“دی اتیل استیل بسترول”|موارد مصرف,عوارض,تداخل دارویی,نحوه مصرف

موارد مصرف و عوارض جانبی و تنحوه مصرف داروي دی اتیل استیل بسترول
موارد مصرف و عوارض جانبی و تنحوه مصرف داروي دی اتیل استیل بسترول

آشنایی و معرفی داروی دی اتیل استیل بسترول

(نام تجاری: Stilbestrol)

گروه دارویی: هورمون ها
گروه درمانی: ضد نئوپلاسم ( ضد سرطان)
شکل دارویی: قرص 1 میلی گرم
مصرف Diethylstilbestrol در دوران حاملگی: كاملا غير مجاز

کاربرد و موارد مصرف دی اتیل استیل بسترول

امروزه کاربرد اصلی این دارو محدود به درمان سرطان های پیشرفته پروستات و پستان است . همچنین در جلوگیری از بارداری بعد از نزدیکی استفاده میشود. ( البته حداکثر ۷۲ ساعت بعد از نزدیکی باید مصرف دارو شروع شود) ولی در گذشته کاربردهای متعددی مانند جایگزینی هورمونی در دوران یائسگی و جلوگیری از سقط داشته است.

میزان و نحوه مصرف

در سرطان ها 2 تا 3 میلی گرم خوراکی در روز

در جلوگیری از حاملگی 25 میلی گرم دو بار در روز به مدت 5 روز ( البته حداکثر 72 ساعت بعد از نزدیکی باید مصرف دارو شروع شود.)

موارد منع مصرف: حساسیت شدید دارویی , حاملگی , ترومبوفلبیت ( سابقه لخته شدن خون در ورید ها به ویژه اندام تحتانی ساق – ران و لگن ) ترومبوز , مشکلات قلبی عروقی

عوارض جانبی دی اتیل استیل بسترول

هر دارو به موازات اثرات مطلوب درمان، ممکن است باعث بروز برخی عوارض ناخواسته گردد. لذا در صورت بروز هرگونه عارضه ای ضمن قطع مصرف دارو با پزشک مشورت کنید. بعضی از عوارض جانبی عبارتند از:

تهوع، استفراغ، تشنج، افزایش ریسک سرطان پستان و اختلالات جنینی ( اگر در زمان حاملگی استفاده شود در دختران به دنیا آمده احتمال آدنوکارسینوم واژن بالا است و در پسران متولد شده ریسک ناباروری و سرطان وجود دارد).

توصیه هایی که قبل از مصرف دی اتیل استیل بسترول باید در نظر گرفته شود

بعضی داروها را نمی‌توان در بعضی از شرایط تجویز نمود، و بعضی داروها نیز در صورتی که نیاز به درمان تکمیلی باشد تجویز می‌گردد. بنابراین بهتر است که قبل از مصرف “داروی دی اتیل استیل بسترول” ، پزشکتان از موارد زیر مطلع باشد:

1- اگر هرگونه بیماری قلبی-عروقی دارید.

2- اگر سابقه واکنش آلرژیک به داروی دیگری دارید.

3- در صورتی که مبتلابه سرطان سینه هستید اما یائسه نشده‌اید. زیرا داروی دی اتیل استیل بسترول برای زنانی که احتمال باردار شدن دارند ، قابل استفاده نیست.

4- اگر در حال مصرف داروی خاصی هستید. این داروها شامل تمامی داروهای در دسترس است، چه برایتان تجویزشده است و چه بدون تجویز پزشک آن را مصرف می‌کنید نظیر داروهای گیاهی و داروهای مکمل.

5- اگر هر گونه مشکل کبدی دارید.

تداخل دارویی دی اتیل استیل بسترول

لیستی از تمام داروهایی که استفاده می‌ کنید تهیه کرده و آن را با دکتر و داروساز خود به اشتراک بگذارید. (ازجمله داروهای با نسخه / بدون نسخه و داروهای گیاهی)

توجهات: معاینه دوره ای در مصرف کنندگان دارو ضروری است . در صورت اسهال و استفراغ شدید باید به فکر مسمومیت دارویی باشید. در مسمومیت دارویی شستشوی معده مفید است.
آموزش: بیمار برای معاینات دوره ای پستان و دستگاه تناسلی به پزشک مراجعه کند. در صورت بروز تنگی نفس و سفتی در پاها یا احساس درد قفسه سینه به پزشک رجوع شود.
شرایط نگهداری: در دمای معمولی نگهداری شود.

این مطلب فقط جنبه اطلاع رسانی دارد و برای تجویز و مصرف داروی “دی اتیل استیل بسترول” حتما با پزشک مشورت کنید.

گردآوری از مجله اینترنتی همراه باعلم