع معمولی دارد.


۲- قفل درب حیاط

تکنولوژی استفاده شده در این قفل، از نوع مکانیکی می باشد و از دو بخش قسمت داخلی ثابت و بدنه تشکیل شده است. قسمت داخلی قفل در سه نوع گلابی، دایره ای و استوانه ای ساخته می شود که به آن توپی یا مغزی قفل می گویند. مغزی قفل، دارای شیاری است که از آن برای وارد کردن کلید استفاده می شود. سوراخ‌ هایی روی بدنه قفل وجود دارد که در انتهای آن، یک فنر وجود دارد و سوراخ‌ هایی نیز درون توپی قفل موجود است که دارای ساچمه می باشند و کلید در داخل آن چفت می شود.


۳- قفل داخل آپارتمان

تکنولوژی استفاده شده در قفل درب‌ های داخلی منزل و هر نوع آپارتمان، بسیار ساده است. آنها از قفل، دستگیره و مغزی تشکیل می شوند. بخش مرکزی قفل، درون محفظه ای به نام سیلندر قرار دارد و کلید وارد آن می شود و اگر پین ها یا دندانه ها در جای صحیح شیار روی کلید قرار گیرند، عمل چرخش سیلندر و باز شدن قفل انجام می شود‌. دستگیره‌ های این نوع قفل، در دو جهت درب نصب شده و با یک فنر به زبانه وصل می شوند. در نهایت کلیه اجزا و قطعات این نوع قفل، با توجه به اندازه ها در شیار مشخص شده قرار می گیرند.

با استفاده از قفل های هوشمند دیگر نگران هرز شدن قفل در منزل تان نباشید

امروزه با توجه به پیشرفت تکنولوژی و ارتقا سیستم های حفاظتی، نسل جدیدی از انواع قفل ها روانه بازار شده اند که تفاوت های بسیار زیادی با قفل های سری پیشین یا معمول دارند. مشکلاتی اعم از گیر کردن کلید در قفل، هرز شدن قفل، شکستن کلید در قفل و غیره در انواع قفل های معمول که با کلید باز و بسته می شوند رخ می دهند؛ اما قفل های هوشمند که بر مبنای تکنولوژی دیجیتال و الکترونیکی ساخته می شوند از این قاعده مستثنی هستند و به دلیل آنکه از هیچگونه کلید و عملیات مکانیکی جهت باز و بسته کردن درب استفاده نمی شود پس احتمال وقوع هرز شدن قفل را به هیچ عنوان ندارند و سبب ارتقا امنیت و حفاظت نیز می شوند.

…… ساخت سوئیچ خودرو و ریموت کپی در شرکت  امداد کلید تهران ……