یکی از مسائلی که هر خانواده همیشه با آن درگیر بوده انتخاب انواع مختلف لوازم از بین هزاران مارک و مدل مختلف است که نه اسراف شود و نه پولمان را هدر دهیم در این مقاله سعی خواهیم کرد تا روش هایی را که به انتخاب بهتر شما کمک کند مرور کنیم .

اولین مرحله برای خرید ابتدا تعیین نیاز است چونکه کالایی که انتخاب می کنیم باید در عین داشتن قیمت مناسب باید توانایی و کارایی رفع نیازهای ما را داشته باشد برای مثال برای یک خانواده چند نفره لازم نیست تا دستگاهی در حد صنعتی تهیه کنیم چون علاوه بر جاگیر بودن و تحمیل هزینه زیاد تفاوت چندانی در کارایی با با دستگاه مناسب نخواهد داشت.

دومین مرحله تعیین حداقل و حداکثر هزینه ای است که می توانیم برای خرید کالا در نظر بگیریم تا بتوانیم دستگاه های دارای قیمت در رنج ذکر شده را به عنوان گزینه ای برای خرید بررسی کنیم .

سومین مرحله گشت و گذاری در فروشگاه های عرضه کننده کالای مدنظر است تا مدل و قیمت های کالا را به صورت جامع داشته باشیم برای راحتی می توانیم قیمت و مدل  کالاهای لازم را داشته باشیم .

چهارمین  مرحله تطابق دادن قیمت و مدل و کارایی دستگاه مورد نظر با هزینه در نظر گرفته شده است.  این مرحله اخرین مرحله در خرید است برای مثال فرض کنید در نظر داریم یک دستگاه بادکش طبی تهیه کنیم اول باید ببینیم بادکش چند لیوان کار ما راه می اندازد. برای مثال فرض کنید خانواده ای 4 نفره هستیم و بادکش شش لیوان برای ما وسیله ای مناسب خواهد بود و تهیه بادکش با تعداد لیوان های زیاد عملا غیر از تحمیل هزینه زیاد فایده چندانی نخواهد داشت حالا نوبت آن است تا قیمت مناسب را از میان فروشگاه های متعدد پیدا کنیم از اینترنت و فروشگاه های اینترنتی نیز می توانید قیمت گیری نمایید.

چگونه لوازم متناسب با نیاز و با قیمت مناسب انتخاب کنیم
چگونه لوازم متناسب با نیاز و با قیمت مناسب انتخاب کنیم

در مورد وسایل برقی گارنتی نیز یکی دیگر از معیارهای تعیین کننده می تواند باشد پیشنهاد این است که همیشه خرید وسایل دارای گارانتی معتبر را در اولویت خرید خود قرار دهید زیرا بسیار اتفاق افتاده که کالایی با اینکه نمونه های مشابه آن خرابی زیادی نداشته اند شخص همان وسیله را با همان دیدگاه خرید کرده اما نتیجه کاملا متفاوت بوده و در همان اول استفاده کالا دچار مشکل شده است.

همچنین اگر خریدتان را از فروشگاه اینترنتی انجام می دهید حتما از فروشگاه های دارای نماد اعتماد خرید کنید تا در مورد گارانتی و تحویل کالای مورد انتظار به مشکل جدی برنخورید.

خرید حضوری یا اینترنتی:

اما یکی دیگر از سوالات همیشگی برای اکثر افراد مسئله خرید حضوری یا خرید آنلاین است که هر کدام طرفداران خاص خودش را دارد و در این مطلب قصد داریم تا به معایب و مزایای هر کدام از این روش ها بپردازیم.

یکی از مزایای خرید اینترنتی راحتی مقایسه قیمت ها در خرید اینترنتی است چرا که در مدت بسیار کوتاهی می توانیم تعداد زیادی سایت را بررسی و قیمت های پایین را انتخاب کنیم فرضاً در مدت 10 دقیقه می توان بیش از 50 سایت را که عرضه کننده کالای خاصی هستند می توان بررسی کرد این در حالی است که فقط یک مغازه یا نهایتا دو مغازه فیزیکی را می توان بررسی کرد.

مزیت دوم فروشگاه اینترنتی این است که با جستجوی نام کالا تمام سایت هایی که همان کالا را عرضه می کنند لیست می شوند اما در مورد مغازه های فیزیکی این امکان اصلا وجود ندارد که تمام عرضه کنندگان همان کالا در یک ردیف یا محله باشند و ممکن است تا کیلومترها مجبور شویم راه پیمایی کنیم تا به مغازه دوم برسیم.

در مورد خرید از فروشگاه های اینترنتی حتما باید اطلاعات کافی در مورد فروشگاه معتبر داشته باشیم تا در خرید و خدمات پس از آن به مشکل برنخوریم ولی در مورد فروشگاه های فیزیکی این مشکل در حداقل آن است و معمولا کالا را تست شده تحویل میگیریم  و نهایتا موقع استفاده از گارانتی ممکن است به مشکل برخوریم اما اگر از فروشگاه اینترنتی معتبر خرید نکنیم ممکن است حتی در تحویل کالا به مشکل برخوریم.

برای مثال فرض کنید می خواهیم برای کودکمان بازی مهیج راکت اسنپ کچ تهیه کنیم اولا این کالا ممکن است در فروشگاه محله مان وجود نداشته باشد ثانیا به دلیل عدم وجود رقابت در فروشگاه های اسباب بازی فیزیکی ممکن است در صورت وجود هم قیمت بسیار بالایی داشته باشد . بنابراین بهترین گزینه همان خرید از فروشگاه های اینترنتی است که می توانیم در مدت بسیار کوتاهی دهها فروشگاه را بررسی کنیم و از میان آن ها بهترین نمونه را از بهترین فروشگاه که دارای نماد اعتماد هم باشد خرید کنیم .

علاوه بر نماد اعتماد الکترونیکی یکی دیگر از مهمترین معیارها گزینه پرداخت پس از تحویل کالا یا همان پرداخت در محل به اصطلاح فروشگاهی ها است که می تواند یکی دیگر از عوامل ایجاد اعتماد باشد چرا که پرداخت هزینه بعد از تحویل کالا گزینه عدم ارسال بعد از واریز مبلغ را منتفی می کند ضمنا در صورتی که کالا مورد پسند نباشد می توانیم کالا را مرجوع کنیم و یا پولمان را پس بگیریم و یا کلا از پرداخت هزینه کالا و هزینه پستی خودداری کنیم فروشگاه ها هم به دلیل همین مطالب سعی می کنند در حالت پرداخت در محل کالا را به بهترین نحو ممکن بفرستند چرا که در صورت مرجوع شدن کالا علاوه بر از بین رفتن سود آن سفارش ضرری به نام هزینه پستی که رقم کوچکی هم نیست به فروشگاه تحمیل می شود.

فروشگاه اینترنتی بزرگ یا کوچک:

بعضاً در انتخاب فروشگاه اینترنتی هم دچار تردید می شویم اما آنچه مسلم است هر کدام مزایا و معایب خاص خودشان را دارند فروشگاه بزرگ و شناخته شده معمولاً کیفیت خوب و خدمات پس از فروش بسیار خوبی دارند اما اکثرا قیمت این فروشگاه های بزرگ چند برابر فروشگاه های کوچک است همچنین گزینه پرداخت در محل نیز در اکثر این فروشگاه ها فعال نیست اما فروشگاه های کوچک قیمت ها را مجبورند حداقل بزنند تا بتوانند در این رقابت سربلند بیرون بیایند بنابراین در انتخاب فروشگاه اینترنتی مناسب و معتبر می تواند در هزینه شما صرفه جویی کند اما اگر اطلاعات کافی در مورد انتخاب فروشگاه اینترنتی معتبر ندارید بهتر است قیمت بالا را به جان بخرید و از فروشگاه های بزرگ خرید نمایید.

برای مثال فرض کنید کاشی و سرامیک حمام خانه مان دچار مشکل شده و دارای درزهایی است که باعث می شود آب به طبقات پایین و یا دیوار نشت می کند برای خرید خمیر درزگیری کاشی و سرامیک بهتر است تا با گشتی در اینترنت سایتی را انتخاب کنیم که کالا را با قیمت مناسب و به صورت پرداخت در محل عرضه می کند با نگاهی اجمالی به فروشگاه های بزرگ متوجه خواهید شد که فروشگاه های بزرگ همین کالا را با قیمت بسیار بالایی عرضه می کنند. اما چون این کالا کالایی نیست که نمونه های غیر اصلی داشته باشد می توانید از هر فروشگاهی که با قیمت پایین عرضه کند خریداری نمایید .