حلوا نوعی شیرینی و یا دسر ایرانی است که از دیر باز در کشورمان تهیه می شده. حلوا را در کلیه مراسم مذهبی، ختم ها به روش های گوناگون تهیه می کنند و در شهر های مختلف حلوا های خاص آن شهر با مواد اولیه بومی تهیه می کنند ولی نقطه مشترک همه حلوا ها ترکیب آرد و روغن است. با مقدار موادی که در این دستور طرز تهیه حلوا قرار گرفته است می توانید برای ۴ نفر حلوا تهیه کنید. در صورتی که می خواهید مقدار کمتر یا بیشتری حلوا تهیه کنید کافیست مقدار مواد را ضرب یا تقسیم کنید. با ما همراه باشید با آموزش طرز تهیه حلوا زعفرانی با آرد گندم.

 

مواد لازم برای تهیه حلوا مجلسی

  • شکر ۱ لیوان
  • آرد سفید ۲ لیوان
  • پودر هل مقدار کمی
  • روغن مایع دو سوم لیوان
  • گلاب ۴ قاشق غذاخوری
  • زعفران دم کرده ۱ قاشق غذاخوری

طرز تهیه حلوا زعفرانی با آرد گندم

مرحله اول: تهیه شربت حلوا

برای تهیه شربت حلوا ابتدا یک قابلمه کوچک روی حرارت قرار دهید سپس ۲ لیوان آب داخل آن بریزید. در ادامه گلاب را به همراه شکر و پودر هل به قابلمه اضافه کنید و مواد را هم بزنید تا شکر به طور کامل درون آب حل شود.پس از اینکه شکر حل شد زعفران دم کرده را به قابلمه اضافه کنید و با دیگر مواد مخلوط کنید. پس از اینکه شربت آماده شد آنرا روی حرارت بسیار ملایم قرار دهید چون زمانی که می خواهید آنرا به آرد اضافه کنید باید داغ باشد.

 

مرحله دوم: تفت دادن آرد

در مرحله بعدی آرد را دو مرتبه الک کنید تا کاملا صاف و یکدست شود سپس یک ظرف مناسب روی حرارت قرار دهید و روغن مایع را داخل آن بریزید. پس از اینکه روغن مایع داغ شد حرارت زیر قابلمه را ملایم کنید تا روغن داغ بماند. در مرحله بعدی یک تابه مناسب روی حرارت قرار دهید و آرد را به آن اضافه کنید. آرد را تفت دهید تا تغییر رنگ دهید و رنگش کمی مایل به کرمی شود. توجه داشته باشید که این مرحله خیلی مهم است چون اگر از آرد غافل شوید سریع ته می گیرد.

 

مرحله سوم: تهیه حلوا مجلسی

اگر آرد بسوزد طعم حلوای شما خراب می شود. پس از اینکه رنگ آرد تغییر کرد روغن را به صورت داغ به آرد اضافه کنید و خوب تفت دهید تا روغن و آرد کاملا یکدست شوند. حرارت زیر تابه را کم کنید و شربت را کم کم به حلوا اضافه کنید.مواد را با قاشق خوب مخلوط کنید تا حلوا حالت خمیری به خود بگیرد. نکته ی مهم در تهیه حلوا این است که وقتی وسط ظرف جمع شد از رو شعله بردارید و ظرف را با دست آروم به دو طرف تکون بدید که بهش میگن قنداق پیچ کردن یا گهواره کردن که باعث می شود حلوا جا بیفته و روغن بی اندازد پس از اینکه حلوا روغن انداخت و آماده شد آنرا در ظرف مورد نظرتان بکشید. برای تزیین حلوا می توانید از خلال پسته ، خلال بادام و پودر نارگیل استفاده کنید. نوش جان

طرز تهیه حلوا زعفرانی با آرد گندم برای 4 نفر مرحله به مرحله

نکات مهم و فوت و فن تهیه حلوا ساده خانگی خوشمزه

  • آرد را بعد از تفت دادن و گرفتن خامی آن حتما الک کرده و بعد روغن را به آن بیفزایید.
  • از ادویه های بسیار با کیفیت استفاده کنید و در صورت امکان در زمان پخت هل را آسیاب کنید.
  • برای تزئین حلوا از بادام، گل محمدی، پرک و پودر پسته می توانید استفاده کنید.
  • در تهیه حلوا ساده می توان هم از آرد شیرینی پزی استفاده کرد و هم آرد گندم سبوسدار که کاملا سلیقه ای است ولی در تهیه حلوا ها با رنگ زعفرانی بهتر است از آرد شیرینی پزی استفاده کنید.

منبع : parsiday.com