“آنفولانزا در کودکان”|علائم آنفولانزا,درمان آنفولانزا,واکسن و درمان خانگی

درمان بیماری آنفولانزا,واکسن آنفولانزا,بیماری آنفولانزا در کودکان,علائم آنفولانزا چیست؟
درمان بیماری آنفولانزا,واکسن آنفولانزا,بیماری آنفولانزا در کودکان,علائم آنفولانزا چیست؟

علائم آنفولانزا در کودکان

  • تب ناگهانی – 38.3 درجه سیلسیوس یا بالاتر
  • خستگی، بی حالی به همراه نشانه هایی همچون سرفه های خشک و بینی گرفته
  • آنفولانزا همچنین باعث ایجاد درد در ناحیه شکم و اسهال و استفراغ می شود.
  • اگر نشانه هایی همچون گرفتگی بینی یا سرفه قبل از تب پدیدار شدند، به احتمال زیاد فرزند شما سرما خورده است.
  • از دیگر نشانه های آنفولانزا می توان به زودرنج شدن، بی میلی و کم اشتهایی، گلودرد و ورم گلو اشاره کرد.

کودکان چگونه به آنفولانزا مبتلا می شوند؟

ویروس های نوع A و نوع B آنفولانزا، به سرعت در محیط  منتشر و پخش می شوند. اگر کودک شما در نزدیکی فردی قرار دارد که آنفولانزا گرفته و سرفه و عطسه می کند، احتمال دارد قطرات سرفه یا عسطه او به دهان یا بینی کودک وارد شوند. فرد مبتلا به آنفولانزا، از یک روز پیش از بروز علائم بیماری و 5 روز پس از آن ناقل بیماری است.
از آنجا که ویروس آنفولانزا به سرعت تکثیر می شود، این بیماری می تواند به راحتی در مدرسه، مراکز نگهداری کودکان، زمین های بازی و حتی خانواده پخش شود. بیشتر مواقع، حتی افرادی که تصور می شود مبتلا نشده اند نیز پس از یک تا 4 روز “علائم آنفولانزا” را نشان می دهند.
البته از آنجا که مقاومت افراد در مقابل ویروس آنفولانزا متفاوت است، شاید فردی به آن مبتلا باشد و خودش خبر نداشته باشد. یا نشانه های خفیفی داشته باشند که تصور شود سرماخوردگی است و به راحتی این ویروس را به بقیه افراد منتقل کند.

بهترین کمک خانواده به فرزند بیمار

بهترین درمان آنفولانزا، استراحت و نوشیدن مایعات است. خوردن سوپ یا آبگوشت نیز بسیار کمک کننده است و باعث از بین رفتن گرفتگی ها می شود. اگر متوجه شدید فرزند شما راحت نیست و درد دارد، با دکتر او مشورت کنید و در صورت تایید، از  داروهای مسکن همچون استامینوفن کودکان اسفاده کنید. هیچ گاه بدون مشورت دکتر به فرزندان خود آسپرین ندهید زیرا ممکن است منجر به بیماری و سندروم های خطرناک در کودکان بشود. البته این مساله بسیار نادر است اما احتیاط شرط عقل است.
خیلی به دکتر اصرار نکنید که برای کودکتان آنتی بیوتیک تجویز کند. این دارو فقط باکتری ها را از بین می برد. آنفولانزا یک بیماری ویروسی است و در اثر باکتری ها به وجود نمی آید. بنابراین، آنتی بیوتیک دردی را دوا نمی کند. این دارو زمانی موثر است که فرزند شما علایم دیگری همچون ذات الریه، عفونت گوش یا برونشیت (آماس نایژه) داشته باشد.
کودک در عرض 3 تا 5 روز بهتر خواهد شد. ابتدا تب او از بین می رود و سپس اشتهایش باز می گردد. البته این مساله برای همه یکسان نیست. برخی از کودکان و بزرگسالان به مدت دو هفته یا حتی بیشتر، سرفه و بدن درد خواهند داشت.

زمان مراجعه به پزشک

1- اگر کودک شما زیر سه ماه است و تب 38 درجه سیلسیوس یا بیشتر دارد. کودکان در این سن حتما باید تحت مراقب پزشک برای تشخیص عفونت های جدی یا بیماری های احتمالی قرار بگیرند.

2- درد گوش
3- خس خس کردن گلو یا سخت نفس کشیدن
4- دوباره مریض شدن بلافاصله پس از خوب شدن و درمان آنفولانزا
5- کم آب شدن بدن
6- اگر کودک شما بین 3 تا 6 ماه سن و تب بالای 38.3 درجه سیلسیوس یا بیشتر دارد.
7- اگر کودک شما بالاتر از 6 ماه سن و تب بالای 39.4 درجه سیلسیوس یا بیشتر دارد.
8- بیشتر از سه روز تب داشتن
9- سرفه هایی که پس از یک هفته هنوز خوب نشده اند
10- داشتن نشانه های آنفولانزا در صورت داشتن بیماری های مزمن همچون سرطان، کم خونی داسی شکل، دیابت یا ناراحتی های قلب، ریه یا کلیه
11- داشتن نشانه های آنفولانزا و آرتریت روماتیسمی یا کاوازاکی که هر دو با آسپرین درمانی برای مدت طولای بر طرف می شوند.

راههای پیشگیری از آنفولانزا در کودکان

از جمله روش های پیشگیری، تزریق واکسن آنفولانزا برای همه اعضای خانواده – از شش ماهه گرفته تا بزرگسالان – و همچنین رعایت اصول بهداشتی است.

تزریق واکسن

مرکز پیشگیری و درمان بیماری ها، توصیه می کند همه افراد – کودکان و بزرگسالان – از شش ماهگی هر سال واکسن آنفولانزا تزریق کنند. تزریق واکسن برای کودکانی که بیماری های جدی تر همچون دیابت، سیستم دفاعی ضعیف، کم خونی شدید یا بیماری های قلب، ریه و کلیه دارند، بسیار مهم تر و ضروری تر است.
متاسفانه واکسن های آنفولانزا عاری از خطا نیستند. تاثیر این واکسن به سلامت بدن کودک شما و چگونگی تطابق واکسن با ویروس، بستگی دارد. هر چه کودک بدن سالم تری داشته باشد، این واکسن تاثیر بیشتری خواهد داشت. در بعضی از سال ها، بدن افراد تطابق زیادی با واکسن دارد اما ممکن است در سال های دیگر اینگونه نباشد.
اگر پس از واکسیناسیون کودکان، همچنان به آنفولانزا مبتلا شدند باید امیدوار باشیم که بیماری او سخت نیست. همچنین باید بدانید، “واکسن آنفولانزا” بدن کودک را در مقابل بیماری های مشابه آنفولانزا محافظت نمی کند.

رعایت بهداشت

برای محافظت بهتر و بیشتر از فرزند خود باید اصول بهداشتی را رعایت کنید: دست های او را با صابون و آب گرم شویید و از دیگر اعضای خانواده نیز بخواهید دست های خود را چند بار در روز بشویند. این کار از انتقال بیماری در خانه جلوگیری می کند.
بهترین کار، دور نگه داشتن فرزند خود از افراد مشکوک به بیماری است. البته اگر افراد بیمار باشند اما نشانه های آن را نداشته باشند کار کمی سخت می شود.
با همه تلاش شما برای سالم نگه داشتن کودک، باز هم ممکن است او به آنفولانزا مبتلا شود. در صورت ابتلا به آنفولانزا، می توانید مطمئن باشید او امسال دیگر دچار این بیماری نمی شود زیرا در برابر این ویروس واکسینه شده است. البته، در سال آینده دوباره احتمال خطر هست زیرا این مصونیت فقط برای همین امسال وجود دارد. به همین دلیل است که توصیه می شود هر سال واکسن آنفولانزا را تزریق کنید.

عوارض بیماری آنفولانزا

هرچند دورهٔ معمولی بیماری ۳ تا ۴ روز است اما چون در جریان آنفلوانزا میکروب‌ های دیگری به بدن حمله می‌کنند از اینرو سبب پیدایش عفونت‌ های ثانوی به خصوص در دستگاه تنفس هم می‌گردند و این بدان معنا است که آنفلوانزا مقاومت بدن را کم کرده و آن را برای دچار شدن به بیماری‌های دیگر آماده می‌سازد. به کار بردن ماسک، گندزدایی هوای اتاق بیماران و جدا کردن سریع مبتلایان از افراد سالم تا حدی مانع شیوع آنفلوانزا می‌شود.

نکته: اگر سریع تر این بیماری در بدن درمان نشود، سریع دستگاه ی تنفسی شش ،کبد را از کار می اندازد.

درمان خانگی آنفولانزا

  • مصرف مایعات

آنفلوآنزا می تواند باعث از دست رفتن آب بدن شود به خصوص اگر همراه با تب و اسهال و یا استفراغ باشد. بنابراین مایعات به خصوص آب میوه مصرف کنید و از مصرف نوشیدنی های کافئین دار بپرهیزید زیرا کافئین ماده ای مدر به حساب می آید. چای گیاهی همراه با عسل، گلودرد را برطرف می کند. در صورتی که با حالت تهوع روبه هستید، مایعات را به تدریج بنوشید، قورت دادن حجم زیاد مایع می تواند باعث ایجاد حالت تهوع شود.

نکته: چگونه می توان از این که مایعات کافی به بدن می رسد مطمئن شد؟ ادرار باید کم رنگ، زرد و تقریبا بی رنگ باشد.

  • تمیزکردن بینی با آب نمک

این کار در برطرف کردن گرفتگی بینی و کاهش خطر عفونت سینوزیت موثر است.

  • نعناع

نعناع كه اگر به صورت چاي نعناع مصرف شود، مي‌تواند موجب تشديد تعريق در هنگام تب شود. پس از نوشيدن چاي نعناع، بلافاصله به رختخواب رفته و خود را گرم كنيد تا در اثر تعريق زياد، تب شما كاهش پيدا كند.

  • خوردن سوپ

از گذشته، والدین برای برطرف کردن سرماخوردگی و آنفلوآنزا به فرزندان خود سوپ مرغ می دادند. اما آیا این روش موثر بوده است؟ بررسی انجام شده در سال 2000 نشان داد که سوپ مرغ علائم عفونت های مجرای فوقانی تنفسی را کاهش می دهد.

  • غرغره کردن

غرغره کردن با آب نمک، خلط گلو را جدا و علاوه بر آن گرفتگی گوش را نیز برطرف می کند.

  • سیر

سير كه يک گياه فوق العاده مفيد هم به لحاظ پيشگيری و هم به جهت درمان علائم آنفلوآنزا و سرماخوردگي به شمار می آيد. سیر خام خاصيت ضد قارچي و ضد باكتريايي و همچنين داراي خواص ضدويروسي فوق‌العاده‌اي است. متخصصان انگليسي نيز در چندين آزمايش دريافته‌اند كه سير مي‌تواند سرعت درمان آنفلوآنزا را افزايش دهد.

  • استراحت

اگر بدن برای ورزش کردن آمادگی ندارد، پس ورزش نکنید! اگر احساس می کنید که می خواهید در تخت خواب بمانید این کار را بکنید! هنگام بیماری حتی از مسئولیت های روزانه خود دست بکشید. به گفته کارشناسان استراحت کردن راه دیگری برای تقویت بدن در مقابله با عفونت هاست. از خواب شب نیز غفلت نکنید، چرخه خواب مناسب به عملکرد درست سیستم ایمنی بدن کمک می کند. بنابراین هرشب ۸ ساعت بخوابید.

  • مصرف عسل

عسل كه خواص شفابخش فوق العاده‌اي دارد و براي درمان سرفه و افزايش توان سيستم ايمني بدن بسيار مفيد است. مصرف آن به همراه آب ليموي تازه و آب ولرم به صورت شربت ضد سرفه، توصيه مي‌شود.

  • کمپرس گرم

کمپرس دستمال گرم روی بینی و پیشانی راه موثری برای برطرف کردن سردرد و درد سینوزیت است.

  • رطوبت

تنفس هوای مرطوب در تسکین بخشیدن به گرفتگی بینی و گلودرد موثر است. یک راه موثر گرفتن دوش با آب داغ است و یا این که پس از اتمام دوش گرفتن در حمام برای چند دقیقه بنشینید و بخار آب را استنشاق کنید. روش دیگر نیز استفاده از دستگاه مرطوب کننده است. توجه داشته باشید که مرطوب کننده باید به طور منظم تمیز شود و عاری از کپک و یا هر نوع آلودگی باشد.

  • مصرف ویتامین های طبیعی

پرتقال و مركبات كه به دليل دارا بودن مقادير زيادي ویتامین C اگر به صورت روزانه مصرف شوند، طول دوره بيماری را كاهش می دهند.

  • بخوردادن

برای بازشدن راه تنفسی بخور دهید، به مدت ۳۰ثانیه از بینی تنفس کنید. متخصصان، افزودن قطره  ای روغن نعناع و یا اکالیپتوس را توصیه می کنند. این روش باید روزی چندبار تکرار شود. بیماران مبتلا به آسم نباید از این روش استفاده کنند.

گردآوری از مجله اینترنتی همراه باعلم

منبع:khorasannews.com