آتش سوزی از خطرات غیر قابل پیش بینی است که در هر مکانی می تواند رخ دهد و با خسارات مالی و جانی همراه باشد. امروزه ایستگاه های آتش نشانی با تجهیزات لازم و انواع خودروی آتش نشانی ، بطور شبانه روزی آماده مقابله با آتش سوزی ها هستند .
بسیاری از اماکن تجاری و مسکونی مجهز به سیستم اعلام حریق و سیستم اطفای حریق هستند . اما انجام اقدامات پیشگیرانه از وقوع آتش سوزی همیشه بهترین راه برای مقابله با آتش سوزی است .
به همین دلیل در این مقاله به معرفی اقدامات پیشگیرانه آتش سوزی پرداخته ایم . شما می‌توانید اقدامات ایمنی در برابر آتش محیط خود را با کمک این لیست ، چک  و ارزیابی کنید.

 اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از وقوع آتش سوزی
اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از وقوع آتش سوزی

اقدامات پیشگیرانه برای وقوع آتش سوزی

۱. فراهم کردن راه های فرار

اولین قانون مدیریت آتش سوزی مطابق با مقیاس و اشتعال آن ، وجود مسیرهای کافی برای بیرون رفتن از ساختمان می باشد.
تعداد ، اندازه و محل خروج ها در ساختمان مجموعه مفصلی از دستورالعمل های مربوط به ساخت ، نگهداری و بهره‌برداری از ساختمان ها را شامل می باشد .
سازندگان ساختمان ، باید اطمینان حاصل کنند که راه پله ها و راهروها به خوبی نگهداری شده و دارای تهویه و عاری از موانع هستند، تا در مواقع اضطراری بتوانند موثر واقع شوند. وجود فضاهای باز نیز در ساختمان ها نقش مهمی در مدیریت آتش سوزی دارند .

۲. مشخص کردن مسیر خروج از درها برای ساکنین و مراجعین

راهنمای رسیدن به راه خروج به اندازه ارائه خروجی اهمیت دارد . دستورالعمل های NBC حداکثر مسافتی را که شخص باید طی کند تا به محل خروج از آتش سوزی دسترسی داشته را مشخص می کند.
در ساختمان های مرتفع وجود تراس که افراد بتوانند در هنگام آتش‌سوزی با خیال راحت در آن تجمع کنند ، الزامی می باشد .

3- نصب سیستم های تشخیص دود

وجود این سیستم ها در چند دقیقه اول آتش سوزی در تشخیص و اطفاء آن بسیار مهم است . سیستم های اعلام حریق خودکار از جمله دود و ردیاب گرما تجهیزات اجباری در استانداردهای بین المللی ساختمان ها می باشند ، به ویژه در آتش سوزی هایی که میزان اشغال آتش در ساختمان محدود است، این سیستم ها بسیار مفید هستند .

4- نصب سیستم های اطفای حریق

خاموش کننده های آتش فقط در صورتی مفید می باشند که بتوانند  درست و به موقع فعال شوند ، بنابراین باید مرتبا آنها را بررسی کنید . در ساختمان های بلند که دسترسی و تخلیه آنها سخت تر می باشد باید سیستم های آب پاش اتوماتیک در ساختمان نصب شود . زیرا این سیستم ها در صورت وقوع آتش سوزی ، ضمن کمک به حفظ جان ساکنین با مهار آتش سوزی ، تا ۶۰ درصد هزینه خسارت را کاهش می دهند.

5- از مواد مقاوم در برابر آتش در طراحی و ساخت فضای داخلی استفاده کنید .

مصالح به کار رفته در فضای داخلی می‌تواند جان افراد را به خطر بیندازد . ترکیب چوب ، کاغذ و پارچه باعث می شود که محیط بسیار قابل احتراق باشد .
بنابراین بهتر است در محیط های کاری ، مبلمانی را که دارای پارچه های مقاوم در برابر شعله می باشند را انتخاب نمود . همچنین درب های واحدها نیز دارای درجه مقاومت در برابر آتش می باشند و بر اساس اینکه چه مدت می توانند در دمای بالا مقاومت کنند، اندازه گیری می شوند . بهتر است در این موقعیت ها از درب های ضد حریق استفادهر نموده تا در صورت آتش سوزی اتاق های دیگر بتوانند تا چندین ساعت عایق بمانند.

6- سیستم گرمایش خود را به طور مرتب توسط یک متخصص سرویس کنید.

بررسی و سرویس سیستم گرمایش در منزل و محل کار یکی از مهمترین اقدامات پیشگیرانه از آتشسوزی است . لازم است اطراف منابع گرمایی خود را تمیز کرده و گرد و غبار  آن را پاک کنید و سایر مواد قابل اشتعال را از منابع احتراق دور نگه دارید.

از جمله موارد دیگری که برای پیشگیری از آتش سوزی و اقدامات ایمنی لازم است در منازل ، مکان های عمومی و .. انجام گیرد می توان موارد زیر را نام برد:
– اطمینان از قفل نبودن درب های خروج اضطراری
– ایجاد حفاظ جلوی منابع حرارتی
– روکش کردن جاهایی که احتمال جرقه زدن دارند .
– کنترل وسایل اطفای حریق در ساختمان ها  به صورت هر چند وقت یکبار
– بستن شیر گاز اصلی هنگام خروج از خانه
– فراهم کردن دستگاه های اطفای حریق در منازل و یاد گرفتن طرز استفاده از آن توسط تمام اعضای خانواده
– نصب کپسول آتش نشانی در آشپزخانه
– عدم نگهداری مایعاتی که توانایی اشتعال دارند مانند گازوئیل ، بنزین و نفت در فضای خانه
– بر روی تجهیزات پخت و پز خود نظارت کافی داشته باشید. با توجه به اینکه آشپزی عامل شماره یک آتش سوزی  در منازل مسکونی می باشد ، بنابراین انجام این کار بدون مراقبت و نظارت دائمی احتمال آتش سوزی روی اجاق گاز را افزایش می دهد.
هنگامی که یک ماهیتابه حاوی روغن شعله ور می شود ، تنها کاری که باید انجام دهید ، گذاشتن یک درب بر روی ماهیتابه است تا آتش خاموش شود . در این گونه مواقع ماهیتابه را به درون سینک ظرفشویی منتقل نکرده و آب را بر روی آن باز نکنید ، زیرا باعث شعله ور شدن روغن و پخش شدن آتش به مناطق اطراف می شود.
– سیم کشی برق خانه را مرتباً بررسی کنید.
– کلیه منابع احتمالی سوخت مانند کاغذ ، لباس ، ملافه یا فرش را  در حداقل فاصله از بخاری، اجاق گاز یا شومینه نگهداری کنید.
– قبل از بیرون رفتن از خانه یا رفتن به رختخواب آشپزخانه را بررسی کنید تا مطمئن شوید که اجاق گاز و وسایل برقی خاموش هستند.
– کبریت فندک و سایر مواد قابل اشتعال را در یک مکان امن و دور از دسترس کودکان نگهداری کنید.

چه کارهایی باید در هنگام وقوع آتش سوزی انجام داد؟

– بستن بینی با دستمال خیس برای محافظت از خود در برابر گاز یا دود سمی
– استفاده از پله های اضطراری یا راه پله برای خروج از  ساختمان و عدم استفاده از آسانسور جهت خروج از  ساختمان . زیرا ممکن است  آتش سوزی باعث از کار افتادن یا توقف آسانسور شود .
– خاموش کردن آتش با پتوی نمناک ، نمک و شن
– تماس با آتش نشانی و اورژانس
– عدم استفاده از آب برای خاموش کردن شعله های آتش ناشی از مواد نفتی
– در هنگام آتش سوزی باید گروه‌هایی از افراد را که بیشتر در معرض خطر قرار دارند شناسایی نموده و از این گروه های آسیب پذیر مانند کودکان ، افراد معلول، افراد نابینا به طور خاص مراقبت کنید.

امیدواریم که با رعایت نکات فوق ، ضمن پیشگیری از وقوع آتش سوزی ، در سلامتی و شادکامی بسر ببرید .

شرکت پارسیان اطفاء ایرانیان :
مشاوره ، طراحی و اجرای انواع سیستم اطفاء و اعلام حریق با رعایت استانداردهای ایمنی و آتشنشانی
جهت دریافت اطلاعات بیشتر ، سفارش و خرید ،با شماره های زیر تماس بگیرید :
تلفن : 65504376 – 65536398(021)
وبسایت  : etfaeiranian.com