دیوارپوش پی وی سی (PVC) برای تغییر ظاهر دیوارهای منزل، محیط کار و هر فضای دیگری پوششی زیبا، ساده و بادوام است. این دیوارپوش در بسیاری از رنگ‌ها و الگوهای طرح‌دار در بازار موجود است و می‌تواند نمای دیوار را به سطح جدیدی از زیبایی و عملکرد برساند. پی وی سی مانند پانل‌های چوبی پیچ و تاب نمی‌خورند، و تمیز کردنش نیز آسان است که مقاوم در برابر آب و رطوبت بوده و به‌دلیل ویژگی‌هایی متفاوتی که دارد، برای پوشش دیوار بسیار کاربرد دارد.
کفپوش PVC ترکیبی از فیبر، مواد فشرده پی وی سی و چند لایه دیگر است که در نهایت یک محصول زیبا، نازک و البته مقاوم در برابر آب را تشکیل می دهد؛ هر لایه در کفپوش های pvc وظیفه ایی دارد.

دیوارپوش PVC چیست؟

مواد اولیه ضروری برای تولید PVC از نمک و روغن حاصل می‌شود. الکترولیز کلر را که با اتیلن ترکیب شده و از روغن حاصل می‌شود را تولید می‌کند و مونومر وینیل کلرید (VCM) را تشکیل می‌دهد. مولکول‌های مونومر وینیل کلرید به صورت رزین پی وی سی ساخته می‌شوند، که مواد افزودنی مناسب برای ساخت یک ترکیب پلاستیک سفارشی در آن گنجانیده شده است.

پنل های 6 متری با عرض 20 یا 25 سانت از جنس PVC که به صورت عمودی یا افقی معمولا روی دیوار نصب می شوند که دیوارپوش پی وی سی توخالی نامیده می شوند. دیوارپوش ها قابل نصب روی انواع سطوح صاف یا ناهموار هستند و به جهت ضد آب بودن آن ها استفاده از آن ها در فضاهایی که رطوبت دارند یا مناطق مرطوب بسیار استفاده می شود.

نکته قابل توجه این است که پی وی سی در طیف بسیار وسیعی از فعالیت‌ها کاربرد دارد، برای مواردی که نیاز به مدول خمشی بسیار بالایی است مانند لوله یا نمای ساختمان، یا انعطاف‌پذیری بالایی مانند کفش یا واشر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این گروه از دیوارپوش ها، با طرح های بسیار متنوع در رنگ های ساده، طرح های چوب (مات و براق) و طرح های متنوع کاغذدیواری عرضه می گردند که بسته به دکور شما و نیاز شما طرح آن انتخاب می شود. همچنین طرح های به اصلاح هات استمپ یا آینه ای آن ها عموما در سقف کاربرد دارند.

در کل دیوارپوش های ضد آب پی وی سی دو دسته هستند: دیوارپوش توپر و توخالی، در فضاهای داخلی عموما از دیوارپوش تو خالی استفاده می گردد و دیوارپوش های توپر در نمای ساختمان و یا در فضاهایی که احتمال آسیب دیدن دیوار زیاد است استفاده می گردد.

دیوارپوش ارائه شده از مواد دست اول با درصد پی وی سی بالا می باشد که ضمن بالا بودن پل های آن، مقاومت و عمر مفید بیشتری نسبت به محصولات مشابه بازار دارا می باشد، همچنین به جهت دست اول بودم مواد تولید، رنگ دیوارپوش ها نیز بسیار مطلوب می باشد. قیمت دیوارپوش pvc به نسبت کاغذدیواری بالاتر می باشد، لذا پیشنهاد می گردد تنها زمانی اقدام به خرید دیوارپوش های پی وی سی نمایید که از کاربرد آن در جای صحیح اطمینان دارید و مشگلی برای هزینه ی تقریبا بالا ندارید.

از کاربردهای فراوان دیوارپوش های pvc می تواند به کاربرد عمده ی آن در محیط ها و مراکز تجاری ،راهروها، فضاهایی که نیاز به شستشوی مداوم دارند، سرویس های بهداشتی و حمام ها، پارکینگ ها، در انواع فضاهای اداری و همچنین محیط مسکونی و ویلاباغ ها می باشد.

فواید و معایب دیوارپوش پی وی سی

دانستن جوانب مثبت و منفی دیوارپوش‌های پی وی سی می‌تواند در شناخت بهتر این نوع دیوارپوش کمک بسیار زیادی کند، پس به موارد زیر دقت لازم را داشته باشید:

مزایای دیوارپوش PVC

تنوع در طراحی و ظاهر: دیوارپوش‌های پلاستیکی ضد آب در طیف گسترده‌ای از طرح‌ها و الگوها موجود هستند. با استفاده از رنگ‌ها، بافت‌ها و طرح‌های متنوع، می‌توانید به هر نوع سبک دلخواه خود برسید. حتی می‌توانید پوشش پی وی سی را پیدا کنید که دارای طرح چوب باشد. همچنین می‌توانید الگوهای شبیه سنگ را در نظر بگیرید.

مقرون به صرفه‌تر بودن: بدون شک دیوارپوش‌های پی وی سی ارزان‌تر از سایر دیوارپوش‌ها هستند. تولید و ساخت این پنل‌ها به مراتب کم هزینه‌تر از دیوارپوش‌های چوبی است. بنابراین، می‌توانید با خرید دیوارپوش PVC به طور همه جانبه در میزان هزینه‌های پرداختی خود صرفه‌جویی کنید.

کاربردی بودن: برخلاف دیوارپوش چوبی، پی وی سی برای پوشش دیوارهای بسیاری از محیط های مسکونی، اداری و تجاری کاربردی است. از آنجا که پلاستیک به اندازه چوب آسیب‌پذیر نیست، می‎توان انتظار داشت که در برابر هرگونه خسارت و خرابی مقاومت کند. همچنین در صورت آسیب دیدگی کامل، به راحتی قابل جایگزین است.

نصب آسان: دیوارپوش پلاستیکی نسبت به سایر انواع پوشش‌های نهایی دیوار، شرایط نصب آسان‌تری دارد. برش و نصب این دیوارپوش با سرعت بالایی انجام می‌شود، زیرا تقریباً در هر نوع سطحی از دیوار که دارای ناهمواری است نیز قابل استفاده می‌باشد. همچنین برای ایجاد تغییراتی در اندازه و شکل دیوارپوش نیازی به تجهیزات سنگین نیست.

ضدآب بودن: یکی دیگر از مزایای بزرگ استفاده از دیوارپوش پی وی سی، ضد آب بودن آن است. از آنجا که پی وی سی از پلاستیک تقویت‌شده با الیاف ساخته می‌شود، در برابر آب و رطوبت مقاومت بالایی دارد. از این نظر، دیوارپوش ساخته شده از پلاستیک در فضای باز با شرایط آب و هوایی مرطوب عالی هستند. باید توجه داشت كه در حین نصب، از درزگیرها بر روی زبان و شیار دیوارپوش استفاده شود تا از نفوذ رطوبت به سطح پشتی دیوارپوش جلوگیری شود.

دوام بالا و تمیز کردن آسان: نگهداری از دیوارپوش‌های PVC بسیار آسان است. به طور کلی، تمام آنچه شما برای تمیز کردن یک دیوارپوش پلاستکی نیاز دارید، تنها آب و صابون است. پی وی سی همچنین دارای دوام بالایی است و به دلیل وزن کم می‌تواند باعث کاهش بار مرده ساختمان نیز شود.

دیوارپوش و کفپوش PVC مقاوم در برابر آب و رطوبت
دیوارپوش و کفپوش PVC مقاوم در برابر آب و رطوبت

معایب دیوارپوش پی وی سی

خطر زیست محیطی: مهم‌ترین عیب این نوع دیوارپوش، عدم سازگاری با محیط زیست است. حتی اگر در زمینه تخریب پلاستیک و ایجاد فرآیندهای تولید ایمن آن برای محیط زیست، تحولات زیادی به وجود آمده باشد، مواد پلاستیکی هنوز به عنوان تهدیدی بزرگ شناخته می‌شوند. با توجه به معیارهای توسعه پایدار، در 50 سال آینده می‌توان به تولید پلاستیک‌های سازگار با محیط زیست امیدوار بود.

آتش‌سوزی و مواد سمی: هر چند اگر پوشش پی وی سی را با مواد عایق حرارت مقاوم‌سازی کرد، به دلیل ماهیت مولکولی پلاستیک، این ماده با قرارگیری مداوم در معرض حرارت، تغییر شکل می‌دهد. بنابراین، برای محیط‌های صنعتی که حرارت بالا تولید می‌کنند و در مناطق گرمی که در معرض نور مستقیم آفتاب قرار دارند، متریال مناسبی نیست.

ویژگی‌های دیوارپوش PVC

در زیر مشخصات و خصوصیات پوشش دیوار پی وی سی آورده شده است:

  • سرعت نصب آن بالا است.
  • وزن سبکی دارد.
  • پنل‌های پی وی سی قابلیت تغییر چیدمان دارند.
  • برای عبور سیم کشی در پشت دیوار دارای فضای مناسبی است.
  • دارای استحکام بالایی هستند و مقاومت بالایی در برابر ضربه دارند.
  • در برابر دما و صوت عایق مناسبی است.
  • دارای رنگ‌ها، الگوها و طرح‌های متنوع (براق، مات، طرح چوب، طرح سنگ و موارد بیشتر) است.
  • به تعمیر و نگهداری کمی نیاز دارد (اگر در معرض آتش‌سوزی و ضربه قوی قرار نداشته باشد).
  • کاملاً ضد حشرات و باکتری بوده و به حفظ نظافت و سلامت محیط کمک می‌کند.
  • دیوارپوش پی وی سی می‌تواند به پنهان کردن تجهیزات داخل ساختمان اعم از سیم کشی، لوله کشی و موارد دیگر کمک کند.
  • انعطاف‌پذیری بالایی دارد و می‌توان به حرارت پرس ممبران، روی آن نقش‌های زیبا ایجاد کرد.

و در آخر راجب دیوار پوش های پی وی سی باید بدانیم که:

وظیفه اصلی دیوارپوش‌ها، ایجاد نمایی زیبا برای دیوارهای محیط داخلی است. در این بین، دیوارپوش پی وی سی به دلیل ویژگی‌هایی که دارد، اغلب یکی از محبوب‌ترین انواع دیوارپوش ساختمانی است. تنوع گسترده در طرح‌ها و مدل‌ها، نصب آسان، مقاومت بالا و بسیاری مزایای دیگر، این دیوارپوش پلاستیکی را به محصولی بسیار کاربردی تبدیل کرده است. شما می‌توانید برای دیوارهای خانه یا محل کار خود، از دیوار پوش PVC استفاده کنید .

سپاس از این که زمان خود را برای مطالعه مقاله (دیوارپوش PVC) صرف نموده اید، در ادامه به توضیحاتی در مور کفپوش پی وی سی می پردازیم.

تاریخچه کفپوش PVC

در سال 1912 یک مخترع آمریکایی به نام والدو سیمون موفق به تولید محصولی به نام pvc شد. pvc ماده ایی است که حاوی کربن، هیدروژن و کلر است که در فرآیند پلیمریزاسیون تولید می شود. کفپوش هایی که ما آنها را با عنوان کفپوش های وینیل یا pvc که مخفف پلی وینال کلوراید (Poly Vinyl Chloride) است می شناسیم در واقع یک نوع از مواد پلاستیکی و پرکاربرد از مشتقات نفتی است. این نوع کفپوش بسیار مقاوم و درعین حال منعطف است. کفپوش PVC ترکیبی از فیبر، مواد فشرده پی وی سی و چند لایه دیگر است که در نهایت یک محصول زیبا، نازک و البته مقاوم را تشکیل می دهد؛ هر لایه در کفپوش های pvc وظیفه ایی دارد.

این نوع کفپوش ها اولین بار در نمایشگاه توسعه قرن که در شیکاگو برگزار شد به نمایش گذاشته شدند. در سال 1343 و 1347 دو شرکت با نام های وینیفلکس و کمپارس اقدام به تاسیس کارخانه تولید کفپوش های pvc در ایران گرفتند و این نوع کفپوش ها در اوایل دهه 50 به بازار وارد شد. در آن زمان این نوع کفپوش در ابعاد 20*20 عرضه می شد اما با فاصله کمی نوع رولی آن تولید و به بازار وارد شد که به این نوع کناره می گفتند. به طور کلی این کفپوش ها از دو لایه تشکیل می شوند که لایه اولی ( همان لایه رویه از جنس فیلم است؛ که همان رنگ را به وجود می آورد و لایه زیرین از pvc است. در برخی از انواع مرغوب این کفپوش ها یک لایه دیگر به نام لایه uv برای محافظت از سطح رویی در مقابل نور خورشید وجود دارد و باعث ثبات رنگ کفپوش در مقابل نور آفتاب می شود.

خرید کفپوش مناسب موقع بازسازی و یا تغییر دکوراسیون بنا، دغدغه بسیاری از افراد است. چنانچه بدون آگاهی از کیفیت کفپوش طرح پارکت ها و تنها از روی طرح و رنگ اقدام به خرید کنید، حتما پس از مدتی پشیمان می شوید. بر خلاف فرش و موکت یا سایر لوازم دکوراسیون داخلی، معمولا کفپوش ها سال های زیادی تغییر داده نمی شوند. بنابراین استفاده از پوشش های کف جدیدتر همیشه طرفداران زیادتری دارد.

کفپوش طرح پارکت pvc از چه متریالی است؟
کفپوش طرح پارکت pvc از چه متریالی است؟

کفپوش طرح پارکت pvc از چه متریالی است؟

ماده اولیه در ساخت این محصول، PVC است. پی وی سی نوعی پلیمر و از فراورده های تولید شده از مشتقات نفتی است. Poly vinyl chloride که به اختصار PVC نامیده می شود یکی از ارزشمندترین محصولات در پتروشیمی است. این محصول نوعی پلاستیک با کاربرد بسیار فراوان در صنایع و ساختمان سازی است. بهترین کفپوش pvc در دو نوع تایل و رول با روکش هایی طرح چوب، گرانیتی، موکت نما، فانتزی و … هم اکنون در فروشگاه های لوازم ساختمانی به فروش می رسد. در مطلب کفپوش pvc چیست بیشتر با آن آشنا شوید

کفپوشpvc  ضد آب طرح پارکت با ضخامت های ۲،۳، و حتی ۵ میلیمتر برای نصب در فضاهای مختلف به کار می رود. کاربرد گسترده این محصول موجب شده تا تقاضا برای کفپوش پی وی سی هر روز بیشتر شود این محصول ترکیبی از مزایای لمینت و پارکت چوبی را یکجا ارائه می دهد. پی وی سی به صورت چند لایه ساخته می شود. لایه های PVCعبارتند از:

  • لایه رویه پی وی سی : لایه ای بی رنگ و شفاف دارای مقاومت زیاد در برابر ساییدگی و خراشیدگی.
  • لایه دکوراتیو پی وی سی: دارای طرح های متنوع و رنگ بندی مختلف.
  • لایه هسته کفپوش: دارای مقاومت بالا در برابر وزن و فشار و تحمل کشش.

عداد رنگ های موجود آن ۱۲ رنگ است . همه مدل رنگ و طرحی را که شما بخواهید میتوانید در محصولاتی که تصاویر آن در قسمت پایین صفحه است مشاهده کنید.

این کفپوش های پی وی سی کاملا مات هستند. حال می تواند سوال شما این باشد که مات با براق چه فرقی می کند؟

تمامی فرق آن هنگام نصب مشخص می شود. کفپوش مات بعد از نصب کاملا همانند پارکت لمینت نشان داده خواهد شد. در صورتی که کفپوش براق کاملا نشان می دهد که جنس آن پلاستیک است.

هر موقع که دلتان بخواهد می توانید آن را تمیز کنید و حتی روی آن آب بگیرید. هیچ اتفاقی نمی افتد و کاملا مقاوم است.

خوش نصب و خوش فرم در میاید بطوری که بسیاری از نصابان با نصب این کفپوش راحت هستند و برای آن ها مشکل ساز نمی شود

تعدادی از نکات قابل توجه در خرید کفپوش pvc
تعدادی از نکات قابل توجه در خرید کفپوش pvc

تعدادی از نکات قابل توجه در خرید کفپوش pvc

  • نصب کفپوش اغلب نیازمند چسب است.
  • چسب استفاده شده چسب صنعتی ۸۸۸۸ یا چسب خمیری در صورت لزوم می باشد و بسیار قوی است ولی قبل از آن لازم است حتما زیر سازی صورت بگیرد( البته از چسب خمیری قوی هم می‌توان استفاده کرد)
  • زیر سازی لازم در کفپوش پی وی سی که به آن ماستیک می گویند بوسیله سیمان و چسب چوب حتما باید انجام شود. زیرا سطح کاملا باید یک دست و آماده برای نصب شود.
  • در نصب حتما از نصاب کمک بگیرید تا به شیوه ای زیبا بتواند تایل ها را کنار هم بچیند.
  • اجازه بدهید بعد از نصب مدتی چسب روی کار خشک شود و تایل ها را دست نزده و تکان ندهید.(تا یک روز)
  • برای تمیز کردن از طی نمدار استفاده کنید و به راحتی هر لکی را از روی آن پاک کنید.

 

خاصیت ضد آب پی وی سی

کفپوش طرح پارکت PVC مناسب مکان های مرطوب هستند. این محصول در برابر آب و رطوبت بسیار مقاوم است و دچار آسیب نمی شود. به همین دلیل در اغلب ساختمان های پر رفت و آمد تجاری و اداری از کفپوش های پی وی سی استفاده می شود. شستشو نظافت کف با آب موجب تغییر در بافت پلاستیکی محصول نشده و رنگ یا طرح آن را از بین نمی برد. درست همانند سایر محصولات پلاستیکی می توان کفپوش پی وی سی را با آب شست بدون اینکه مشکلی برای کف ساختمان ایجاد شود.

کفپوش پلاستیکی عایق صدا

انواع کفپوش pvc  ضد آب صدای راه رفتن را منتشر نمی کنند. این را با کفپوش های سرامیکی و … مقایسه کنید. صدای پاشنه کفش ها موقع راه رفتن روی کفپوش پی وی سی اصلا آزار دهنده نیست و حتی شنیده نمی شود. این یک امتیاز بزرگ رد ساختمان هایی با تردد زیاد است.

مقاومت در برابر حرارت و مواد اسیدی

کفپوش pvc دارای رویه محافظ و مقاوم در برابر گرما و مواد اسیدی است. به این ترتیب شوینده ای اسیدی و یا تع سیگارهای خاموش نشده نمی توانند به سطح کفپوش آسیب برسانند. در محیط هایی که با مواد اسیدی و یا آتش زا سر و کار دارند، استفاده از کفپوش های مناسب، جهت حفظ ایمنی ساختمان ضروری است.

ماندگاری بالای کفپوش پی وی سی

PVC نوعی پلیمر پلاستیکی است و در برابر تغییرات دما و یا سایش و اصطکاک دچار مشکل نمی شود. چنانچه کفپوش با ضخامت مناسب را خریداری کنید، طول عمر محصول بسیار بیشتر هم می شود. در مقایسه با کفپوشهای چوبی، ماندگاری پی وی سی بسیار بالاتر و تقریبا دائمی است. تا وقتی که از طرح و رنگ کفپوش خسته نشده اید می توانید از آن استفاده کنید.

کفپوش آنتی باکتریال pvc

انواع پی وی سی برای محیط های بیمارستانی تولید شده که دارای لایه ای محافظ جهت جلوگیری از انتشار آلودگی است. کفپوش pvc دارای الیاف و بافت نیست. کثیفی و آلودگی نمی تواند درون بافت پلیمری کفپوش نفوذ کند. از سویی نظافت و نگهداری از پی وی سی بسیار ساده و آسان است. به این ویژگی ها خاصیت آنتی باکتریال هم که افزوده شود، یک محصول کامل و بی نقص تولید می شود.

در این بخش با چند ویژگی کفپوش های ۲میل ما آشنا خواهید شد که چه ویژگی هایی دارند و چگونه از دیگر برندها متمایز می شود.

معمولا وقتی صحبت از کفپوش می شود فکر می‌کنیم جنس آن از لمینت ضعیف‌تر است در صورتی که باید توجه داشته باشیم که هر کدام قابل استفاده در منازل و فروشگاه های کم رفت و آمد هستند و مخصوصا برای فضایی مثل آشپزخانه توصیه می‌شود از کفپوش نوع pvc استفاده شود تا در صورت خرابی ماشین های لباسشویی یا ظرف شویی آسیب مالی و روانی دچار شما نشود.

محصولات که مجموعه طرح آذین بدون واسطه و مستقیم به مشتریان عرضه می نماید شامل پارکت لمینت، کفپوش ،دیوارپوش، کاغذ دیواری، پوستر دیواری، قرنیز، پرده و … ؛که کلیه برندهای این محصولات از کیفیت بالایی برخوردار بوده و از دو جهت یک شرکت تولید کننده و دو شرکت طرح آذین ضمانت می نماید و دیگر جای نگرانی برای خریدار وجود ندارد.

سپاس از این که زمان خود را برای مطالعه مقاله (تاریخچه کفپوش PVC) صرف نموده اید، هدف شرکت طرح آذین فروش محصولات با ارائه اطلاعات کامل به مشتریان خود می باشد .

جهت مشاهده لیست قیمت کفپوش و تصاویر محصولاب به وب سایت دکوراسیون طرح آذین مراجعه نمایید و یا جهت مشاوره با شماره 02144019344-02144019382 تماس بگیرید.