افرادی که تجربه شرکت در مصاحبات شغلی متعدد را داشته‌اند، احتمالاً برایشان پیش آمده که با وجود دانش و مهارت کافی، صرفاً به دلیل اینکه استرس داشته‌اند نتوانسته‌اند آن‌طور که باید خودشان را نشان دهند. در این مقاله راجع به راهکارهایی برای مقابله با استرس مصاحبه شغلی صحبت خواهیم کرد.

استرس مصاحبه شغلی و نکاتی برای غلبه بر آن
استرس مصاحبه شغلی و نکاتی برای غلبه بر آن

استرس مصاحبه شغلی و نکاتی برای غلبه بر آن

داشتن مقدار کمی از استرس موجب می‌شود تا انسان‌ها کارهای خود را با دقت و ملاحظه‌ی بیش‌تری انجام دهند. برخی استرس را به نمک غذا تشبیه می‌کنند! به عبارتی کمی یا زیادی آن موجب می‌شود غذای زندگی بی‌نمک یا شور شود. اگر استرس خوب مدیریت نشود، می‌تواند زمینه‌ساز بسیاری از بیماری‌های جسمی و روانی باشد. از جمله بیماری‌های گوارشی، قلبی، عروقی، پوست و مو، افسردگی، سردرد و حتی اعتیاد! شرکت در جلسه‌ی مصاحبه‌ی شغلی، یکی از موقعیت‌هایی است که هر فردی با قرار گرفتن در آن ممکن است دچار اضطراب و استرس شود. فکر اینکه در یک مصاحبه‌ی شغلی بخواهید حضور داشته باشید، قطعاً شما را مضطرب می‌کند. اما با به‌کارگیری نکات و راهنمایی‌هایی در این زمینه می‌توانید بر استرس مصاحبه‌ی شغلی غلبه کنید و این مرحله از فرآیند کاریابی و استخدام را با موفقیت پشت ‌سر بگذارید.

سعی کنید خودتان را آماده کنید

در قدم اول برای مقابله با استرس مصاحبه شغلی باید خودتان را کاملاً آماده کنید. آمادگی برای مصاحبه‌ی شغلی را از جنبه‌های متعدد می‌توان بررسی کرد. اولین وجه از آمادگی، آمادگی ذهنی و حرفه‌ای است. خودتان را از قبل برای هر سوالی که فکر می‌کنید می‌خواهند از شما بپرسند، آماده کنید. میزان تسلط شما روی کاری که قرار است مسئولیت آن را بپذیرید، برای کارفرمایان بسیار مهم است. دومین مورد از آمادگی، آمادگی جسمی و ظاهری است. پیشنهاد می‌کنیم که روز قبل از مصاحبه به موقع و کافی بخوابید تا در لحظه‌ی پاسخ‌گویی به سوالات مصاحبه‌ی شغلی و تعامل با مصاحبه کنندگان، نیمی از مغز، از بدن و حتی قیافه شما در خواب فرو نرود! به پوشش و سر و وضع ظاهریتان هم اهمیت دهید. ظاهرتان نمایان‌گر این است که چه نوع تیپ شخصیتی دارید، چقدر به نظم در زندگی اعتقاد دارید و چه مقدار برای خودتان وقت می‌گذارید.

علاوه بر موارد بالا، برای غلبه بر استرس مصاحبه شغلی باید راجع به شرکتی که می‌خواهید در آن استخدام شوید، آمادگی کسب نمایید. درباره‌ی شرکت، خدمات و محصولاتی که ارائه می‌دهند و همچنین نوع فعالیت و رقبای آن‌ها تحقیق کنید. گاهی سایت کاریابی که آگهی شغلی را در آن جستجو می‌کنید، به معرفی شرکتی که متقاضی جذب نیرو می‌باشد می‌پردازد و به شما برای آشنایی بیش‌تر با سازمان کمک می‌کند. هرچقدر بیش‌تر درباره‌ی سازمان و جزئیات فعالیت‌ها و کارکنانش بدانید، هنگام پاسخ‌گویی به سوالات مصاحبه احساس اطمینان و راحتی بیش‌تری خواهید داشت. مورد آخر نیز تهیه‌ی مدارک و آمادگی کلی برای مصاحبه‌ی شغلی است. تا دقایق آخر برای کپی از رزومه و مدارکتان صبر نکنید. از قبل تمام مدارک خود را آماده کنید. قبل از مصاحبه، مسیر رفت و آمد را بررسی کنید. چراکه هیچ چیز به اندازه‌ی دیر رسیدن به جلسه‌ی مصاحبه، اضطراب و استرس را تشدید نمی‌کند.

تمرین و تکرار و غلبه بر استرس مصاحبه شغلی

اگر تابحال تجربه‌ی حضور در هیچ مصاحبه‌ی شغلی را نداشته‌اید، می‌توانید یک مصاحبه‌ی فرضی برای خودتان تدارک ببینید. لازم نیست تا سوالات و پاسخ‌های مصاحبه را حفظ کنید. این یک کار کاملاً غیرحرفه‌ای است. اما راجع به نکات مهمی که می‌خواهید در رابطه به آن‌ها در جلسه‌ی مصاحبه صحبت کنید، فکر کنید و مطمئن شوید. گاهی به دلیل استرس مصاحبه شغلی فکر کردن به سوالاتی که قرار است در جلسه‌ی مصاحبه از شما پرسیده شود را سخت‌تر می‌کند و شما را فردی ضعیف و کم‌توان جلوه می‌دهد. اگر چند روز قبل از مصاحبه، جلوی آینه بایستید و برای تصویرتان در آینه به عنوان مصاحبه‌کننده صحبت کرده باشید، در لحظه تعامل با مصاحبه کننده، کم‌تر استرس خواهید داشت. در ضمن عوامل خارجی که فکر می کنید در روز مصاحبه‌ی شغلی تمرکز شما را به هم خواهند زد و نگرانتان خواهند ساخت، را نادیده بگیرید و از خودتان دور کنید.

مثبت فکر کنید و اعتماد به نفس داشته باشید

اگر فکر می‌کنید دستتان یا صدایتان می‌لرزد، با کشیدن چند نفس عمیق به آرامش خود کمک کنید و یک لبخند طبیعی روی لبانتان حفظ کنید. با خود تصور کنید اتاقی که قرار است واردش شوید را قبلا بارها دیده‌اید، هیچ فرقی با جاهای قبلی و حتی خانه‌ی شما ندارد و فردی هم که قرار است ملاقاتش کنید یک دوست است. مصاحبه کننده قصد دارد شما را بیش‌تر بشناسد. بنابراین به او به عنوان یک انسان نگاه کنید نه دشمنی که قرار است شما را رد کند. با این کار آرامش بیش‌تری پیدا خواهید کرد و می‌توانید استرس مصاحبه شغلی را از خودتان دور کنید.

برای غلبه بر استرس مصاحبه شغلی از چراغ کمک بگیرید

چراغ، نام نسل جدیدی از پلتفرم‌های هوشمند استخدام و کاریابی است که تمام مهارت‌های لازم برای ورود به بهترین موقعیت‌های شغلی در فضای کسب و کار را به شما خواهد آموخت. می‌توانید برای آشنایی بیش‌تر با نکات لازم برای داشتن یک مصاحبه‌ی شغلی موفق و غلبه بر استرس مصاحبه شغلی از مطالب و دوره‌های آموزشی ارائه شده در این سامانه استخدام استفاده نمایید. همین حالا از شما دعوت می‌کنیم تا با ورود و ثبت‌نام در این سامانه از خدمات جذاب و منحصر به فرد آن در راستای رسیدن به موفقیت برای پیدا کردن شغل مناسب استفاده نمایید.