علل کاهش شنوایی و بیماری‌هایی که بر روی حس شنوایی ما می‌توانند تاثیرگذار باشند، بسیار متفاوت است. گوش، یکی از مهم‌ترین و حساس‌ترین اعضای بدن به شمار می‌رود؛ چرا که علاوه بر سیستم شنوایی، وظیفه حفظ تعادل فرد را هم بر عهده دارد.

هر چه کاهش شنوایی فرد بیشتر باشد، با مشکلات بیشتری دست و پنجه نرم خواهد کرد. به عنوان مثال؛ مغز فقط در وضعیتی می‌تواند منبع و جهت صداها را تشخیص بدهد، که سیگنال‌های آن را از هر دو تا گوش دریافت کند. به این صورت که صدا توسط کدام یک از گوش‌ها زودتر شنیده شده مغز تشخیص می‌دهد که از کدام سمت بوده است.

در این مطلب که توسط دکتر علی کوهی، متخصص گوش، حلق و بینی نوشته شده است قد داریم شما عزیزان را با دلایل کاهش شنوایی و بیماری‌هایی که تاثیر مستقیمی بر شنوایی دارند، آشنا کنیم.

 آشنایی با علل کاهش شنوایی و بیماری های موثر بر شنوایی
آشنایی با علل کاهش شنوایی و بیماری های موثر بر شنوایی

علل کاهش شنوایی شامل چه مواردی می‌شود؟

به طور کلی، می‌توان گفت که کاهش شنوایی یا از بین رفتن شنوایی به طور کامل، ممکن است به دلایل مختلفی رخ دهد. این مشکل ممکن است به دلیل ابتلا به بیماری‌های موثر بر شنوایی یا افزایش سن ایجاد شود.

طبق تحقیقات انجام شده، احتمال اینکه افراد بالای 75 سال با کاهش سطح شنوایی مواجه شوند، بسیار زیاد است. کسانی که به صورت مداوم در معرض اصوات خیلی بلند هستند یا افرادی که در خانواده خود سابقه داشتن عضوی کم شنوا را دارند، در مقایسه با سایرین بیشتر در معرض این بیماری قرار دارند. علل کاهش شنوایی شامل موارد زیر می‌شود:

کاهش شنوایی به دلیل سر و صدای زیاد

به عنوان یکی از اصلی‌ترین دلایل کم شدن سطح شنوایی، می‌توان به قرار گرفتن در معرض سر و صدای زیاد به مدت طولانی اشاره کرد. این مورد به خصوص برای افرادی که در شهرهای شلوغ و پر از هیاهو زندگی می‌کنند، بیشتر از سایرین اتفاق میفتد. صداهایی مانند؛ گوش دادن به موسیقی با صدای بلند، ترافیک و… همگی می‌توانند طی گذر زمان بر کیفیت شنوایی فرد تاثیر بگذارند و د نهایت منجر به کاهش شنوایی او شوند.

کم شدن سطح شنوایی که به علت سر و صداهای بلند رخ بدهد، به صورت موقتی است و طی گذشت مدت زمان خاصی بهبود پیدا می‌کند. در صورت عدم رعایت و تکرار قرارگیری در محیط‌هایی با اصوات بلند، ممکن است این مشکل به صورت دائمی در فرد بماند.

کاهش سطح شنوایی به علت بالا رفتن سن

یکی از رایج‌ترین علل کاهش شنوایی، می‌تواند به دلیل افزایش سن باشد. این اتفاق یک امر کاملا طبیعی است که ممکن است با بالا رفتن سن برای همه افراد پیش بیاید. بهتر است در این زمینه بدانید که کم شدن سطح شنوایی به علت سن بالا، به صورت کاملا تدریجی اتفاق میفتد و آن را با نام پیر گوشی هم می‌شناسند.

برای اینکه بتوانیم از پیشرفت تدریجی این مشکل جلوگیری کنیم، لازم است علائم و نشانه‌های حاصل از آن را جدی بگیریم. علائم کم شنوایی در اثر افزایش سن شامل موارد زیر می‌شود:

  • سخت شدن فهمیدن کلمات و صداهای آرام
  • وجود مشکل در شنیدن صداهایی با موج بالا مانند صدای کودکان
  • درخواست‌های مکرر از اطرافیان جهت تکرار حرف‌هایشان

کم شنوایی ارثی

گاهی اوقات ممکن است علت کم شنوایی مربوط به وراثت باشد؛ در چنین شرایطی این مشکل به صورت کاملا ژنتیکی از مادر یا پدر به کودک منتقل می‌شود. به طور معمول، کم شنوایی‌های ارثی از بدو تولد نوزاد وجو دارند اما این احتمال هم وجود دارد که برخی مواقع با گذشت زمان و در سنین بالاتر بروز کنند.

اتواسکلروز

اتواسکلروز ، یکی دیگر از دلایلی است که می‌تواند روی کم شنوایی تاثیر بگذارد و امروزه بسیاری از افراد از ابتلا به آن رنج می‌برند. در این بیماری، حرکت استخوانچه‌های موجود در گوش میانی کند می‌شود؛ در نظر داشته باشید هر عاملی که سبب حرکت نکردن استخوان رکابی گوش شود، منجر به کم شنوایی خواهد شد.

در این نوع بیمای که آن را با نام سخت گوشی نیز می‌شناسند، یک استخوان اضافی به صورت تدریجی شروع به رشد کردن می‌کند و در نهایت از حرکت استخوان رکابی گوش میانی جلوگیری می‌کند؛ در چنین شرایطی کیفیت سطح شنوایی فرد هر روز کم‌تر خواهد شد.

در صورت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه و آشنایی با علائم و تاثیرات منفی این بیماری، پیشنهاد می‌کنیم به مقاله”اتواسکلروز” مراجعه نمایید.

استفاده از دارو؛ یکی دیگر از علل کم شنوایی

شاید برایتان جالب باشد که بدانید مصرف برخی از داروها می‌تواند سبب کاهش شنوایی شود. طبق تحقیقات انجام شده، چیزی حدود 200 نوع داروهای مختلفی وجو دارد که می‌توانند روی کاهش سطح شنوایی تاثیرگذار باشند.

بهتر است بدانید که برخی از داروهایی که در دسته آنتی بیوتیک‌ها قرار می‌گیرند مانند؛ آسپیرین‌ها، داروهای مربوط به ضد التهاب غیراستروئیدی و داروهایی که برای شیمی درمانی به کار می‌روند، همگی ممکن است شنوایی فرد را دستخوش تغییراتی کرده و روی آن تاثیر بگذارند.

کاهش سطح شنوایی به دلیل وارد شدن ضربه

یکی از دلایل موثر بر شنوایی، وارد شدن آسیب به سر و گوش است که ممکن است بر اثر تصادف، ضربه و… اتفاق بیفتد. در شرایطی که ضربه وارد شده شدید باشد، احتمال اینکه پرده گوشش پاره شود بسیار زیاد است.

توصیه می‌کنیم که حتما مراقب باشید چرا که اگر ضربه وارد شده به سر سبب تخلیه مایع به داخل گوش داخلی شود، ممکن است شنوایی فرد برای همیشه از دست برود.

دکتر علی کوهی، یکی از متخصصان مطرح گوش، حلق و بینی توصیه می‌کند:

در صورت وارد شدن ضربه شدید به سر و گوش، بهتر است برای پیشگیری از ایجاد مشکلات جدی و تا قبل کاهش کیفیت شنوایی، به یک پزشک متخصص مراجعه کرده و پیگیری‌های لازم را انجام دهید.

عفونت گوش؛ از دیگر علل کاهش شنوایی

گوش میانی، یکی از بخشش‌های گوش است که از سه استخوان ظریف تشکیل می‌شود که وظیفه آنها دریافت کردن امواج صوتی از محیط اطراف و انتقال و هدایت آنها به سمت گوش داخلی است.

هنگامی که در فضای پشتی پرده گوش که همان پرده صماخ است، عفونت تشکیل شود، می‌گوییم عفونت گوش میانی رخ داده است. وجود عفونت در گوش می‌تواند سبب بروز مشکلاتی از قبیل: التهاب، تورم، درد و کم شنوایی شود.

دیابت؛ یکی از بیماری‌های موثر بر شنوایی
دیابت؛ یکی از بیماری‌های موثر بر شنوایی

دیابت؛ یکی از بیماری‌های موثر بر شنوایی

البته این مورد به صورت صد در صد ثابت نشده است، اما طبق آمار موجود تعداد افراد مبتلا به دیابتی که دچار کم شنوایی شده‌اند، بیشتر از افراد سالم است. به عقیده برخی از محققان، دیابت می‌تواند به عروق خونی موجود در گوش داخلی آسیب وارد کند. توصیه می‌کنیم جهت بروز هر گونه مشکل جدی، افراد دیابتی به صورت مداوم میزان قند خون را چک کنند.

پاره شدن پرده گوش

غشای نازکی که بین گوش میانی و گوش خارجی وجود دارد و آنها را از هم جدا می‌کند، ممکن است بر اثر وارد شدن ضربه دچار آسیب جدی و پارگی شود. شدت و میزان ضربه‌ای که به پرده گوش وارد می‌شود، در مسیر درمان آن بسیار تعیین کننده است؛ چرا که در غالب شرایط خود بدن شروع به ترمیم این غشاء می‌کند. در غیر این صورت باید خیلی سریع به پزشک مراجعه نمایید.

دکتر علی کوهی که از متخصصان برتر گوش، حلق و بینی به شمار می‌روند درباره اقدامات لازم هنگام پارگی پرده گوش توصیه می‌کنند:

  • در صورت درد شدید و مشاهده خونریزی سعی کنید از فرد دیگری کمک بگیرید.
  • طی کوتاه‌ترین زمان ممکن خود را به یک پزشک متخصص برسانید.
  • از وارد کردن هرگونه فشار به گوش خودداری کنید.
  • سعی کنید جلوی خونریزی را با پوششی تمیز و استریل بگیرید.
  • تا پیش ازحاصل شدن بهبودی کامل، از مرطوب کردن فضای اطراف گوش جلوگیری نمایید.
  • توجه داشته باشید که وارد شدن قطره یا هر نوع مایعاتی به داخل گوش، می‌تواند منجر به عفونت شود که خود یکی از علل کاهش شنوایی است.
مراجعه به یک متخصص باتجربه؛ سریع‌ترین راه درمان بیماری‌های موثر بر شنوایی
مراجعه به یک متخصص باتجربه؛ سریع‌ترین راه درمان بیماری‌های موثر بر شنوایی

مراجعه به یک متخصص باتجربه؛ سریع‌ترین راه درمان بیماری‌های موثر بر شنوایی

همانطور که در طول مطلب بیان کردیم، کاهش شنوایی ممکن است به دلایل مختلفی رخ بدهد. علل کاهش شنوایی می‌تواند هم برای بزرگسالان و هم برای کودکان اتفاق بیفتد که در این صورت بهترین راه جهت جلوگیری از ایجاد آسیب‌های بیشتر، مراجعه به یک پزشک متخصص است.

دکتر علی کوهی، متخصص گوش، حلق و بینی با داشتن سال‌ها تجربه و سابقه طلایی در این زمینه می‌تواند در درمان بیماری‌های موثر بر کاهش شنوایی به شما عزیزان کمک کند. چنانچه در زمینه بیماری‌های کم شنوایی نیاز به راهنمایی یا مشاوره دارید، می‌توانید از دو طریق اقدام نمایید.

در روش اول می‌توانید با شماره تلفن 02188884831 تماس بگیرید و از راهنمایی‌های لازم بهره‌مند شوید. روش دوم مراجعه به صفحه وب سایت دکتر کوهی (drkouhi.clinic)است که علاوه بر آشنایی با خدمات، می‌توانید با مطالعه مطالب مرتبط با بیماری‌های گوش، تا حد زیادی اطلاعات مفید به دست آورید.