طراحی مد و لباس

طراحی مد و لباس هنر استفاده از طراحی و اصول زیبایی شناختی جهت ساخت لباس و لوازم جانبی آن است. طراحی لباس تحت تأثیر فرهنگ و موضوعات مختلف بوده و از نظر زمان و مکان متفاوت است و پیوسته در حال تغییر است. یک طراح مد به طراحی شاخه های گوناگونی از جمله لباس، کت و شلوار، شلوار و دامن و لوازم جانبی مانند کفش و کیف دستی می پردازد. او می تواند در طراحی لباس، لوازم جانبی یا جواهرات تخصص داشته باشد و یا ممکن است در بیش از یکی از این موارد کار کند. برای یادگیری طراحی لباس دو راه وجود دارد یا اینکه این رشته را در دانشگاه یاد بگیرید و یا اینکه در کلاس طراحی لباس شرکت کنید که راه دوم بسیار سریع تر است.

همه چیز درباره طراحی لباس و آموزش آن
همه چیز درباره طراحی لباس و آموزش آن

تاریخچه طراحی مد

به طور کلی طراحی مد و لباس در قرن نوزدهم با چارلز فردریک وورث آغاز شد که اولین طراح لباس بود. او برچسب طراحی خود را بر روی لباس هایی که ایجاد می کرد می دوخت. موفقیت وورث به حدی بود که توانست به جای پیروی از آنچه که پیش از این لباس سازان انجام داده بودند، به مشتری های خود دیکته کند که چه چیزی باید بپوشند. اصطلاح کوتور در واقع برای توصیف لباس های او ایجاد شد. می توان گفت لباس های ایجاد شده پس از 1858 به عنوان طراحی مد در نظر گرفته می شود.در این دوره بود که بسیاری از خانه های طراحی شروع به استخدام هنرمندان برای طراحی یا نقاشی طرح های لباس کردند. این تصاویر برای مشتریان نشان داده شد ، که بسیار ارزان تر از تولید یک نمونه لباس واقعی در اتاق کار بود. اگر مشتری از طرح آنها خوشش می آمد، آن را سفارش می داد و از این طریق برای خود کسب  درآمد می کردند.  بنابر این آموزش طراحی لباس به عنوان یک صنعت و اقتصاد به صورت گسترده فعالیت خود را آغاز کرد.

طراحان مد و لباس

طراحان مد در طراحی های خود مانند طراحی انگشتر، دستبند و گردنبند به روش های مختلف کار می کنند. به دلیل تغییرات مداوم و پیوسته مد، طراحان باید گاهی تغییر در خواسته های مصرف کننده را پیش بینی کنند. امروزه طراحان مد نقش عمده ای در دنیای ما دارند. استعداد و بینایی آنها در نحوه معرفی افراد نقش زیادی دارد. به طور کلی آن ها بر جامعه و روشی که برای بیان خود انتخاب می کنند تأثیر می گذارند.طراحان لباس درباره روند مد تحقیق می کنند و آن ها را برای مخاطبان خود تفسیر می کنند. طراحی های خاص آن ها توسط تولید کنندگان استفاده می شود. طراحان مد سعی می کنند لباس هایی کاربردی و همچنین زیبا را طراحی کنند. آنها در نظر می گیرند که چه کسی در چه شرایطی لباس طراحی شده ی آن ها را می پوشد. غالب لباس هایی که برای پوشیدن روزمره استفاده می شوند در محدوده محدودی از سبک های معمولی لباس قرار می گیرند،  لباس های غیرمعمول نیز معمولاً برای موارد خاص مانند لباس شب یا لباس مهمانی طراحی می شوند.امروزه بیشتر لباس ها برای بازار انبوه طراحی می شوند لباس هایی که غالب مردم برای روزمره از آن استفاده می کنند. برخی از لباس ها نیز به صورت اختصاصی برای یک فرد ساخته می شوند که به آن ها مانند مورد هایوت کوت یا خیاطی سفارشی.

تحصیل در رشته طراحی مد و لباس
تحصیل در رشته طراحی مد و لباس

تحصیل در رشته طراحی مد و لباس

برای تبدیل شدن به یک طراح مد و لباس، آموزش ها و گواهینامه هایی وجود دارد که به شما کمک می کند در این حرفه موفق شوید. با این وجود شما به مدرک دانشگاهی نیازی ندارید، اگرچه دریافت مدرک کاردانی یا کارشناسی این رشته به موفقیت بیشتر شما شما کمک می کند.شما به عنوان یک دانشجوی طراحی مد، کلاس هایی در زمینه شناخت رنگ، منسوجات، خیاطی، ساخت الگو، تاریخچه مد و طراحی با کمک رایانه خواهید داشت و در مورد انواع مختلف لباس ها مانند لباس های مردانه یا کفش ها اطلاعات زیادی کسب خواهید کرد. گذراندن دوره کارآموزی برای طراحان مد جدید مفید خواهد بود، ضمن اینکه به آن ها کمک می کند، تا در این صنعت وارد شوند و به این نتیجه برسند که آیا هنوز هم می خواهند به دنبال این حرفه بروند یا علاقه و استعدادی در آن ندارند. روش دوم یادگیری طراحی لباس شرکت در کلاس های طراحی لباس می باشد. اگر میخواهید که طراحی لباس را خیلی زود آموزش ببینید به جای رفتن به دانشگاه میتوانید در دوره های طراحی لباس شرکت کنید. اموزشگاه طرحستان یکی از موفق ترین برگزار کننده دوره طراحی لباس می باشد که دوره های آن به صورت آنلاین و حضوری برگزار می گردد و بعد از اتمام دوره مدرک معتبر به کاراموز اعتا می کند.

فعالیت در حوزه طراحی لباس

طراحان مد و لباس ممکن است برای یک شرکت به صورت تمام وقت و به عنوان طراح داخلی کار کنند و یا اینکه به تنهایی یا به عنوان یک تیم مشغول به فعالیت شوند. طراحان مستقل برای خود کار می کنند به این صورت که طرح های خود را به خانه های مد برده و به صورت مستقیم به مغازه ها یا تولیدکنندگان لباس می فروشند. این گونه لباس ها  دارای برچسب خریدار هستند. برخی از طراحان مد برچسب های خود را ایجاد می کنند که تحت آن ها طرح هایشان به بازار عرضه می شود. برخی از طراحان مد به صورت مستقل کار می کنند و برای مشتری های خاص خود طراحی می کنند. سایر طراحان مد سطح بالا برای فروشگاه های تخصصی یا فروشگاه های سطح بالا مد طراحی می کنند. این طراحان لباس هایی را ایجاد می کنند که روند مد را به صورت ثابت دنبال می کند. با این حال، بیشتر طراحان مد برای تولیدکنندگان پوشاک کار می کنند  و طرح هایی از مد های مردانه، زنانه و کودکانه را برای بازار انبوه ایجاد می کنند. برند های طراح بزرگ که دارای نام هستند مانند Abercrombie & Fitch ، Justice ، یا Juicy احتمالاً توسط تیمی از طراحان جداگانه تحت نظر مدیر طراحی، طراحی می شوند.

فعالیت در حوزه طراحی لباس
فعالیت در حوزه طراحی لباس

طراحی لباس

طراحان مد به روش های مختلفی کار می کنند. برخی از آن ها ایده های خود را بر روی کاغذ ترسیم می کنند در حالی که برخی دیگر پارچه را روی فرم لباس یا مانکن می اندازند. هنگامی که یک طراح از تناسب طراحی خود کاملاً راضی باشد، با یک سازنده الگوی حرفه ای مشورت می کند که نسخه کامل و کار شده الگو را از کارت یا از طریق سیستم رایانه ای تهیه می کند. سرانجام، یک نمونه لباس ساخته شده و بر روی یک مدل آزمایش می شود تا مطمئن شود که هیچگونه کم و کاستی در آن وجود ندارد.