بازار ارز دیجیتال امروزه یکی از داغ ترین بازارهای مالی در سراسر جهان است. افراد نا امید از بازار بورس و جواهرات و ارزهای دیجیتال، که در سال های اخیر سود چندانی نکرده اند یا حتی متحمل ضرر شده اند، اکنون به سمت این بازار آمده اند تا بتوانند با کسب سودی مناسب، جبران مافات کنند. بازار کریپتوکارنسی یا همان بازار رمز ارز، عرصه ای پر سود در سالیان اخیر بوده است. اکثر سرمایه گذاران خرد و کلان در سطح جهان، به این بازار آمده اند تا سرمایۀ خود را افزایش دهند

چهار ویژگی اصلی یک صرافی ارز دیجیتال
چهار ویژگی اصلی یک صرافی ارز دیجیتال

مز ارز چیست و چگونه به وجود آمد؟!

رمز ارز ترجمه شدۀ عبارت CryptoCurrency و مخفف عبارت «ارز رمزنگاری شده» است. پیدایش این گروه از ارزها به سال اوایل قرن بیست و یکم میلادی و مشخصاً به سال 2008 بر می گردد. در این سال ساتوشی ناکاموتو، با استفاده از فناوری بلاکچین، اولین ارز دیجیتال را پدید آورد. بیت کوین! نامی آشنا برای عموم مردم دنیا. بیت کوین یک سیستم پرداخت در تراکنش های مالی است که به صورت غیر متمرکز و بدون واسطه، در کمال سرعت و امنیت به کاربران خود اجازۀ تراکنش می دهد. خالق آن یعنی ساتوشی، هرگز هویت حقیقی خود را فاش نکرد. وی پس از ایجاد و توسعۀ این ارز، آن را به سایر توسعه دهندگان سپرد و خود کنار کشید. احتمال می رود که بر خلاف تصور اکثر مردم، ایلان ماسک ثروتمند ترین فرد جهان نباشد! بلکه ساتوشی با حجم بالای بیت کوینی که در اختیار دارد می تواند دارندۀ این عنوان باشد.

پس از بیت کوین ارزهای مختلفی به وجود آمدند که آن ها را «آلت کوین» نامیدند. هر کدام از آلت کوین ها کارکردهای خاص خود را دارند. البته در اکثر آن ها تشابهاتی هم به چشم می خورد. ویژگی بارز اغلب ارزهای رمزنگاری شده، عدم تمرکز، عدم واسطه گرایی، مقابله با جعل و تورم، سرعت و امنیت در تراکنش ها است. دلیل نام گذاری این چنینی این دسته از پول ها، هویت رمزی آن ها است. ارزهای دیجیتال توسط الگوریتم های پیچیدۀ ریاضی و به دور از دخالت دست انسان رمزگذاری شده اند. این قابلیت مسبب اصلی امنیت و نفوذ ناپذیری بسیار بالای آن ها می باشد. اکنون به معرفی چند آلت کوین معروف و معرفی ویژگی های بهترین صرافی ارز دیجیتال می پردازیم.

 

اتریوم؛ ملکۀ ارزهای دیجیتال

به هر قسمت از بازار کریپتوکارنسی که نگاه کنید، بعد از بیت کوین فقط یک اسم به چشم می خورد. نام پر آوازۀ ملکۀ ارزهای دیجیتال، یعنی اتریوم! اتریوم بعد از بیت کوین شناخته شده ترین و ارزشمندترین ارز دیجیتال است. در دنیای آلت کوین ها، تا به امروز هیچ ارزی توانایی رقابت با اتریوم را نداشته است. چه از لحاظ ارزش بازار، چه از نظر قیمت و شهرت. اتریوم یک شبکۀ ایجاد و ثبت قراردادهای هوشمند است. قرارداد هوشمند به صورت غیر متمرکز و بدون واسطه روی شبکۀ اتریوم ایجاد می شود. شبکۀ اتریوم این قابلیت را برای افراد مختلف به وجود آورده است که بتوانند برنامۀ های خود را به صورت غیر متمرکز و بدون دخالت واسطه روی این شبکه ثبت کنند. با این امکان، افراد مختلف توانستند هزاران ارز دیجیتال را تولید و منتشر کنند. در واقع اتریوم به وجود آمد تا همۀ کاربران آن، برای انجام امور خود به هیچکس نیاز نداشته باشند! یعنی همۀ امور کاربران اتریوم بدون نیاز به خروج از منزل و دخالت شخص ثانی، در لحظه انجام شوند. این یک انقلاب در جهان تکنولوژی و اقتصاد به حساب می آید. ارز دیجیتال شبکۀ اتریوم «اتر» است که در بین مردم به همان اتریوم شهرت دارد. نسخۀ دوم اتریوم در حال راه اندازی است و قصد دارد تا اهداف اتریوم را با عملکردی بهتر دنبال کند. میزان اتریوم در دسترس نا محدود می باشد. احتمالاً در اتریوم 2، برای جلوگیری از تورّم این ارز در آینده، سقفی برای استخراج در نظر گرفته شود.

 

اتریوم کلاسیک

اتریوم کلاسیک برادر ناتنی اتریوم است. در بدو پیدایش اتریوم فقط 1 اتریوم وجود داشت. پس از یک حملۀ هکری و تحمیل ضرر 50 میلیون دلاری به شبکۀ اتریوم، فعالان این شبکه تصمیم گرفتند تا تغییراتی را در آن اعمال کنند. در این بین، عدم حصول توافق بین دو دسته کاربر، موجب پیدایش کوینی جدید شد. از آن پس کوین و شبکۀ قدیمی، اتریوم کلاسیک و کوین جدید اتریوم نامیده شد. در طول این سال ها طرفداران اتریوم بسیار زیاد شدند و حتی بیش از 90% کاربران و توسعه دهندگان اتریوم کلاسیک هم به این شبکه نقل سرمایه کردند. همین مسئله باعث افزایش چند برابری قیمت و قدرت اتریوم شد. لازم به ذکر است که قیمت اتریوم در طول یک سال اخیر بیش از 20 برابر شده است!

پیدایش اولیۀ اتریوم به سال 2013 بر می گردد. جایی که جوان 19 سالۀ روسی-کانادایی به نام ویتالیک بوترین، با تکیه بر قدرت تحلیل و برنامه نویسی خود، توانست اتریوم را خلق کند. اتریوم بعدها بستری برای ایجاد توکن های جدید شد.

 

دوج کوین

این ارز شاید عجیب ترین ارز دیجیتال باشد. به نوعی می توان از آن به عنوان ترن هوایی سرمایه گذاران ارز دیجیتال یاد کرد. هیجاناتی که این ارز به بازار و سرمایه گذاران وارد می کند وصف ناپذیر است! ارزی با نوسانات شدید قیمتی و افزایش و کاهش آنی قیمت.

دوج کوین تقریباً همزمان با اتریوم به وجود آمد. این ارز در ابتدا هیچ هدفی را دنبال نمی کرد و یک شوخی و سرگرمی برای کاربران کریپتوکارنسی محسوب می شد. بعدها استفاده از آن برای پرداخت های کوچک مانند کمک به خیریه و مؤسسات مالی و یا تسویه حساب های دوستانه صورت گرفت. بازیگران بزرگ دوج کوین، همواره نقشی مؤثر در افزایش قیمت های شدید آن داشته اند. چند ماه پیش دوج کوین حدود 1 هزار تومان قیمت داشت اما با رشدی خیره کننده، ارزش آن به بیش از 0.6 دلار یعنی حدود 16 هزار تومان رسید! از حامیان بزرگ دوج کوین ایلان ماسک و اسنوپ داگ هستند. مقدار دوج کوین قابل استخراج نا محدود است و همین امر ممکن است باعث ایجاد تورّم در آن شود.

خرید بیت کوین و آلت کوین ها
خرید بیت کوین و آلت کوین ها

خرید بیت کوین و آلت کوین ها

ارزهای نام برده شده در این مقاله تنها بخش بسیار کوچکی از بازار رمز ارز را تشکیل می دهند. هزاران ارز دیگر به لطف شبکۀ اتریوم و سایر شبکه های ثبت قرارداد هوشمند، مانند ترون ایجاد شده اند. خرید و فروش این ارزها در صرافی های ارز دیجیتال انجام می شود. هر کدام از صرافی ها تنوع ارزی متفاوتی دارند و همۀ آن ها، تعداد و نوع مشخصی از ارز را پشتیبانی نمی کنند. اکنون می خواهیم ویژگی های بارز بهترین صرافی ارز دیجیتال را به طور خلاصه بررسی کنیم.

 

ویژگی های اصلی صرافی ارز دیجیتال

چهار ویژگی مهم یک صرافی ارز دیجیتال مطمئن، شامل: امنیت، سرعت، پشتیبانی و تنوع ارزی است.

از آنجایی که در سرمایه گذاری امنیت و سرعت رکنی مهم است، صرافی موظف به استفاده از امن ترین و سریع ترین ابزار موجود، برای افزایش کیفیت پلتفرم خود می باشد.

علاوه بر این، بازار رمز ارزها 24 ساعته است. پس یک صرافی کامل موظّف است که در هر ساعتی از شبانه روز پاسخگوی کاربران باشد.

از آن جایی که افراد مختلف، ارزهای متفاوتی را برای سرمایه گذاری انتخاب می کنند، یک صرافی ارز دیجیتال خوب، باید تنوّع ارزی بالایی داشته باشد تا بتواند رضایت اکثر کاربران را به خود جلب کند.

با توجّه به چهار ویژگی بالا، صرافی بیت ایمن می تواند انتخاب مناسبی برای خریداران ارز دیجیتال باشد. این صرافی با رعایت همۀ نکات فوق و ارائۀ امکانات ویژه و منحصر بفرد از جمله: مسابقات هفتگی پر جایزه در اینستاگرام، امکان کسب درآمد از طریق دعوت دوستان با کد معرف، کیف پول رایگان ارز دیجیتال و ثبت نام و احراز هویت سریع، بهترین مرجع خرید ارز دیجیتال در ایران پنداشته می شود. صرافی بیت ایمن ارزهای بیت کوین، اتریوم، تتر، چین لینک، اتریوم کلاسیک، ایاس، بایننس کوین، بیت کوین کش، استلار، ریپل، ترون، دوج کوین، لایت کوین و 14 ارز دیگر از جمله کاردانو، پولکادات، یونی سواپ و… را به طور کامل پشتیبانی می کند. در مجموع بیت ایمن با 27 ارز، کامل ترین سبد ارزی را در بین صرافی های ایرانی دارا می باشد.