مودم فیبر نوری یکی از اجزای شبکه فیبر نوری و از نوع اکتیو به شمار می‌آید. این دستگاه عنصری ضروری برای دسترسی و استفاده از اینترنت فیبر نوری است. پشتیبانی این نوع مودم ها از چندین پورت، این امکان را فراهم می‌کند تا از آنها برای راه اندازی شبکه های اینترنت در راستای استفاده همزمان چندین نفر بهره مند شد.

بهترین فرصت خرید مودم فیبر نوری با قیمت فوق العاده

خرید مودم فیبر نوری با قیمت فوق العاده

به طور کلی شبکه های پسیو نوری در حکم زیرساخت این خط ارتباطی‌اند و این دستگاه‌های اکتیو نوری هستند که در دو سوی خط قرار دارند. در یک سو در اتاق سرور یا مرکز مخابرات، دستگاه OLT راه اندازی می‌شود. این دستگاه که نام آن سرواژه Optical Line Terminal است، به عنوان لاین ترمینال پان (PON) در یک ساختمان نصب شده و مسئولیت راه‌اندازی کل شبکه را عهده‌دار است.

از سوی دیگر در سمت مشترک، عنصر اکتیو شبکه، مودم فیبر نوری است که امروزه به عنوان یکی از تجهیزات مدرن جهت اتصال به اینترنت پرسرعت به کار می‌آید.  به عبارت بهتر کابل فیبر نوری شبکه از طریق این دستگاه ها به مشترک می‌رسد. درست است که دسترسی به اینترنت فیبر نوری هزینه‌ زیادی در پی دارد، اما سرعت و پهنای باند حاصل تاحدی بالاست که بسیاری از کسب و کارها را متقاعد به راه اندازی می‌کند.

به طور کلی دو مدل مودم فیبر نوری داریم که هر یک استفاده‌های خاصی دارد. یکی ONT و دیگری ONU. با این حال تفاوت‌های میان این دو آنچنان محسوس است که عموم مردم آنها را با هم اشتباه می‌گیرند. هر دو در سمت مشترک در شبکه‌ای مبتنی بر کابل نوری برای دسترسی به دیتاهایی نظیر ویدیو و Voice مورد استفاده قرار می‌گیرد. بهره‌گیری از این روترهای نوری به افزایش کیفیت سرویس هایی نظیر IPTV، گیمینگ آنلاین و استریمینگ منجر می‌شود. در ادامه به طور کلی به بحث انواع مودم های فیبر نوری و قیمت مودم فیبر نوری خواهیم پردخت.

انواع مودم فیبر نوری

پیشتر اشاره کردیم که مودم های فیبر نوری به دو نوع ONT و ONU تقسیم‌بندی می‌شوند. این دو چه تفاوتی با هم دارند؟ در ادامه این موضوع را بیشتر مورد بررسی قرار می‌دهیم. اما به طور خلاصه می‌توان گفت روتر ONT در ارتباطات FTTH و مودم ONU در اتباطات FTTB کارایی بیشتری دارند.

مودم فیبر نوری ONT

ONT سرواژه عبارت Optical Network Terminal است. این نوع مودم اینترنت فیبر نوری عملکرد بهتری در ارائه دیتاهای صوتی و ویدیویی دارد. عمدتا شرکت‌ها و مجمتع‌های مسکونی کوچک که کابل فیبر نوری به آنها کشیده شده از این نوع مودم استفاده می‌کنند.

شبکه های فیبری FTTH (که سرواژه عبارت Fiber To The Home است) وظیفه تامین پهنای باند گسترده مورد نیاز برای دفاتر کوچک اداری و همینطور پهنای باند خانگی مجتمع های مسکونی را برعهده دارد. استفاده از مودم های نوع ONT برای مشترکان این شبکه ها توصیه می‌شود.

علاوه بر امکان دسترسی به وایرلس با پهنای باند بالا، از جمله مهمترین مزایای استفاده از مودم فیبر نوری نوع ONT می‌‌توان موارد زیر را برشمرد:

  • کانفیک Play And Plug : امکان تنظیم از راه دور و بدون نیاز به حضور فیزیکی
  • استفاده از پورت‌های POTS برای تست دستگاه از راه دور
  • کنترل و نظارت End-to-End لینک‌ها
  • کاهش ۲۵ درصدی مصرف برق به دلیل استفاده از تراشه‌های SOC

مودم فیبر نوری ONU

این دسته از مودم های شبکه فیبر نوری نیز برای استفاده خانگی و اداری توصیه می‌شوند. مشترکان خانگی و نیز صاحبان کسب و کارهای کوچک از جمله مهمترین کاربران برای خرید مودم فیبر نوری ONU به شمار می‌روند. این مودم‌ها با ارائه بستری مناسب برای ارائه خدمات پهنای باند و ارسال چندین سیگنال بر روی یک خط انتقال به صورت همزمان در کنار امکان خدماتی نظیر انتقال VOIP بر روی شبکه FTTB ، به گزینه ایده آلی برای کاربران مجمع‌های مسکونی بزرگ و کسب و کارها بدل می شود.

مقاومت در برابر شرایط جوی مختلف نظیر تغییرات دمایی و رطوبت این امکان را فراهم می کند که تا بتوان از مودم های ONU در فضاهای داخلی، خارجی و در موقعیت های مختلفی در منزل از داخل کابینت گرفته تا رک یا میز، با سهولت استفاده و نگهداری کرد. مصرف انرژی قابل قبول، اطمینان بالا و عدم وجود صدای فن آزاردهنده، این نوع از مودم های فیبر نوری را به گزینه پرطرفدارای در میان کاربران تبدیل کرده است. به علاوه کانفیگ کردن مدل‌های ONU نیز بدون حضور فیزیکی و به صورت Plug And Play انجام می‌پذیرد.

مودم ONT و ONU چه تفاوتی با هم دارند؟

در درجه اول باید گفت هر دو نوع موم های فیبر نوری در سمت کاربر یا مشترک نصب می‌شوند تا امکان استفاده از اینترنت فیبر نوری را برای آنها مهیا کند. به علاوه هر دو در شبکه GPON (سرواژه عبارت Gigabyte Passive Optical Network) قابل استفاده‌اند. اما تفاوت‌هایی نیز وجود دارد.

استفاده از دستگاه ONT در FTTH رایج است و از مودم ONU در ارتباطات FTTB استفاده می‌شود. نکته دیگر آنکه دستگاه ONU عمدتا دارای تعداد پورت های شبکه بیشتر می باشد. به همین دلیل است که بر خلاف ONT که از آن می تواند در بیرون خانه استفاده و تعدادی مشترک را ساپورت کرد.

ولی در مجموع ONT و ONU هر دو یک مفهوم هستند. با این تفاوت که ONT توسط ITU-T و ONU توسط IEEE تعریف شده است.

شرکت بانک فیبر نوری و شبکه به عنوان یکی از معتبرترین و باسابقه‌ترین عناصرفعال در حوزه فیبر نوری در ایران است. هدف آنها علاوه بر بالابردن دانش معندسی در سطح جامعه، تامین تجهیزات شبکه های فیبر نوری از قبیل مودم فیبر نوری با بالاترین کیفیت و نازل‌ترین قیمت برای مصرف‌کنندگان است.

برای کسب اطلاعات بیشتر و خرید بهترین مودم فیبر نوری می‌توانید به سایت https://fiberopticbank.com سر بزنید.