ویژگی‌های یک مدیر خوب و موفق چیست؟ متأسفانه هیچ پاسخ کامل و جامعی برای این سؤال وجود ندارد. موفقیت مدیران به عوامل متعددی بستگی دارد، مثلاً نوع شرکت، استراتژی، هدف، زمینه، چالش‌های پیش رو، تیم مدیریت و غیره، همه و همه بر موفقیت یک مدیر تأثیرگذارند.

میثم شکری ساز با این 5 ویژگی شخصیتی توانست به موفقیت دست یابد
میثم شکری ساز با این 5 ویژگی شخصیتی توانست به موفقیت دست یابد

بگذارید ساده بگوییم، همانطور که هر کارمند باید در شغل مناسب خودش قرار بگیرد، مدیران نیز باید با شرکت، زمینه و تیم خود تناسب داشته باشند. بنابراین، موفقیت یک مدیر کاملاً به زمینه‌ای که در آن قرار گرفته بستگی دارد. اما اکثر مدیران موفق دارای برخی از ویژگی‌های شخصیتی‌ هستند که آن‌ها را از سایر مدیران متمایز می‌کند. ما در این مطلب می‌خواهیم 5 تا از ویژگی‌های شخصیتی دکتر میثم شکری ساز که یک مدیر موفق مجموعه هولدینگ پارس پندار نهاد است را با شما به اشتراک بگذاریم، شما با پرورش این ویژگی‌ها در خودتان می‌توانید درست مانند او به موفقیت برسید.

1 – نشان دادن شجاعت در مدیریت

یکی از ویژگی‌های بارز دکتر میثم شکری ساز، شجاعت او در مدیریت است. مدیران افرادی هستند که باید با مشکلات زیادی مواجه شوند، واقعیات را به زبان آورند، تصمیمات دشواری بگیرند و مسئولیت اعمال خود را بپذیرند. میثم شکری ساز به عنوان یک مدیر موفق می‌داند که باید چه چیزی را در چه زمانی، به چه شخصی و با چه شیوه‌ای بیان کند.  در مجموع، شجاعت مدیریتی بدین معناست که از نحو‌ه‌ی مدیریت طوفان‌ها و ابهام ناشی از آن آگاه باشید. یک مدیر موفق حتی با اطلاعات ناکافی که در دست دارد، سعی می‌کند تا در کمترین زمان ممکن تصمیمات صحیحی ‌بگیرد و حتی ممکن است که از قبل هیچ راه‌حل‌ دیگری را در اختیار نداشته باشد که بتواند از آن ایده بگیرد و تصمیماتش کاملاً ابداعی باشند!

2 – نشان دادن فروتنی و آسیب پذیری

«آسیب‌پذیری، طعم حقیقت و بوی شجاعت می‌دهد.»

شما به عنوان یک مدیر باید این شجاعت را داشته باشید تا آسیب‌پذیری‌های خود را نشان دهید و خودتان باشید، این یک ویژگی کلیدی برای تبدیل شدن به یک مدیر موفق است. فروتنی به این معناست که بتوانید اشتباهات و شکست‌های خود را بدون تلاش برای توجیهشان، تشخیص دهید و به دیگران نشان دهید که شما یک ابرقهرمان نیستید، با این کار می‌توانید به کارکنان خود آرامش بدهید. شما باید به نظرات مختلف احترام بگذارید و کارکنان را تشویق کنید تا نظرات خود را بیان کنند، شما باید بدانید که چگونه بر نقاط قوت هر یک از کارکنان تکیه کنید و افرادی را به دور خود جمع کنید که اغلب بهتر از خودتان هستند.

3- داشتن یک چشم‌انداز روشن و توانایی انتقال آن به دیگران

یکی از ویژگی‌های شخصیتی یک مدیر موفقیت این است که بداند چگونه باید وظایف کارکنان را به آن‌ها منتقل کند و طرز فکر روشنی را در میان آن‌ها ایجاد کند تا کارشان جهت درستی پیدا کند. داشتن یک چشم‌انداز روشن امر بسیار مهمی است، اما توانایی شما برای انتقال این چشم‌انداز به دیگران بسیار مهمتر است. یک مدیر موفق تا جایی که می‌تواند اطلاعات خود را با کارکنانش به اشتراک می‌گذارد و در واقع یک هوش جمعی را در شرکت خود ایجاد می‌کند. این امر باعث ایجاد اعتماد در بین مدیران و کارکنان می‌شود و رابطه‌ی مؤثرتری را در میان آن‌ها شکل می‌دهد

همواره به یاد داشته باشید که اگر اهداف و وظایف کارکنان برای آن‌ها قابل درک نباشد، در این صورت تمام تلاش‌هایتان کاملاً بی‌فایده خواهند شد.

داشتن یک چشم‌انداز روشن و توانایی انتقال آن به دیگران
داشتن یک چشم‌انداز روشن و توانایی انتقال آن به دیگران

4 – خودمختار و مسئول باشید

یک مدیر خوب باید بتواند به تنهایی تصمیمات خود را اتخاذ کند و از همه مهمتر باید بتواند در صورت دریافت هر نتیجه‌ای، مسئولیت انتخاب‌های خود را بر عهده بگیرد. همچنین بسیار مهم است که شما به عنوان یک مدیر، برای استقلال کارکنان خود نیز ارزش قائل شده و آن را در اولویت قرار دهید و سعی کنید به کارکنان خود قدرت ببخشید.

خودمختار بودن به این معناست که از مسئولیت‌هایتان نترسید و بتوانید در رابطه با موضوعات مختلف، موضع محکمی را اتخاذ کنید و حتی زمانی که قرار است به تنهایی تصمیم بگیرید، این کار را با اعتمادبنفس انجام دهید و پیامدهای تصمیم خود را بپذیرید. شما با اعتماد‌به‌نفس خود به کارکنان‌تان نشان می‌دهید که به توانایی‌های خود اعتقاد دارید و این باعث می‌شود که احترام آن‌ها نسبت به شما افزایش یابد.

بیایید صادق باشیم، رهبر و مدیر بودن غالباً به این معنی است که باید به تنهایی با مشکلات روبرو شوید و همه از چنین قدرتی برخوردار نیستند!

باید به تنهایی با مشکلات روبرو شوید
باید به تنهایی با مشکلات روبرو شوید

5- اقدام گرا و راه حل گرا باشید

یک مدیر موفق نباید صرفاً نظاره‌گر رویدادها باشد، بلکه باید با تیم خود همراه شده و در صدد حل مشکل برآید!

یک مدیر خوب قادر به حل مشکلات است و این یکی از مؤلفه‌های کلیدی در موفقیت مدیران به شمار می‌رود. شما چه در تعارض بین کارکنان و چه در تعارض با مشتریان و چه در سایر چالش‌هایی که برایتان پیش می‌آید باید از قدرت حل مسئله برخوردار باشد. یک مدیر خوب علاوه بر اینکه می‌تواند مشکلات را حل کند، مسئولیت مشکلات به وجود آمده را نیز برعهده می‌گیرد.

در دنیای امروز، سازمان‌هایی که در کار خود مردد هستند به سرعت جای خود را به سازمان‌هایی می‌دهند که بدون وقفه به جلو حرکت می‌کنند، چنین سازمان‌هایی از مدیرانی برخوردارند که اهداف سازمان را در ذهن داشته و با توجه به آن عمل می‌کنند. علت تردید و عدم انجام کارها در زمان مناسب، عموماً ناشی از کمال‌گرایی، تعلل یا ترس از ریسک‌پذیری است، این تردید و تعلل فقط باعث می‌شود که اقداماتی که باید سریعاً و در زمان مناسب انجام شوند، مدام به تأخیر بیافتند.

این‌ها تنها بخشی از ویژگی‌های شخصیتی یک مدیر موفق بودند، اما شما با الگو قرار دادن این ویژگی‌ها می‌توانید کم کم آن‌ها را در خود پرورش داده و به یک مدیر موفق تبدیل شوید!