سالیان زیادی است که از هومیوپاتی کلاسیک در سه حوزه گیاهان، انسان‌ها و حیوانات استفاده می‌شود.

متخصصین هومیوپاتی معتقدند که با این روش درمانی می‌توان بسیاری از بیماری‌های جسمی و روحی را درمان کرد.

هومیوپاتی کلاسیک یا طب جایگزین چه بیماری هایی را درمان می‌کند؟
هومیوپاتی کلاسیک یا طب جایگزین چه بیماری هایی را درمان می‌کند؟

هومیوپاتی کلاسیک چگونه کشف شد؟

تولد هومیوپاتی کلاسیک به سال 1796 برمی‌گردد. هانمن زمانی که مشغول به ترجمهٔ کتاب داروشناسی دکتر کولن بود، هومیوپاتی را کشف کرد، او از سال ۱۷۹۱ تا ۱۷۹۶، ۵ سال در مورد هومیوپاتی و تأثیر آن در درمان بیماران کارکرد و در سال ۱۷۹۶ در مقاله‌ای اصول اولیه هومیوپاتی را مطرح کرد.

مدتی کوتاه بعد از فوت هانمن در اوایل 1900، هومیوپاتی به‌خاطر موفقیت‌های زیادی که در درمان انواع بیماری‌های اپیدمی و مزمن پیدا کرد، در اروپا و امریکای شمالی بسیار مشهور شد با ظهور و گسترش صنعت و کارخانه‌های داروسازی در امریکای شمالی، هومیوپاتی محبوبیت خود را از دست داد، حال آن که در اروپا و آسیا همچنان به رشد خود ادامه داد.

در سال 1374، هومیوپاتی برای اولین‌بار در ایران به‌عنوان یک روش درمانی مؤثر و جایگزین، توسط شورای‌عالی ارزشیابی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی مورد تأیید و به رسمیت شناخته شد.

روش هومیوپاتی چیست؟

درمان با هومیوپاتی توسط داروهایی طبیعی انجام می‌شود به همین دلیل روش درمانی هومیوپاتی کلاسیک به‌نوعی درمان بدون عوارض جانبی است.

هومیوپاتی رویکردی کاملاً کل‌نگر دارد و بیمار را به عنوان یک کل در مراتب جسمی، ذهنی و روحی در نظر می‌گیرد. از دید هومیوپاتی، وقتی شخصی بیمار می‌شود، کل او بیمار است.

هومیوپاتی کلاسیک به مشابه درمانی هم شهرت دارد. در هومیوپاتی کلاسیک هر ماده‌ای که باعث بروز بیماری در فرد سالم شود، می‌تواند همان علایم را در فرد بیمار، درمان کند. به همین دلیل به این روش مشابه درمانی می‌گویند.

داروهای هومیوپاتی کلاسیک

همان‌طور که اشاره شد داروهای مورد استفاده در هومیوپاتی کلاسیک صددرصد طبیعی بوده و هیچ‌گونه منشأ شیمیایی ندارد. به‌طورکلی باید گفت داروی هومیوپاتی کلاسیک از طریق کشف خواص در طبیعت، تهیه می‌شود.

این داروها به‌صورت کاملاً رقیق شده تولید می‌شوند. برای تولید دارو در این روش چند قطره از عصاره گیاه (منشأ دارو) در ظرف ریخته می‌شود و به آن آب یا الکل اضافه می‌شود و بعد با استفاده از روش ویژه‌ای تکان داده می‌شود. داروی مورداستفاده در هومیوپاتی (بسته به نوع دارو) ممکن است هزار بار یا یک میلیون بار رقیق شود. داروهای هومیوپاتی به‌صورت قرص، قطره، مکمل و… تولید و تجویز می‌شود.

هومیوپات‌ها معتقدند که هرچقدر داروی مورداستفاده رقیق‌تر باشد تأثیر بیشتری روی بیمار دارد. داروهای هومیوپاتی روی سیستم ایمنی بدن بیمار تأثیر می‌گذارد و به از بین برد بیماری کمک می‌کند.

هومیوپاتی برای گیاهان

هومیوپاتی گیاهان یکی از زیرشاخه‌های هومیوپاتی کلاسیک است. در این روش پرورش و درمان گیاهان با استفاده از داروهای هومیوپاتی انجام می‌شود. با این روش می‌توانید گیاهانی پربار و کاملاً ارگانیک داشته باشید.

هومیوپاتی برای گیاهان تحولی بی‌نظیر در زمینه کشاورزی و باغ‌داری است. این روش شیوه‌ای استاندارد است که سازمان بهداشت جهانی آن را تأیید کرده است، کشورهای توسعه‌یافته‌ای همچون انگلستان، آلمان، فرانسه و… به طور گسترده‌ای از هومیوپاتی استفاده می‌کنند.

نویسنده این کتاب می‌گوید در هومیوپاتی برای گیاهان هم پیدا کردن آنچه ممکن است باعث بیماری باشد و همچنین شرایطی که گیاه در آن قرار دارد، بسیار مهم است. در این کتاب می‌توانید علاوه بر متن از برخی تصاویر برای تشخیص بیماری و درمان گیاه استفاده کنید.

درحال‌حاضر کتاب هومیوپاتی برای گیاهان توسط انتشارات اطلس بوک منتشر شده است. برای مطالعه کتاب کلیک کنید.

هومیوپاتی برای حیوانات

هومیوپاتی برای حیوانات یک درمان نسبتاً جدید است. در این روش هر حیوان به عنوان یک موجود منحصربه‌فرد دیده می‌شود.

هومیوپاتی برای حیوانات یک راه کم‌هزینه اما مؤثر است که عوارض جانبی ندارد.

برای مثال زمانی که به گاوها آنتی‌بیوتیک تزریق می‌شود تا یک ماه شیر آن‌ها قابل‌استفاده نیست. اما زمانی که از داروهای هومیوپاتی استفاده می‌کنید دیگر نیازی به تزریق آنتی‌بیوتیک ندارید به‌علاوه هیچ تأثیر بدی روی خود حیوان نخواهید دید.

در هومیوپاتی برای حیوانات هم از داروهای طبیعی استفاده می‌شود که هیچ‌گونه مواد شیمیایی در تهیه آن‌ها مؤثر نبوده است.

انتشارات اطلس بوک کتاب هومیوپاتی برای حیوانات را در چند سال گذشته به چاپ رسانده است. این کتاب تمامی اطلاعاتی که در زمان درمان حیوان خود به آن نیاز دارید را به طور دقیق و به زبانی ساده نوشته است.

سخن پایانی

و در پایان می‌توان این‌گونه نتیجه گرفت که با هومیوپاتی کلاسیک می‌تواند انواع بیماری‌ها و اختلالات روحی و جسمی را درمان کرد. تحقیقات نشان داده است که بیماران بعد از بهبود با روش هومیوپاتی 80 درصد رضایت بیشتری از روش‌های دیگر داشته‌اند.

اطلس بوک با همکاری مؤسسه اطلس پیدایش به‌عنوان بزرگ‌ترین مؤسسه آموزشی هومیوپاتی در ایران با بیش از بیست سال تجربه اقدام به تولید و نشر کتاب‌ها و برگزاری دوره‌های تخصصی در زمینه هومیوپاتی کرده است.