اگر شما هم اولین کلمه‌ای که بعد از شنیدن بهداشت روابط جنسی به ذهن‌تان می‌آید، کاندوم است پس پیشنهاد می‌کنیم مطالب این مقاله را از دست ندهید. اصل مهم در داشتن رابطه جنسی سالم رعایت بهداشت جنسی توسط طرفین رابطه است. مطمئنا در این صورت شما در کنار لذت بردن از رابطه جنسی می‌‌توانید سلامت خود را از ابتلا به بیماری‌های مقاربتی تضمین کنید و همچنین رابطه‌ای امن را تجربه کنید.

از بهداشت روابط جنسی چه می‌دانید؟
از بهداشت روابط جنسی چه می‌دانید؟

بهداشت جنسی چیست؟

قبل از هر چیزی باید بدانیم که منظور از بهداشت جنسی چیست. بهداشت جنسی شامل مجموعه‌ای از رفتار‌های آگا‌هانه برای بالا بردن رضایت جنسی است که توسط طرفین رابطه انجام می‌شود. بهداشت جنسی همراه با احترام متقابل امکان‌پذیر است که باعث تقویت و بالا بردن کیفیت روابط زناشویی می‌شود.

بهداشت جنسی خانم‌ها

اندام جنسی خانم‌ها نوعی عضو داخلی محسوب می‌شود که از قسمت‌های مختلفی تشکیل شده است. بدیهی است که بانوان به رعایت بهداشت اندام جنسی خود بسیار اهمیت دهند. زیرا دستگاه تناسلی به دلیل خروج ترشحات و رطوبت محل مناسبی برای رشد و تکثیر انواع باکتری‌ها است. بنابراین با شناخت انواع عفونت‌ها و علائم آنها می‌‌توان به رعایت بهداشت اندام جنسی بهتر کمک کنید. سعی کنید اندام جنسی خود را بشناسید و به تمامی ترشحات، رنگ و بوی آن دقت کنید چرا که با تغییر رنگ یا ایجاد بوی بد به سرعت می‌توانید متوجه بیماری در این قسمت از اندام خود شوید و در اسرع وقت با کمک پزشک درمان را شروع کنید و خطر ابتلا و انتقال بیماری‌های مقاربتی را کاهش دهید.

نوار بهداشتی در بهداشت جنسی خانم‌ها

نوار بهداشتی در بهداشت جنسی خانم‌ها
نوار بهداشتی در بهداشت جنسی خانم‌ها

نوار بهداشتی عضو جدایی نشدنی در زندگی خانم‌های بالغ است. خانم‌‌ها در دوران قاعدگی برای رعایت بهداشت فردی و کاهش عفونت از نوار بهداشتی استفاده می‌‌کنند. این محصول نوعی منسوجات تکنیکی و جاذب است. خرید نوار بهداشتی فقط محدود به دوران قاعدگی خانم‌ها نمی‌شود، بعد از جراحی واژینال، خونریزی بعد از زایمان، سقط جنین یا هر وضعیت دیگر که نیازمند جذب خون خارج شده از واژن است، از نوا‌ر‌‌های بهداشتی یا پد‌های بهداشتی استفاده می‌‌شود. نوار بهداشتی انواع مختلفی دارد مانند تامپون، نوار بهداشتی ساده، نوار بهداشتی بالدار، پد‌های روزانه و کاپ قاعدگی. هر فرد با توجه به میزان و شدت خون‌ریزی می‌تواند نوار بهداشتی خود را خریداری کند که توصیه ما به شما محصولات پنبه ریز است. سعی کنید نوار بهداشتی خود را مرتب عوض کنید و دستگاه تناسلی خود را بشویید این کار باعث کاهش احتمال رشد انواع باکتری و میکروب می‌شود.

بهداشت جنسی خانم‌ها قبل از رابطه زناشویی

دوش گرفتن و نظافت بدن را پیش از رابطه‌ی جنسی در راس کار خود قرار دهید. مسواک زدن، استفاده از ژل بانوان و از بین بردن مو‌های زائد به داشتن رابطه جنسی با کیفیت و لذت‌بخش کمک می‌کند. از عطر‌های مناسب و مورد علاقه شریک جنسی‌تان استفاده کنید. هر چقدر بیشتر به بهداشت خود اهمیت بدهید رضایت جنسی بیشتری خواهید داشت و سلامت جنسی خود و همسر‌تان را تضمین می‌کنید.

رفع مو‌های زائد بدن

از مهم‌ترین مسائلی که پیش از رابطه جنسی باید به آن اهمیت دهید رفع مو‌های زائد بدن مخصوصا در ناحیه تناسلی است. زیر‌بغل و دستگاه تناسلی بخاطر موقعیت‌شان در بدن به سرعت بوی بدی می‌گیرند و وجود مو‌های زائد در این نقاط باعث بیشتر شدن بوی نامطبوع و افزایش احتمال رشد باکتری در این مکان می‌شود. توجه داشته باشید که رعایت این مسئله حتی برای افرادی که رابطه جنسی ندارند نیز در اولویت قرار دارد.

بهداشت جنسی خانم‌ها بعد از رابطه زناشویی

رعایت بهداشت جنسی فقط به قبل از رابطه جنسی محدود نمی‌شود. بهتر است بعد از رابطه جنسی چند نکته‌ی بهداشتی را در نظر بگیرید:

  • حتما بعد از رابطه جنسی به دستشویی رفته و ادرار کنید.
  • دوش گرفتن را فراموش نکنید.
  • بهتر است برای شستن دستگاه تناسلی خود از ژل شستشوی بانوان استفاده کنید.
  • در صورت دیدن هر‌گونه ترشح، لک، زگیل یا خال به پزشک مراجعه کنید.
  • با سشوار یا دستمال ملایمی دستگاه تناسلی خود را تمیز کنید.
  • غذا‌های حاوی پروبیوتیک و آب فراوان مصرف کنید.
  • از لباس‌های مناسب و جنس نخی استفاده کنید.

نه به رابطه جنسی در دوران قاعدگی

به رابطه جنسی در دوران قاعدگی نه بگویید. زیرا در این دوران دهانه‌ی رحم باز‌تر می‌شود و شرایط را برای جذب انواع آلودگی و میکروب‌ها فراهم می‌کند. همچنین داشتن رابطه جنسی در دوران قاعدگی برای شریک جنسی‌تان می‌تواند بیماری‌زا باشد.

نه به رابطه مقعدی

رابطه مقعدی یا همان آنال نوعی از رابطه است که نزدیکی و ارتباط جنسی از طریق مقعد انجام می‌شود. مقعد خانم‌ها به دلیل اینکه محلی برای دفع است ناحیه‌ای بسیار آلوده و منبعی برای حضور میکروب‌ها و ویروس‌ها به حساب می‌آید. احتمال انتقال بیماری‌های خطرناکی مانند ایدز از طریق مقعد بسیار زیاد است. توصیه می‌کنیم با نه گفتن به این رابطه سلامت جنسی خود و شریک جنسی‌تان را حفظ کنید.

نه به رابطه جنسی در دوران قاعدگی
نه به رابطه جنسی در دوران قاعدگی

بهداشت جنسی آقایان

اهمیت بهداشت جنسی فقط شامل حال خانم‌ها نمی‌شود بلکه در آقایان نیز از جایگاه مهمی برخوردار است. آقایان نیز مانند خانم‌ها باید در رعایت بهداشت جنسی و فردی خود کوشا باشند تا سلامتی خود و شریک جنسی‌شان را تضمین کنند.

بهداشت اندام جنسی در آقایان

با توجه با ساختمان آلت تناسلی در آقایان نظافت و رسیدگی به آن بسیار راحت‌تر از خانم‌ها است. زیرا این اندام در آقایان خارجی است و تنها با انجام چند کار ساده می‌توان سلامت جنسی این اندام را حفظ کرد ولی باید آقایان این نکته را در نظر داشته باشند برخی از باکتری‌های روی سطح پوست برای آقایان ممکن است مشکلی نداشته باشد اما ورود آن‌ها به درون رحم خانم‌ها ایجاد عفونت و بیماری‌های خطرناکی می‌کند.

بهداشت جنسی آقایان قبل از رابطه زناشویی

رعایت بهداشت جنسی توسط آقایان باعث به وجود آمدن حس بهتری در بانوان می‌شود. بنابر‌این برای ایجاد حس جذابیت بیشتر و افزایش رضایت شریک جنسی خود به چند نکته‌ای که در پایین اشاره می‌کنیم دقت کنید.

حمام کردن و اصلاح

پیش از داشتن رابطه‌ی جنسی به حمام بروید و بدن خود را با شامپو بدن یا صابون بشویید. برای شستشوی آلت تناسلی خود بهتر است از ژل بهداشتی آقایان استفاده کنید. هنگام شستشوی اندام جنسی خود بسیار دقت کنید، زیرا آلت تناسلی پوست نازک و حساسی دارد و با شستشوی زیاد ممکن است دچار التهاب شود. به اصلاح و نظافت آلت تناسلی خود اهمیت دهید. مو‌های زائد آلت تناسلی و زیر‌بغل خود به صورت روتین اصلاح کنید و سعی کنید بعد از حمام از بادی اسپلش یا مام استفاده کنید تا بدن‌تان خوشبو باشد.

معاینه آلت تناسلی

معاینه‌ی آلت تناسلی را به صورت مرتب انجام دهید تا از وجود سرطان بیضه یا سایر بیماری‌های جنسی پیشگیری کنید. در صورت وجود هر گونه زگیل یا التهاب روی اندام جنسی یا اطراف آن به پزشک مراجعه کنید. در صورت داشتن هر‌گونه بیماری مقاربتی یا پوستی این موضوع را با شریک جنسی خود در میان بگذارید.

استفاده از کاندوم

با استفاده از کاندوم به سادگی از انتقال بسیاری از بیماری‌های مقاربتی پیشگیری کنید و با خیال راحت از رابطه‌ی جنسی خود لذت ببرید. در حین رابطه جنسی احتمال جراحت و خراش واژن یا آلت تناسلی وجود دارد اما با استفاده از کاندوم می‌توانید یک رابطه امن و سالم داشته باشید.

بهداشت جنسی آقایان بعد از رابطه زناشویی

آقایان نیز مانند خانم‌ها باید بعد از رابطه جنسی برای حفظ سلامت خود به چند نکته توجه کنند. این موارد به ترتیب زیر است:

  • بعد از رابطه جنسی به دستشویی بروید و با ادرار کردن مجاری ادرار خود را تمیز کنید.
  • حتما بعد از رابطه جنسی دوش بگیرید.
  • اندام جنسی خود را با ژل شستشو مخصوص آقایان بشویید.
  • سعی کنید از لباس زیر مناسب و جنس نخی استفاده کنید.
  • آب زیاد بنوشید.

کلام آخر

با در نظر گرفتن موارد بالا و مطالعه بیشتر در این زمینه رابطه‌ی جنسی امنی برای خود و شریک جنسی‌تان ایجاد کنید. با جدی نگرفتن بهداشت شخصی، خود را در معرض ابتلا به بیماری‌های خطرناکی مانند ایدز، هپاتیت و زگیل تناسلی قرار می‌دهید. پس با رعایت بهداشت جنسی و چکاپ مرتب توسط پزشک سلامت جنسی خود و شریک جنسی‌تان را تضمین کنید. خرید ژل بهداشتی بانوان و آقایان را به لیست محصولات مراقبت جنسی خود اضافه کنید. امیدوارم مطالب این بخش برای شما مفید باشد.