در صورت خاموش شدن ناگهانی لپ تاپ اولین چیزی که باید بررسی کنید دلیل این خاموشی و نحوه رفع مشکل است.زیرا هنگامی که مشغول کار با لپ تاپ خود هستید ، خاموش شدن ‌ناگهانی لپ تاپ ممکن است در کارتان اختلال ایجاد شود.
واقعیت این است که لپ تاپ ها بسیار بیشتر از آنچه که تصور می‌ کنید ،عجیب و پیچیده هستند. آنها یک مکانیسم محافظت از خود دارند که در صورت داغ شدن هر یک از اجزای سازنده ،لپ تاپ را خاموش می کند که معمولاً این به نفع رایانه است و آن را در برابر آسیب های احتمالی محافظت می کند .

دلایل خاموش شدن ناگهانی لپ تاپ
دلایل خاموش شدن ناگهانی لپ تاپ

دلایل خاموش شدن ناگهانی لپ تاپ

۱. گرم شدن بیش از حد لپ تاپ

گرم شدن بیش از حد ، یکی از عوامل اصلی خاموش شدن ناگهانی لپ تاپ می باشد. این مسئله می‌تواند به دلیل استفاده بیش از حد از لپ ‌تاپ یا استفاده از آن در مکانی با درجه حرارت بالا، ایجاد شود.
همچنین قرار دادن لپ تاپ روی وسایل جذب کننده گرما یکی دیگر از دلایل عمده ایجاد این مشکل است.

یکی دیگر از دلایل گرم شدن بیش از حد لپ تاپ مشکل خنک سازی سخت افزار یا مشکل گرد و غبار است که بیشتر لپ ‌تاپ‌ها پس از استفاده طولانی مدت دچار این مشکل می شوند.
برای حل این مشکل می توانید از خمیر سیلیکون خنک کننده که بر روی پردازنده اعمال می شود ، استفاده کنید.
اما باید به خاطر داشته باشید که خودتان نباید این کار را انجام دهید و باید لپ تاپ را به یک تعمیرگاه تخصصی برای حل این مشکل بسپارید.
همچنین می توانید از یک پد خنک کننده برای لپ تاپ استفاده کنید.

۲. مشکلات مربوط به باتری

مشکل باتری یکی دیگر از دلایل ایجاد این مشکل در لپ تاپ است. این مشکل معمولاً پس از استفاده طولانی مدت از لپ تاپ و شارژ زیاد در دستگاه رخ می دهد . در صورتی که لپ تاپ شما به طور ناگهانی خاموش می شود، ابتدا باید باتری آن را تست کنید و بررسی کنید که آیا باتری خوب کار می کند یا خیر.
اگر باتری خوب کار نمی کند شاید لازم باشد باطری دستگاه را تعویض کنید. در صورت تعویض باتری لپ ‌تاپ ابتدا مطمئن شوید که باتری جدید همان آمپر مورد نیاز لپ‌تاپ شما را دارد. در غیر این صورت ممکن است لپ تاپ هنگام کار با مشکل روبرو شود.

۳. خرابی سخت افزار

این مسئله مشکل رایجی نیست، اما وقتی بروز می کند خودتان نمی توانید این مشکل را حل کنید.
خرابی سخت‌افزار به معنی توقف کارکرد یک یا چند جزء لپ تاپ است که ممکن است از مادربرد جدا شده یا به سادگی از کار افتاده باشند.
به عنوان مثال رم ، بخش اساسی کامپیوتر است که تمام  اطلاعاتی را که به آن دسترسی دارید را ذخیره می‌کند تا دفعات بعد سریع و روان پردازش شوند و این بدان معناست که هر چه رم بیشتری داشته باشید کامپیوتر شما می تواند همزمان چند کار را انجام دهد. در صورت خرابی رم ممکن است لپ تاپ به صورت ناگهانی خاموش شود.
در صورتی که مطمئن هستید تمام قسمت های لپ تاپ شما به خوبی کار می کند اما لپ تاپ خاموش می شود، باید لپ تاپ خود را جهت بررسی های تخصصی به یک تعمیرکار ماهر نشان دهید، زیرا بیشتر افراد مهارت کافی در زمینه تعمیر سخت افزار لپ تاپ را ندارند .

۴. ویروسی شدن لپ تاپ

ویروسی شدن شایع‌ترین مشکلی است که تقریباً در همه رایانه ها وجود دارد و باعث می شود که تقریبا همه چیز در لپ تاپ از بین برود.
در صورت ویروسی شدن لپ تاپ با نصب یک نرم‌افزار آنتی ویروس به راحتی می توانید این مشکل را برطرف کنید. برخی کاربران ویندوز 10 علاوه بر اینکه آنتی ویروس نصب نمی‌کنند با غیر فعال کردن آنتی ویروس ویندوز10 ، سیستم عامل را در خطر آلوده شدن قرار می دهند.    پس از نصب آنتی ویروس اگر لپ تاپ دارای ویروس باشد باید آن را توسط مرکز خدمات بررسی کنید.

۵. مشکلات مربوط به رم

بیشتر لپ تاپ ها به دلیل  مربوط به خرابی رم از کار افتاده یا به صورت ناگهانی خاموش می شوند.

این مشکل به طور کلی زمانی اتفاق می‌افتد که رم از کار افتاده یا جابجا شود. برای برطرف کردن این مشکل رم را از جای خود خارج کرده، آن را خنک و تمیز نموده و دوباره وصل کنید.

۶. معیوب بودن منبع تغذیه یا آداپتور

یک دلیل عمده دیگری برای خاموش شدن ناگهانی لپ تاپ وجود دارد و آن معیوب بودن منبع تغذیه است.
این مشکل بسیار خطرناک بوده و ممکن است لپ تاپ را دچار مشکلات جدی کند .
از آنجایی که هنگام ایجاد این مشکل مقدار جریان کاهش  یا افزایش می یابد ممکن است باتری یا خود لپ تاپ آسیب زیادی ببیند.
در صورتی که این مشکل را دارید توصیه می شود هرچه سریعتر منبع تغذیه خود را تغییر دهید.

سخن پایانی

هر چند این راه حل‌ها ، برای حل مشکل خاموش شدن لپتاپ است ، اما در اکثر موارد منجر به افزایش سرعت بالا آمدن ویندوز هم می شود.

منبع : روشاک (www.roshac.com)