اگر میخواهید بدون هزینه زیاد مربوط به خرید و نصب کابینت جدید به آشپزخانه خود ظاهری جدید بدهید، پس تغییر روکش یا بازسازی کابینت فعلی کار مقرون به صرفه ای برایتان خواهد بود.

تغییر روکش کابینت شامل جدا کردن درب ها و کشوها و سنباده زدن یا جدا کردن روکش قبلی و نصب روکشی جدید، یا رنگ آمیزی آنها می باشد.

اگر می‌خواهید از یک متخصص کمک بگیرید می‌تونید در قدم اول می‌توانید هزینه تعمیر کابینت را در شهر خودتان بپرسید. مثلا اگر به دنبال کابینت کار در تهران باشید می‌توانید درخواست تعمیر کابینت ثبت کنید و پس از زمانی کوتاه پیشنهاد متخصصان فعال در بازار را مشاهده کنید. از آنجایی که این متخصصین در بازار صاحب امتیاز و سابقه و کارنامه هستند با در نظر گرفتن همین موارد و نظرات مشتریان قبلی ایشان، می‌توانید انتخابی آگاهانه تر را تجربه کنید.

بازسازی کابینت شامل جدا کردن درب ها و کشوهای قدیمی با درب و کشوهای جدید می باشد. سپس کابینت ها روکش، لکه گیری یا رنگ آمیزی می شوند تا با نوع و رنگ درب و کشوی جدید هماهنگ شوند.

در هر دو حالت کابینت موجود، دست نخورده باقی می ماند. به همین دلیل تعمیر و بازسازی کابینت کاری مقرون به صرفه، سریع و کم کارتر از جایگزینی کل کابینت می باشد.

بازسازی مقرون به صرفه کابینت - به آشپزخانه خود ظاهری جدید بدهید
بازسازی مقرون به صرفه کابینت – به آشپزخانه خود ظاهری جدید بدهید

تکامل آشپزخانه

قبل از آن که تصمیم بگیرید کابینت خود را تعمیر یا بازسازی کنید، ابتدا مطمئن شوید کابینت هایتان برای این کارها مناسب هستند یا خیر. این چک لیست را بررسی کنید تا اطمینان حاصل کنید کابینت هایتان مناسب تعمیر و بازسازی هستند یا خیر.

برای تغییر روکش، باید تمام عناصر از جمله درب ها، کشوها و کابینت ها در وضعیت خوبی قرار داشته باشند. برای بازسازی، کشوها و کابینت های آسیب دیده تعویض می شوند بنابراین مشکلی وجود ندارد.

مهم نیست کدام گزینه را انتخاب می کنید، در هر صورت جعبه کشو تعویض نمی شود، بنابراین باید دقت کنید که این عنصر از وضعیت خوبی برخوردار باشد و به خوبی کار کند. با توجه به این چک لیست می توانید مطمئن شوید وسیله مورد نظر در حالت مناسبی قرار دارد یا خیر.

  • قسمت درونی کابینت ها را بررسی کنید و به دنبال نشانه هایی مانند آسیب های ساختمانی مانند گوشه و کنارهای ترک خورده یا مفصل های سست شده باشید. با استفاده از درفش یا چاقوی جیبی اطراف را به دقت مشاهده کنید. اگر هر گونه بخش نرم شده یا اسفنجی را مشاهده کردید، این موضوع می تواند نشان دهنده وجود آسیب حاصل از آب یا فاسد شدن چوب باشد.
  • اطمینان حاصل کنید که کابینت های بالایی به خوبی به دیوار و به یکدیگر متصل هستند.
  • کابینت های مرکزی را کنترل کرده و به دنبال آسیب ناشی از آب باشید. قسمت زیرین کابینت باید سخت و محکم باشد، نه نرم و از هم گسسته.
کابینت های مرکزی را کنترل کرده و به دنبال آسیب ناشی از آب باشید
کابینت های مرکزی را کنترل کرده و به دنبال آسیب ناشی از آب باشید
  •  اگر قالب روکش دارید، باید اطمینان حاصل کنید که کاملا محکم به کابینت وصل شده و لبه ها و کناره های آنها نرم صاف باشند. قاب های روکش دارای درز و شکاف قابل تعمیر هستند اما قابی که به دو نیمه تبدیل شده قابل تعمیر نمی باشد.
  • دقت کنید تمام قفسه های وصل شده محکم باشند و سست، شکسته یا تاب خورده نبوده باشند.
  •  هر کشو را به قت باز کرده و اطمینان حاصل کنید به راحتی و نرمی و به طور کامل بسته می شود. کشوها را از جایگاهشان بیرون آورده و بررسی کنید که کاملا سالم باشند. اتصالات قسمت کناری باید کاملا محکم باشند. دستگیره های کشو باید درون کشو به خوبی وصل بوده و شکافی نداشته باشند.
  • ریل های کشو (چه چوبی چه فلزی) باید محکم و درست در جایگاه خود متصل باشند. ریل ها را بررسی کنید که مبادا سست شده یا پیچ و مهره های آن ها باز شده باشند.

زمانی که کابینت خود را بررسی کردید و مطمئن شدید که در حالت خوبی قرار دارند، می توانید هر دوی این گزینه ها را در نظر بگیرید.

تغییر روکش کابینت

میزان زمان و زحمتی که تغییر روکش کابینت نیاز دارد، به دو فاکتور کلیدی بستگی دارد: این که روکش جدید قرار است لکه گیری روکش قدیمی باشد، یا رنگ آمیزی آن، و میزان پیچیدگی درب کابینت، که نشان می دهد کابینت به آماده سازی بیشتری نیاز دارد یا خیر، خصوصا اگر بخواهید درب را لکه گیری کنید. سبک درب اهمیت دارد، چرا که درب های به سبک کلونیال دارای ریل های بالایی از سبک درب های ساده و شیکر به زمان بیشتری برای تعمیر نیاز دارند.

لکه گیری کابینت ها:

  • درب کابینت ها را جدا کرده و روکش کشو را از قسمت اصلی جدا نمایید. اگر روکش بخش کاملی از درب کشو است پس، کل آن را از کابینت خارج کنید.
  •  تمام قسمت های سخت نظیر دستگیره ها و لولا ها را باز کنید.
  •  درب ها، روکش ها، و کابینت را با استفاده از محلول ترس سدیم فسفات (TSP) و چهار بخش آب تمیز نمایید. محلول را در جایگاهی افشانه ای ریخته و آن را روی سطوح اسپری کنید. با استفاده از اسفنج مخصوص تمیزکاری، سطح را خشک نمایید.
  • مشخص کنید می خواهید چه اندازه از روکش قدیمی را جدا کنید. اگر میخواهید کابینت را لکه گیری کنید پس باید درب ها، کشوها و کل کابینت را سمباده نمایید. (برای کابینت تنها باید قاب ها و قسمت های مشخص را سمباده کنید)
  •  ابتدا با کاغذ سمباده 100 گریتی کار را آغاز کرده و سپس بار دیگر با استفاده از سمباده 120 و 150 گریتی کار را ادامه دهید. بهترین گزینه برای این کار، یک کاغذ سمباده دوار برای پایان کار، یک کاغذ سمباده دوار معمولی، دستگاه نگهدارنده سمباده، و یک اسفنج سمباده دارای گوشه لبه دار و دیگر شکل های دیگر است، می باشد. یک دستگاه سمباده گرد برقی با دقت بالا، که دارای پدهای قابل تعویض نیز هست، نیز می تواند مورد استفاده قرار گیرد، اما ضروری نیست. برای زدودن روکش قدیمی می توانید از یک پوش رنگ زدای شیمیایی نیز استفاده کنید، اما سمباده کردن سالم تر و کم خطر تر می باشد. اگر قصد دارید از یک پوش رنگ زدای شیمیایی استفاده کنید، حتما از دستکش، چکمه مخصوص کار، لباس آستین بلند و عینک محافظ استفاده نمایید.
  • وقتی چوب سمباده شده و صاف شد، با استفاده از قلم روی آن را لکه گیری کنید. اجازه دهید تا حدود 10 دقیقه خشک شود، سپس (این گام اهمیت دارد) اضافات را با پارچه ای تمیز پاک نمایید.
  • اگر رنگ انتخابی شما روشن است، فورا روکشی دیگر روی آن بزنید، اما به یاد داشته باشید که حتما اضافات را پاک نمایید. این کار را آنقدر تکرار کنید تا به رنگ دلخواه برسید. اجازه دهید رنگ در طول شب خشک شود.
  • زمانی که رنگ خشک شد، از یک قلم موی فومی استفاده کنید تا روکش انتهایی پلی اورتان (صیقل) را روی آن اعمال نمایید. اجازه دهید این روکش اولیه خشک شود، سپس به آرامی و با استفاده از کاغذ سمباده 220 گریتی آن را سمباده کنید، خاک سمباده را پاک کرده، و یک دور دیگر روکش پلی اورتان را اعمال نمایید.
  • لولا و دستگیره ها را دوباره روی کابینت نصب کنید. می توانید همان دستگیره های قبلی را دوباره نصب کنید، اما اگر ظاهری زیبا و جدید می خواهید بهتر است از دستگیره های جدید استفاده نمایید.

رنگ آمیزی کابینت:

  • تمام دستگیره ها و لولا ها و بخش جلویی کشوها را جدا کنید.
  •  طبق دستوری که قبلا گفته شد، با استفاده از محلول تری سدیم فسفات سطح را تمیز کنید.
  •  درب ها، بخش های جلویی کشوها، و قاب کابینت ها و پانل ها را سمباده کنید. اما، برای رنگ آمیزی نیازی نیست بخش مورد نظر را کاملا سمباده کنید. در بیشتر موارد، تنها باید رنگ قدیمی کثیف را سمباده نمایید. اگر در برخی قسمت ها کل بخش را تا انتهای چوب سمباده کردید، ایرادی ندارد فقط حتما قسمت کاملا سمباده شده را به خوبی با رنگ بپوشانید تا با بخش های اطراف آن هم آهنگ شود.
رنگ آمیزی کابینت
رنگ آمیزی کابینت
  • خاک حاصل از سمباده را با پارچه ای تمیز کرده و سپس بخش مورد نظر را پریمر یا بتونه نمایید.
  • اجازه دهید پرایمر خشک شود.
  • با استفاده از رنگ 100 درصد اکریلیک نیمه لاتکس براق، روکشی روی کابینت اعمال کنید.
  • صبر کنید رنگ کاملا خشک شود و سپس به آرامی با استفاده از کاغذ سمباده 220 گریتی کابینت را سمباده کنید، گرد و خاک حاصل از آن را با پارچه پاک کرده و سپس روکش دوم رنگ را اعمال نمایید.

با این که افراد خلاق حرفه ای ترجیح می دهند رنگ آمیزی و لکه گیری کابینت را خودشان انجام دهند، ممکن است برخی افراد دیگر به کمک نیاز داشته باشند. در بیشتر فروشگاه های بهبود خانه متخصصانی حضور دارند که خدمات تغییر روکش که شامل مشاوره رایگان در خانه و هزینه مورد نیاز است، را برایتان فراهم می آورند.

بازسازی کابینت

همانطور که گفته شد، بازسازی کابینت شامل تعویض درب ها و قسمت جلویی کشوهای کابینت می شود. برای شروع از اینجا آغاز کنید:

  • به خرید بروید. اگر برنامه دارید برای کابینت خود وسیله های جدید نصب کنید، می توانید وسیله های مورد نظرتان را از یک کابینت سازی محلی یا خرده فروشی آنلاین خریداری کنید. برای کمک های حرفه ای در زمینه طراحی و نصب، قسمت آشپزخانه نمایشی به فروشگاه بهبود خانه خود، مراجعه کنید. درب ها و کشوها در اندازه، طرح و رنگ ها مختلفی وجود دارند از انواع چوبی گرفته تا رنگی و جلا داده شده.
  •  اندازه و شماره های هر درب و کشو را یادداشت کرده و سبک، رنگ و شکلی که دوست دارید را انتخاب کنید. معمولا وسیله های مورد نظرتان 2 تا 3 هفته به دستتان خواهد رسید.
  • اگر رنگ جلا داده شده انتخاب کردید، قاب کابینت و پانل های موجود با روکش چوبی جایگزین می شوند تا با درب ها و قسمت جلویی کشو تطابق داشته باشند. حتما قبل از رنگ آمیزی و انجام روکش، تمیز کاری و سمباده کاری را انجام دهید.
  • برای نصب درب های جدید ابتدا لولا ها را به داخل کابینت پیچ کنید.
  •  لولاها را به سوراخ های قبلی موجود در کابینت وصل نمایید.
  •  درب را نگه داشته و لولا را به صفحات پایه تکیه دهید. هر کدام از لولاها را با پیچ های مورد نظر محکم کنید. لولا را تنظیم نمایید که با فاصله موجود به خوبی هماهنگ شود. به خاطر داشته باشید که درب و کشوهای جدی معمولا لولاهای جدید به همراه دارند، اما دستگیره جدیدی ندارند و شما باید آن را جداگانه خریداری نمایید.
  • قسمت جلویی کشو را با پیچ کردن آنها از قسمت داخلی نصب کنید. دقت کنید که پیچ ها بیش از حد بلند نباشند، وگرنه به بخش جلویی کشو نفوذ می کنند.

برای یک آشپزخانه در اندازه متوسط، هزینه تغییر روکش چیزی بین 2000 تا 4000 دلار می باشد. اگر تصمیم دارید تغییر روکش کابینت هایتان را خودتان انجام دهید، چیزی حدود 200 دلار هزینه برای وسیله ها نیاز خواهید داشت، به علاوه هزینه اضافی برای تهیه ابزار و زمانی که صرف انجام پروژه می کنید.

بازسازی کابینت برای آشپزخانه ای متوسط چیزی حدود 8000 تا 12000 دلار هزینه خواهد داشت، البته هزینه مورد نیاز بسته به سبک درب و چوب انتخابی متفاوت می باشد. با این که تغییر روکش یا بازسازی کابینت کم هزینه نیست، اما لازم به ذکر است نوسازی کامل آشپزخانه چیزی بین 20000 تا 40000 دلار خرج دارد.

اگر می خواهید آشپزخانه خود را مدرن یا تازه کنید، تغییر روکش کابینت خوب و مقرون به صرفه است. اگر میخواهید ظاهر آشپزخانه خود را کاملا تغییر دهید، بازسازی کابینت انتخاب بهتری خواهد بود.