چطور از خودکار خشک شده دوباره استفاده کنیم؟ این سوالی است که ممکن است هر بار با دیدن خودکاری که از ابتدای تا انتهای آن جوهر دارد، اما نمی‎نویسد از خود بپرسید. می‎توانید حدس بزنید چه زمانی دانستن پاسخ این سوال، به کمک شما می‎آید؟ درست زمانی که می‎خواهید یک شماره تلفن مهم را یادداشت کنید، و یا قرار است کد و یا اطلاعاتی را در دفترچه وارد کنید و یا قصد پر کردن کردن یک فرم را دارید و می‌خواهید زودتر از بقیه آن را تکمیل کرده و تحویل دهید. در همه این شرایط دلتان قرص است که خودکاری شیک در کیف و جیب خود دارید. به خودکارهایی که در پیشخوان وجود دارد، بی‎اعتنایی کرده و با اعتماد به نفس کامل، آن را از کیف درمی‎آورید، با غرور نگاهی به آن کرده و شروع به نوشتن می‌کنید، اما دریغ از یک قطره جوهر!! با چشمانی شرمنده و ملتمسانه به خودکار کهنه و قدیمی پیشخوان نگاه می‌کنید.

چطور از خودکار خشک شده دوباره استفاده کنیم؟
چطور از خودکار خشک شده دوباره استفاده کنیم؟

راهکارهایی برای استفاده از خودکار خشک شده

یکی از راهکارهای قدیمی برای استفاده مجدد از خودکار خشک شده، این است که آن را به صورت عمود در دست گرفته و با اعمال کمی فشار شروع به کشیدن خط و خطوط نماییم. همه ما برای یکبار هم شده که ترفند را به کار برده‎ایم و در بسیاری مواقع نتیجه مثبت گرفته‎ایم. ممکن است جوهر در قسمت انتهایی و ساچمه آن خشک شده باشد. با اعمال کمی فشار و عمود نگه داشته آن، قسمت خشک شده از نوک خودکار جدا شده و مسیر جوهر باز خواهد شد. دقت کنید بیش از حد فشار وارد نکنید، نوک ساچمه‎ایی حساس بوده و اگر از محل تراز خود حرکت کند، دیگر به راحتی نمی‎توانید از آن استفاده نمایید.

اما گاهی اوقات هر چقدر تلاش می‎کنیم، خودکار قصد نوشتن ندارد، آنقدر خط خطی می‌کنیم تا در نهایت کاغذ پاره می‎شود. آیا هنگام خرید لوازم ‌التحریر با این مشکل مواجه شده‎اید؟ مشکل زمانی بیشتر خودنمایی می‎کند که مشتریان دیگر در اولین تلاش خود موفق هستند و شما هنوز در حال خط خطی کردن هستید. در این حالت احتمالا این لوازم ‌التحریر پرکاربرد، هوا کشیده است و تا زمانی که این مشکل برطرف نشود، جوهری نخواهید دید. خبر خوب این است که می‌توانید با ترفندهای ساده این مشکل را نیز حل کنید.

با فوت کردن از خودکار خود دوباره استفاده نمایید.
با فوت کردن از خودکار خود دوباره استفاده نمایید.

با فوت کردن از خودکار خود دوباره استفاده نمایید.

برای خارج کردن هوای اضافه در مغزی خودکار، کافی است برای چند ثانیه درون آن فوت کنید. گاهی اوقات این لوازم‎التحریر، به‎گونه‌ایی طراحی میشود که مغزی در دسترس نیست و به راحتی از محفظه آن خارج نمی‎شود. اگر با خط خطی کردن و عمود نگه داشته آن به نتیجه نرسید و در عین حال همچنان مصر هستید که از همان خودکار استفاده نمایید، بهتر است  در محل خروجی جوهر بدمید، یعنی فوت کنید. به این ترتیب احتمالا هوا خارج شده و خودکار شروع به نوشتن خواهد کرد. اگر مغزی جوهر به‎گونه‎ایی طراحی شده است که خارج کردن آن به راحتی انجام می‎شود، آن را خارج کرده و از قسمت تمیز آن شروع به دمیدن نمایید.

برای استفاده مجدد از خودکار آن را گرم کنید.
برای استفاده مجدد از خودکار آن را گرم کنید.

شاید این کار چندان جالب و از آن مهمتر بهداشتی نباشید. قبل از اینکه بخواهید با نفس خود، خودکار را به نوشتن وادارید. بهتر است این ترفند را نیز امتحان کنید. آن را مانند یک دماسنج در دست نگه دارید، به طوریکه قسمت ساچمه و نوشتاری آن آزاد باشد. در حالیکه قسمت انتهایی خودکار را در دست دارید، آن را برای چندین بار تکان دهید. گاهی اوقات حباب‎های هوا در قسمت سیلندر خودکار تجمع می‌کنند، تکان‌های شدیدی که شما ایجاد می‌کنید، منجر به از بین رفتن آنها خواهد شد. سپس خودکار را دوباره به صورت عمود نگه داشته و با اعمال کمی فشار، نوشتن آن را کنترل نمایید.

برای استفاده مجدد از خودکار آن را گرم کنید.

با گرم کردن خودکار، نیز می‌توانید دوباره از آن استفاده نمایید. احتمالا شما نیز در دوران کودکی و تحصیل خود به طور خودجوش اقدام به این کار کرده‎اید. نفس کار درست بود، اما آن را به شیوه‎ایی نادرست انجام می‎دادیم. به تجربه فهمیده بودیم که اگر خودکار نو را بر روی بخاری قرار دهیم، پس از چند دقیقه نرم و روان شروع به نوشتن می‎کند. مشکل ما آنجا بود که یادمان می‎رفت، خودکار را از روی بخاری برداریم. خب، نتیجه کاملا واضح است، دیگر نه تنها خبری از خودکار بود، بلکه باید می‌گشتیم تا جایی برای پنهان کردن خودمان پیدا کنیم.

برای اینکه با چنین مشکلاتی مواجه نشوید، شیوه صحیح گرم کردن خودکار را به شما خواهیم گفت. در ابتدا در ظرفی مناسب مقداری آب ریخته، اصلا لازم نیست آب را هدر داده و ظرف را پر کنید. آب باید تا حدی باشد که خودکار درون آن شناور بماند. آب را گرم کنید تا به دمای جوش برسد. سپس ظرف را از روی حرارت بردارید. خودکار را درون پوششی مانند نایلون فریزر قرار داده و سپس آنها را در آب گرم قرار دهید. کافی است 10 تا 15 دقیقه به آن فرصت دهید. گرمای آب سبب روان شدن جوهر خواهد شد. اگر حوصله این کار را ندارید، می‎توانید از سشوار برای گرم کردن آن استفاده نمایید. در هر صورت افزایش دما باعث خواهد شد تا خودکار خشک شده، دوباره شروع به نوشتن کند.

از سمباده برای خودکارهای خشک شده استفاده نماید.

برای اینکه نوک خودکار از حالت خشکی خارج شود، کافی است آن را بر روی سطح سخت مانند سمباده چندین بار حرکت دهید. برای این منظور می‎توانید از تخته‎های چوبی و یا پلاستیکی نیز استفاده نمایید. البته باید بدانید حرکت خودکار بر روی چوب و یا پلاستیک باعث می‎شود تا اثر آن بر روی این سطوح باقی بماند. کف کفش و یا سطح پاکن نیز برای این ترفند می‎تواند مورد استفاده قرار گیرد.

از دیگر راه‎حل‌های موثر این است که از ماژیک استفاده نمایید. کافی است نوک ماژیک در تماس با نوک خودکار قرار دهید. قسمت نوشتاری ماژیک دارای، حلال است که می‎تواند جوهر خشک شده را در خود حل نماید. به این ترتیب خیلی شیک و بی‎دردسر، خودکار دوبار شروع به نوشتن خواهد کرد.

با استفاده از این ترفندها دیگر می‎دانیم، چطور از خودکار خشک شده دوباره استفاده کنیم؟  اما با خرید خودکار گاج مارکت، شاید دیگر نیازی به این ترفندها نداشته باشیم.