این که هنگام خواب با هم دراز بکشید و یک داستان کودکانه را بخوانید باید برای فرزندتان هیجان انگیز و جالب باشد، نه؟ خب حداقل این انتظاری است که شما دارید. همیشه به این سادگی نیست. گاهی اوقات فرزندتان هیچ تمایلی به کتاب یا یک داستان کودکانه جدید نشان نمی‎دهد.

چرا فرزندتان کتاب خواندن را دوست ندارد؟

علاوه بر این، شاید کودک شما خواندن هم بلد است ولی هیچ علاقه‌ای به خواندن کتاب و مطالعه ندارد. این مسائل شاید شما را در این مورد نگران کند که مبادا فرزندتان هیچوقت به کتاب‌ها علاقه‌مند نشود.

در ادامه با ما همراه باشید تا 8 دلیل عدم علاقه‌ی کودکان به قصه شب و مطالعه کردن را با هم مرور کنیم:

به او حق انتخاب نمی‌دهید

شاید شما تعداد زیادی داستان کودکانه بشناسید که به نظرتان عالی و جذاب می‌رسند؛ ولی این دلیل نمی‌شود که کودک 4 ساله‌تان نیز آن‌ها را دوست دارد. مهم‌ترین مسئله در انتخاب کتاب این است که بگذارید کودک طبق سلیقه‌ی خودش آن را انتخاب کند.

حق انتخاب فقط محدود به انتخاب کتاب نیست. بلکه در مورد زمان خواندن آن نیز هست. شاید فرزندتان از کتاب خواندن موقع خواب خوشش نمی‌آید و ترجیح می‌دهد شما هنگام عصرانه چند داستان کودکانه کوتاه برایش بخوانید. در این زمینه انعطاف‌پذیر باشید تا کودک احساس نکند کتاب خواندن یعنی زندانی شدن.

کتاب‌ها را به شکلی ناخوشایند نگهداری می‌کنید

گاهی محدودیت در فضای خانه و کمبود قفسه باعث می‌شود تا کتاب‌ها را نامنظم و شلخته روی یک میز رها کنید. این کار باعث می‌شود تا کودک حتی به نزدیک شدن به آن‌ها نیز فکر نکند.

اگر برای همه‌ی کتاب‌ها جا ندارید، بهتر است چند کتاب را با نظر کودک انتخاب کنید و روی قفسه بچینید و بقیه را جمع کنید. می‌توانید در مدت یک هفته این کتاب‌ها را برای کودک بخوانید. در انتهای هفته این کتاب‌ها را جمع کنید و کتاب‌های جدید روی قفسه بگذارید.

از کودک انتظار دارید که بی حرکت بنشیند
از کودک انتظار دارید که بی حرکت بنشیند

از کودک انتظار دارید که بی حرکت بنشیند

کودکان فعال هستند و نیاز به حرکت دارند. شما نباید انتظار داشته باشید که کل زمانی که شما برایشان داستان می‌خوانید یک جا بنشینند. اشکالی ندارد که وقتی دارید یک داستان کودکانه برای فرزندتان می‌خوانید، او کمی هم ورجه وورجه کند.

ممکن است به نظر نیاید، ولی کودکان حتی زمانی که در حال دویدن و شیطنت هستند نیز به شما گوش می‌دهند. یک راه‌حل می‌تواند این باشد که به او کاغذ و مدادرنگی بدهید تا داستانی که شما می‌خوانید را همزمان نقاشی کند. این کار باعث می‌شود چیزی برای بازی داشته باشد و بیشتر روی قصه تمرکز کند.

فرزندتان نمی‌خواهد کتاب‌های جدید را امتحان کند

اگر فرزندتان فقط دو کتاب مورد علاقه دارد، اصلا اشکالی ندارد. بارها و بارها آن‌ها را برایش بخوانید. در بسیاری از اوقات کودکان برخی کتاب‌ها را دوست دارند چون کلمات جالبی دارند. همچنین یک کتاب داستان کودکانه با تصویر به قدری آن‌ها را مجذوب می‌کند که نمی‌توانند از آن دل بکنند.

اگر کودکتان نمی‌خواهد کتاب‌های جدید را امتحان کند، اصلا او را مجبور نکنید. می‌توانید برای علاقه‌مند کردن او، با هم به کتابخانه بروید و کتاب‌های متفاوت را ببینید. همچنین می‌توانید چند کتاب داستان کودکانه که به نظرتان خوب است را تهیه کنید و خودتان در سکوت و جلوی چشم او آن‌ها را بخوانید. مطمئن باشید که توجهش جلب خواهد شد.

هنوز موضوع مورد علاقه‌اش را پیدا نکرده‌اید

برخی از کودکان علاقه‌ای به داستان‌های کودکانه‌ی تخیلی ندارند. بعضی از آن‌ها کتاب‌هایی راجع به دایناسورها، حیوانات، طبیعت یا حشرات را می‌پسندند. برخی نیز از تاریخ یا جغرافی لذت می‌برند.

به کتابخانه بروید و از کتابدار کودکان بخواهید تا موضوعات مختلف مناسب برای کودکان را به شما معرفی کند. مطمئن باشید اگر صبر کنید و به تلاش ادامه دهید، حتما موضوع مورد علاقه‌ی کودک را پیدا خواهید کرد.

کودک طرز قصه خواندنتان را دوست ندارد
کودک طرز قصه خواندنتان را دوست ندارد

کودک طرز قصه خواندنتان را دوست ندارد

می‌دانم که وقتی کلی کار روی سرتان ریخته، سخت است که با اشتیاق برای کودک داستان تعریف کنید؛ ولی علاقه‌مند کردن کودک به کتاب و مطالعه نقش مهمی در آینده‌ی او دارد. یک داستان کودکانه کوتاه انتخاب کنید و سعی کنید به جای روخوانی کردن، به جای شخصیت‌ها صحبت کنید.

هیچ اشکالی ندارد که شکلک در بیاورید و صدایتان را عوض کنید. هرچقدر بامزه‌تر قصه بخوانید، فرزندتان اشتیاق بیشتری از خودش نشان خواهد داد. همچنین با این کار می‎توانید یک زمان خانوادگی خوب بسازید تا کودکتان حس نزدیکی و صمیمیت بیشتری به شما پیدا کند.

خودتان اهل کتاب خواندن نیستید

کودکان در سکوت از ما الگو می‌گیرند. اصلا مهم نیست که چقدر از مزایای کتاب خواندن برای فرزندتان سخنرانی کنید. اگر خودتان کتاب نخوانید، او هم کتاب دستش نخواهد گرفت. وقتی خودتان تمام زمان تفریحتان را در اینستاگرام می‌گذرانید، انتظار نداشته باشید فرزندتان برای یک داستان کودکانه قید بازی کامپیوتری‌اش را بزند.

سعی کنید یک زمان‌بندی مشخص برای خودتان داشته باشید. مثلا اگر هر روز ساعت 6 تا 7 عصر کتاب بخوانید، فرزندتان نیز کم‌کم به این نظم عادت خواهد کرد و به مطالعه علاقه‌مند خواهد شد.

خواندن برایش سخت و خسته کننده است
خواندن برایش سخت و خسته کننده است

خواندن برایش سخت و خسته کننده است

اگر فرزندتان تازه دارد خواندن را یاد می‌گیرد، ممکن است کمی از کتاب خواندن و مطالعه دل‌زده شود. دلیلش هم این است که خواندن یک داستان کوتاه برایش مدت‌ها طول می‌کشد، چون هنوز مهارت کافی ندارد.

به عنوان پدر و مادر، برای این که کودکتان دلسرد نشود، همچنان خودتان برایش با صدای بلند کتاب بخوانید. همچنین اگر دیدید که کودک از خواندن نا امید و دلسرد شده، پیشنهاد دهید که هر صفحه را یکی از شما بخواند تا دیگری خسته نشود.

برای کودک تعریف کنید که خودتان هم از اول در کارهای معمول مثل خواندن و نوشتن، آشپزی یا رانندگی کردن خوب نبودید و تمرین باعث شده که مهارت لازم را به دست آورید. به او دلگرمی دهید تا مطمئن شود با تکرار و تمرین حتما اوضاعش بهتر خواهد شد.

سخن پایانی

اگر فرزندتان به کتاب خواندن و مطالعه علاقه و اشتیاق نشان نمی‌دهد، حتما دلیلی دارد. سعی کنید با صبر و حوصله به دنبال دلیل بگردید و آن را حل کنید. کتاب خواندن و علاقه به مطالعه نقش به سزایی در آینده و رشد ذهنی کودکان دارد، به همین دلیل مهم است که هر چه زودتر آن‌ها را به کتاب علاقه‌مند کنید.

معرفی ادبیات‌های مختلف کتاب کودک در لینک Children’s books