در سال های اخیر ، انسان روز به روز بیشتر به زیبایی خود اهمیت داده است . به همین دلیل بخش های مختلفی از پزشکی مثل دندانپزشکی و جراحی زیبایی درآمد های کلانی به دست آورده است .

در این مطلب می خواهیم به برخی از روش های زیبایی در این دو حوزه اشاره کنیم که اکثر شما احتمالا نام آن ها حداقل یک بار شنیده اید .

پیشرفت اقتصادی دندانپزشکی و جراحی پلاستیک در سال های اخیر
پیشرفت اقتصادی دندانپزشکی و جراحی پلاستیک در سال های اخیر

جراحی پلاستیک و زیبایی

امروزه در هر جمعی که حضور داشته باشید قطعا در مورد زیبایی و عمل های مربوط به آن بحث می شود . جراحی زیبایی و پلاستیک همان طور که از نام آن مشخص است باعث تقویت ظاهر شما می شود ؛ ولی در عوض عوارضی دارد که باید به آن ها توجه خاصی داشته باشید .

جراحی بینی

جراحی بینی شامل هر نوع عملی است که روی داخل یا خارج از بینی انجام شود . انسداد بینی معمولا نتیجه ی مشکلات آناتومیک و عملکردی است که می تواند باعث ناکارآمدی جریان هوا در راه هوایی فوقانی شود ؛ بنابراین نقش مهمی در وقفه ی تنفسی در خواب و خروپف ایفا می کند و می تواند از فشار مثبت و پیوسته ی مسیر جریان هوا جلوگیری کند .

دلیل مشکلات جریان هوا در بینی می تواند انحراف دیواره ی بینی ، بزرگ شدن شاخک ها یا توربین های بینی ، تنگ شدن یا بزرگ شدن دهانه ی بینی ، پولیپ های بینی ، تورم مخاط بینی به دلیل آلرژی یا سایر تحریک کننده ها باشد که معمولا به صورت ترکیبی ایجاد می شوند .

معمولا گزینه های معالجعه ی پزشکی مثل شست و شوی بینی با محلول آب و نمک ، استروئید ها و اسپری های آنتی هیستامین ، دارو های خوراکی و ارزیابی آلرژیک ، گزینه ی اولیه برای هدف قرار دادن انسداد بینی است . از رقیق کننده ها یا گشاد کننده های خارجی بینی مثل نوار های بینی Breathe Right® می توان برای مواردی استفاده کرد که دیافراگم بینی باریک یا گشاد است .

وقتی معالجات پزشکی به تنهایی نمی توانند به شما کمک کنند ، جراحی می تواند به تنهایی یا با ترکیبی از معالجات به شما کمک کند تا مشکلتان حل شود .

البته امروزه بیشتر عمل های بینی به سمت زیبایی رفته است . حال این سوال پیش می آید که آیا بینی شما واقعا به عمل نیاز دارد ؟ آیا واقعا فکر می کنید متخصص زیبایی فقط باید از شما هزینه دریافت کند و بینی شمار را تغییر شکل دهد ؟ پیشنهاد می کنیم به سراغ پزشکانی بروید که ابتدا به شما مشاوره ی زیبایی بدهند ، سپس نسبت به تغییر شکل بینی خود اقدام فرمایید .

انواع مختلفی از جراحی بینی وجود دارد که شامل موارد زیر می شوید :

  • کوچک کردن توربین های بینی
  • سپتوپلاستی
  • رینوسپتوپلاستی
  • رینوپلاستی

در حال حاضر رایج ترین این عمل ها در ایران ، رینوپالستی است که روز به روز به محبوبیت آن اضافه می شود .

رینوپلاستی

تغییر شکل بینی به دلایل زیبایی ، رینوپلاستی نامیده می شود . در این عمل شما می توانید اندازه ی بینی خود را کوچک یا بزرگ کنید ، دهانه ی سوراخ بینی خود را تنگ تر کنید ، زاویه ی بین بینی و لب بالایی یا نوک و پل بینی خود را تغییر دهید . همچنین این عمل می تواند برخی از مشکلات تنفسی را نیز اصلاح کند .

رینوپلاستی در واقع همان مجسمه سازی استخوان و غضروف بینی است . هنگام جراحی ، جراح می تواند روی داخل بینی با استفاده از ایجاد یک برش داخل آن یا روی خارج بینی با استفاده از یک برش کوچک در سراسر آن که سوراخ های بینی را جدا می کند کار کند . به مورد دوم ، عمل باز بینی نیز گفته می شود .

زیبایی دندان که توسط دندانپزشک انجام می شود
زیبایی دندان که توسط دندانپزشک انجام می شود

دندانپزشکی

همه ی ما این موضوع را می دانیم که نیاز به پزشک یکی از دغدغه های اصلی ما انسان ها شده است . یکی از مهم ترین بخش های بدن که هر کسی ممکن است در آن مشکلاتی داشته باشد دندان است .

شاخه ی دندانپزشکی به زیر بخش های مختلفی تقسیم می شود که امروزه زیر شاخه ی زیبایی آن محبوبیتی خاص بین مردم پیدا کرده است . از جمله اقدامات مربوط به زیبایی دندان که توسط دندانپزشک انجام می شود می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • اضافه کردن یک ماده ی دندانپزشکی به دندان یا لثه مثل پیوند مینا ، روکش چینی ( لمینت ) ، تاج دندان و پیوند لثه
  • از بین بردن ساختار دندان یا لثه مثل اناملوپلاستی و جینجیوکتومی
  • بدون اضافه کردن ماده ی دندانپزشکی یا از بین بردن ساختار مثل بلیچینگ دندان ( سفید کردن دندان ) ، سفید کردن دندان با لیزر و درمان تحلیل رفتن لثه
  • صاف کردن دندان ها با بهبود ظاهر صورت مثل ارتودنسی
  • روکش و لمینت دندانپزشکی برای اقدامات محافظه کارانه
  • اسکیلینگ دندان

اگر بخواهیم از بین اقدامات ذکر شده یکی از محبوب ترین ها بین مردم ایران را نام ببریم ، انتخاب ما قطعا لمینت یا کامپموزیت خواهد بود .

در ابتدا اجازه دهید در مورد بلیچینگ کمی به شما توضیح دهیم .

بلیچینگ دندان

اگر توجه کرده باشید در هنگام اولین ملاقات با یک نفر ، سعی می کنید دندان های وی را مشاهده کنید . لبخند زیبا به طور طبیعی در همه ی انسان ها وجود دارد ، اما سفیدی و درشت بودن دندان می تواند این مورد را برای شما تقویت کند .

بلیچینگ دندان یکی از راه های بسیار محبوب بین مردمی است که می خواهند نسبتا به سرعت و به آسانی لبخند زیبای خود را تقویت کنند .

بلیچینگ دندان یکی از راه های بسیار محبوب
بلیچینگ دندان یکی از راه های بسیار محبوب

این روش یک راه عالی برای کسانی است که فقط میزان درخشش بیشتری برای دندان های خود می خواهند یا دنبال تحول بسیار بزرگی برای صورت خود نیستند . علاوه بر این ، بلیچینگ دندان یک راه مقرون به صرفه برای تقویت لبخند زیبای شما است .

سفید کردن دندان یا همان بلیچینگ می تواند در خانه یا محل کار شما انجام شود ، اما منطقی است که سفید کننده را از دندانپزشک خود دریافت کنید . محصولات سفید کننده که بدون نسخه در فروشگاه ها یا داروخانه ها به فروش می رسند معمولا انتظارات لازم را مانند سفید کننده هایی که دندانپزشک به شما معرفی می کند ، برآورده نمی سازند .

حال به بخش جذاب این قسمت رسیده ایم : لمینت دندان  :)

لمینت دندان

لمینت دندان ( لمینت چینی که به عنوان روکش چینی نیز شناخته می شود ) یک پوسته ی نازک است که بر اساس رنگ دندان طراحی شده است و موادی که در ساخت آن استفاده می شود بر اساس نیاز های شخصی انتخاب می شود . این پوسته ها به سطح جلوی دندان متصل می شود تا رنگ ، شکل ، اندازه یا طول آن را تغییر دهد و ظاهر آن را تقویت کند .

لمینت چینی از لایه های چینی و نارکی ساخته شده است که با استفاده از مینای دندان طبیعی و یک لایه ی چسبنده ، جایگزین می شود . بر خلاف تصورات عمومی برای درست کردن لمینت چینی ، نیازی به خراش یا ساییدن دندان ها نیست و در صورت انتخاب روش درمانی مناسب توسط دندانپزشک ، فقط برخی از پیش آماده سازی ها نیاز است تا لمینت ها تعبیه شوند و هیچ آسیبی به دندان ها وارد نشود .

در کنار جنبه ی زیبایی ، عملکرد صحیح لمینت نیز حائز اهمیت است و اتصال صحیح و مقاوم دندان های طبیعی و لمینت چینی بسیار مهم است .  پس از نصب ، دندانپزشک از رزین هایی که نسبت به نور حساس هستند استفاده خواهد کرد تا لمینت خود را بهتر نشان دهد .

در انتها نیز باید بیان کنیم با تمام زیبایی که این اقدامات به بدن شما اضافه می کند ، ولی باید دقت کنید که به پزشکی ماهر برای انجام کار های خود مراجعه کنید ؛ زیرا مراجعه به پزشکانی که کیفیت کار پایینی دارند ، باعث می شود شما زیبایی الزم را در انتهای کار حس نکنید و در نتیجه بودجه ی خود را صرف کاری کرده اید که دوباره باید آن را انجام دهید .

پیشنهاد می کنیم برای پیدا کردن بهترین پزشک مورد نظر ، وارد سایت دکتر معروف شوید تا بتوانید از بین گرینه های موجود بهترین انتخاب را داشته باشید .