فيفول (Fefol)

(آهن + اسيد فوليک )

برند : جي اس کي

گروه نیازمندیها : کم خوني

کشور سازنده : انگلستان

شکل محصول : کپسول

واحد بسته بندی :30 کپسول

توضیحات :
هر کپسول اسپانسول فيفول حاوي 150 ميلي گرم سولفات آهن (معادل47 ميلي گرم آهن المنتال يا خالص) و 5/0 ميلي گرم فوليک اسيد مي باشد و از آن بعنوان مکمل غذايي جهت بهبود کم خوني ناشي از کمبود آهن و اسيد فوليک بدن استفاده مي شود.
واژه اسپانسول به مفهوم آزاد سازي تدريجي يا SR Sustained Released بوده که اين واژه بصورت يک نام تجارتي و منحصرا براي اين محصول ثبت شده است.
طبقه بندي دارويي:
ويتامين + مينرال
عملکرد دارويي:
فيفول يک فرآورده­ خون ساز مي باشد که 80% آهن آن بصورت SR فرموله شده که به تدريج و در طي چند ساعت در دستگاه گوارش آزاد مي شود، به گونه اي که بيشترين اهن موجود در آن در بخش فوقاني روده کوچک (جايي که بيشترين جذب در آنجا صورت مي پذيرد) به تدريج آزاد ميشود و نه در معده، زيرا آهن باعث تحريک معده و احساس ناراحتي مي گردد.
موارد منع مصرف:
مصرف سه ماه اول بارداري، بالا بودن ميزان اسيد فوليک و آهن بدن، بروز هر گونه حساسيت نسبت به اين دارو.
شکل دارويي:
کپسول خوراکي
پوسته کپسولها از دو قسمت شفاف و سبز تشکيل شده است که حاوي گرانولهايي به رنگ قرمز، زرد کم رنگ و سفيد مي باشد.
شرايط نگهداري:
کپسولهاي فيفول بايد در جاي خشک، خنک (دماي زير 25 درجه) و دور از رطوبت نگهداري شوند.
پس از هر بار مصرف، بقيه کپسولها را داخل جعبه گذاشته، در جاي خنک و دور از دسترس اطفال و کودکان نگهداري کنيد.
کم خوني چه خطراتي بري سلامت من و کودک من دارد؟
کودک شما به خوبي مي تـواند نياز آهن خود را برطرف سـازد؛ او سهم خود را قبل از شما برداشت مي کند. اگر شما در سه ماهه اول و دوم بارداري به کم خوني مبتلا باشيد احتمال آنکه دچار زايمان زودرس شويد يا نوزادتان با وزن کم به دنيا آيد بيشتر خواهد شد. بنابراين اين امر را جدي بگيريد. اگر فقر آهن بسيار شديد باشد ذخائر آهن نوزاد هنگام تولد پائين خواهد بود و او را در دوران کودکي در معرض خطر کم خوني قرار خواهد داد.
چطور مي توانم بفهمم که به کم خوني مبتلا شده ام؟
پزشک در اولين معاينه دوران بارداري با کمک آزمايشهاي مختلف کم خوني را بررسي مي کند. يکي از اين آزمايشات (هماتوکريت) درصد گلبولهاي قرمز را در پلاسما مي‌سنجد. آزمايش ديگر (هموگلوبين) وزن هموگلوبين خون را مي سنجد. با اين حال با پيشرفت بارداري، احتمال ايجاد کم خوني افزايش مي يابد. بنابراين در اواخر سه ماهه دوم يا اوايل سه ماهه سوم بايد آزمايش تکرار شود. ممکن است به طور طبيعي هماتوکريت و هموگلوبين تا حدي در نيمه دوم بارداري افت کند. علت ين امر افزايش چشمگير حجم خون و پلاسما (پلاسما بخش مايع خون است) با سرعتي بيش از افزايش گلبولهاي قرمز است ولي اين افت نبايد شديد باشد.
آيا مصرف زياد آهن عوارض دارد؟
مصرف مقادير زياد آهن به صورت قرصهاي مکمل مي تواند موجب اختلالات گوارشي شود. در کثر موارد مصرف بيش از حد آهن منجر به يبوست مي شود که خود يکي از مشکلات دوران بارداري است. اگر شما از يبوست رنج مي بريد، آب آلو بنوشيد زيرا سيستم گوارشي را به حالت طبيعي برمي‌گرداند (و خود يکي از منابع غني آهن است). تهوع و به ندرت اسهال از ساير عوارض آهن محسوب مي شوند. اگر مصرف آهن شما را دچار تهوع مي کند سعي کنيد هنگام خواب آنرا مصرف کنيد
sepehrdaru.com