متاسیلیکات سدیم نوعی نمک معدنی بوده و کاربردهای گسترده صنعتی دارد. این ترکیب نمکی پلیمری به‌صورت کریستال بی‌رنگ یا سفید و حل شده در آب سرد موجود است. خاصیت جذب رطوبت موجود در متاسیلیکات سدیم باعث استفاده از این ترکیب برای ساخت مواد شوینده و ضدعفونی‌کننده شده است. البته کاربردهای این ماده به این موارد محدود نمی‌شود. متاسیلیکات سدیم ده‌ها کاربرد صنعتی و غیر صنعتی دارد. در این مطلب قصد داریم شما را با این ماده معدنی پرکاربرد آشنا کنیم.

متاسیلیکات سدیم چیست؟

متاسیلیکات سدیم یک نوع نمک غیر آلی است که که وزن مولکولی پایینی دارد. متاسیلیکات سدیم با فرمول Na2SiO3 و بلورهای بی‌رنگ یا سفید خود معروف است. متاسیلیکات به‌صورت محلول در آب سرد موجود بوده و در الکل نامحلول خواهد بود. از خواص اصلی این ماده می‌توان به خاصیت مرطوب‌کنندگی، ضدعفونی‌کنندگی و امولسیون‌کنندگی اشاره کرد.

متاسیلیکات سدیم چیست و چه کاربردهایی در صنعت دارد؟
متاسیلیکات سدیم چیست و چه کاربردهایی در صنعت دارد؟

متاسیلیکات سدیم ترکیبی یونی است که از واکنش بین آلکلین کف‌کننده و سود سوزآور تولید می‌شود. از مهم‌ترین محصولات متاسیلیکات سدیم می‌توان ترکیبات ان‌هیدرات، پنتا هیدرات و غیرهیدراته اشاره کرد. قابلیت این ترکیب در جلوگیری از خورده شدن فلزات یکی از مهم‌ترین کاربردهای آن به حساب می‌آید و در همین راستا می‌توان برای ساخت دترجنت و پاک‌کننده فلزات از این ترکیب به جای تری پلی فسفات (که اثرات مخرب محیطی دارد) استفاده کرد. باید توجه داشت که محلول‌های شامل متاسیلیکات سدیم بازهای قوی بوده و واکنش شدیدی به ترکیب با اسید نشان می‌دهند.

نام دیگر سیلیکات سدیم آب‌شیشه یا شیشه مایع بوده و محتویات آن شامل اکسید سدیم و سیلیس است. این ماده محلول در آب باعث تولید محلولی قلیایی شده که این محلول در صورت اختلاط با آب و تحت تاثیر حرارت و فشار به شکل یک پودر بی‌رنگ (مثل لیوان) در دسترس قرار می‌گیرد. در اکثر موارد این ماده به دلیل ناخالصی آهن به رنگ سبز یا آبی قابل مشاهده است.

کاربردهای صنعتی متاسیلیکات سدیم

تولید سیلیکات سدیم

این ماده کاملا امن است؛ به این معنا که سیلیکات سدیم قابلیت اشتعال، انفجار و ایجاد مسمومیت را ندارد. سیلیکات سدیم معمولا به دو روش خشک و تر تولید می‌شود.

روش خشک: در این روش سیلیکات سدیم از طریق تولید کربنات سدیم و سیلیس و ترکیب این دو تحت دما و فشار مناسب به دست می‌آید.

روش تر: در این روش سود سوزآور با سیلیس در راکتور و تحت دما و فشار مشخص‌شده ترکیب می‌شوند.

در نتیجه هر دو روش سیلیکات سدیم مایع به دست می‌آید. در کاربردهای صعنتی، سیلیکات سدیم به سه شکل مایع، جامد و پودری مورد استفاده قرار می‌گیرد. شرکت‌های تولیدکننده سیلیکات توانایی تبدیل سیلیکات سدیم مایع به جامد یا پودری را دارند.

این ترکیب به دلیل قدرت حذف روغن و پاک‌کنندگی، کاربردهای گسترده‌ای در صنعت دارد. از مهم‌ترین کاربردهای متاسیلیکات سدیم می‌توان به کاربرد آن در تولید چسب اشاره کرد. اما کاربردهای این ترکیب محبوب به همینجا ختم نمی‌شود. به‌طور کلی متاسیلیکات سدیم استفاده‌های صنعتی زیر را به خود اختصاص می‌دهد:

  1. تولید پودر و مایع شوینده
  2. تولید سرامیک
  3. نسوز کردن مواد و تولید مواد مقاوم در برابر آتش
  4. تولید و فرآوری پارچه
  5. کاغذسازی بتن
  6. تولید روغن
  7. فرآوری چرم
  8. ساخت مهر
  9. ساخت مواد بازدارنده فلز از خوردگی
  10. برای بالا بردن مقاومت بدنه محصول
  11. از بین بردن سختی آب
  12. تولید صابون و مواد شوینده
  13. تولید مواد آرایشی بهداشتی
  14. تسریع محلول شدن سیمان در آب

کاربردهای غیرصنعتی متاسیلیکات سدیم

علاوه بر کاربردهای صنعتی گسترده، متاسیلیکات در خارج از صنعت هم کاربردهای گسترده‌ای دارد. برای مثال از متاسیلیکات می‌توان برای ساخت محصولات مرتبط با تصفیه هوا و همچنین محصولات الکترونیکی استفاده کرد. از دیگر کاربردهای این ماده می‌توان به تولید ضدیخ و سایر موارد لازم برای مراقبت از قطعات خودرو در برابر خوردگی و اصطحلاک اشاره کرد. از متاسیلیکات سدیم همچنین برای بسته‌بندی تخم مرغ، تولید سیلیکاژل، تولید سیمان و انواع دیگراتصال‌دهنده‌ها، تولید شوینده‌ها و مواد تثبیت‌کننده استفاده می‌شود.

کاربردهای غیرصنعتی متاسیلیکات سدیم
کاربردهای غیرصنعتی متاسیلیکات سدیم

مزایای استفاده از متاسیلیکات سدیم

این ترکیب یک ترکیب غیرآلی و دوست‌دار محیط (Environment Friendly) است؛ این یعنی مصرف این ماده به‌شکل محلول‌های رقیق انجام شده و در نتیجه اثر زیان‌باری روی محیط زیست ندارد. البته باید توجه داشت که محلول‌های غلیظ این ماده می‌تواند باعث آلودگی منابع آبی شود. همانطور که پیش‌تر نیز گفتیم، این ترکیب از لحاظ اشتعال‌زایی و سمی بودن کاملا امن بوده و از این جهت بر بسیاری از مواد شیمیایی مورد استفاده در صنعت برتری دارد.

خرید و فروش سیلیکات سدیم جامد، مایع و پودری و چسب سیلیکات سدیم

شرکت سیلیکات گستر اصفهان یکی از باسابقه‌ترین تولیدکنندگان سیلیکات سدیم در ایران با بیش از ۳۰ سال سابقه فعالیت در این زمینه به‌حساب می‌آید. این شرکت تاکنون علاوه بر عناوینی از قبیل ISO 45001، ISO 9001 و ISO 14001 توانسته است رضایت مشتریان را هم در حجم بالایی جلب کند. سیلیکات گستر اصفهان علاوه بر اهمیت دادن به رضایت مشتری، به حفظ و بهبود محیط زیست در کنار حمایت از کارکنان خود نیز توجه ویژه‌ای دارد.

شرکت سیلیکات گستر اصفهان در حال حاضر آمادگی فروش متاسیلیکات سدیم پنج آبه و ۹ آبه را برای مصارف صنعتی و غیرصنعتی مختلف دارد. برای اطلاع از قیمت متاسیلیکات سدیم و ثبت سفارش می‌توانید با مهندس دارابی (مدیر بازرگانی سیلیکات گستر اصفهان) تماس حاصل کنید: ۰۹۰۲۰۲۱۲۷۵۷