پرسش و پاسخ درباره سامانه ثنا

اگر تابه‌حال به مشکلی برخورده باشید که بخواهید با مراجعه به مراجع قانونی و قوه قضائیه آن را حل کنید، احتمالاً نام «سامانه ثنا» را شنیده‌اید. با وجود گذشت ۵ سال از راه‌اندازی این سامانه، هنوز کاربران زیادی در باره ماهیت این سامانه، کاربرد و نحوه کار با آن سؤالاتی دارند که در این متن تلاش کرده‌ایم با پرسش‌وپاسخ‌هایی درباره سامانه ثنا، تا حدودی به این سؤالات پاسخ دهیم.

پرسش و پاسخ درباره سامانه ثنا
پرسش و پاسخ درباره سامانه ثنا
  1. سامانه ثنا چیست؟ در سال ۱۳۹۵ قوه قضائیه از سامانه‌ای برای تحویل ابلاغیه‌های قضایی به صورت الکترونیکی رونمایی کرد. این سامانه ثنا نام دارد. تا پیش از آن ابلاغیه‌های قضائی به صورت حضوری و توسط مأموران ابلاغ قوه قضایی به افراد تحویل داده می‌شد.
  2. در سامانه ثنا چه خدماتی ارائه می‌شود؟ ابلاغ اوراق قضایی، مشاهده رأی دادگاه، ثبت دادخواست‌های بدوی، تجدیدنظر و شکایات از جمله خدماتی است که در این سامانه به کاربران ارائه می‌شود.
  3. آیا برای دریافت ابلاغیه لازم است در سامانه ثنا ثبت‌نام کنیم؟ بله. برای دریافت خدمات ارائه شده در سامانه ثنا لازم است در این سامانه ثبت‌نام کنید و احراز هویت ثنا را انجام دهید.
  4. برای اطلاع از رأی دادگاه هم باید وارد سامانه ثنا شویم؟ بله. در حال حاضر تمام اوراق قضایی از طریق سامانه ثنا ابلاغ می‌شود.
  5. آیا برای ثبت مهریه باید از طریق سامانه ثنا اقدام کنیم؟ خیر. برای ثبت مهریه می‌بایست از طریق دفاتر ثبت ازدواج اقدام کنید.
  6. آیا سامانه ثنا همان سامانه سنا است؟ خیر. سامانه ثنا جهت ارائه خدمات قضایی و سامانه سنا جهت ثبت مبادلات ارزی راه‌اندازی شده است.
  7. برای من پیامکی مبنی بر دریافت ابلاغیه از طریق سامانه ثنا آمده است. آیا مراجعه نکردن به سامانه ثنا مشکلی ایجاد می‌کند؟ عدم مراجعه به سامانه ثنا برای مشاهده ابلاغیه پس از تکمیل فرایند ثبت‌نام به منزله امتناع از قبول اوراق قضایی می‌باشد.
  8. برای ثبت‌نام در سامانه ثنا چه مراحلی را باید طی کنم؟
  • ابتدا وارد سامانه ثنا به نشانی اینترنتی https://sana.adliran.ir/ شوید.
  • گزینه «ثبت‌نام برخط» را انتخاب کنید.
  • وارد مرحله اول فرایند ثبت‌نام می‌شوید. در این صفحه اطلاعات خواسته شده شامل: شماره ملی، تاریخ تولد و سریال شناسنامه را به طور کاملاً صحیح وارد کرده و سپس «ادامه» را انتخاب کنید.
  • بعد از مطالعه شرایط استفاده از سامانه ثنا و اعلام موافق با آنها، وارد فرم‌هایی می‌شوید. در این فرم‌ها می‌بایست اطلاعات شناسنامه‌ای، اطلاعات تماس، اقامتگاه و سایر اطلاعات خود را به طور کاملاً صحیح وارد کنید. پس از اتمام مراحل ثبت اطلاعات روی دکمه «ثبت اطلاعات اولیه» بزنید.
  • اکنون یک کد به شماره تلفن همراه شما ارسال می‌شود؛ این کد را به همراه شماره تلفن همراه خود وارد کنید و روی «تایید کد امنیتی» بزنید.
  • در این مرحله ثبت‌نام اولیه شما در سامانه ثنا به اتمام می‌رسد و وارد مراحل احراز هویت می‌شوید.
  1. آیا لازم است برای احراز هویت به دفاتر خدمات قضایی مراجعه کنم؟ خیر. این کار به صورت برخط (آنلاین) و با ارسال تصویر سلفی شما بدون مراجعه به دفاتر خدمات قضایی نیز انجام می‌شود.
  2. احراز هویت برخط سامانه ثنا چگونه انجام می‌شود؟
  • در این مرحله با پیام «اتمام مرحله اول ثبت‌نام شخص حقیقی» روبه‌رو می‌شوید که به این معنی است که مرحله اول ثبت‌نام شما با موفقیت انجام شده است. اکنون می‌بایست احراز هویت انجام شود. بدین منظور در کادر موجود در صفحه برای انتخاب کارگزاری، «شرکت یوآیدی» را انتخاب کنید. سپس بر روی «احراز هویت غیرحضوری» کلیک کنید.
  • در این قسمت از احراز هویت، می‌بایست روی صفحه سفید پیش رو، یک نمونه از امضای خود را ثبت کنید (در این مرحله اگر از تلفن همراه به جای رایانه‌ها استفاده کنید، امضای دقیق‌تری خواهید داشت). سپس روی دکمه ادامه بزنید.
  • صفحه‌ای برای تشخیص چهره شما باز می‌شود. چهره خود را در کادر قرار دهید و بر روی دکمه «شروع» کلیک کنید. با انتخاب این دکمه، یک ویدئوی سلفی پنج‌ثانیه‌ای از شما گرفته خواهد شد.
  1. پس از ارسال ویدئو، پیام «درخواست احراز هویت شما با موفقیت ارسال شد.» را دریافت می‌کنید. این به این معناست که احراز هویت شما به طور صحیح انجام شده و باید منتظر پیامکی از سامانه ثنا حاوی رمز شخصیتان باشید.
  2. پس از فرایند احراز هویت غیر حضوری با این پیامک مواجه شدم: «عدم تایید : عدم تطابق تصویر شخص با تصویر ثبت احوال» برای رفع مشکل چه کاری باید انجام دهم؟ لطفا در هنگام ضبط ویدئوی سلفی موارد زیر را رعایت کنید و مجددا اقدام به احراز هویت فرمایید:

الف. تنها یک چهره در کادر وجود داشته باشد.

ب. نور محیط مناسب باشد.

ج. چهره فاصله صحیحی از لنز دوربین داشته باشد.

د. شئونات اسلامی در حین ضبط ویدئوی سلفی رعایت شود.

  1. در صورت بروز خطا در فرایند احراز هویت ثنا چه اقدامی باید انجام دهیم؟ به صفحه اول سامانه ثنا بازگشته و بعد از ۳۰ دقیقه فرایند احراز هویت را دوباره انجام دهید‎.
  2. برای انجام فرایند ثبت‌نام و احراز هویت، استفاده از تلفن همراه بهتر است یا رایانه‌های شخصی؟ فرقی نمی‌کند از چه دستگاهی برای ثبت‌نام و احراز هویت در سامانه ثنا استفاده کنید. البته از آنجایی که برای احراز هویت نیاز به ارسال تصویر امضا و چهره شماست، بهتر است از یک تلفن همراه اندرویدی استفاده کنید.

در این متن تلاش کردیم پرکاربردترین پرسش و پاسخ‌ها درباره سامانه ثنا را برای شما جمع‌آوری کنیم. در صورت بروز هرگونه خطا در طی فرایند احراز هویت توسط شرکت یوآیدی به قسمت نظرات مراجعه کنید و یا از طریق این نوشته سوالات و مشکلات خود را با ما در میان بگذارید.