فرهنگ امروز ما در سراسر جهان، تا حد زیادی متکی بر تصاویر است. این موضوع باعث شده است که روزانه حجم زیادی از تصاویر را از طریق شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های مکتوب و دیجیتال مشاهده کنیم. از آنجایی که در بیشتر محیط‌های شهری با نوعی از معماری سر و کار داریم، بخش عمده‌ای از این تصاویر به نحوی با معماری و ساختمان‌ها مرتبط هستند. بسیاری از تصاویری که از ساختمان‌ها می‌بینیم ممکن است بدون توجه به اصول بنیادی عکاسی معماری گرفته شده باشند.

به عنوان مثال بیشتر تصاویری که در زیر مجموعه عکاسی لایف استایل قرار می‌گیرند معمولا در محیطی بسته یا باز انجام می‌شوند که بناها جزئی از آن‌ها هستند. اما جدای از احاطه شدن انسان‌ها با ساختمان‌ها، عکاسی معماری به عنوان نوعی عکاسی مستقل نیز بسیار پرطرفدار است. در این نوع خاص از عکاسی، ساختمان‌ها به عنوان سوژه عکس انتخاب می‌شوند و عکاسان سعی می‌کنند تصاویر خلاقانه‌ای از آن‌ها به ثبت برسانند.

غیر از جذابیت بصری، عکاسی معماری مزایای بسیاری نیز دارد. این نوع عکاسی اجازه می‌دهد که مردم به درک بهتری از ساختمان‌هایی که ممکن است در طول زندگی خود هرگز فرصتی برای بازدید از آن‌ها نداشته باشند، دست یابند. همچنین می‌تواند منبعی ارزشمند برای گسترش و به اشتراک گذاشتن ایده‌های معمارانه نیز باشد. به همین علت در این مطلب به اصول بنیادی عکاسی معماری خواهیم پرداخت. همچنین روش‌های ثبت تصاویر بهتر از ساختمان‌ها را نیز بررسی خواهیم کرد. این اصول را می‌توان فارغ از کاربری ساختمان‌ها، برای قاب‌بندی و ترکیب‌بندی بهتر به کار برد.

عکاسی معماری زیر مجموعه عکاسی صنعتی

پیش از پرداختن به اصول بنیادی عکاسی معماری باید اشاره کنیم که این نوع عکاسی، یکی از زیر مجموعه‌های عکاسی صنعتی نیز محسوب می‌شود. عکاسی صنعتی یا همان عکاسی تبلیغاتی یکی از روش‌هایی است که صاحبان کسب و کار برای ایجاد اعتماد بیشتر در مشتریان به کار می‌برند. به کمک عکاسی صنعتی فروشندگان کالا و خدمات می‌توانند با مشتری ارتباط برقرار کنند و تاثیر مثبتی بر ذهن او بگذارند. در عکاسی معماری، این محصول، خودِ ساختمان خواهد بود.

با اصول بنیادی عکاسی معماری آشنا شوید

در واقع بخش مهمی از بازاریابی شرکت‌‌ها و دفاتر معماری به عکاسی معماری گره خورده است. بسیاری از شرکت‌های معماری از تصاویر حرفه‌ای برای معرفی پروژه‌ها و آثار خود در پورتفولیو یا صفحات مجازی استفاده می‌کنند. شرکت در مسابقات و جوایز معماری نیز به تصاویر مناسب از پروژه‌های ساختمانی نیاز دارد. بنابراین این مورد نیز یکی دیگر از کاربردهای عکاسی معماری است. تصاویر نهایی ثبت شده می‌توانند در مجلات، وبسایت‌ها یا بروشورها استفاده شوند.

اصول بنیادی عکاسی معماری

نکاتی که در ادامه می‌آیند نه تنها توانایی شما را در عکاسی معماری بهبود می‌بخشند، بلکه به روایت بهتر داستان بناها نیز کمک خواهند کرد.

ساختمان را به خوبی درک کنید

شاید این نکته کمی عجیب به نظر برسد! اما در هر نوع از عکاسی، باید سوژه را به خوبی درک کرده و با آن ارتباط برقرار کنید. به خطوط و فرم‌های ساختمان توجه کنید. در صورت نیاز مدارک بنا از جمله پلان‌ها و نماها را بررسی نمائید. به طور کلی سعی کنید درک جامعی از ساختمان به دست آورید. فراموش نکنید که بستر و زمینه ساختمان‌ها نیز در داستان آن‌ها بسیار موثر است و باید مورد توجه قرار گیرد.

در شرایط مختلف آب و هوایی و زمان‌های متفاوت روز عکاسی کنید

توجه به وجود نورها و سایه‌های جذاب در ساختمان‌ها، یکی از اصول بنیادی در عکاسی معماری است.

مردم معمولا از نورپردازی‌های شگفت‌انگیز و جذاب در عکاسی معماری لذت می‌برند. به همین علت در ثبت تصاویر ساختمان‌ها سعی کنید که در اوقات مناسبی از روز عکاسی نمائید. به عنوان مثال در هنگام غروب خورشید که سایه‌ها طول بیشتری می‌یابند و رنگ آن‌ها روشن‌تر است. ثبت تصاویر بناها در ساعات مختلف روز یا حتی در شرایط مختلف آب و هوایی، می‌تواند به ایجاد داستانی کامل‌تر و جامع‌تر از ارتباط ساختمان با محیط اطرافش کمک کند.

در شرایط مختلف آب و هوایی و زمان‌های متفاوت روز عکاسی کنید
در شرایط مختلف آب و هوایی و زمان‌های متفاوت روز عکاسی کنید

نورپردازی خوب را در اولویت قرار دهید

صرف نظر از اینکه در چه زمانی حال عکاسی هستید، وجود نور مناسب همیشه باید در اولویت باشد. نورپردازی صحیح در عکاسی معماری به تاکید بر یک بخش یا عنصر مشخص یا ایجاد احساسی به خصوص در بیننده کمک می‌کند. بنابراین نورپردازی مناسب توسط تیم عکاسی نقش مهمی در شکل‌گیری درک ما از آنچه در هر پروژه معماری خاص و مهم است، ایفا می‌کند.

به دنبال یک زاویه منحصر به فرد باشید

بازی با زاویه‌ها در عکاسی معماری، نه تنها یک کار سرگرم‌کننده و جذاب است، بلکه یکی از اصول بنیادی عکاسی معماری نیز به حساب می‌آید. وقت گذاشتن برای یافتن زوایای متفاوتی برای عکاسی می‌تواند به بهتر دیده شدن فرم بنا یا جزئیات ساختمان کمک کند. به این ترتیب با عکاسی معماری می‌توان درک بهتری از فرم بنا ایجاد کرد.

به جزئیات به اندازه کل اهمیت بدهید

اگرچه استفاده از لنز واید تصمیم هوشمندانه‌ای در عکاسی معماری است، اما همه ساختمان‌ها، صدها جزئیات ریز و درشت دارند که با ثبت تصاویری از نما دیده نمی‌شوند. کاوش در جزئیات از فاصله نزدیک می‌تواند موارد جدیدی را در رابطه با ساختمان به بیننده نشان دهد که در تصاویر کلی قابل درک نیستند.

از تجهیزات مناسب عکاسی استفاده کنید

اگر عکاسی معماری را به تازگی آغاز کرده‌اید، به خرید تعدادی وسیله و ابزار نیز فکر کنید. صرف هزینه برای خرید تجهیزات مناسب، نوعی سرمایه‌گذاری برای آینده شما محسوب خواهد شد. از این لوازم می‌توان به لنزهای واید اشاره کرد. این لنزها معمولا برای عکاسی از ساختمان‌ها و فضاهای داخلی به کار می‌روند. همچنین خرید یک سه پایه نیز از ضروریات عکاسی معماری است. سه پایه امکان عکاسی در شرایط کم نور و با دقت بالا را فراهم می‌کند.

از تجهیزات مناسب عکاسی استفاده کنید
از تجهیزات مناسب عکاسی استفاده کنید

در عکاسی معماری چینش مناسب را از یاد نبرید

اگر عکاسی را از داخل ساختمان و برای نشان دادن طراحی داخلی و دکوراسیون انجام می‌دهید، به چینش مناسب مبلمان و وسایل دقت کنید. در یک عکاسی حرفه‌ای، همه جا باید مرتب و منظم باشد. به یاد داشته باشید که تمرکز تصویر باید بر ساختمان و طراحی داخلی باشد و نه وسایل. اگر قصد دارید تصویر خارجی از بنا به ثبت برسانید نیز توجه کنید که محوطه کاملا تمیز و مرتب باشد.

با توجه به این نکات که در رابطه با اصول بنیادی عکاسی معماری گفته شد، می‌توان تصاویر حرفه‌ای‌تری از ساختمان‌ها به ثبت رساند. تمرین در عکاسی در کنار توجه به این اصول، به مرور مهارت شما را افزایش خواهد داد و باعث خواهد شد که تصاویری جذاب و خلاقانه به ثبت برسانید.