لامپ متال هالید یا به اصطلاح اچ آی دی HID از انواع لامپ گازی و از نوع تخلیه با شدت بالا است. لامپ های بخار جیوه و لامپهای سدیم پرفشار هم از انواع لامپهای HID یا همان تخلیه با شدت بالا هستند. با این حال ، لامپ های بخار جیوه و بخار سدیم به طور معمول در فضاهای باز با ارتفاع زیاد و برای پرتاب نور زیاد مانند پرژکتورهای روشنایی استادیوم استفاده نمی شوند، اما به صورت گسترده ای در صنایع چراغ های خیابانی و چراغ های شهری استفاده می شوند. لامپ متال هالید دارای دو طراحی و مدل مختلف هستند. لامپ متال هالید که حباب بیرونی دارند و لامپ هایی که فاقد حباب بیرونی هستند.

لامپ متال هالید
لامپ متال هالید

ساختار اصلی در لامپ متال هالید با حباب بیرونی به این شکل است که در آن لامپ یک حباب شیشه ای داخلی است که لوله قوس نامیده می شود ، که این حباب حاوی قوس الکتریکی است ، و یک حباب شیشه ای خارجی که از انتشار و تابش پرتو ماوراءبنفش جلوگیری می کند و همچنین از حباب داخلی محافظت می کند. این لامپ ها از نظر اتصال به طور معمول تک سر هستند و برای پیچاندن سوکت اتصال از یک پایه رزوه ای استفاده می شود که داخل سرپیچ قرار می گیرد. همچنین ساختار دیگر لامپ متال هالید ، فاقد حباب بیرونی است، و معمولاً دارای سوکت اتصال در دو سر لامپ هستند، که باید برای اتصال جریان برق بصورت سوکت در دو سر لامپ قرار گیرند و اصطلاحاً به آنها لامپ متال هالید دوسر گفته می شود.

ویژگی های لامپ متال هالید
ویژگی های لامپ متال هالید

ویژگی های لامپ متال هالید

درخشندگی لامپ متال هالید ، در حدود هفتاد و پنج تا صد لومن بر وات است ، که این بازدهی در این لامپ ها تقریباً دو برابر چراغها و لامپ های بخار جیوه و سه تا پنج برابر لامپ رشته ای قدیمی است. لامپ متال هالید پرتو و اشعه طیف رنگ نور سفید باکیفیت و بسیار درخشنده ساطع می کند. همچنین طول عمر لامپ متال هالید با در نظر گرفتن کیفیت ساخت و کارخانه سازنده ، حداقل بین شش هزار تا پانزده هزار ساعت است. لامپ متال هالید به عنوان یکی از کارآمدترین منابع روشنایی توان بالا و با توجه به بازدهی رنگ نور طیف سفید با سی آی آر بالا ، از سال 2005 تا کنون در بخش صنعت روشنایی، یکی از تولیدات مهم کارخانجات تولید لوازم روشنایی بشمار میرود. لامپ متال هالید جهت روشنایی اماکن تجاری ، صنعتی و عمومی مانند پارکینگ های فضای باز ، سالن های ورزشی ، کارخانجات و فروشگاه های زنجیره ای و بزرگ ،و همچنین جهت روشنایی های امنیتی مجتمع های مسکونی و استادیوم های ورزشی با کاربردهای مختلف مورد استفاده قرار می گیرد.

کاربردهای لامپ متال هالید
کاربردهای لامپ متال هالید

کاربردهای لامپ متال هالید

لامپهای متال هالید جهت روشنایی عمومی در داخل و خارج از فضاهای مختلف در ارتفاع بلند ، و همچنین جهت روشنایی عمومی مکانهای تجاری ، صنعتی و عمومی ، پارکینگها ، میادین ورزشی و ورزشگاه ها، کارخانجات و فروشگاههای زنجیره ای و همچنین روشنایی امنیتی مجتمع هایی با کاربردهای دیگر مورد استفاده قرار می گیرند. همچنین از تکنولوژی روشنایی لامپ متال هالید ،در صنعت روشناییو چراغ اتومبیل و لامپ های مخصوص خودرو هم بصورت گستره ای استفاده می شود. لامپهای متال هالید با درخشندگی خیره کننده ای که دارند ،در چراغها و پرژکتورهای اتومبیل مورد استفاده قرار می گیرند ، همچنین لامپ های گازی اتومبیل به دلیل استفاده از گاز زنون به جای آرگون ،که معمولاً در لامپهای هالید استفاده می شود ، اصطلاحاً در بازار لامپ اتومبیل به عنوان لامپ زنون شناخته می شوند.

رنگ نور لامپ متال هالید
رنگ نور لامپ متال هالید

رنگ نور لامپ متال هالید

لامپ متال هاید به دلیل پخش نور سرد و درخشش بیشتر ، از ابتدا به لامپهای بخار جیوه ترجیح داده می شدند. با معرفی لامپ متال هالید های تخصصی ، اکنون لامپهای متال هالید با دمای رنگ 3000 کلوین تا بیش از 20،000 کلوین در دسترس هستند. با توجه به اینکه دمای رنگ می تواند در هر لامپ کمی متفاوت باشد ، و این تفاوت در مکانهایی که لامپهای زیادی وجود دارد قابل مشاهده است. از آنجا که خصوصیات رنگی لامپ در مدت زمان طول عمر لامپ تغییر می کند ، پس از کارکرد لامپ به مدت 100 ساعت مطابق با استانداردهای ANSI اندازه گیری می شود. در حال حاضر فناوری جدید متال هالید، باعث بهبود عملکرد رنگی و کنترل واریانس کلوین (100 تا 200 کلوین ±) شده است. دمای رنگ لامپ متال هالید همچنین می تواند تحت تأثیر مشخصات سیستم الکتریکی که لامپ را تغذیه می کند و واریانس های تولید در لامپ باشد. اگر به یک لامپ متال هالید نیرویی کمتر از میزان لازم برسد ، به دلیل پایین بودن درجه حرارت ، و به دلیل تبخیر جیوه به تنهایی ، خروجی نور آن مایل به رنگ نور آبی خواهد بود. عکس این موضوع برای یک لامپ با قدرت زیاد صدق می کند ، اما تغذیه ولتاژ بیش از حد و انرژی بیشتر می تواند خطرناک باشد و گرم شدن و فشار زیاد منجر به انفجار لوله قوس در لامپ شود.

درباره نوراکومارت
درباره نوراکومارت

درباره نوراکومارت

تجهیزات روشنایی از جمله مواردی است که عموم مردم به صورت روزانه از آن استفاده می‌کنند و در سبد خرید بخش بزرگی از جامعه قرار دارد. نوراکو با هدف تسهیل در تهیه کالای با کیفیت و مقرون به صرفه برای همه افراد جامعه، فعالیت خود را به عنوان فروشگاه تخصصی تجهیزات روشنایی آغاز کرده است. با توجه به گسترش اینترنت و میل هر چه بیشتر افراد به خرید اینترنتی، خلاء حضور یک فروشگاه اینترنتی در زمینه تجهیزات روشنایی احساس می‌شد. نوراکو در تلاش است تا با تامین طیف کاملی از انواع محصولات، بتواند انتخاب اول ایرانیان در زمینه خرید تجهیزات روشنایی و خرید آنلاین لامپ باشد. نوراکو در حال حاضر با تامین بیش از 500 نوع کالا از تجهیزات روشنایی یکی از غنی‌ترین و بروزترین فروشگاه‌ اینترنتی در حوزه روشنایی محسوب می‌شود. ما در نوراکو امکان خرید اینترنتی و حضوری از معتبرترین و باکیفیت‌ترین برند‌های داخلی و خارجی را برای شما فراهم آورده‌ایم. نوراکو با تکیه بر سابقه 40 ساله خود در بازار روشنایی ایران و پرسنل حرفه ای خود این اطمینان خاطر را برای شما فراهم می‌آورد که با خرید اینترنتی و حضوری تجهیزات روشنایی از این مجموعه بهترین تجربه خرید را خواهید داشت.