کولر گازی چیست؟

کولر گازی به سیستم تبرید تراکمی اشاره دارد که برای ایجاد تهویه مطبوع در داخل ساختمان استفاده می شود. اگرچه امروزه اکثر کولرها دارای ویژگی های گرم و سرد هستند ، اما اولویت استفاده از آنها برای خنک سازی محیط در فصول گرم است.

کولر گازی چگونه کار می کند؟

برای پاسخ به این سوال ، ابتدا باید خود را با قسمت های مختلف کولر آشنا کنید. کولر گازی از سه قسمت اصلی تشکیل شده است:

  • کمپرسور
  • اواپراتور
  • کندانسور

که گاز فریون در داخل سه قسمت گردش می کند. به طور کلی گازهای فرئون دارای این خاصیت هستند که اگر متراکم شوند و سپس جدا شوند ، گرمای محیط را جذب می کنند که منجر به خنک شدن محیط می شود.بر این اساس ، کمپرسور گاز را فشرده کرده و به سمت اواپراتور هدایت می کند.

کولر گازی چگونه کار می کند؟
کولر گازی چگونه کار می کند؟

اواپراتور لوله ای با انحناهای زیاد است که توسط شبکه تماس آن با هوای محیط افزایش می یابد. معمولاً فن ها در جلوی اواپراتور نصب می شوند که هوا را به داخل اتاق می کشند و با عبور از بین فن های تبخیر کننده آن را خنک می کنند و سپس آن را از خروجی کمک فنر خارج می کنند. در واقع کولر هوای مشابهی را در اتاق به گردش در می آورد و در طول این گردش ، حرارت هوای اتاق را به گاز سرد فریون منتقل می کند ، باعث خنک شدن محیط می شود، و هوای جدیدی را وارد اتاق نمی کند. به همین دلیل ، لازم است همه درها و پنجره های اتاق را هنگام کار کولر ببندید ، درست برعکس کولرهای آبی که هوای بیرون اتاق را با تهویه فشار مثبت تهویه می کنند و اگر محیط به طور کامل بسته شود ، داغ می شود و تبدیل به محیطی شرجی میشود. در نتیجه ، استفاده همزمان از کولرهای گازی و کولرهای آبی در یک محیط توجیه پذیر نیست.

در حین چرخاندن هوای اتاق از کولر گازی و میعان آب در هوا ، کمی آب ایجاد می کند ، که از سینی در انتهای اواپراتور جمع آوری شده و به خارج از پنل هدایت می شود.

سپس ، گاز خروجی از اواپراتور به دلیل جذب گرمای محیط دمای خود را افزایش داده و کاملاً منبسط شده است. در نتیجه تراکم آن ، مقدار زیادی انرژی مصرف می شود. بنابراین لازم است که این گاز بیشتر منقبض شود و دمای خود را قبل از بازگشت به کمپرسور از دست بدهد. کندانسور قسمتی است که گاز گرمای خود را به مایع دیگری منتقل می کند (که در مورد تهویه مطبوع جو است). بنابراین ، کولرهای گازی در ردیف سیستم های تبرید تراکمی هوای خنک قرار دارند (یعنی کندانسور آنها با هوا خنک می شود).

کندانسور نیز ساختاری شبیه به اواپراتور دارد. یعنی لوله ای با انحناهای زیاد است که توسط شبکه ای از باله ها احاطه شده است تا سطح تماس آن با هوای اطراف افزایش یابد.  گاز پس از از دست دادن دمای خود در کندانسور به کمپرسور باز می گردد و این چرخه ادامه می یابد.

در مورد کولرهای گرم و سرد ، چرخه پمپ حرارتی کاملاً برگشت پذیر است و کولرها می توانند در طول سال کنترل آب و هوا را برای گرمایش خانه شما در زمستان و خنک کننده و مرطوب کننده در تابستان را انجام دهند. پمپ حرارتی منبع هوای گرم را از هوای خارج در زمستان جذب می کند و در تابستان گرما را به هوای خارج برمی گرداند. از آنجا که گازهای فرئون در دمای منفی به سرعت متبلور می شوند ، نمی توان به کولر گازی به عنوان یک وسیله گرم کننده در فصول سرد متکی بود.

برای خرید کولر گازی چند هزار لازم است؟
برای خرید کولر گازی چند هزار لازم است؟

برای خرید کولر گازی چند هزار لازم است؟

بهترین راهنمای خرید کولر گازی: هنگام خرید کولر گازی ، خرید اسپلیت با ظرفیت مناسب با کدام مشکل روبرو می شوید ظرفیت های متفاوتی وجود دارد ، بنابراین باید در این مورد دقت کنید زیرا جایگزینی آنها غیرممکن است. پس از نصب کولر گازی توجه به این عدد احتمالاً مهمترین جزء است که هنگام خرید کولر گازی باید به آن توجه داشته باشید. اگر ظرفیت خنک کننده کولر گازی انتخابی شما کمتر از حد لازم باشد ، با مشکل کارایی ناکافی روبرو می شوید و محیط شما آنطور که انتظار دارید خنک نمی شود. اگر در حال خرید کولر با ظرفیت بیشتر از نیاز خود هستید ، باید آن را در اسرع وقت خاموش کنید تا از سرماخوردگی جلوگیری کنید! علاوه بر این ، موضوع مصرف بیش از حد انرژی در راه است

چه مارک کولر گازی بخریم؟

هنگام خرید کولر گازی ، تمام موارد بالا را بررسی کنید ، اما امروزه پرفروش ترین و بهترین مارک های کولر گازی اجنرال -گری-ال جی است.

کولر گازی چه اندازه باد می دهد؟

باد کولر گازی به این معنی است که چقدر می تواند هوای سرد را حمل و پرتاب کند. پرتاب باد بیشتر به این معنی است که کولر بهتر است. سعی کنید سردی با حداقل باد 10 متر تهیه کنید. برخی از مدل های جدیدتر از فناوری هایی استفاده می کنند که باد را فقط به سمتی که افراد در آن نشسته اند هدایت می کند و هنگامی که هیچ کس در اتاق نباشد انرژی کمتری مصرف می کند.

 در کدام منطقه با کدام آب و هوا زندگی می کنید؟

اگر مردم هنگام خرید و انتخاب کولرهای متناسب با آب و هوا به مشخصات کولر گازی توجه کنند ، این امر نه تنها عمر کولر گازی آنها را افزایش می دهد ، بلکه باعث کاهش مصرف برق و هزینه های مربوط به آن می شود.

بر اساس این گزارش ، کولرهای گازی به سه طبقه آب و هوایی معتدلT1، سردT2 و گرمسیرT3  تقسیم می شوند. کولرهای کلاس آب و هوایی گرمسیری در مناطق گرمسیری مانند هرمزگان ، بوشهر ، خوزستان و سیستان و بلوچستان استفاده می شود. نوع طبقه بندی آب و هوای هر کولر گازی در برچسب انرژی آن نشان داده شده است.

اسپلیت چیست؟
اسپلیت چیست؟

اسپلیت چیست؟

اسپلیت در لغت به معنای دو قسمت است و به کولرهای گازی اشاره دارد که دارای دو قسمت ، یک واحد داخلی و یک واحد بیرونی هستند. اواپراتور معمولاً در واحد داخلی نصب می شود و کمپرسور و کندانسور در واحد بیرونی قرار دارند. اتصال بین واحد داخلی و خارجی توسط لوله های مسی پیستونی انجام می شود.

برای خرید کولر گازی از بانه میتوانید از طریق فروشگاه تیز فروش اقدام نمایید.