با گسترش قلمرو دانش و رشد علوم پزشکی ، شاخه‌های مختلف روز به روز در حال تخصصی تر شدن هستند.

اپتومتری یک حرفه مراقبت های بهداشتی است که به سلامتی چشم ها و ساختارهای مرتبط با آن ، سیستم بینایی و پردازش اطلاعات بینایی در انسان توجه دارد. اپتومتری با افزایش کیفیت بینایی بیماران در تصحیح دید عمل می کند . این رشته به پیش گیری ، تشخیص و اصلاح ناهنجاری های مختلف بینایی می پردازد و مراقبت های اولیه را در زمینه سلامت بینایی انجام می دهد .
به عبارت دیگر اپتومتری ، اندازه گیری وضوح بینایی با هدف برطرف کردن هر گونه نقص از طریق استفاده از لنزها می باشد و وظیفه مراقبت از سلامت بینایی را در سطح ابتدایی بر عهده دارد.

اپتومتریست کیست و چه خدماتی ارائه می دهد؟
اپتومتریست کیست و چه خدماتی ارائه می دهد؟

کارشناسان رشته اپتومتری برای تعیین عیوب انکساری بررسی سلامت بینایی اولیه افراد جامعه ،تجویز عینک طبی ، لنز تماسی و بررسی و رفع اختلالات دید دو چشمی، انحراف ها ، تعیین گزارش کارشناسی برای مشاغل ،اسکرینینگ فشار چشم ، بررسی دید بعد و میدان بینایی ، بررسی رفع اختلال تنبلی چشم ، شناسایی و ارجاع به موقع اختلالات و کاهش بینایی افراد و فیت علمی عینک طبی تربیت شده و پس از فارغ التحصیل شدن ، تحت نظر وزارت بهداشت  و درمان ، فعالیت خود را آغاز می کنند.

اپتومتریست چه خدمات پزشکی می‌تواند ارائه دهد ؟

– کنترل فشار داخل چشم ، آنالیز عصب بینایی و بررسی ساختار چشم
– تشخیص هرگونه اختلال بینایی
– مدیریت دستگاه های اندازه گیری و ارزیابی عملکرد مختلف بصری ، ساختارهای چشم و سیستم بینایی
– اصلاح عیوب انکساری و سایر اختلالات بینایی از طریق لنز و معالجه چشم ها
– تنظیم هرگونه لنز تماسی
– ارائه توصیه های مراقبتی از چشم برای سلامت بیماری به بیماران
– معاینه چشم ها با استفاده از مشاهدات و ابزارها برای تعیین حدت و ادراک بینایی ، تمرکز و هماهنگی تشخیص بیماری ها و سایر ناهنجاری ها مانند گلوکوم یا کور رنگی
– آموزش بیماران در مورد لنزهای تماسی ، بهداشت بینایی و عوامل ایمنی
– خارج کردن اجسام خارجی از چشم
– تشخیص آب مروارید ، استرابیسم ، گلوکوم ، رتینوپاتی دیابتی و دژنراسیون ماکولا
– پیشگیری از صدمات و بیماری های چشم

چه موقع می توان به اپتومتریست مراجعه کرد؟

درصورتی که چشمان شما سالم است و نیازی به درمان تخصصی پزشکی یا جراحی ندارد اپتومتریست می تواند معاینات معمول چشم را انجام دهد.
چشم پزشک و اپتومتریست هر دو می توانند معاینات معمول چشم را انجام دهند و هر دو برای تشخیص و مدیریت بیماری‌های چشمی که نیاز به معالجه پزشکی و غیرپزشکی دارند آموزش دیده اند .
اگر از قبل مشکل پزشکی چشم مانند گلوکوم ، دژنراسیون ماکولا یا آب مروارید دارید لازم است از چشم پزشک بسیار ماهر در زمینه نظارت و معالجه بیماری ها کمک بگیرید . در چنین شرایطی اگر به اپتومتریست مراجعه کنید ممکن است شما را به چشم پزشک ارجاع دهد .
همچنین می توانید در صورت نیاز به تعیین شماره چشم و تجویز لنزهای تماسی و عینک های طبی و اصلاح یک مشکل انکساری به اپتومتریست مراجعه کنید. یعنی زمانی که نمی توانید به خوبی دور یا نزدیک را ببینید.

عینک طبی و لنزهای تماسی را از کجا تهیه کنیم؟

عینک و لنزهای تماسی ابزارهایی هستند که خطاهای انکسار در بینایی را تصحیح می کنند .
عینک طبی از نظر علمی یک ارتز طبی است و شامل فریم و لنز طبی که بر اساس نسخه فرد متناسب با سن ، شغل ، اختلالات بینایی، برنامه درمانی و به خصوص ایجاد بهترین تصویر برای شبکیه چشم ، طراحی می شود .
بنابراین طبق نص قانون عینک طبی حتما باید از مراکزی که مسئولیت فنی اپتومتریست دارند ، ساخته شود و این ساخت به تایید اپتومتریست رسیده باشد . بنابراین نسبت به عینک طبی خود حساس باشید و به ان به چشم ارتز طبی نگاه کنید .

اگر ساکن استان البرز هستید :

برای مراجعه به اپتومتریست در کرج و یا تجویز و خرید لنز طبی در کرج ، اپتومتریست زهره حاج حسنی با 20 سال سابقه ،یکی از مجربتربین اپتومتریست های استان البرز محسوب می شود.

علاوه بر خدمات فوق ، عینک شفاف ، تحت نظر اپتومتریست ، یکی از با سابقه ترین مراکز عینک فروشی در کرج و ساخت عینک پذیرای مراجعین است .
تلفن : 34210720 – 34210716 (026)

وبسایت : www.shafafoptic.com