به گزارش توران آکادمی ، رشته پزشکی در کشور ترکیه یکی از محبوب ترین و پرطرفدارترین رشته های پزشکی است . این کشور هر ساله دانشجویان بسیار زیادی رو از سراسر دنیا مخصوصا دانشجویان ایرانی را برای تحصیل به سمت خود جذب می کند . سیستم آموزشی در کشور ترکیه از سال 2001 به سیستم آموزشی اروپا پیوسته است به همین دلیل تمام مدارک آموزشی کشور ترکیه مورد تاییده اتحادیه اروپا و کشور های اروپایی است .

لازم به ذکر است که دانشگاه های ترکیه همکاری زیادی با دانشگاه های معتبر جهانی را دارند و اساتید بین الملیی امریکایی و اروپایی در آن به تدریس مشغول هستند به همین دلیل دانشجویان آن این فرصت عالی را دامد که با دانشگاه های تراز اول بین المللی که سطح کیفی بالای آموزشی ای دارند شرکت نمایند.

دوره تحصیل در رشته پزشکی در ترکیه 6 ساله است . سه سال اول تحصیل دانشجویان علاوه بر اینکه در کلاس ها شرکت میکنند ملزم هستند که تحقیقات آزمایشگاهی و بالینی را نیز انجام بدهند . سال چهارم و پنجم خود دانشجویان ازمایشات و تشخیص بیماری ها و همچنین پیدا کردن روش و راهکار برای درمان آن ها را انجام می دهند و در سال ششم به صورت کارآموز در بیمارستان ها مشغول به کار می شوند .

تحصیل رشته پزشکی در کشور ترکیه
تحصیل رشته پزشکی در کشور ترکیه

مزایای تحصیل در کشور ترکیه

– معتبر بودن مدارک پزشکی در سطح بین المللی
-15 دانشگاه ترکیه که از نظر وزارت بهداشت در ایران در سال 2021 مورد تایید هستند .
-مسافت کم
-دانشجویانی که پس از ورود اقامت  تحصیلی دریافت کنند می توانند بدون ویزا به ترکیه سفر کنند
– سطح علمی بسیار بالا در دانشگاه های ترکیه
-تشابه فرهنگ دو کشور
-هزینه های مقرون به صرفه زندگی
– کارت طبابت بین المللی فارغ التحصیلان
-ارائه دوره پزشکی در ترکیه به زبان انگلیسی
– برخوردی دانشجویان از دانش و سطح علمی بین المللی

شرایط تحصیل رشته پزشکی در دانشگاه ترکیه

متقاضی رشته پزشکی برای دانشگاه باید مدرک دیپلم را داشته باشد یا در سال اخر دبیرستان در حال تحصیل باشد . متقاضیان برای ورود به دانشگاه های پزشک یترکیه  باید در آزمون yos شرکت نمایند و نمره قبولی را کسب کنند .

درباره آزمون یوس

این آزمون از دو بخش تشکیل شده است .

بخش اول : سوالاتی از دروس ریاضی – هوش و هندسه می باشد .
بخش دوم : ارزیابی متقاضیان از لحاظ تسلط آنها به زبان ترکی است که نمره بر اساس ای بی سی است و درصورتی که متقاضی نمره مورد قبولی را کسب نکند باید یک سال زبان ترکی TOMBER  را بیاموزد  و نمره قبولی را بدست بیاورد تا تا بتواند در دانشگاه رشته پزشکی شرکت نماید .

شرایط تحصیل رشته پزشکی در دانشگاه ترکیه
شرایط تحصیل رشته پزشکی در دانشگاه ترکیه

لازم به ذکر است که بعضی از دانشگاه های ترکیه ملاک قبولی را آزمون ست قرار می دهند اما آزمون یوس گسترده تر و فراگیر تر است و اکثر دانشگاه های ترکیه این آزمون را ملاک قبولی و عمل قرار می دهند .

 سن متقاضیان تحصیل پزشکی در ترکیه

دانشگاه های ترکیه محدودیت سنی خاصی برای متقاضیان در نظر نگرفته اند . اما این موضوع را باید توجه داشت که در آزمون ست شانس قبولی با افرادی که سن کمتری دارند بیشتر است.

معتبر بودن مدرک پزشکی ترکیه در جهان

مدرک پزشکی معتبر از جمله دلایلی است که تحصیل پزشکی در ترکیه مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته است  زیرا این مدرک در اکثر کشور های اروپایی و امریکا و جهان معتبر است .

مدارک مورد نیاز پذیرش دانشگاه های پزشکی ترکیه

– پرداخت هزینه پذیرش
– مدرک دیپلم دبیرستان و ترجمه آن به ترکی یا انگلیسی
-کارنامه دبیرستان و پیش دانشگاهی همراه با ترجمه انگلیسی یا ترکی
– گواهی تسلط به زبان انگلیسی (تافل یا آیلتس )
– قبولی در آزمون ورودی دانشگاه بین المللی
– تکمیل فرم درخواست پذیرش از دانشگاه

تخصص پزشکی در ترکیه

پزشکان عمومی که می خواهد در رشته های تخصص پزشکی به تحصیل مشغول باشند باید دارای دانش زبان انگلیسی و دانش علوم پزشکی عمومی باشند و برای ارزیابی این دو دانش باید در آزمون اس تی اس و آزمون توس شرکت کنند .

نکته قابل توجه این است که متقاضی باید اول آزمون اس تی اس شرکت کند و در صورت قبولی  بعد از آن باید در آزمون توس شرکت کند .اگر این دو آزمون را قبول شود در این صورت می تواند نسبت به اخذ پزشکی در ترکیه اقدام نماید .

TUS آزمون

این آزمون هر دو سال یک بار در ماه های آپریل و سپتامبر برگذار می شود . زبان این آزمون ترکی است و شخص باید حتما به زبان ترکی مسلط باشد نمره قبولی مورد نظر در این آزمون 45 تا 100 است . آزمون توس دارای دو بخش است که در یک روز برگذار می شود .

بخش اول آزمون توس شامل 120 سوال است که 2 ساعت و 30 دقیقه زمان دارد که دارای موارد زیر است :

anatomy- 1
pathology-2
microbiology -3
biochemistry- 4
pharmacology- 5
physiology-histology-embriyology-6

بخش دوم نیز شامل همان تعداد سوال و همان مدت زمان می باشد :

medicine -1
pediatric- 2
general surgery -3
OBS & gayne -4

مدت دوره تخصصی پزشکی در ترکیه

در دوره تحصیلی تخصصی رشته پزشکی  متقاضی باید دارای مدرک پزشکی عمومی باشد و دوره 6 ساله پزشک عمومی را گذرانده باشد و در این رشته های تخصصی پزشکی باید 4 سال تحصیل کند .

مدت دوره تخصصی پزشکی در ترکیه
مدت دوره تخصصی پزشکی در ترکیه

هزینه تحصیل پزشکی در ترکیه

هزینه تحصیل پزشکی در ترکیه با توجه به نوع دانشگاه که دولتی باشد یا خصوصی متفاوت است . در دانشگاه دولتی هزینه تحصیل سالانه بین 1000 نت 2000 می باشد و در دانشگاه خصوصی های خصوصی هر کدام با دیگری متفاوت است و ممکن است چیزی حدود 20000 دلار در سال باشد !

البته نباید فراموش کرد که علاوه بر هزینه تحصیل باید به هزینه زندگی در ترکیه هم توجه داشت که دانشجویان برای هزینه زندگی در ترکیه باید ماهانه 250 تا 300 دلار برای خوراک و 200 تا 250 دلار برای اسکان در خوابگاه های دانشجویی را بپردازند . در صورتی که متقاضی مایل به اسکان های غیر از خوابگاه دانشجویی باشد باید بین 500 تا 1300 لیر هزینه نماید .

نکته مهم و قابل توجه این است که دانشجویان با کارت دانشجویی خود می توانند از تخفیف در استفاده وسایل حمل و نقل عمومی بهره مند شوند و همچنین لازم به ذکر است که هزینه های درمانی به دلیل اینکه دانشجویان دارای بیمه دانشجویی  هستند در مراکز تعیین شده کاملا رایگان است .