مهریه، به موجب قانون و شرع، حق زن است. یعنی بعد از عقد ازدواج، زن صاحب و مالک مهریه خود بوده و پرداخت آن بر عهده همسرش خواهد بود و زوجه حق هرگونه دخل و تصرف در آن را دارد و هر زمانی که اراده کند می‌تواند آن را از همسر خود دریافت کند.

استفاده از تجربه یک وکیل خانواده خوب به شما کمک می‌کند تا نسبت به قوانین مهریه چه قبل از ازدواج و چه بعد از آن آگاهی داشته باشید.

مهریه باید چیزی باشد که در بین مسلمانان مالیت داشته باشد مثل سکه، طلا، پول نقد، اموال منقول و غیرمنقول. همچنین مهریه باید مشخص و معین و بدون ابهام باشد. قوانینی که در مورد مهریه نوشته شده‌اند گاها ممکن است گیج‌کننده و پیچیده به نظر برسند که مشورت با یک وکیل خانوادگی کارآزموده می تواند بسیار کمک‌کننده باشد.

از آن‌جا که مهریه در سند رسمی ازدواج ثبت می‌شود یک سند لازم الاجرا است. از ویژگی‌های اسناد لازم الاجرا مثل مهریه این است که هم از طریق اداره ثبت و بدون مراجعه به دادگاه و هم از طریق مراجعه به دادگاه حقوقی قابل وصول هستند.

به بیان دیگر مهریه را می‌توان از طریق دفترخانه تنظیم سند ازدواج و گرفتن اجراییه و مراجعه به اداره اجرای اسناد رسمی ثبت به اجرا درآورد.

اعسار و تقسیط مهریه و نقش وکیل خانواده در آن
اعسار و تقسیط مهریه و نقش وکیل خانواده در آن

موضوعات مرتبط با مهریه و وظایف وکیل خانواده نسبت به آن

برخی موضوعاتی که در زمینه مهریه مطرح می‌شوند عبارتند از:

  • مهریه بیش از ۱۱۰ سکه
  • مهریه در عقد موقت و دائم
  • ویژگی‌های مهریه (عند المطالبه و عند الاستطاعه یا مهر المسمی، مهر المثل و مهر المتعه)
  • اعسار و تقسیط مهریه

همان‌طور که گفتیم اصطلاحات و قوانین مهریه نیز مانند دیگر موارد حقوقی تخصصی بوده و بنابراین بهتر است حتی قبل از ازدواج نیز در مورد شرایط و ضوابط قانونی پرداخت مهریه با وکیل خانواده مشورت نمایید. سپردن پرونده مهریه به متخصص حقوقی حوزه خانواده یکی از کارهای ضروری است تا بتوانید بهترین نتیجه را از در پرونده خود حاصل کنید.

اعسار و الزام به داشتن وکیل خانواده خوب

حتما واژه عسر و حرج را شنیده‌اید. اعسار برگرفته از واژه عسر و به این معناست که شخص از توانایی مالی کافی برخوردار نبوده و در شرایط عسرت و تنگدستی قرار دارد و قادر به پرداخت بدهی خود نیست. واژه تقسیط نیز از کلمه قسط بوده و در این‌جا به معنای پرداخت ماهیانه است.

چنان‌چه زوجه نسبت به دریافت مهریه خود دادخواست تنظیم کرده و برای آن اقدام نماید زوج به پرداخت مهریه محکوم می‌شود (زوج یا ضامن وی). اما در صورت ناتوانی از پرداخت مهریه و البته در صورت اثبات این ناتوانی و نداشتن مال می‌تواند از مزایای اعسار یا تقسیط استفاده کند.

تفاوت بین اعسار و تقسیط در این است که در اعسار فرد با ادعای ناتوانی از پرداخت محکوم به، درخواست مهلت می‌کند اما با تقاضای تقسیط، از دادگاه قسطی کردن و به اصطلاح ماه به ماه پرداخت کردن بدهی مطابق توان مالی بدهکار تقاضا می‌شود. ملاک تقسیط معمولا باید معادل یک چهارم درآمد ماهیانه فرد بدهکار باشد البته در صورت مجرد بودن وی این مبلغ معادل یک سوم خواهد شد.

استفاده از وکیل خانوادگی برای اعسار یا تقسیط
استفاده از وکیل خانوادگی برای اعسار یا تقسیط

استفاده از وکیل خانوادگی برای اعسار یا تقسیط

همان‌طور که زن برای دادخواست مهریه و دریافت آن می‌تواند از وکیل امور خانواده استفاده کند مرد نیز می‌تواند برای اعسار و تقسیط از وکیل مجرب وکالت خانواده بهره ببرد.

متاسفانه یکی از دادخواست‌های شایعی که این روزها در دادگاه خانواده طرح و پیگیری می‌شود، دادخواست تعدیل اقساط مهریه است و با توجه به این مسئله که هر روزه شاهد تورم و نابسامانی‌های اقتصادی و افزایش قیمت سکه در بازار  هستیم، دادخواست تعدیل اقساط مهریه به دادخواستی معمول از جانب زوجین تبدیل شده است. با توجه به این‌که با افزایش قیمت سکه در درآمد زوج تغییری ایجاد نشده بنابراین وی معسر شناخته شده و می‌تواند از دادگاه خانواده تقاضای کاهش اقساط مهریه را داشته باشد، برعکس این اتفاق نیز می‌تواند رخ دهد یعنی با پایین آمدن چشمگیر قیمت سکه یا بهبود اوضاع مالی زوج همسر وی می‌تواند تقاضای افزایش اقساط مهریه را داشته باشد.

با مطالبی که گفته شد لزوم مشورت و استفاده از یک وکیل امور خانواده در امر مهریه می‌تواند به شما در ادامه مسیر و رسیدن به هدفتان به صورت قانونی کمک‌کننده باشد، بنابراین به جای مشورت با افراد ناآگاه از یک وکیل خانوادگی مجرب استفاده نمایید.