شاید هرگز تصور نمی شد که تکنولوژی در زمانی کوتاه ، تا این حد در زندگی همه ما رسوخ کند. انواع وسایل دیجیتال را در همه جا می توان دید که در کنار استفاده و امکاناتی که دارند ، دردسرهایی نیز اضافه کرده اند .
از مشکلات آپدیت ویندوز 10 گرفته تا کاربر اندرویدی که به دنبال نرم افزار تبدیل صوت و کلام به متن در اندروید و یا حذف تبلیغات روی گوشی است !
در این مطلب قصد داریم به یک مشکل رایج در ویندوز 10 بپردازیم که با نصب یا اپدیت آن ، بروز می کند .

رفع خطای صفحه سبز یا صفحه مرگ در ویندوز 10

رفع خطای صفحه سبز یا صفحه مرگ در ویندوز 10

این خطا ، اغلب ناشی از  وقوع یک ناپایداری در ویندوز  یا  در ارتباط با سیستم عامل و سخت افزارهاست . از آنجاییکه این خطا بعد از بوت شدن سیستم عامل و حتی بعد از چند ساعت رخ می دهد ، بنابراین رفع آن با همان کامپیوتر امکان پذیر است .

قبل از هرکاری از اطلاعات خود یک پشتیبان تهیه کند و اقدامات زیر را انجام داده و نتیجه را بررسی کنید .

1-سازگار نبودن لوازم جانبی با ویندوز 10

همه لوازم جانبی ، ( پرینتر – اسکنر – وبکم – کپچر و… ) را از رایانه جدا کنید و سیستم را ریستارت کنید و اجازه دهید روشن بماند در صورت عدم مشاهده خطا منشاء آن یکی از همان لوازم جانبی است . یکی یکی لوازم را متصل و مجددا ریستارت کنید تا مشخص شود ویندوز 10 با کدام دستگاه  دچار خطا و ناپایداری می شود.

2- درایورها را بروز رسانی کنید .

همانطور که ویندوز در حال اپدیت و  رفع باگهای خود است ، شرکتهای سازنده ساخت افزارها نیز ، بطور مرتب در حال شناسایی و رفع باگ تولیدات خود هستند . لذا لازم است همیشه اخرین درایورها را نصب کنید .
بسیاری از مشکلات ویندوز ناشی از قدیمی بودن درایور و عدم هماهنگی با ویندوز است .
برای دانلود جدیدترین نسخه درایورها ، باید بعد از شناسایی مدل و سازنده قطعات ، به سایت مربوطه مراجعه کرده و جدیدترین درایورها را  با توجه به نوع ویندوز ( 64 بیت یا 32 بیت ) دانلود و نصب کنید.

3- آنتی ویروس سیستم را بررسی کنید .

سیستم عامل ویندوز 10 ، بطور پیشفرض یک آنتی ویروس دارد که در کنار دیواره آتش ، برای کاربران عادی ، امنیت مناسبی را فراهم می کند.
با اینحال برخی کاربران تمایل به استفاده از  آنتی ویروس های معروف دارند . یکی از دلایل صفحه سبز در ویندوز ، می تواند تداخل نرم افزاری آنتی ویروس و ویندوز باشد . خصوصا اگر از آنتی ویروس های کرک شده استفاده می کنید این احتمال بیشتر است.

آنتی ویروس را با تمام ضمائمش حذف کرده و مجددا امتحان کنید .

4- بایوس (BIOS) را آپدیت کنید .

بایوس در واقع برنامه راه انداز اولیه سیستم عامل است که روی یک چیپست قرار دارد و با یک باتری تامین نیرو می شود ( حتما باتری بزرگ روی مادربوردها را دیده اید ) .
لازم به ذکر است که طی سالهای اخیر ، بایوس با تکنولوژی جدیدتری بنام UEFI  در حال جایگزینی بوده است ولی همچنان تعداد قابل توجهی از مادربوردها ، از بایوس  استفاده می کنند. و هردو در نهایت  کار راه اندازی اولیه سیستم عامل و مرتبط کردن سخت افزارها با ویندوز را بر عهده دارند.

بایوس نیز توسط شرکتهای تولید کننده مادربورد ، هر چند وقت یکبار ، بروزرسانی می شود و لازم است همیشه اخرین نسخه ان را نصب کرد .
توجه داشته باشید با حذف ویندوز و فرمت کردن هارد ، بایوس حذف نمی شود و تا وقتیکه نسخه جدیدی از آن منتشر نشده نیازی به آپیدیت بعدی نخواهد بود.

بعد از اپدیت بایوس ، سیستم را مجددا روشن کرده و امتحان کنید.

5 –  ویندوز را تعمیر کنید.

حتما حین نصب ویندوز ، متوجه شده اید که یکی از گزینه ها مربوط به تعمیر و عیب یابی ویندوز است  .
برای اینکار لازم است نسخه ای کامل و پایدار از ویندوز داشته باشید و حین بوت شدن ویندوز ،  با اجرای  تعمیر ویندوز ، اجازه دهید ویندوز خود را تعمیر کند .

6 . ویندوز را اپدیت کنید

گاهی مشکل ، ناشی از باگ در ویندوز است که با بروزرسانی آن ، رفع می شود .

سخن پایانی :

موارد گفته شده شایعترین علل بروز مشکل در ویندوز 10 و صفحه سبز است . گاهی مشکلات دلایلی بسیار عجیب و ریز دارند که رفع آن نیاز به تجربه و مهارت دارد . بنابراین می توان از فردی وارد کمک گرفت.
گاهی نیز با نصب مجدد نسخه ای امتحان شده از ویندوز مشکل برطرف می شود .

منبع : روشاک roshac.com