۵ کاربرد روغن بادام در زندگی روزانه شما
۵ کاربرد روغن بادام در زندگی روزانه شما

کاربرد روغن بادام و گستردگی مزایای این محصول طبیعی را می‌توان از طیف وسیع عناصر موجود در آن فهمید. اسیدهای چرب مفید، فیبر، انواع ویتامین، مواد معدنی و فیتوکمیکال‌ها تنها بخشی از عناصر تشکیل دهنده روغن بادام می‌باشند. بادام از همان ابتدا به عنوان یک ماده مغذی و پرانرژی شناخته می‌شد. اما در بیست سال گذشته کشت و برداشت این محصول دو برابر شده است. دلیل این موضوع کشف خواص و قابلیت‌های این دانه قدرتمند برای سلامت و زیبایی انسان است.

روغن تهیه شده از بادام نیز دقیقاً به خاطر شناسایی خواص و کاربرد گسترده آن در سال‌های گذشته به لیست پرفروش‌ترین محصولات گیاهی پیوسته است. بنابراین جای شکی باقی نمی‌ماند که خرید روغن بادام را باید به فهرست خریدهای آخر هفته خود اضافه کنید. اما آیا می‌دانید کاربرد این محصول در زندگی روزانه شما چیست؟ و چطور می‌توانید بیشترین فایده را از قابلیت‌های این محصول ببرید؟ قبل از اینکه پاسخ این سؤالات را توضیح بدهیم بهتر است انواع روغن بادام و ویژگی و کاربرد هر کدام را بشناسید.

انواع روغن بادام، ویژگی‌ها و کاربردهایشان

روغن بادام در دو نوع مختلف وجود دارد که از دو منبع متفاوت تهیه می‌شوند. استخراج روغن از میوه درخت بادام تلخ به تولید روغن بادام تلخ و استخراج روغن از میوه درخت بادام شیرین به تولید بادام شیرین می‌انجامد. در ادامه به شما توضیح می‌دهیم که هر کدام از این دو روغن چه ویژگی‌ و کاربردهایی دارند:

روغن بادام تلخ

روغن بادام تلخ سرشار از عناصر و مواد طبیعی است. درواقع درصد مواد و عناصر مفیدی که در این روغن وجود دارد به حدی است که آن را به یک محصول اثرگذار و قدرتمند تبدیل کرده است. این محصول کاربردهای زیادی برای سلامت و زیبایی انسان دارد. اما اگر بخواهیم ویژگی منحصر به فرد روغن بادام تلخ را نام ببریم باید به نقش آن در تقویت ساقه مو اشاره کنیم.

روغن بادام شیرین

روغن بادام شیرین از همان عناصر موجود در روغن بادام تلخ برخوردار می‌باشد. فقط یک تفاوت کوچک در این محصول وجود دارد و آن وجود درصد کمتری از عناصر و ترکیبات طبیعی می‌باشد. این روغن نیز کاربردهای زیادی در زندگی روزانه شما دارد. اما به طور ویژه از روغن بادام شیرین برای سلامت و زیبایی بخشیدن به پوست استفاده می‌شود.

پس لازم است دقت کنید که در این نوشته هر جا از خواص این محصول برای مو صحبت می‌کنیم منظور روغن بادام تلخ و هر جا که در مورد خواص آن برای پوست صحبت می‌کنیم منظور روغن بادام شیرین می‌باشد.

روغن بادام چه کاربردهایی در زندگی روزانه شما دارد؟

روغن بادام حاوی مقادیر قابل توجهی از ویتامین E، ویتامین A، منیزیم، فسفر، عناصر آنتی‌اکسیدان، اسیدهای چرب امگا ۳ و عوامل ضد میکروبی می‌باشد. همین تنوع در ترکیبات، باعث ایجاد گستردگی در کاربردهای روغن دانه‌های بادام شده است. به این ترتیب مهم‌ترین کاربردهای روغن بادام در برنامه مراقبتی روزانه عبارتند از:

سرم تقویت موی روغن بادام

روغن بادام تلخ یک محصول قدرتمند و اثرگذار در تقویت ساقه مو می‌باشد. این محصول با وجود ویتامین B7 یا بیوتینی که در آن وجود دارد، می‌تواند موهای شما را صاف، نرم و مقاوم کند. به علاوه سطح SPF پنج، این روغن را به یک ماده محافظ تبدیل کرده است. بنابراین با استفاده از آن می‌توانید از موهای خود در مقابل آسیب‌های ناشی از اشعه‌های مضر آفتاب، وسایل حرارتی مانند سشوار، مواد شیمیایی موجود در رنگ مو و شوینده‌های غیرطبیعی مراقبت کنید.

سرم تقویت موی روغن بادام
سرم تقویت موی روغن بادام

پس بهتر است انواع محصولات شیمایی نرم‌کننده مو و سرم‌های بعد از حمام را کنار گذاشته و روغن بادام تلخ را جایگزین آن کنید. استفاده از این محصول بر روی ساقه مو، آنها را ضخیم، درخشان، نرم و لطیف می‌کند. به علاوه انواع ویتامین و مواد معدنی موجود در این روغن موهای شما را به خوبی تقویت کرده و آن را به یک بافت قدرتمند آسیب‌ناپذیر تبدیل خواهد کرد.

روش استفاده: برای استفاده از روغن بادام تلخ به عنوان سرم تقویت مو، کافی است مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید:

  • بعد از اینکه از حمام خارج شدید، موهای خود را خشک کرده و حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد رطوبت آن را از بین ببرید.
  • حالا کف دست‌های خود را به ۴ تا ۵ قطره روغن بادام آغشته کنید.
  • سپس با کف دست‌های خود ساقه موهایتان را به مدت چند دقیقه کوتاه ماساژ دهید.
  • ماساژ ساقه موها بوسیله روغن بادام تلخ را تا زمانی ادامه بدهید که تمام تار موهایتان به این روغن آغشته شود.
  • حالا با استفاده از یک شانه دانه پهن، موهایتان را به آرامی شانه بزنید.
  • این کار را هربار بعد از استحمام انجام دهید تا تغییرات معنادار آن را به چشم خود ببینید.

آبرسان طبیعی مو

روغن بادام سرشار از ویتامین E و عوامل آبرسان می‌باشد. این عوامل نه تنها مو را از خشکی نجات می‌دهد، بلکه رطوبت را در سلول‌ها نگه می‌دارد. به این ترتیب خشکی و شکنندگی در موها ایجاد نمی‌شود. از طرفی همانطور که می‌دانید خشکی عامل موخوره، شکستگی و خیلی دیگر از بیماری‌های مو می‌باشد. به این ترتیب آبرسانی موها با اثرات طولانی مدت یکی از قابلیت‌های مهم روغن بادام تلخ می‌باشد. در ضمن همین قابلیت به درخشان بودن موها نیز کمک می‌کند.

روش استفاده: کافی است که هفته‌ای سه تا پنج بار ساقه موی خود را با دست‌هایی که آغشته به روغن است ماساژ بدهید.

پاکسازی پوست و درمان آکنه

این روغن حاوی ترکیبات قلیایی است و ماهیتی کم و بیش سمی دارد. اما این سمی بودن و تلخی به طور مؤثری از عفونت‌های ناشی از باکتری‌ها، انگل‌ها و یا ویروس‌ها جلوگیری می‌کند. به همین خاطر از این روغن می‌توان در پاکسازی پوست و درمان آکنه استفاده کرد.

لوسیون بعد از حمام روغن بادام شیرین

لوسیون بعد از حمام روغن بادام شیرین
لوسیون بعد از حمام روغن بادام شیرین

سال‌ها است که چینی‌ها از روغن بادام شیرین برای درمان بیماری‌های پوستی مانند اگزما و پسوریازیس استفاده می‌کنند. همچنین تسکین درد و التهاب و جای زخم و بریدگی پوستی بوسیله این روغن طبیعی سابقه طولانی در منطقه خاورمیانه دارد.

حالا محققان ثابت کرده‌اند که این روغن می‌تواند رنگ چهره و ظاهر کلی پوست شما را بهبود ببخشد. این روغن همچنین با وجود ویتامین E وعوامل آبرسان به خوبی از پس تقویت و نرم کردن پوست شما برمی‌آید.

روش استفاده: برای استفاده از این محصول کافی است مراحل زیر را انجام دهید:

  • بعد از خارج شدن از حمام اجازه دهید پوستتان خشک شود.
  • حالا نوک انگشتان خود را به چند قطره از روغن بادام شیرین آغشته کنید.
  • حالا با نوک انگشتان خود بر روی پوست و به خصوص قسمت‌های خشک و آسیب‌پذیر آن ضربه‌های آرام بزنید.
  • به این ترتیب روغن بادام به خوبی جذب پوست شده و تغییرات محسوسی در لطافت و زیبایی ظاهر آن ایجاد می‌شود.

یک نکته کلیدی در مورد روش استفاده از روغن بادام

نه تنها روغن بادام بلکه هر محصول طبیعی دیگری برای اثرگذاری نیاز به زمان دارد. در ضمن استفاده از این نوع محصولات فقط در صورت مداومت و نظم نتیجه خواهد داد. بنابراین در استفاده از روغن بادام باید پیگیر و منظم و البته صبور باشید.

مطمئن باشید که روغن تراپی بادام با کمی همت و صبوری ارزشش را دارد. چرا که محصولات طبیعی حتی در صورت استفاده طولانی مدت کوچکترین آسیبی به سلامت و زیبایی شما نمی‌رسانند.

خرید روغن بادام

برای خرید روغن بادام اصل لازم بود که این محصول را بهتر بشناسید. اما این تنها یک طرف ماجرا است. شناسایی یک عرضه‌کننده قابل اطمینان که در تهیه روغن‌های گیاهی تخصص داشته باشد نیز، در خرید محصول باکیفیت نقش مهمی دارد. به همین خاطر ما مجموعه زیمالب را به شما معرفی می‌کنیم. این مجموعه با تخصص و تجربه‌ای که در استخراج روغن‌های گیاهی و محصولات طبیعی دارد، کیفیت و اصالت تولیدات خود را در اولویت قرار می‌دهد.

به این ترتیب روغن بادام زیما یک محصول خالص و بکر است که از روش‌های کاملاً طبیعی تهیه شده و هیچگونه ماده یا فرآیند غیرطبیعی در تولید آن به کار نرفته‌است.