اجازه دهید ابتدا انواع آزمایشات پزشکی را که در یک مرکز تشخیصی انجام می شود بررسی کنیم. مردم به دنبال آزمایشگاه های در دسترس و مقرون به صرفه برای تشخیص روشهای درمانی خود هستند. برخی از آزمایشات پزشکی انجام شده در مرکز تشخیص به شرح زیر است:

  • Bio-Chemist آنالیز آزمایشگاهی مایعات بدن مانند ادرار ، مدفوع و غیره
  • رادیولوژی، آزمایش های پزشکی با استفاده از تکنیک های تصویربرداری مانند CT اسکن ، اشعه ایکس ، MRI
آزمایشگاه پاتولوژی چیست و چگونه باید آزمایشگاه پاتولوژی راه اندازی کنیم
آزمایشگاه پاتولوژی چیست و چگونه باید آزمایشگاه پاتولوژی راه اندازی کنیم

آسیب شناسی به چه معناست؟

پاتولوژی در مورد بررسی پزشکی خون است، یک پاتولوژیست (M.B.B.S) آزمایش خون می کند و نمونه های خون را بررسی می کند و گزارشی ارائه می دهد.

اهمیت آزمایشگاه پاتولوژی

هند دارای بیش از 10،000 روش تشخیصی از جمله مراکز آسیب شناسی و رادیولوژی در سراسر کشور است.

آسیب شناسی نزدیک به 80٪ از بازار را تشکیل می دهد.

رادیولوژی 20٪ باقیمانده را به خود اختصاص داده است.

90٪ از کل بازیگران این صنعت بی نظم و فاقد برنامه هستند.

اندازه صنعت تشخیص در حدود 5 میلیارد دلار است و سالانه 15-16 درصد رشد می کند.

پارامتر های مهم در احداث آزمایشگاه

نیاز اصلی برای شروع فعالیت آزمایشگاه مکانی است که باید برای گستره مردم عادی قابل دسترسی باشد. آزمایشگاه آسیب شناسی شما باید در یک مکان بهداشتی باشد زیرا ممکن است محیط آلوده منجر به آلودگی نمونه ها شود. ابزار پزشکی برای عملکرد کارآمد به فضای کافی و فضای خنک نیاز دارد ، بنابراین باید با تهویه مطبوع کافی، دمای هوا را حفظ کرد. برای راحتی افراد مسن ، مادران باردار ، معلولین ترجیحاً باید آزمایشگاه در طبقه همکف واقع شود.

تجهیزات پزشکی و تجهیزات آزمایشگاهی

بدون تجهیزات پزشکی کافی نمی توانید یک مرکز آسیب شناسی را اداره کنید. بنابراین ، لیستی از تمام تجهیزات مورد نیاز خود تهیه کنید، از جمله تجهیزات جمع آوری خون ، دستگاه های اشعه ایکس ، دستگاه های سی تی اسکن، دستگاه های USG و مانیتورهای قلب.

شما همچنین به تجهیزات جانبی مانند میکروسکوپ ، شمارنده سلول های خونی ، سانتریفیوژ ، هود لامینار، اتوکلاو و مواد شیمیایی لازم برای اطمینان از درجه یک بودن خدمات تشخیصی خود نیاز خواهید داشت. دقت و سرعتی که می توانید کار خود را انجام دهید به کیفیت تجهیزات پزشکی که انتخاب می کنید بستگی دارد ، بنابراین اطمینان حاصل کنید که بهترین تجهیزات متناسب با بودجه خود را دریافت می کنید.

بهترین تجهیزات متناسب با بودجه خود را دریافت می کنید
بهترین تجهیزات متناسب با بودجه خود را دریافت می کنید

منابع انسانی با تجربه

از آنجا که آزمایشگاه شما یک آزمایشگاه آسیب شناسی حرفه ای است ، شما به تیمی از کارمندان با مهارت بالا احتیاج دارید. شما باید پزشکان ، تکنسین های آزمایشگاه ، پرستاران و مدیران با تجربه را نیز استخدام کنید. اطمینان حاصل کنید که به اندازه کافی کارمند برای برای آزمایشگاه دارید.

این به پزشکان کمک می کند تا شرایط پزشکی را سریعتر تشخیص داده و درمان کنند. به یاد داشته باشید که کارکنان در امور روزمره تجارت شما جدایی ناپذیر هستند. به غیر از کارمندان اصلی ، شما همچنین به کارمندان اداری و یک تیم منابع انسانی و مالی نیاز خواهید داشت. اطمینان حاصل کنید که برای استخدام افراد مناسب و برنامه حقوق و دستمزد آنها نیز برنامه خوبی دارید.

دریافت مجوز

پس از ایجاد طرح ، باید مجوز کسب و کار خود را دریافت کنید. طبق قانون، این پروانه ها در مشاغل مختلف متفاوت است. با این حال ، آنها یک الزام اجباری هستند و نباید به راحتی آنها را گرفت. اقدامات قانونی صحیح را انجام دهید و برای مجوز و ثبت نام خود و هرگونه اجازه دیگری که ممکن است لازم داشته باشید درخواست کنید. همچنین ، به یاد داشته باشید که این مجوزها را هر از گاهی تمدید کنید.

بنابراین ، اگر در حال ورود به دنیای آسیب شناسی هستید ، به یاد داشته باشید که شما یک پزشک حرفه ای هستید ، و همچنین صاحب کسب و کار هستید. برای شروع به کار، راهنمایی های این مقاله یک استارتر و محرک  می باشند. امور مالی مورد نیاز خود را سازماندهی کرده و مکان خود را هوشمندانه انتخاب کنید. جدا از این ، با پزشکان و متخصصان مشهور ارتباط برقرار کنید و اطمینان حاصل کنید که آنها از خدمات شما مطلع هستند.

سلامت کارکنان و محیط زیست

شما مجموعه ای را راه اندازی نموده اید که پرسنل شما با گاهی با مواد آلوده و عفونی کار می کنند، برخی از این مواد بسیار و خطرناک و آسیب زا هستند، پرسنل شما برای کار های تخصصی با این مواد بهتر است در محیط های استریل به همراه تهویه هوا کار کنند. همچنین شما نیاز به تجهیزات آزمایشگاهی دارید که این شرایط را برای شما ایجاد کنند. از جمله این تجهیزات هود لامینار و دستگاه اتوکلاو است.

هود لامینار (laminar flow cabinet or Biosafety cabinet)

کاربرد هود لامینار در آزمایشگاه­ هایی است که نمونه مورد مطالعه آن ­ها میکروارگانیسم ­ها است و احتمال پخش شدن آیروسل (ذرات آلوده معلق در هوا) حین کار با این مواد به شدت زیاد است، پس به منظور جلوگیری از آلوده شدن افراد و محیط آزمایشگاه به وسیله آیروسل­ ها از هود لامینار استفاده می­ شود.

دستگاه هود لامینار وسیله ای است که با ایجاد یک محیط محافظت شده برای کار با نمونه های آزمایشگاهی احتمال آلودگی را برای کاربران، فضای اطراف و نمونه مورد بررسی کاهش می دهد. اصول کار هودهای لامینار بدین صورت است که جریان هوا از طریق یک فیلتر High-Efficiency Particulate HEPA) Air filter) یا Ultra) ULPA Low Particulate Air filter)  تهویه شده و خارج می شود، اما بر اساس تعداد دفعات فیلتر شدن، به سه گروه یا اصطلاحا به سه کلاس تقسیم می شوند.

اتوکلاو (Autoclave)  برای حفظ محیط زیست
اتوکلاو (Autoclave) برای حفظ محیط زیست

اتوکلاو (Autoclave)

برای حفظ محیط زیست، باید زباله های عفونی را اتوکلاو کرد و نباید آنها را در محیط زیست بدون محافظت رها کرد. آلودگی آب و حیوانات و گیاهان در نهایت به خود انسان بر می گردد، لذا باید حواسمان باشد تا از محیط زیست حفاظت کنیم.

اتوکلاو دستگاهی است که از آن برای ضدعفونی کردن وسایل و موادی که در دما و فشار بالا کار می ­کنند استفاده می کنند. لازم به ذکر است که موادی که بسیار سریع تبخیر می­ شوند، مثل اتانول و کلروفوم، موادی که اشتعال پذیر هستند، مواد خورنده مثل اسیدها، حلال ­ها و مواد رادیواکتیو نباید اتوکلاو شوند. مواد و نمونه­ ها باید در ظروفی قرار گیرند که بخار و حرارت توانایی انتقال داشته باشند و نباید در ظروف کاملاً محکم بسته شود تا بخار بتواند انتقال پیدا کند.

واژه اتوکلاو از ترکیب دو واژه اتو (از زبان یونانی) به معنای خودکار و کلاویس (از زبان لاتین) به معنای کلید تشکیل شده است. اتوکلاو و علوم آزمایشگاهی دو جز جدا نشدنی از یکدیگر هستند.

اتوکلاو یکی از پرکاربردترین دستگاه ها در بسیاري از زمینه ها مانند: میکروبشناسی، پزشکی، دامپزشکی، قارچ شناسی، دندان پزشکی بشمار می رود. ظروف شیشه اي، زباله هاي پزشکی، ظروف آزمایشگاهی، محیط هاي کشت موادي هستند که توسط اتوکلاو استریل می شوند.

فشار دستگاه اتوکلاو همان فشار بخار داخل محفظه اتوکلاو می باشد که اصطلاحا فشار بخار اشباع برای از بین بردن میکروارگانیسم ها در مواد و وسایل ما اثر می کند. معمولا فشار بخار برای استریل سازی ۱۵ PSI می باشد.

سخن پایانی

احداث یک واحد آزمایشگاهی، کار سختی نیست. بلکه مدیریت و بهبود عملکرد آن دشوار و پر از چالش است. پارامتر هایی که در نظر گرفته اید، مثل مکانی با دسترسی خوب، تجهیزات مناسب، متخصصان با تجربه، پرسنل اداری کوشا و اهمیت به محیط زیست و سلامت کارکنان، مواردی هستند که کنترل بهینه آنها دشوار است. بسیاری از صاحبان این کسب و کار برخی از موارد را قربانی دیگر موارد می کنند.

منبع: فروشگاه آنلاین تجهیزات آزمایشگاهی رویان ایران