تلویزیون، یک وسیله ارتباطی برای انتقال صدا با تصاویر متحرک است. در صورت خراب شدن این دستگاه برای تعمیر تلویزیون گزینه‌های زیادی پیش روی شما قرار دارد. اما قبل از پرداختن به این مسئله در این مقاله به بررسی انواع تلویزیون و عملکرد آن و نکات مراقبتی از این دستگاه برای افزایش طول عمر آن می پردازیم، تا شما را در نگه داری هرچه بهتر از این دستگاه و افزایش عمر آن یاری دهیم.

تلویزیون چیست؟

در اواخر دهه ۱۹۲۰ تلویزیون به صورت آزمایشی در دسترس افراد قرار گرفت و پس از جنگ جهانی دوم این وسیله در ایالات متحده و انگلیس رایج شد و از آن تقریبا تمامی خانه ها دارای تلویزیون شدند. این وسیله که در ابتدا به صورت سیاه و سفید تصویر را نشان می داد، امروزه به صورت رنگی و در دو یا سه بعد پیشرفت داشته است.
به طور کلی می توان گفت تلویزیون یک رسانه جمعی برای سرگرمی، آموزش، اخبار و تبلیغات می باشد.

نکات مراقبتی از تلویزیون - انواع تلویزیون
نکات مراقبتی از تلویزیون – انواع تلویزیون

انواع تلویزیون

تلویزیون دارای انواع مختلفی می باشد که از جمله آنها می توان به LCD ،LED ،OLED ،UHD، پلاسما، تلویزیون های سه بعدی و تلویزیون های هوشمند smart Tv اشاره نمود. قابل ذکر است که تلویزیون دارای دو فرمت HD و Full HD  می باشند.

عملکرد تلویزیون

بسیاری از عناصر اصلی وجود دارند که برای کار تلویزیون لازم می باشند. آنها معمولاً شامل منبع ویدئویی، منبع صوتی، فرستنده، گیرنده،  صفحه نمایش دستگاه و دستگاه صوتی می باشند.

منبع ویدئویی

منبع ویدیوئی، تصویر یا برنامه است که می تواند یک برنامه تلویزیونی، خبری یا فیلم باشد. معمولاً منبع ویدئویی قبلاً توسط یک دوربین ضبط شده است.

منبع صوتی

برای تماشای تلویزیون علاوه بر منبع ویدیویی به منبع صوتی نیز نیاز داریم.  تقریبا همه فیلم ها و برنامه های تلویزیونی و برنامه های خبری با صدا هستند منبع صوتی می تواند به صورت تک استریو یا پردازش دیجیتالی باشد تا بعداً با صدای فراگیر پخش شود.

فرستنده

فرستنده برای شرکت های پخش تلویزیونی که تست سیگنال های رایگان را برای بینندگان منطقه خود پخش می کنند، ضروری است. فرستند سیگنال های ویدئویی و صوتی را بر روی امواج هوا منتقل می کند. هر دو سیگنال صوتی و تصویری از نظر ماهیت، الکتریکی هستند و به امواج رادیویی تبدیل می شوند که توسط گیرنده ها قابل برداشت هستند.
یک فرستنده نه تنها سیگنال صوتی یا تصویری یک کانال را منتقل می‌کند، بلکه در بیشتر موارد کانال‌های مختلفی را نیز ارائه می دهد.

گیرنده تلویزیون

یک گیرنده معمولاً در تلویزیون شما یک پارچه است و قادر به گرفتن امواج رادیویی (سیگنال منتقل شده)  و پردازش این امواج رادیویی به سیگنال های برقی، صوتی و تصویری است.

صفحه نمایش دستگاه

دستگاه نمایشگر معمولاً یک تلویزیون است اما می تواند فقط مانیتور باشد. دستگاه نمایشگر قادر به دریافت سیگنال های الکتریکی (که معمولاً از گیرنده ارسال می شود) و تبدیل این سیگنال های برقی به یک تصویر قابل مشاهده است. بیشتر تلویزیون های استاندارد دارای یک لوله پرتوی کاتدی (CRT) هستند، اما صفحه نمایش های جدید می توانند  شامل دستگاه های نمایشگر ال سی دی و پلاسما باشند.

دستگاه صوتی یا صدا

در حالی که بیشتر دستگاه های صوتی به صورت بلندگو در تلویزیون ساخته می شوند، بدیهی است که سیگنال های صوتی برای مطابقت با ویدئویی که به بیننده نمایش داده می شود، ضروری می باشند. بسیاری از مجموعه های جدید تلویزیون دارای خروجی هایی هستند که می توانند صدای تلویزیون را به بلندگوهای با کیفیت ارسال کنند که صدا را بهتر تولید می‌کنند. از آنجا که سیگنال‌های صوتی می توانند شامل فناوری صدای فراگیر باشد، تلویزیون قادر است سیگنال‌های صوتی را به بلندگوهای مناسب واقع در اطراف اتاق ارسال کند.

نکات مراقبتی از تلویزیون

1- تلویزیون خود را مرتباً خاموش کنید

چرخه عمر یک تلویزیون در حدود شصت و پنج هزار ساعت می باشد. در صورتی که هنگامی که تلویزیون روشن است کار دیگری انجام می دهید یا کتاب می خوانید و تلویزیون بی دلیل روشن است ممکن است باعث شود تا تلویزیون شما بعد از گذشت ۲ سال خراب شده و نیاز به تعمیر داشته باشد. شما می‌توانید با عادت کردن به خاموش کردن تلویزیون از خراب شدن آن جلوگیری کنید.

2 – از تنظیم کننده ولتاژ یا محافظ جریان سریع استفاده کنید.

شما همچنین باید مراقب افزایش ولتاژ شدید باشید. این موارد تا حد زیادی به موارد الکترونیکی شما آسیب می رساند.
افزایش ولتاژ به طور کلی هر زمان که قطعی برق رخ دهد اتفاق می‌افتد و هنگامی که برق ناگهان وصل می شود نوسانات ولتاژ ممکن است اتفاق بیفتد. تنظیم کننده ولتاژ نه تنها از تلویزیون بلکه از سایر تجهیزات الکترونیکی مانند کولر، یخچال، ماشین لباسشویی و مایکروویو شما مراقبت می کند.

3 – تنظیمات روشنایی مطلوب

تنظیم روشنایی در حداکثر سطح در همه زمان ها می تواند طول عمر تلویزیون شما را کاهش دهد. اگر می خواهید صفحه تلویزیون شما به مدت طولانی کار کند، از میزان روشنایی بیش از حد اجتناب نموده و آن را در سطح مطلوب نگه دارید. زیرا درخشندگی بیش از حد علاوه بر خراب شدن دستگاه باعث ایجاد فشار به چشم نیز می شود.

4 – استفاده از کنتراست مناسب

استفاده از سطح کنتراست بالا باعث کاهش طول عمر صفحه نمایش شما می شود. همچنین کیفیت تصویر در عرض چند سال کاهش می یابد، زیرا از قدرت پردازشی بیشتری در سطح کنتراست بالا استفاده می شود. بنابراین توصیه می شود هر از گاهی سطح کنتراست را تغییر دهید.
نکات دیگری که برای افزایش طول عمر تلویزیون باید رعایت کنید شامل:
– دور نگه داشتن اشیا تیز از تلویزیون
–  تمیز کردن و پاک کردن به طور  مرتب گرد و غبار از روی تلویزیون
– عدم روشن کردن تلویزیون در دمای پایین
و…

برای تعمیر لوازم خانگی در کرج ، به کجا مراجعه کنیم ؟

لوازم خانگی ، از جمله وسایل پر استهلاک منزل محسوب می شوند . از این رو دسترسی به مرکزی جامع که بتواند به فوریت ، نیاز به تعمیر این لوازم را پاسخ دهد ، ضروری است.
ماهان سرویس ( شرکت اروند اگسین ماهان ) با یک دهه سابقه ، آماده خدمت رسانی است .
تعمیر تلویزیون ، تعویض پنل شکسته تلویزیون و تعمیر یخچال و ساید در کرج ، از خدمات روزمره این شرکت است .
arvandoxin.com / تلفن : 33536998 (026)  /  09353001695