ریزش مو می‌تواند تأثیر بسزایی در سبک و چشم‌انداز زندگی فرد داشته باشد. مو یکی از اولین مواردی است که مردم در اولین برداشت متوجه آن می‌شوند. نازک شدن و ریزش مو بسیار نگران‌کننده است و می‌تواند به اعتماد به نفس فرد آسیب برساند. در مورد بسیاری از افراد، هنگامی‌ که صحبت از ریزش مو می‌شود، کاشت مو تنها روش دائمی برای ترمیم موهای فرسوده، ایجاد تراکم در جلوی سر و ایجاد ظاهری جوان‌تر است. اما علیرغم افزایش اعتماد به نفس و عزت‌نفس ناشی از کاشت مو طبیعی، بسیاری از بیماران تمایلی به انجام این روش جزئی ندارند! بیشتر افراد به دلیل ترس از ظاهری غیرطبیعی، هراس از دردناکی این روند یا اسکار قابل‌رؤیت از انجام این روش صرف‌نظر می‌کنند.

جدیدترین روش کاشت مو در ایران
جدیدترین روش کاشت مو در ایران

اگر بخواهید آمار جهانی را داشته باشید، باید بگویم که در حدود 60 درصد از مردان و 50 درصد از زنان دچار ریزش مو هستند. برای رفع این مشکل، استفاده از محصولاتی مانند محلول ماینوکسید بسیار رواج دارد. این محصولات دارویی بدون نسخه و با روش مصرفی خیلی راحت در دسترس قرار می گیرند و همین امر دلیل بر آن شد تا بسیاری از افراد در صدد باشند ریزش موی خود را با این روش درمان کنند. در حالی که کاشت مو یکی دیگر از روش‌های ترمیم است که در بسیاری از موارد تنها راه حل موثر به شمار می رود.

احتمالاً شما از روش‌های کاشت مو مانندSUT ،FIT ، FUT و سایر روش‌ها شنیده‌اید. این تکنیک‌ها برای بازگرداندن موهای از دست رفته به آقایان و خانم‌ها استفاده می‌شود، و تاکنون میلیون‌ها نفر از افرادی که ریزش مو یا طاسی داشته‌اند، از یکی از این روش‌ها برای ترمیم موهای از دست رفته خود استفاده کرده‌اند. در روش‌های مختلف کاشت مو، رشته‌های مو از سایر قسمت‌های سر که دارای  رویش مویی مناسبی هستند و ریزش مو ندارند، جداشده و در ناحیه‌ای با ریزش مو یا طاسی کاشته می‌شوند. از بین جراحی های زیبایی عوارض کاشت مو کمترین میزان را به خود اختصاص داده است پس با خیالی راحت در مورد آن تحقیق کنید.

کاشت مو چیست؟

کاشت مو برای اضافه کردن موهای بیشتر به ناحیه ای از روی سر انجام می شود که ممکن است کم مو یا طاس باشد. این کار با برداشتن مو از قسمت های ضخیم تر پوست سر یا سایر قسمت های بدن و پیوند دادن آن به قسمت کم مو یا طاس سر انجام می شود. عمل کاشت مو معمولا در مطب و کلینیک های تخصصی پوست و مو  و تحت بی‌حسی موضعی صورت می‌گیرد.

اغلب الگوی طاسی که به ژنتیک مربوط می‌شود، مقصر اکثر ریزش موها است. سایر عوامل مختلف مؤثر و مقصر در ریزش مو عبارت‌اند از:

  • رژیم غذایی نامناسب
  • استرس
  • بیماری
  • عدم تعادل هورمونی
  • داروها

کاندیدای کاشت موی سر

ظاهر و اعتماد به نفس شما با کاشت مو بهبود می­یابد. افرادی که دارای شرایط زیر هستند نامزدهای مناسبی برای کاشت مو به حساب می‌روند:

  • مردان با الگوی طاسی مردانه
  • زنان با موهای نازک
  • افرادی که موهای خود را در اثر سوختگی یا جراحت پوست سر از دست داده باشند
جدیدترین روش کاشت مو در ایران
جدیدترین روش کاشت مو در ایران

انواع مختلف کاشت مو

به‌طورکلی دو نوع عمل کاشت مو تحت عناوین اسلیت گرافت و میکروگرافت وجود دارد. در نوع اول در هر کاشت 4 تا 10 تار مو انتقال می یابد. در میکروگرافت بسته به میزان پوشش مورد نیاز، 1 تا 2 تار مو در هر کاشت منتقل می‌شود.

کاشت مو به روش میکروگرافت

روش کاشت مو میکروگرافت نشان‌دهنده یک موفقیت جسورانه در زمینه ترمیم مو است. پیش از پیدایش روش میکروگرافت، جراحان کاشت مو، بخش‌های زیادی از مو را از ناحیه اهداکننده استخراج می‌کردند که باعث باقی ماندن جای زخم‌های بزرگ بر روی پوست می‌شد. معرفی روش‌های میکروگرافت نقطه عطفی برای جراحان و بیمارانی بود که از ریزش مو رنج می‌برند. امروزه ترمیم مو به سبک میکروگرافت شامل دو روش بسیار تکامل یافته کاشت واحد فولیکولار (FUT) و استخراج واحد فولیکولار (FUE یا FIT) می‌شود.

در تکنیک های نوظهور، پزشکان کاشت مو استخراج چندین نوار نازک از ناحیه اهداکننده را با دقت بیشتری انجام می‌دهند. این نوارهای نازک به‌عنوان میکروگرافت شناخته می‌شوند. جراحان بدون آسیب رسیدن به هر واحد مو، قادر به استخراج موها در خوشه‌های 1 تا 4 واحد فولیکولی از هر میکروگرافت هستند و پس از اتمام برداشت، فولیکول‌ها در پوست سر قرار می‌گیرند. این روش نسبت به کاشت مو سنتی، تهاجم و درد کمتری به دنبال دارد. همچنین ساختار عروقی حفظ می‌شود و درنتیجه عملکرد کاشت بهبود یافته و یک نتیجه طبیعی‌تر حاصل می‌شود.

کاشت مو به روش میکروگرافت
کاشت مو به روش میکروگرافت

دو تکنیک اصلی FUT و FIT (FUE) برای به دست آوردن فولیکول‌ها برای کاشت استفاده می‌شود. سایر تکنیک‌ها مانند SUT، میکرو اف ای تی، BHT و غیره که بر پایه روش FIT هستند، روش‌های جدیدتر کاشت مو به‌حساب می‌روند. در ادامه ما به معرفی برخی از این روش‌ها می‌پردازیم. شما می‌توانید توضیحات روش‌های بیشتر و اطلاعات تکمیلی را در سایت کلینیک خانه سفید مطالعه کنید.

کاشت مو به روش FUT

در کاشت مو به روشFUT، میکروگرافت ها، از محل‌های بانک مو که معمولا پشت و طرفین سرهستند، استخراج شده و در واحدهای فولیکولی 1 تا 4 تایی پیوند زده می‌شود. در این روش ترمیم مو، واحدهای فولیکول بقای بالایی دارند. در مراکز حرفه ای کاشت مو از جمله کلینیک خانه سفید، در روش FUT، برداشت فولیکول مو طی یک فرآیند بسیار سریع و ساده صورت می‌گیرد و سپس مو برای کاشت در ناحیه گیرنده آماده می‌شود.

کاشت مو به روش FIT

کاشت مو به روش FIT نیز به‌عنوان یک راه‌حل پیشرفته و قابل‌اعتماد برای ریزش مو در نظر گرفته‌شده است. کاشت مو به روش FIT، به معنای استخراج واحد فولیکولی به جای برداشتن میکروگرافت از پشت سر است. این روش به دلیل برداشت فولیکول از سر، دوره ریکاوری سریع‌تری دارد. یکی از مهم‌ترین مزیت‌های FIT نسبت به FUT عدم وجود زخم‌های پس از عمل است.

در روش FIT، موها به‌صورت جداگانه و با استفاده از فناوری با امکان حداقلی تهاجم استخراج می‌شوند. این کار می‌تواند بین یک تا چهار ساعت به طول بیانجامد. درنهایت تنها فولیکول‌هایی که به نظر می‌رسد بیشترین احتمال بقا را دارند برای کاشت انتخاب می‌شوند. این مرحله برای نتیجه نهایی بسیار حائز اهمیت است.

کاشت مو به روش FIT
کاشت مو به روش FIT

کاشت مو به روش میکرو FIT

همان‌طور که اشاره شد، با بهبود ابزارها و تکنیک‌ها، اکنون امکان برداشت یا استخراج درست و دقیق واحدهای فولیکولی فراهم‌شده است. پزشکان با استفاده از روش میکرو اف ای تی (استخراج واحد فولیکولی) گرافت­ها را تقریباً همانند روش FIT جمع‌آوری می‌کنند. معمولا واحدهای فولیکول سالم که در ناحیه پشت و طرفین سر یافت می‌شوند، هدف جمع‌آوری قرار می‌گیرند. این واحدها یک‌به‌یک و بدون ایجاد صدمه با استفاده از سوزن‌های توخالی و باریک با قطر بین 0.6 تا 0.8 میلی‌متر که به میکرو موتور متصل هستند، برداشته می‌شوند. به لطف گرافت­های با حجم کمتر که با سوزن‌های نازک جمع‌آوری‌شده‌اند، کاشت موها طبیعی‌تر به نظر می‌رسند. کاشت مو به روش میکرو اف آی تی سریع‌تر، راحت تر و با تهاجم کمتر و محدودیت فعالیت پایین تری نسبت به سبک قدیمی است.

کاشت مو به روش SUT

در روش کاشت مو به روش SUT همانند روش FIT، از استخراج فولیکول‌ها برای ترمیم مو استفاده می‌شود. “واحد فولیکول” یک گروه طبیعی است که یک تا چهار مو دارد. این فولیکول‌ها توسط پزشک از مناطقی که رشد موهای سالمی دارند برداشت شده و سپس به مناطقی که تحت مداوا هستند منتقل می‌شوند. در روش SUT انجام این عمل با ابزارهای پیشرفته و دستگاه اتوماتیک، باعث می‌شود که ترمیم در زمان کوتاه­تر، با درد کمتر و با نتایج بهتر صورت گیرد. در کاشت مو به روش SUT برای دستیابی به نتایج بهتر، پس از برداشت فولیکول‌ها با لیزر، آنها را تا زمان کاشت منجمد می‌کنند. در این روش می‌توان فولیکول مو را از هر قسمتی از بدن برداشت کرد.

پیش از تصمیم‌گیری برای انجام هر یک از روش‌های کاشت مو با پزشک یا جراح متخصص خود صحبت کنید. پیشرفت‌های اخیر در فن‌آوری باعث شده است که جراحی کاشت مو برای بسیاری از افراد گزینه‌ای مناسب باشد. اما باید با احتیاط از این روش استفاده شود تا نتیجه مطلوب حاصل گردد. انتخاب صحیح و دقت در کلیه مراحل جراحی برای دستیابی به نتایج خوب ضروری است. امکانات موجود و باکیفیت در اتاق عمل نیز یکی دیگر از المان‌های دستیابی به نتایج مطلوب است. شما می‌توانید در کلینیک تخصصی خانه سفید از تمامی این موارد بهره‌مند شوید و یک نتیجه عالی از عمل کاشت مو را در چهره خود مشاهده کنید.