بهترین دستگاه لیزر برای موهای زائد کدام است؟
بهترین دستگاه لیزر برای موهای زائد کدام است؟

بهترین دستگاه لیزر برای موهای زائد کدام است؟

زیباجویان برای درمان موهای زائد و ناخواسته خود از دستگاه‌های لیزر‌ مختلفی استفاده می‌کنند و همواره این سوال که کدام دستگاه لیزر موهای زائد با توجه به رنگ پوست و تراکم مو زیباجویان بهتر است را در سر دارند .دراین مقاله قصد داریم دستگاه های لیزر را براساس نوع کاربردشان دسته بندی کرده و پاسخی دهیم به سوالاتی از قبیل :

آیا رنگ مو در نتیجه لیزر تاثیر دارد ؟

کدام دستگاه لیزر برای لیزر موهای تیره مناسب است ؟

کدام دستگاه لیزر برای لیزر موهای بور مناسب است ؟

کدام دستگاه لیزر برای برداشتن تتو مناسب است ؟

آیا دوران بارداری می توان لیزر مو‌های زائد انجام داد؟

تا افراد با فهم این موضوع بتوانند بهترین دستگاه لیزر موهای زائد را مناسب با نیاز خود انتخاب کنند تا در کوتاه ترین زمان به نتیجه مطلوب برسند.

دستگاه های لیزر دایود لومینا و لیزر الکساندرایت گرویتی حذف موهای زائد شرکت پرنیان گستر پرتو سنج از شناخته شده ترین نام ها در کشورما است که باکیفیت‌ترین محصولات روز دنیا را عرضه می نماید. در لیزر الکساندرایت و لیزر دایود با کوتاه شدن طول موج مقدار جذب نور در پوست تیره بیشتر می شود و عمق نفوذ لیزر کاهش میابد در نتیجه برای پوست‌های روشن بهتر عمل می‌کنند .

لیزر‌های (Nd: YAG Laser Long Pulsed) در پوست های تیره ایمن‌تر و بهتر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

دستگاه‌های IPL و Elight که با سیستم فلش لامپ زنون کار می کنند شامل تمامی طول موج‌ها می باشد در نتیجه این فناوری برای پوست های تیره بسیار دردناک خواهد بود.

در ادامه نقطه اثر لیزرهای متفاوت و تایپ پوست های مناسب برای هر لیزر را بررسی می‌کنیم.

آیا رنگ مو در نتیجه لیزر تاثیر دارد ؟

هر چه موها تیره‌‌تر و ضخیم‌تر و نیز پوست روشن‌تر باشد، تاثیر لیزر بیشتر است.
اکثر لیزرها بر موهای بور و کم‌رنگ تاثیر کمی دارند و حدوداً می‌توانند ۳۰ تا ۴۰ درصد این موها را کاهش دهند. افراد با موی بلوند و روشن کاندید خوبی برای لیزر جهت کاهش موهای ناخواسته نمی‌باشند و نیاز به جلسات درمانی بیشتری دارند.

کدام دستگاه لیزر برای موهای بور مناسب است ؟

سیستم لیزر الکساندرایت گرویتی  با طول موج 755 نانومتر با توجه به طول موج کوتاه این لیزر، برای از بین بردن موهای زائد بور و با ریشه های کم عمق و کرکی مناسب است. کاندیداهای مناسب برای این لیزر تایپ پوستی یک و دو هستند. این تایپ پوستی در کشورهایی مانند روسیه و آلمان یافت می شود. در صورت استفاده از این لیزر در تایپ پوست های تیره تر، اثربخشی آن پایین آمده و برای بیمار درد آور خواهد بود.

بهترین دستگاه لیزر برای موهای تیره کدام است ؟

سیستم دستگاه لیزر دایود با طول موج 810-800 نانومتر با توجه به طول موج بلندتری که نسبت به لیزر الکساندرایت دارد ، عمق نفوذش بیشتر بوده و باعث می شود نقطه اثر آن در ریشه موهای تیره بیشتر باشد همچنین با توجه به جذب پایین تر طول موج لیزر دایود در پوست تیره، درد آن نیز نسبت به طول موج لیزر الکساندرایت کمتر خواهد بود. در نتیجه لیزر دایود برای تایپ پوست های 3 و 4 مناسب بوده و در عین موثر بودن، کمترین درد را برای این تایپ پوستی به همراه دارد. استفاده از لیزر دایود برای از بین بردن ریشه موهای زائد توصیه می شود. با استفاده از این طول موج در مدت زمان کوتاه تری نسبت به لیزر الکس نتیجه دلخواه حاصل می شود.

خوب است بدانید که تایپ پوستی 3 و 4 تایپ پوست کشور ایران و اکثر کشورهای خاورمیانه می‌باشد.

بهترین دستگاه لیزر برای برداشتن تتو کدام است ؟

سیستم لیزر Nd-YAG با طول موج 1064 نانومتر دارای بلند ترین طول موج برای انجام عمل رفع موی زائد و برداشتن تتو است. این طول موج به بذرهای خفته دسترسی داشته و باعث از بین رفتن آن ها می شود. همچنین این طول موج کمترین جذب را برای پوست های تیره تایپ پوست 5 و 6 (هند و آفریقا) دارد. استفاده از این طول موج برای تمامی تایپ پوست‌ها به علت تاخیر اندازی در بازگشت مو توصیه می شود.
در شکل زیر عمق نفوذ و نقطه اثر طول موج های متفاوت نشان داده شده است

بهترین دستگاه لیزر برای برداشتن تتو کدام است ؟
بهترین دستگاه لیزر برای برداشتن تتو کدام است ؟

آیا دوران بارداری می توان لیزر مو‌های زائد انجام داد؟
گرچه لیزر ایمن است اما در دوران بارداری، با توجه به حساسیت افراد و مسائل قانونی متعاقب آن، بهتر است از لیزر استفاده نشود.
جهت آگاهی بیشتر شما در زمینه تفاوت لیزر موهای زائد با دستگاههای مختلف برخی انواع جدید توضیح داده میشود.

IPL چیست؟
آی پی ال intense pulse light به معنای سیستم های نور شدید پالسی می‌باشد. در اصل لیزر نیست بلکه فلش لامپهای زنون هستند که نور چند طول موجی و non coherent ایجاد می کنند که قادر است اثرات گوناگون بر روی ساختارهای مختلف پوست داشته باشد و می توان با گزینش فیلترهای مناسب اثر دلخواه برای اهداف مشخص را بدست آورد. دستگاه  IPLروش محبوبی جهت برداشتن موهای زائد و جوان سازی پوست و روشن نمودن لک‌های صورت وهم چنین آثار سطحی جوش های صورت می باشد. با این وجود که دستگاه IPL لیزر نیست اما کارایی و عملکرد مشابه دارد و نسبت به لیزر ارزان‌تر است.
سیستم نوری IPL نیز با روش کار کردی مشابه لیزر‌ها در درمان موهای زائد به کار می رود.

انواع جدید IPL همان E-LIGHT است که علاوه بر نور از رادیوفرکانس نیز به طور همزمان استفاده می کند و به همین دلیل روی موهای کم رنگ (طلایی ، سفید) اثر بهتری دارد. با توجه به پهن باند بودن طیف خروجی از این وسیله، اشعه آن شامل تعداد زیادی طول موج به اضافه طول موج های یاد شده می باشد. در نتیجه این فناوری برای تایپ پوست های 4، 5 و 6 دردناک خواهد بود و توصیه نمی شود.