جراحی چاقی - روش ها و مراحل آمادگی برای جراحی چاقی
جراحی چاقی – روش ها و مراحل آمادگی برای جراحی چاقی

اگر خودتان دچار اضافه وزن هستید و به دنبال راه های درمان آن و به خصوص دانستنی های مفید درباره جراحی چاقی هستید، راه را درست آمدید. در صورتی که یکی از آشنایان و نزدیکانتان به این مشکل مبتلا است و شما می خواهید اطلاعاتی درباره چیستی چاقی یا جراح چاقی به دست آورید نیز می توانید از مطلب این مقاله استفاده نمایید.

ما در این مطلب سعی کردیم تا اطلاعات جامع و مفیدی را به شما ارائه دهیم تا با دانسته های کافی در جهت سلامتی خود گام بردارید.

روش های انجام جراحی چاقی

اصولا جراحی چاقی به صورت جراحی تهاجمی و غیر تهاجمی انجام می گیرد که آن ها را بررسی خواهیم کرد.

  • جراحی تهاجمی

به طور کلی تمام جراحی هایی که به بیهوشی یا بی حسی نیاز داشته باشند و لازم باشد تا پس از انجام عمل از ساعت ها گرفته تا روزها در بیمارستان بستری شوند، جزو جراحی های تهاجمی به حساب می آیند. جراحی چاقی نیز از این قاعده مستثنی نیست و انواعی که موارد فوق در آن وجود دارد، جراحی تهاجمی هستند.

  • جراحی غیر تهاجمی

طبیعی است که جراحی های غیر تهاجمی درست برعکس مورد فوق یعنی جراحی تهاجمی باشد. پس می توان گفت که در این سبک از جراحی، نیازی به بستری شدن نیست، در بدن برشی ایجاد نشده و بخیه ای زده نمی شود و بیهوشی خاصی نیز در کار نخواهد بود.

تنها چیزی که این فرایند را به جراحی تبدیل می کند، تنها وجود بی حسی در برخی از اندام ها است. در غیر این صورت، هیچ کدام از مواردی که شاید شما از جراحی در ذهن خود داشته باشید، در این نوع عمل جایی ندارد.

مزوتراپی یکی از انواع جراحی های چاقی است که به این روش یعنی غیر تهاجمی انجام می شود.

آمادگی برای جراحی چاقی
آمادگی برای جراحی چاقی

آمادگی برای جراحی چاقی

بعد از این که به پزشک مراجعه کردید و او صلاحیت شما برای جراحی چاقی را تایید کرد، می بایست با انجام دستورالعمل هایی که به شما ابلاغ می شود، خود را برای انجام آن آماده کنید. این اقدامات که پیش از عمل به شما توصیه می شود، با توجه به نوع جراحی (در ادامه به انواع جراحی چاقی اشاره خواهیم کرد) متفاوت خواهد بود.

روی شما معاینات و آزمایش هایی انجام خواهد شد تا بدن شما به وسیله پزشک، شناسایی شده و نقاط ضعف و قوت شما مشخص گردد.

سپس احتمالا از شما بخواهند در نوع تغذیه خود تغییراتی اعمال کرده و به برخی از ورزش ها بپردازید. مصرف دخانیات را قطع کرده و از خوردن الکل و موادی که برایتان مضر است، خودداری نمایید.

همچنین ممکن است از شما بخواهند که کمی از وزن خود را با رژیم و اقدامات نظیر آن کم کنید تا پروسه عمل دچار مشکل نشود.

به طور کلی هر پزشک ممکن است بنابر صلاحدید خود اقدامات مختلفی از شما بخواهد که شما ملزم به رعایت آن ها باشید و همه چیز به نوع جراحی و نتیجه آزمایشات و معاینات شما بستگی دارد.

به خاطر داشته باشید که برای شروع زندگی جدید، نیاز به کمک خواهید داشت. پروسه ی جراحی چاقی ممکن است از مدت ها قبل از بستری شدن در بیمارستان آغاز گردد و لذا تمام مراحل را می بایست مهم بشمارید.

انواع جراحی چاقی

  • بای پس معده

جراحی چاقی از نوع بای پس، متداول ترین عمل جراحی چاقی به حساب می آید. این سبک از عمل، برگشت پذیر نبوده و مقدار غذای مصرفی شما را کاهش خواهد داد.

در این عمل، پزشک قسمتی از بالای معده شما را بریده و جدا می کند. در نتیجه اندازه معده جدید شما تقریبا شبیه یک گردو شده و مقدار غذایی که می تواند نگهدارد، به 28 گرم کاهش خواهد یافت. به این معنی که شما می توانید فقط 3 پیمانه غذا بخورید.

اگر به جزئیات عمل نگاه کنیم؛ می بینیم که جراح، روده کوچک را برش داده و بخشی از آن را مستقیما روی کیسه می دوزد. به این ترتیب غذا به این کیسه کوچک معده وارد شده و سپس به صورت مستقیم به روده کوچک که به آن دوخته شده، منتقل می شود.

با این اقدامات، غذا با دور زدن معده و قسمت اول روده کوچک، وارد قسمت میانی روده کوچک می شود.

  • اسلیو معده

طی این نوع از عمل کاهش وزن، حدود 80 درصد معده حذف شده و باقیمانده معده اندازه یک موز و به شکل آستین پیراهن در می آید. به همین دلیل است که به آن جراحی اسلیو یا آستین، اطلاق می گردد. به این ترتیب معده جدید نمی تواند مقدار زیادی غذا نگهدارد که منجر به کاهش وزن می شود.

لازم به ذکر است که طی این عمل، بدن، تولید هورمون گرلین که تنظیم کننده اشتها است را کمتر تولید می کند تا میل کمی به غذا خوردن داشته باشید.

عدم تغییر مسیر روده ها و کاهش وزن سریع و زیاد و بستری بودن کم پس از عمل را می توان جزو مزایای اسلیو معده عنوان کرد.

جراحی سوئیچ اثنی عشر
جراحی سوئیچ اثنی عشر
  • جراحی سوئیچ اثنی عشر

این سبک از عمل لاغری، دو بخش و دو مرحله را شامل می شود.

در بخش اول؛ مشابه با جراحی آستین عمل می شود و در بخش بعدی، قسمت انتهایی روده به اثنی عشر متصل گشته و اکثر فضای روده دور زده می شود.

در این نوع از جراحی چاقی نیز مشابه با موارد شمرده شده، میزان مصرف غذای شما کاهش می یابد تا به این روش، چاقی شما درمان گردد.

  • باندینگ معده

با استفاده از لاپاراسکوپی که با کمترین تهاجم به بدن صورت می پذیرد، یک حلقه از جنس سیلیکون که قابل تنظیم می باشد، در قسمت بالای معده، یعنی کمی پایین تر از محل اتصال مری به آن قرار می گیرد. همچنین باید نصب یک مخزن برای اعمال تنظیمات بعدی زیر پوست شکم را انتظار داشت.

این تنظیمات به این صورت انجام می شود که با تزریق آب مقطر استریل از خارج به داخل این مخزن، حلقه تنگ تر شده و مقدار غذای ورودی به معده تنظیم می گردد.

در این روش اگر بلع به مقدار زیاد اتفاق بیفتد، استفراغ یا گشاد شدن مری را به دنبال خواهد داشت که این موضوع می تواند باعث شود تا باند، خاصیت خود را از دست بدهد.

در آخر می توان گفت که این باند یک جسم خارجی است که بدن می تواند آن را تحمل کند. به این معنی که پس از کاهش وزن نیز می تواند درون بدن باقی بماند و مشکلی ایجاد نشود و دیده شده است که در صورت برداشتن آن، ممکن است شما به وزن قبلی خود بازگردید.

  • جراحی بالن معده

بالن معده را می توان به “یک کیسه ی شبیه به بادکنک از جنس سیلیکون که مملو از محلول نمکین یا سالین است” معنی کرده یا توضیح داد.

این روش معمولا در افرادی که دچار چاقی بیش از حد هستند، انجام می گیرد.

روش کار به این شکل است که با قرارگیری بالن در معده و تنظیم اندازه آن، حجم معده کاهش یافته و مقدار غذایی که می توان در آن گنجاند، کم می شود.

این بالن ها را می توان تا 6 ماه درون معده نگهداشت و سپس به وسیله آندوسکوپی آن را خارج نمود.

در این روش، اصلاح سبک زندگی بسیار اهمیت دارد و شما باید ورزش کرده و غذای سالم بخورید تا در دراز مدت به نتیجه دلخواه خود دست پیدا کنید.