زانوی پرانتزی ، وضعیتی است که زانوها را دچار ناهنجاری می‌کند. این ناهنجاری اغلب در کودکان خردسال دیده می‌شود و ممکن است برای والدینی که ممکن است اطلاعات بسیار کمی در مورد این بیماری داشته باشند بسیار نگران کننده باشد. در بیشتر موارد، کودک با وجود زانوهای ضربدری بزرگ می‌شود و نگرانی کمی وجود دارد. در مواردی که این اتفاق نمی‌افتد، یا زمانی که زانوی پرانتزی در زندگی آینده فرد ایجاد می‌شود، ممکن است نیاز به درمان خاص داشته باشد.

آیا زانوی پرانتزی را می توان با حرکات اصلاحی درمان کرد؟
آیا زانوی پرانتزی را می توان با حرکات اصلاحی درمان کرد؟

وقتی که فرد در حالت پا جفت ایستاده ولی بین زانوها فاصله وجود داره، می گیم این فرد زانوی پرانتزی داره. از جمله عللی که در به وجود آمدن و تشدید این مشکل نقش دارند:

  • کمبود کلسیم
  • کمبود ویتامین D3
  • ضعف عضلانی
  • عفونت و تومور
  • آرتروز در بزرگسالان
  • مادرزادی

به نظر می‌رسد زانوها به سمت یکدیگر فشار می‌آورند. این وضعیت نسبتاً شایع است و بیش از 20 درصد کودکان 3 ساله را درگیر می‌کند. در بیشتر کودکان خردسال، این وضعیت به طور طبیعی خودش را اصلاح می‌کند. تنها 1 درصد از کودکان 7 ساله به این ناهنجاری مبتلا هستند. در موارد نادر، زانوی ضربدری ممکن است تا نوجوانی ادامه یابد. در موارد دیگر، در کودکان بزرگ‌تر ممکن است آن در نتیجه بیماری زمینه‌ای ایجاد شود. در بیشتر مواقع نمی‌توان از بروز آن جلوگیری کرد. با این وجود گزینه‌های درمانی مختلفی وجود دارد که ممکن است به سهولت تشخیص برخی از علائم کمک کند. در صورت مشخص شدن و معالجه علت، از زانو ضربدری که در نتیجه یک بیماری زمینه‌ای ایجاد می‌شود، جلوگیری می‌شود.

از دکتر گلشنی دکتری تخصصی حرکات اصلاحی کمک بخواهید
از دکتر گلشنی دکتری تخصصی حرکات اصلاحی کمک بخواهید

از دکتر گلشنی دکتری تخصصی حرکات اصلاحی کمک بخواهید

اگر بیماری زمینه‌ای باعث ایجاد زانوی ضربدری شود، برای اصلاح تراز پا لازم است ابتدا این بیماری درمان شود. این ممکن است با داروها و مکمل‌ها درمان شود.

ورزش منظم

پزشک ممکن است موارد ساده‌ای را توصیه کند. حرکات اصلاحی و کششی را انجام دهد یا فرد را به یک توان‌بخش و درمانگر ارجاع دهد. حرکات اصلاحی و کشش می‌تواند به تقویت عضلات پاها و زانوها کمک کند. پزشک یا درمانگر توصیه می‌کند تمرینات مبتنی بر چگونگی ظاهر شخص انجام شود.

کاهش وزن

وجود وزن بیش از حد در شخص، می‌تواند یک عامل مؤثر در ایجاد زانوی ضربدری باشد. وزن اضافی فشار اضافی را روی پاها و زانوها ایجاد می‌کند که می‌تواند باعث بدتر شدن ناهنجاری زانوها شود. پزشک احتمالاً به شما توصیه می‌کند که فردی که اضافه وزن دارد باید از طریق ترکیبی از رژیم غذایی و ورزش، وزن خود را کاهش دهد.

کفی طبی

کفی‌های طبی قالب‌هایی هستند که در کفش قرار می‌گیرند تا به کمک آن بتوان به راه رفتن شخص یا نحوه برخورد پای فرد هنگام راه رفتن یا دویدن به زمین کمک کرد. این امر به ویژه برای افرادی که دارای زانوی ضربدری هستند و دارای یک پا بلندتر از پای دیگر هستند، بسیار مفید است. بریس یا اسپلینت ممکن است علاوه بر کفی یا به جای آن برای برخی از کودکان استفاده شود. بندها به گونه‌ای طراحی‌ شده‌اند که به استخوان‌ها در موقعیت صحیح رشد کمک می‌کنند.

زانوبند از زانوی شما محافظت می کند ؟

زانوبند به دلایل مختلفی قابل استفاده است. یکی از مشهورترین دلایل اغلب آسیب دیدگی زانو است که با درد همراه است. البته برخی افراد برای جلوگیری از آسیب دیدگی از زانوبند استفاده می کنند ، همانطور که در بسیاری از ورزش ها مانند وزنه برداری یا دویدن وجود دارد. چند روش استفاده از زانوبند به شما کمک می کند تا سالم تر باشید:

اگر از آرتروز یا سایر مشکلات ساختاری زانو رنج می برید ، باید بدانید که پوشیدن زانوبند ممکن است به شما در انجام فعالیت های روزانه کمک کند.

برای انجام برخی تمرینات گرم کردن قبل از شروع ورزش به منظور جلوگیری از آسیب دیدگی به زانوبند نیاز دارید. یک تمرین ساده مانند ایستادن در جایی که بالا و پایین می روید مجموعه ای از پله ها برای گرم شدن عضلات قلب و پا ، اگر با پوشیدن زانوبند انجام شود بسیار راحت تر خواهد بود.

زانوبند مناسب اغلب برای حفظ وضعیت عضلات و رباط های پا مهم است. با این حال ، اگر کفش مناسبی نپوشیده اید ، ممکن است زانو صدمه ببیند.

زانوبند می تواند به بهبود وضعیت بدن کمک کند. در ابتدا ممکن است واضح نباشد ، اما درد زانو می تواند وضعیت ما را به طریقی تحت تأثیر قرار دهد که به کمر ما آسیب برساند.