طراحی لباس

به گزارش طرحستان طراحی مد و لباس طی سالیان گذشته گسترش یافته است و امروزه به یکی از مشاغل مهم و محبوب در میان مردم تبدیل شده است. در حقیق طراحی لباس، هنر ایجاد پوشاک مورد سلیقه مردم می باشد. البته طراحی مد با طراحی لباس یکسان نیست و تفاوت های عمده ای میان این دو وجود دارد. طراحی مد به عنوان یک صنعت تمام عیار شناخته می شود و هم اکنون این حرفه به یکی از نیاز های بشر تبدیل شده است.
طراحی مد و لباس امروزه به عنوان یک صنعت سه هزار میلیارد دلاری در جهان می شناسند و این حرفه روز به روز در حال رونق است. آموزشگاه های طراحی لباس در سراسر جهان ایجاد شده اند و کارآموزان با شرکت در آن ها و کسب تجربه می توانند به صورت جدی حرفه خود را در این زمینه آغاز کرده و مشغول به کار و کسب درآمد شوند. در کشور ما نیز علاقه مندان به این رشته روز به روز در حال افزایش بوده و بازارکار های زیای نیز برای آن ایجاد شده است. در ادامه با طراحی لباس و چگونگی فعالیت در این حرفه آشنا خواهیم شد.

طراحی لباس و معرفی دوره طراحی لباس
طراحی لباس و معرفی دوره طراحی لباس

تاریخچه طراحی لباس

منشا اصلی و اولیه طراحی لباس به سال 1826 مربوط می شود. چالز فردیک به عنوان اولین طراح مد در جهان شناخته می شود چرا که او برای اولین بار بود که به مشتریان خود پیشنهاد می کرد که چه نوع لباس هایی را بپوشند که برای آن ها مناسب تر باشد. پس از آن خانه های طراحی لباس ایجاد شده و این حرفه به شکل کنونی خود درآمده است. شهر پاریس را به عنوان پایتخت طراحی لباس و مد می شناسند چرا که اصلی ترین تحولات در حوزه مد در این شهر ایجاد شده و گسترش یافته است.
تاکنون تحولات وسیعی در زمینه طراحی مد و لباس ایجاد شده است و این موضوع سبب شده است تا سایر مسیر های شغلی مربوط همچون آرایشگر مد، عکاس مد، بلاگر و مشاور مد را به وجود آورد. همچنین در دوره های اخیر استفاده از رایانه و فناوری در این صنعت افزایش یافته است و کارآموزان این رشته جهت ادامه فعالیت خود می بایست با نرم افزار های موجود و مربوط به آن آشنایی کامل داشته باشند. به طور کلی طراحی لباس به عنوان یک تجارت رو به رشد بوده و سراسر جهان را ار آغاز فعالیت خود تحت تاثیر قرار داده است.

طراحی لباس را به چه شاخه هایی می توان تقسیم بندی نمود ؟

طراحی لباس را می توان به دو دسته تقسیم کرد. طراحان بر اساس علاقه و توانایی های خود یکی از این زمینه ها را انتخاب می کنند. طراحی لباس به دو دسته طراحی لباس های آماده و طراحی لباس های اوت کوتور تقسیم می شود :

طراحی لباس های آماده (  Ready to Wear )

لباس های آماده به لباس هایی گفته می شود که خریداران آن عموم  مردم جامعه بوده و  تولیدکنندگان انبوه در تولید این نوع از لباس ها فعالیت می کنند. تولید کنندگان این نوع از لباس ها را در سایز های مختلف و برای اقشار مختلف جامعه تولید و عرضه می کنند. برند های محبوب و مطرحی همچون برند زارا، منگو و اچ اند ام جزو این طراحان و تولیدکنندگان لباس های آماده می باشند.

طراحی لباس های اوت کوتور ( Haute Couture )

در طراحی لباس های اوت کوتور، لباس ها به عنوان یک اثر هنری در نظر گرفته می شوند و  زمان زیادی جهت دوخت و طراحی آن ها سپری می شود. اینگونه از لباس ها برای فرد یا افراد خاصی تهیه می شوند به طوری که تقریبا حدود 2000 نفر در دنیا توانایی خرید این دسته از لباس ها را دارند!
لباس های اوت کوتور مجلل، گران و ظریف می باشند و طراحان اینگونه لباس ها دارای تجربه بیشتری بوده و در سطح ملی نیز ممکن است مطرح و معروف باشند. اغلب هنرمندان و سلبریتی ها جهت شرکت در فشن شو ها و فرش های قرمز به سراغ این دسته از طراحان لباس می آیند.

آموزشگاه طرحی لباس در تهران
آموزشگاه طرحی لباس در تهران

آموزشگاه طرحی لباس در تهران

اگر قصد شرکت در دوره طراحی لباس در تهران دارید یا میخواهید به صورت آنلاین در این دوره شرکت کنید میتوانید آموزشگاه طرحستان را انتخاب کنید : کافی است بر روی لینک زیر کلیک کندی تا دوره آموزش طراحی لباس آموزشگاه طرحستان را مشاهده نمایید.

tarhestan.org

طراحی لباس شامل چه فرآیندی می شود ؟

1. جنس پارچه : جنس پارچه با توجه به سلیقه و روحیات غالب مشتریان انتخاب می شود. همچنین در انتخاب جنس پارچه، شرایط آب و هوایی و فصلی نیز مورد توجه قرار می گیرد. صدها هزار پارچه مختلف در دسترس طراحان وجود دارد که هر کدام با توجه به سلیقه جمعی جامعه و افراد انتخاب می شود.
2. چاپ پارچه : جهت طراحی می بایست رنگ ها و تم انتخابی برای چاپ را منتاسب با فصل انتخاب کرد. به طور کلی رنگ زرد روشن مناسب ترین رنگ برای زمستان بوده و از رنگ های تیره در این فصل استفاده نمی شود.
3. تزئینات روی لباس : تزئینات روی لباس به گلدوزی، مهره دوزی، تور دوزی و … گفته می شود.
4. الگو : به طور کلی ساختار اصلی لباس را الگوی آن تشکیل می دهد و از همین رو طراحی الگو دارای اهمیت فراوانی است. به نقشه قطعاتی که با دوخته شدن به یک دیگر، لباس را به وجود می آورند الگو گفته می شود.
5. اندازه گیری : اندازه گیری یکی از مهم ترین موارد در حرفه طراحی لباس است به طوری که بدست آوردن الگوی درست با آن رابطه مستقیم دارد.
6. تحقیق درباره مد : طراحی لباس با مطالعات دقیق درباره روند مد در فصل های آینده می تواند به بهترین طراحی تبدیل شود و به طراحان کمک زیادی کند.

طراحی لباس چه بازار کاری دارد ؟
طراحی لباس چه بازار کاری دارد ؟

طراحی لباس چه بازار کاری دارد ؟

طراحان لباس پس از گذراندن دوران آموزشی، تحصیلی و کارورزی خود می توانند در مشاغل گوناگونی چون طراحی لباس عمده و سفارشی، فعالیت در صنعت مد با تجارت و بازاریابی در حوزه مد و فشن اقدام به کار کنند. از جمله شاخه های تخصصی طراحی لباس می توان به موارد زیر اشاره کرد:
• طراحی لباس زنانه
• طراحی لباس مردانه
• طراحی لباس کودک
• طراحی لباس مشاغل
• طراحی مانتو
• طراحی لباس ورزشی
• طراحی لباس شب
• طراحی لباس عروس
• طراحی لباس مجلسی
• و …

ویژگی های یک طراح

• شخصیت خلاق و هنری
• مهارت کافی در نقاشی
• مهارت مناسب در ترکیب رنگ ها، تن و سایه
• قادر به کار با پارچه و استفاده از منسوجات به شیوه ای خلاق و اصیل
• قدرت تخیل و توانایی تبدیل طرح خود به صورت سه بعدی در ذهن
• آگاهی از تغییرات بازار مد و پیگیری لحظه به لحظه اخبار مد
• علاقه مند به یادگیری چیز های جدید و خواندن مجلات، وب سایت ها، کتاب های تاریخی و