بطور کلی پوششی که به صورت یک لایه بر روی سطح زمین قرار می گیرد ، کفپوش نام دارد . کفپوش فوم دار ورزشی و کفپوش مهدکودک از انواع کفپوش های پر کاربرد و پراستفاده می باشند.
در این مقاله به بررسی کفپوش های فوم دار ورزشی و کفپوش مهدکودک پرداخته ایم.

کفپوش فوم دار ورزشی چیست؟ - استفاده از کفپوش در سالن های ورزشی
کفپوش فوم دار ورزشی چیست؟ – استفاده از کفپوش در سالن های ورزشی

کفپوش فوم دار ورزشی چیست؟

امروزه استفاده از کفپوش در سالن های ورزشی یک امر ضروری می باشد .
در باشگاه ها و سالن های ورزشی  به دلیل تحرک زیاد ورزشکاران و کار با دستگاه های مختلف امکان زمین خوردن و آسیب به بدن ورزشکاران که ناشی از ضربه می باشد ، وجود دارد .
بنابراین متصدیان باشگاه برای اینکه بتوانند شوک های ناشی از این ضربات را کاهش داده و ایمنی ورزشکاران را در سالن ورزشی تامین کنند ، باید کف سالن را با کفپوش های ورزشی بپوشانند.
یکی از استاندارد ترین کفپوش ها برای سالن های ورزشی و باشگاه ها ، کفپوش فوم دار ورزشی می باشد. این نوع کفپوش ها در ضخامت های مختلف تولید شده و دارای انواع متفاوتی می باشند.
کفپوش های فوم دار ورزشی از سوی فدراسیون جهانی ورزش مورد تایید قرار گرفته و برای بازی‌های المپیک نیز استفاده می شود.
از این نوع کفپوش ها بیشتر در سالن های ورزشی که بصورت چند منظوره هستند و ورزش های مختلفی از جمله والیبال ، بسکتبال ، بدنسازی و… در آن انجام می شود برای تامین ایمنی ورزشکاران استفاده می شود.
از ویژگی های این نوع کفپوش ها می توان به انعطاف پذیری زیاد و قابلیت ضربه گیری بالای این نوع کفپوش ها که از آسیب رسیدن به بدن ورزشکاران جلوگیری می کند ، اشاره نمود .
یکی دیگر از مزایا و ویژگی های کفپوش های فوم دار قابلیت شستشوی این نوع پوشش ها می باشد.
به دلیل استقامت و منعطف بودن این نوع کفپوش ها در صورتی که وسایل ورزشی سنگین مانند دستگاه های بدنسازی و انواع دمبل ها بر روی آنها قرار گیرد ، دچار سائیدگی یا پارگی نمی شوند .
کفپوش های فوم دار ورزشی در مقابل رطوبت مقاوم بوده و می توانند دوام خوبی در برابر مایعات و تعریق بدن ورزشکاران داشته باشند.
از نظر قیمت و هزینه تعمیر و نگهداری کفپوش های فوم دار هزینه زیادی نداشته و از نظر اقتصادی مقرون به صرفه می باشند.
این نوع کفپوش ها دارای عمر زیادی بوده و در صورتی که آنها را به صورت صحیح نصب کنید تا ده سال دوام خواهند داشت .

کفپوش مهد کودک
کفپوش مهد کودک

کفپوش ورزشی فضای باز

استفاده از کفپوش های ورزشی ، منحصر به سالن ها و باشگاه ها نیست . بلکه انواع کفپوش فوم دار فضای باز نیز برای استفاده در زمین های بازی ، پارکها ، زمین های ورزشی غیر مسقف و… نیز تولید می شود. این کفپوش ها مقاومت بالایی در برابر عوامل محیطی مثل گرما و سرما و بارش و ساییدگی دارند .

کفپوش مهد کودک

علاوه بر سالن های ورزشی ، مکان هایی که کودکان در آن حضور دارند ، مانند مهدکودک ها نیز برای تامین ایمنی کودکان نیاز به استفاده از کفپوش برای پوشاندن کف مهد کودک دارند .
با توجه به اینکه ممکن است کودکانی که والدین آنها شاغل می باشند ، مدت زیادی از روز را درون مهدکودک سپری کنند و به دلیل پر شر و شور بودن کودکان و جست و خیز زیاد آن ها امکان ضربه و آسیب به کودک وجود دارد .
بنابراین مسئولین مهد کودک به خاطر مسئول بودن در برابر حفظ ایمنی کودکان باید محیط مهدکودک را توسط کفپوش ایمن تر کنند.

این نوع کفپوش ها علاوه بر خاصیت ارتجاعی و منعطف بودن ، طرح ها و رنگ های متنوعی دارند که متناسب با روحیه کودکان بوده و باعث روح بخشیدن به فضا می ‌شوند.
این نوع کفپوش ها علاوه بر قابلیت ضربه گیری ، باعث کاهش شوک های وارد شده بر بدن کودکان شده و ایمنی آنها را در مهد کودک افزایش می دهند.
دوام و استقامت این نوع پوشش ها بالا بوده و بسیار سبک وزن می باشند که این مسئله باعث شده است تا حمل و نقل آنها به راحتی انجام شود .

این نوع کفپوش ها همچنین دارای خاصیت ضد آبی و شستشو بوده و به همین دلیل در صورت کثیف شدن می‌توان به راحتی آنها را با پارچه نمدار پاک نمود.

نحوه نگهداری از کفپوش های مهد کودک

انواع کفپوش مهدکودک دارای اصول خاصی برای نگهداری می باشند ، بنابراین بهتر است هنگام خرید در مورد روش های نگهداری کفپوش از مرکز فروش آن سوال کنید.
اما به طور معمول برای نگهداری از تمامی کفپوش های مهد کودک می توانید موارد زیر را انجام دهید :

– کفپوش های مهد کودک باید  زود به زود و در زمان های کم جارو شده و یا شستشو داده شوند ، به طوری که گرد و غبار بر روی آنها ننشیند.
همچنین این کار باید زمانی صورت گیرد که کودکان درون مهدکودک حضور نداشته باشند ، زیرا گرد و غبار می تواند باعث ایجاد آلرژی در کودکان شود.
– برای شستشوی کفپوش های مهدکودک ، استفاده از یک پارچه نخی مرطوب کافی است و نیاز به استفاده از مواد شوینده قوی نمی باشد.

پایافلور – 09123100736 – www.payafloor.com