انجام اتصالات چوب یکی از اساسی ترین مفاهیم کار با چوب می باشد. اگر توانایی اتصال دو چوب به یکدیگر را نداشتیم در آن صورت تمام قطعات چوبی تنها از یک قطعه چوب به صورت مجسمه یا تراشیده شده ساخته می شدند. اما، با اتصالات مختلف چوبی که داریم، یک نجار اتصالات متفاوتی در انبار خود دارد، که هر بار می تواند بسته به نیاز پروژه اش یکی را انتخاب نماید. اگر در مفاهیم مربوط به اتصالات حرفه ای شوید، میتوانید در راه تبدیل شده به یک چوب کار کامل موفق شوید.

انواع اتصالات چوبی مهم در نجاری حرفه ای
انواع اتصالات چوبی مهم در نجاری حرفه ای

اگر می‌خواهید از یک متخصص کمک بگیرید می‌تونید در قدم اول می‌توانید هزینه نجاری را در شهر خودتان بپرسید. مثلا اگر به دنبال نجار در تهران باشید می‌توانید درخواست نجاری ثبت کنید و پس از زمانی کوتاه پیشنهاد متخصصان فعال در بازار را مشاهده کنید. از آنجایی که این متخصصین در بازار صاحب امتیاز و سابقه و کارنامه هستند با در نظر گرفتن همین موارد و نظرات مشتریان قبلی ایشان، می‌توانید انتخابی آگاهانه تر را تجربه کنید.

اتصال لب به لب

ساده تر از این اتصال وجود ندارد. اتصال ساده زمانی اتفاق می افتد که انتهای یک تکه چوب، به انتهای چوب دیگر (معمولا به در زاویه مناسب یا به شکل مربع) و با بست های مکانیکی متصل می شود. از این نوع اتصال، معمولا در ساخت چهارچوب سازه ها استفاده می شود.

اتصال فارسی بر

اتصال فارسی بر تقریبا شبیه اتصال لب به لب است، با این تفاوت که دو تخته با زاویه ای خاص (به جای مربعی شکل بودن) به یکدیگر متصل می شوند. مزیت این اتصال آن است که اتصال فارسی بر خط انتهایی چوب را نشان نمی دهد، و از لحاظ زیبایی شناسی خوشایند می باشد. اما، به اندازه کافی محکم نیست.

اتصال نیم و نیم قفلی

اتصال نیم و نیم قفلی به گونه ایی است که دو تخته در هنگام اتصال قرینه هم باشند. مشخصا این اتصال می تواند قدرت دو صفحه مجاور را تضعیف کند، اما این اتصال چوبی قوی تر از اتصال لب به لب می باشد. پروژه های زیادی وجود دارند که علیرغم معایب این اتصال می توانید از آن استفاده نمایید.

اتصال کام و زبانه

در هنگام اتصال لبه دو تخته مربعی به یکدیگر، یکی از آنها می تواند تکیه گاه بوده و با بسد دیگری را نگه دارد. اما، اتصال کام و زبانه بسیار محکم تر بوده و سطح مجاور وسیع تری را فراهم می کند که اگر بخواهید اتصالات را چسب کاری کنید این روش بسیار مفید خواهد بود.

اتصال کام و زبانه سر به سر

اتصال کام و زبانه سر به سر از روش های کلاسیک در اتصالات چوبی می باشد. از ابتدای کار با چوب از این اتصالات استفاده می شده، و هنوز هم در بین محکم ترین و ظریف ترین اتصالات چوبی قرار دارند. نحوه ساخت اتصال کام و زبانه سر به سر را یاد گرفته و به زیبایی آن را خلق کنید.

اتصال بیسکویتی

یکی دیگر از روش های اتصال لبه چوب ها به یکدیگر اتصال بیسکویتی است که با برش های متغیر و ورقه های چوب راش ساخته می شود. این اتصال در انجام چوب کاری های مدرن خصوصا برای ساخت سطح بالایی میز، و تکیه بر چسب برای نگهداری اتصال بیسکویتی در جای خود بسیار مفید است. چگونگی انجام این اتصال را یاد بگیرید و نتایج قابل اطمینانی از آن کسب نمایید.

اتصال پاکتی

اتصال پاکتی به گونه ای است که در آن یک شکاف بریده شده و از قبل پیش از وصل شدن دو تخته توسط پیچ، یک سوراخ با زاویه بین دو تخته دریل می شود. این دریل کردن قبلی باید بسیار با دقت و درست انجام شود، به همین دلیل با استفاده از اره انجام می پذیرد. اتصالات پاکتی برای چهارچوب کابینت، و دیگر وسیله های مشابهی که نیازمند قدرت زیادی هستند، مناسب می باشد. گام های ساخت اتصال پاکتی را یاد بگیرید و در پروژه خود از آن استفاده نمایید.

اتصال پاکتی به گونه ای است که در آن یک شکاف بریده شده
اتصال پاکتی به گونه ای است که در آن یک شکاف بریده شده

اتصال دادو

اتصال دادو، یک شکاف شیار دار بر روی یک تخته به همراه قفل آن روی تخته دیگر می باشد. این اتصال مشابه اتصال کام و زبانه می باشد، از این اتصال معمولا برای متصل کردن تخته های چند لایه، مانند تخته های استفاده شده در ساخت کابینت، استفاده می شود. نحوه صحیح انجام این اتصال، و زمان استفاده آن را یاد بگیرید.

اتصال گوشه نیم و نیم ساده
اتصال گوشه نیم و نیم ساده

اتصال گوشه نیم و نیم ساده

یکی دیگر از اتصالات معمول چوب که در کابینت سازی استفاده می شود، اتصال گوشه نیم و نیم ساده می باشد. این اتصال اساسا یک برش داد و در قسمت انتهای تخته می باشد. معمولا از این اتصال در قسمت پشتی کابینت و دیگر وسیله های مشابه استفاده می شود، که قدرت قابل توجهی به وسیله مورد نظر وارد می کند. نحوه برش این اتصال و زمان استفاده از آن را یاد بگیرید.

اتصال دم چلچله ای سراسری

از میان تمام روش های اتصال، اتصال دم چلچله ای سراسری مورد احترام ترین می باشد. اتصال دم چلچله ای زیبا و محکم بوده و به قطعه مورد نظر ظاهری زیبا می بخشد. برای ساخت اتصال دم چلچله ای روش های متفاوتی وجود دارد، که میتوان به صورت دستی یا با استفاده از اره آنها را به انجام رسانید. گام های کلیدی چگونگی ساخت این اتصال را یاد بگیرید و آن را خلق نمایید.

اتصال دم چلچله ای نیم و نیم

موقعیت های وجود دارد که در آن اتصال دم چلچله ای نیم و نیم تنها انتخاب است، اما هر دو لبه این اتصال نباید مشخص باشند. کشوی جلویی بهترین مثال برای این موقعیت است، در کشوی جلویی انتهای اتصال دم چلچله ای نباید قابل دیده شدن باشد. برای این نوع اتصالات، اتصال دم چلچله ای نیم و نیم بهترین انتخاب می باشد. نحوه ساخت یک اتصال دم چلچله ای نیم و نیم مستحکم و زیبا را یاد بگیرید و در کارهای چوبی خود از آن استفاده نمایید.

اتصال کنشکاف سراسری

اتصال کنشکاف، نوعی اتصال چند کاره است که استفاده های زیادی دارد. میتوان به عنوان اتصال دادوی قفلی به آن نگاه کرد. گام های کلیدی ساخت یک اتصال کنشکاف تمیز را یاد بگیرید و موقعیت های مناسب برای استفاده از آن را نیز به خاطر بسپارید.

اتصال گوشه ای انگشتی

ان نوع اتصالات زیبا و مستحکم هستند، اما همیشه کابردی نمی باشند. اتصال گوشه ای انگشتی ساده تر از اتصال دم چلچله ای است. نحوه ساخت این اتصال را یاد گرفته و برای پروژه های بعدی خود از آن استفاده نمایید.