همان طور که می ‌دانید، فتوشاپ یکی از مهم ‌ترین نرم‌ افزار های دنیای کنونی به شمار می ‌رود که تقریبا همه چیز در خود دارد و می ‌توان با آن انواع و اقسام تصاویر را ویرایش کرد. این برنامه اکنون توسط میلیون ‌ها نفر در سر تا سر جهان تجربه می ‌شود و نباید از قابلیت‌ های بی نظیر آن به راحتی عبور کرد.

این برنامه ابتدا در سال 1990 میلادی در دسترس عموم قرار گرفت و استفاده‌ های زیادی هم از آن شد. مردم از همان اول می‌ دانستند که با چه نرم افزار قدرتمند و بزرگی سر و کار دارند و از این بابت خوشحال بودند. آن‌ ها در جریان بودند که فتوشاپ می‌ تواند راهی برای افزایش درآمد شان باشد و همین اتفاق نیز برای خیلی از افراد رخ داد. اکنون بعید به نظر می ‌رسد که شرکتی بتواند چنین برنامه بی نقص و جذابی را تولید نماید.

ما در بخش‌ های قبلی این مجموعه از مقالات در وب‌ سایتمان از برخی نکات مربوط به این برنامه رونمایی کردیم. در خصوص اهمیت یادگیری و آموزش فتوشاپ نیز تا حد زیادی صحبت داشتیم. توصیه می‌ کنیم حتما سری به این مقالات بزنید. حال امروز به سراغ ادامه نکات در مورد این نرم افزار می ‌رویم و برای معرفی چند تا از کاربرد ها و ابزار های موجود در آن تلاش خواهیم داشت. پس در صورتی که شما هم به فتوشاپ علاقه دارید، ما را تا پایان این بخش همراهی کنید.

کاربرد ابزار Adjustment Layers چیست؟

در گذشته گفته شده بود که فتوشاپ از چند ابزار گوناگون تشکیل شده است که هر یک کارایی خاص خود را دارد. البته کاربرد برخی از این بازر تا حدی با هم مشابه است که در این مورد، مطالبی را خدمتتان عرض خواهیم کرد. یکی از ابزار های مهم فتوشاپ را باید Adjustment Layers به شمار آورد که موجب تنظیم رنگ، نور و به طور کلی حالت یک تصویر خواهد شد.

 نکات کلیدی و اولیه برای فوق حرفه ای شدن در فتوشاپ
نکات کلیدی و اولیه برای فوق حرفه ای شدن در فتوشاپ

این ابزار را با همین نام می ‌توانید در بالای صفحه این برنامه به راحتی پیدا کنید. کار کردن با آن هم شاید در نگاه اول کمی پیچیده به نظر برسد، اما به سرعت می‌ توانید تصاویر خود را ویرایش نمایید. پیشنهاد می‌ شود که همین حالا فتوشاپ خود را باز کرده و وارد این قسمت از آن شوید. سپس یک تصویر را به دلخواه برگزیده و رنگ و نور آن را تا حدی تغییر دهید تا با همه چیز بیشتر آشنا شوید. قطعا از این گونه تغییرات و نتیجه آن شگفت زده خواهید شد.

نگاهی به ابزار Layers Style

ابزار دیگری که در این جا لازم به معرفی است، Layers Style می‌ باشد. به وسیله آن، به راحتی قادر خواهید بود تا افکت‌ هایی را با سرعت بسیار بالا بر روی تصاویر تان قرار دهید. شاید اگر بخواهید هر یک از تصاویر را در هر لایه افکت دهید، به امری زمان بر برایتان تبدیل شود. خبر خوب این است که با وجود این ابزار، در وقت خود صرفه‌ جویی خواهید کرد. البته به یاد داشته باشید که چندان هم از این ابزار استفاده نکنید؛ چرا که استفاده از یک نوع افکت برای هر لایه نمی ‌تواند حرکت جذابی باشد و نتیجه آن طور که باید و شاید از آب در نخواهد آمد.

ابزار Spot Healing Brush چه کاری انجام می‌دهد؟

نوبت به یکی دیگر از کاربردی‌ ترین ابزار موجود در فتوشاپ می ‌رسد که برای بسیاری از افراد در گذشته یک دغدغه به حساب می‌ آمد. همین شد که سازندگان به فکر اضافه کردن این قابلیت بی نظیر افتادند. با وجود Spot Healing Brush، می ‌توانید جوش ‌ها و لکه‌ های موجود بر روی صورت و یا هر نقش و مشکلی را در بدن افراد را اصلاح کرده و آن را به طور کلی حذف نمایید.

ابزار Spot Healing Brush چه کاری انجام می‌دهد؟
ابزار Spot Healing Brush چه کاری انجام می‌دهد؟

شاید افراد زیادی باشند که نخواهند این ایرادات را در تصویر خود مشاهده کنند. در همین راستا، این ابزار به داد آن‌ ها رسیده است که از بسیاری از برنامه‌ ها و اپلیکیشن ‌های دیگر هم بهتر کار می‌ کند. استفاده از این ابزار در نگاه اول بسیار دشوار است و شاید دقیقا ندانید که چه کاری باید انجام دهید. تنها کاری که باید بکنید، این است که با بخش‌ های مختلف این ابزار آشنا شوید و باز هم یک تصویر را برای آزمایش استفاده نمایید.

Dodge Tool چیست؟

در پایان مروری بر Dodge Tool خواهیم داشت که شاید به اندازه ابزار های گفته شده کارایی نداشته باشد، اما گاهی اوقات مفید خواهد بود. از این ابزار می ‌توان برای درخشان و شاداب‌ تر کردن بخش از یک تصویر همچون اعضای بدن و به خصوص چشم ‌ها استفاده کرد. پس وقت‌هایی که احساس می ‌کنید این چشم ‌های شما یا دیگران در تصاویر به خوبی گرفته نشده است، کافی است که با Dodge Tool آن‌ها را براق و زیبا کنید.

Dodge Tool چیست؟
Dodge Tool چیست؟

نکته‌ ای که باید در این جا مد نظر قرار دهید، این است که چندان هم از این ابزار استفاده نکنید. در صورتی که بیش از حد به براق شدن چشم‌ هایتان بپردازید، صورت شما حالتی غیر طبیعی به خود خواهد رفت و این اصلا جالب نخواهد بود. امیدواریم که از مطالعه این بخش نیز لذت برده باشید.