ترازو طلافروشی؛ همه چیز درباره‌ی انواع و قیمت ترازو زرگری در بازار
ترازو طلافروشی؛ همه چیز درباره‌ی انواع و قیمت ترازو زرگری در بازار

بعد از طلا، باارزش‌ترین دارایی یک طلافروشی، ترازویی است که از آن استفاده می‌کند؛ چراکه این وسیله، امکان توزین دقیق طلا را برای اشخاص فراهم می‌کند و ارتباط مستقیمی نیز با اعتبار و درآمد آنان دارد. با ما همراه باشید تا با این ترازو آشنا شوید و بدانید که قیمت ترازوی طلافروشی به چه عواملی بستگی دارد؟

ترازو طلافروشی چیست؟

ترازو طلافروشی چیست؟
ترازو طلافروشی چیست؟

ترازوی طلافروشی که با نام ترازوی زرگری نیز شناخته می‌شود، درست مانند چیزی که از اسمش پیداست، برای توزین طلا و جواهرات قیمتی مورد استفاده قرار می‌گیرد و جزو ترازوهای حساس آزمایشگاهی نیز محسوب می‌شود. این ترازو، یکی از دقیق‌ترین ترازوهای موجود در بازار است و همان‌طور که می‌توانید حدس بزنید، دلیل این موضوع نیز به ارزش بالای طلا و حساسیت توزین آن برمی‌گردد.

ترازو طلافروشی ، جزو ابزارهایی است که از تاریخچه‌ای طولانی دارد و صدها سال است که توسط زندگی بشر مورد استفاده قرار می‌گیرد. این محصول، در طول حیات خود، همواره در مسیر پیشرفت قرار داشته است و محصولاتی که این روزها در بازار می‌بینیم، نسبت به اجداد خود، از قابلیت‌های بسیار بیشتری برخوردار هستند. ترازوهای زرگری قدیمی، دستگاه‌هایی دوکفه‌ای بودند که با کمک وزنه‌های چند سوتی، نمونه‌های مختلف را توزین می‌کردند؛ اما محصولاتی که در حال حاضر تولید و روانه‌ی بازار می‌شوند، ترازوهای دیجیتالی بسیار دقیقی هستند که وزن نمونه‌های مختلف را با دقت بسیار بالایی اندازه‌گیری می‌کنند.

در حال حاضر، ترازوهای مورد استفاده در طلافروشی‌ها، ترازوهای سه‌صفر هستند و این قابلیت را دارند که وزن نمونه‌های توزین را با دقت یک‌صدم، اندازه‌گیری کنند؛ البته بد نیست این نکته را هم بدانید که ترازوهای مورد استفاده برای ری‌گیری طلا دقت بسیار بالاتری نسبت به ترازوهای زرگری معمولی دارند و ترازوهای یک‌هزارم گرمی نام دارند. بیشتر ترازوهای مورد استفاده در طلافروشی‌ها، محصولاتی بدون محفظه هستند و سینی توزین آن‌ها نیز اغلب به شکل دایره‌ای یا چهارگوش است. ترازوهایی با سینی‌ پیاله‌ای نیز در مراکزی استفاده می‌شوند که با حجم بالایی از مشتریان سروکار دارند و داشتن سرعت عمل، حرف اول را برای آن‌ها می‌زند.

آیا می‌توان به ترازوهای طلافروشی اعتماد کرد؟

آیا می‌توان به ترازوهای طلافروشی اعتماد کرد؟
آیا می‌توان به ترازوهای طلافروشی اعتماد کرد؟

یکی از مهم‌ترین سوالاتی که برای مشتریان در هنگام توزین طلا پیش می‌آید، این است که آیا می‌توان به نتیجه‌ای که دستگاه ترازو نشان می‌دهد اعتماد کرد یا نه؟ درست است که این سوال هیچ‌وقت بر زبان مشتریان طلافروشی جاری نمی‌شود، اما ذهن آنان را به خود درگیر می‌کند و این افراد، همیشه به‌دنبال پاسخ درست و قانع‌کننده‌ای برای آن می‌گردند. در پاسخ به این سوال باید بگوییم که وجود نظارت مستمر در این زمینه، مهم‌ترین چیزی است که می‌تواند خیال هر شخصی را از بابت دقت ترازو طلافروشی و نتیجه‌ی توزین آن راحت کند.

عملکرد ترازو زرگری و دقت این وسیله، توسط نهادهای مسئول، همواره مورد سنجش قرار می‌گیرد تا صحت نتایج توزین آن‌ها تایید شود. اتحادیه‌ی طلافروشان و موسسه‌ی استاندارد اندازه‌گیری، دو نهادی هستند که به‌صورت منظم، از طلافروشی‌های مختلف بازدید می‌کنند و عملکرد ترازوهای مورد استفاده در این مراکز را مورد ارزیابی دقیق قرار می‌دهند. این‌کار هر ۶ ماه یک‌بار انجام می‌شود و همین موضوع نیز سبب می‌شود تا مشتریان بتوانند با خیال راحت به طلافروشی‌ها و نتایج توزین ترازوهای آن‌ها اطمینان کنند.

۵ فاکتور بسیار مهم در تعیین قیمت ترازو طلافروشی

۵ فاکتور بسیار مهم در تعیین قیمت ترازو طلافروشی
۵ فاکتور بسیار مهم در تعیین قیمت ترازو طلافروشی

اختلاف قیمت میان محصولات مختلف، مساله‌ای بسیار عادی است؛ اما گاهی این اختلاف قیمت به‌قدری زیاد است که ذهن خریداران را به‌خود مشغول می‌کند. این موضوع، در رابطه با ترازو طلافروشی نیز صادق است و شاهد اختلاف قیمت‌های سوال‌برانگیز در میان محصولات مختلف موجود در بازار هستیم. در ادامه قصد داریم شما را با مهم‌ترین فاکتورهایی که قیمت ترازو طلافروشی را تحت تاثیر قرار می‌دهند، آشنا کنیم تا با توجه به این فاکتورها بتوانید دلیل این اختلاف قیمت‌ها را بهتر درک کنید و خرید بهتری نیز داشته باشید:

  • برند سازنده

برندها و آوازه‌ی آن‌ها، همیشه یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی هستند که قیمت محصولات را به‌صورت مستقیم تحت تاثیر قرار می‌دهند. در بازار ترازوهای آزمایشگاهی نیز این موضوع به وضوح دیده می‌شود و محصولاتی که توسط برندهای مطرح تولید می‌شوند، نسبت به محصولات کمپانی‌های کمتر شناخته شده، از قیمت بالاتری برخوردار هستند.

  • قابلیت‌های ترازو

وجود بازار رقابتی در دنیای ترازو باعث شده است تا کمپانی‌های سازنده، محصولات خود را هر روز مجهزتر از روز قبل وارد بازار کنند و همین موضوع نیز به یکی از مهم‌ترین دلایل اختلاف قیمت میان محصولات مختلف منجر شده است. قابلیت‌های جانبی ترازو طلافروشی، از جمله موثرترین فاکتورهایی است که موجب افزایش قیمت یک محصول و اختلاف قیمت آن با دیگر محصولات مشابه موجود در بازار می‌شود.

  • دقت ترازو

دقت ترازو نیز یکی از فاکتورهای بسیار مهمی است روی قیمت این محصول تاثیر مستقیمی می‌گذارد. هرچه که یک ترازو زرگری از دقت بالاتری برخوردار باشد، قیمت بالاتری نیز نسبت به محصولاتی با دقت پایین‌تر خواهد داشت.

  • ظرفیت ترازو

یکی دیگر از فاکتورهایی که باعث اختلاف قیمت انواع ترازو طلافروشی می‌شود، ظرفیت این محصولات است. هر چه یک ترازو از ظرفیت بالاتری برخوردار باشد نسبت به محصولات مشابهی که همان دقت را با ظرفیت پایین‌تر دارند، قیمت بالاتری خواهد داشت؛ به‌عنوان مثال، قیمت ترازوی اند با ظرفیت ۳ کیلوگرم، در حدود ۱۵ میلیون تومان، بالاتر از قیمت ترازویی با همان دقت و ظرفیت ۶۰۰ گرم است.

  • گارانتی و خدمات پس‌ از فروش

آخرین فاکتور مهمی که قیمت ترازو طلافروشی را به‌صورت مستقیم تحت تاثیر قرار می‌دهد، گارانتی محصول و ارائه‌ی خدمات پس از فروش توسط تولیدکننده است. محصولاتی که دارای گارانتی هستند و کمپانی سازنده‌ی آن‌ها، خدمات پس از فروش مورد نیاز را به خریداران ارائه می‌کند، از نظر قیمت در سطح بالاتری نسبت به محصولات مشابه قرار دارند. ترازو زرگری نیز درست مانند هر محصول دیگری ممکن است دچار آسیب و خرابی شود و اینجاست که گارانتی و خدمات پس از فروش، اهمیت خود را به کاربران این محصول نشان می‌دهند.

صحبت ما در رابطه با ترازو طلافروشی و موضوعات مرتبط به آن در همین‌جا به پایان می‌رسد. امیدواریم پاسخ سوالات خود را گرفته باشید و این مقاله توانسته باشد تمامی اطلاعات مورد نیاز شما را در رابطه با قیمت ترازو زرگری و فاکتورهای تاثیرگذار روی آن، در اختیار شما قرار دهد.