کابل HDMI کوتاه شده عبارت High-Definition Multimedia Interface به معنای رابط چند رسانه ای هست، که البته این عبارت احتمالاً به گوش شما هم ناآشناست، این نوع واسط را ما به اسم کابل HDMI می‌شناسیم. تاریخچه ورود این پورت به بازار تکنولوژی به سال 203 میلادی توسط کمپانی‌های Hitachi ،Silicon Image، Philips  Panasonic و Sony برمی‌گردد. این پورت ارتباطی، قابلیت انتقال صدا و تصویر را به‌صورت غیر فشرده با کیفیت بالا دارا است. شاید باورتان نشود این پورت تنها رابط تجاری برای انتقال غیر فشرده هم زمان صدا و تصویر به‌صورت دیجیتال می‌باشد.

کابل HDMI چیست + انواع کابل های اچ دی ام ای
کابل HDMI چیست + انواع کابل های اچ دی ام ای

به علاوه با پیشرفت علم و تکنولوژی همه ما به دنبال کیفیت بهتر و بیشتر هستیم. وصدا و تصویر دو عامل مهم در سیستم ‌های کامپیوتری ما هستند، هرچه وضوح تصویر و صدا بالاتر باشد، میزان رضایت ما از چیزی که می شنویم و می‌بینیم بدون شک بیشتر است. در واقع امروزه انواع کابل کامپیوتر باید کیفیت مناسبی داشته باشند که چرا که گاهی ما نیاز داریم که بتوانیم همین تصویر و صدای با کیفیت را، هم زمان به یک سیستم دیگر منتقل کنیم و در این شرایط اگر کابل کامپیوتر کیفیت لازم را نداشته باشد، خروجی مناسبی برای ما نخواهد داشت.

اما درگذشته برای انتقال اطلاعاتی از قبیل صدا و تصویر از یک سیستم به سیستم دیگر از کابل‌های آنالوگ متعددی در مصارف خانگی استفاده می‌شد که می‌توان به AV ياS-Video ، Composite یا Component  اشاره کرد. مشکل این کابل ‌ها این بود که برای انتقال صدا و تصویر باید از دو کابل مجزا استفاده می‌شد به این دلیل که افت کیفیت و نویز به بالاترین حد خود می‌رسید. اما در حال حاضر با ورود کابل‌های جدیدی به نام  HDMI  همه این مشکلات از بین رفته است.

رابط اچ دی ام آی در حال حاضر تمامی استانداردهای صوتی معمول و فرمت‌های دیجیتال از قبیل  Dolby Digital، DTS را پشتیبانی می‌کند.

ویژگی ‌های کابل‌های HDMI

رابطی که برای پورت HDMI به کار می‌رود، کابل HDMI نامیده می‌شود. هرکدام از این کابل‌های HDMI در حقیقت کاری که انجام می‌دهند در مقایسه با Component Video چیزی در حدود سه کابل  است و از نظر صدای آنالوگ کاری که کابل‌های HDMI انجام می‌دهند به اندازه شش کابل است. از دیگر ویژگی‌های این کابل‌ها می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد.

  • سرعت بالای انتقال صدا و تصویر(تصویر در حد 60 فریم در ثانیه و صدا 192 کیلوهرتز)
  • اتصال کلیه تجهیزات تنها با یک پورت
  • کیفیت بالای تصویر و وضوح بیشتر از 108 پیکسل
  • کاربرد فراوان در دستگاه‌های دیجیتال مانند تلویزیون ، دوربین فیلم‌برداری و…
  • امکان انتقال فایل به صورت غیر فشرده

دلیل حفظ کیفیت صدا و تصویر در سیستم‌هایی که از کابل‌های HDMI استفاده می‌کنند این است که هیچ فشرده‌سازی بر روی اطلاعات انتقالی از یک سیستم دیجیتال به سیستم دیجیتال دیگر صورت نمی‌گیرد و اطلاعات به همان صورت استاندارد منتقل می‌شوند که همین امر سبب حفظ کیفیت صدا و تصویر در سیستم HDMI می‌شود.

  • عدم محدودیت در طول کابل نسبت به رابط‌های قدیمی

کابل HDMI چه کاربردهایی دارد

پورت ارتباطی HDMI به دلیل قابلیت بالای انتقال هم زمان صوت و تصویر به صورت دیجیتالی میان سیستم‌ها، آن هم با کیفیت بالا و بدون کوچک‌ترین کاهش کیفیتی سبب شده است که امروزه دارای جایگاه ویژه‌ای باشد و کاربردهای متنوعی را داشته باشد اما مهم ترین نکته‌ای که باید در حین استفاده از این نوع کابل ها بدانید، انتخاب و خرید کابل hdmi از فروشگاه دی نت است که کیفیت تصویر و صدا را از طول 2 تا 20 متر را برای شما تضمین می‌کند. برای دریافت مشخصات، قیمت و خرید کابل HDMI ارزان حتما از سایت دی نت استفاده کنید.

حال بیشترین کاربرد پورت‌ های HDMI در انتقال فایل‌های دیجیتال در دستگاه‌هایی چون تلویزیون‌های پیشرفته، دوربین‌های به‌روز و دیجیتال، موبایل‌ها، دیسک‌های بلوری، کامپیوتر شخصی، کنسول‌های بازی،DVD-player و خلاصه هر وسیله دیجیتالی دیگری که دارید، مناسب هستند.

انواع کابل‌های اچ دی ام آی

انواع کابل‌های اچ دی ام آی
انواع کابل‌های اچ دی ام آی

درگاه HDMI به دلیل کاربرد وسیعی که دارد برای دستگاه‌هایی چون کامپیوتر و تلویزیون های دیجیتال در اندازه‌های بزرگ و برای دستگاه‌هایی از قبیل موبایل و … در اندازه‌های کوچک‌تر به نام mini HDMI در بازار یافت می‌شود. در شکل زیر می‌توانید تفاوت آن‌ها را مشاهده کنید.

این پورت ارتباطی در انواع مختلفی از قبیل 1.0 ،1.1، 1.2، 1.3، 1.4، 2.0  hdmi در بازار عرضه‌شده است.

کابل 1.0 HDMI

اولین ورژن از این نوع پورت‌ها در سال 2002 میلادی تولید و به بازار عرضه‌شده است.

طول کابل این نوع 2 متراست.

پهنای باند انتقال داده در آن  بیش از 165 میلیون پیکسل در ثانیه برای فرمت‌های تصویری

7 کانال صدا با دقت 24 بیت و 192 کیلوهرتز است.

کابل 1.1 HDMI

در سال 2004 میلادی وارد عرصه تکنولوژی شد.

سایر مشخصات آن همانند نمونه قبلی است.

از مزایای این کابل‌ها امکان منتقل کردن صدا در  DVD-audioاست.

کابل 1.2 HDMI

در سال2005 میلادی تولید و به بازار عرضه شد.

ویژگی منحصر به فرد این کابل‌ها امکان اتصال به کامپیوتر و منابع صوتی و تصویری بود که پیشرفت مهمی در آن زمان محسوب می‌شد .

کابل 1.3 HDMI

در ژوئن سال 2006 روانه بازار گردید .

از جمله تغییراتی که در این کابل‌ها نسبت به نسل‌های قبلی خود رخ داد، افزایش پهنای باند و عمق رنگ (پشتيبانی از دقت ۳۶، ۳۰ و ۴۸ بيت برای عمق رنگ) در تصاویر دیجیتالی بود.

 کابل 1.4 HDMI

در سال 2009 میلادی نمونه 1.4از کابل‌های HDMI رونمایی شد. از جمله قابلیت‌هایی که می‌توان در این نسخه جدید مشاهده کرد عبارت‌اند از :

  • پشتیبانی از رزولوشن 4k
  • تصاویر سه‌بعدی
  • ارتباط صوتی دوطرفه

نتیجه گیری

در این مقاله مفید سعی کردیم تعریف درست و جامعی از کابل HDMI و کاربرد و انواع آن بپردازیم که قبل از خرید آن بتوانید به درستی طبق نیاز خود محصول مد نظر خود را انتخاب کنید. پخش عمده لوازم جانبی کامپیوتر و موبایل «dnetcable.com» از قدیمی ترین فروشگاه های اینترنتی در ایران می‌باشد که تضمین کیفیت و ضمانت بازگشت کالا را برای شما انجام خواهد داد تا با خیالی راحت بتوانید از محصولات این سایت استفاده کنید. اگر هرگونه سوالی در رابطه با کابل های HDMI داشتید حتما در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید.