وقتی کسی هوس خوراکی‌های شور و شیرین می‌کند؛ هیچ چیزی به اندازه تنقلات به عنوان میان وعده نمی‌تواند خوشمزه باشد؛ اما همان طور که می‌دانید بسیاری از خوراکی‌های خوشمزه دنیا چاق کننده و ناسالم هستند. در چنین شرایطی وقتی هوس تنقلات کردید؛ نگاهی به این مقاله بیندازید و هشت میان وعده یا اسنک سالم و خوشمزه‌ای را که با طعم‌های مختلف به شما معرفی کرده‌ایم، در نظر بگیرید. کالری پایین، طعم خوب و مواد مغذی فراوان؛ دیگر شکی برای انتخاب اسنک‌های معرفی شده در این مقاله به جا نمی‌گذارد.

8 غذای سالم که خوردن آنها بهتر از مصرف تنقلات ناسالم است
8 غذای سالم که خوردن آنها بهتر از مصرف تنقلات ناسالم است
  1. سیب و کره بادام زمینی

درست است که ظاهرشان ربطی به هم ندارد؛ اما عجیب است که ترکیب سیب و کره بادام زمینی با یکدیگر بسیار خوشمزه و خاص می‌شود؛ البته اگر مطمئن هستید که به بادام زمینی حساسیت ندارید. سیب سرشار از فیبر و آنتی اکسیدان است که منجر به بهبود سلامت دستگاه گوارش و پایین آمدن ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی می‌شود.کره بادام زمینی هم می‌تواند مزایایی برای سلامت قلب داشته باشد. تحقیقاتی انجام شده که نشان داده‌اند کره بادام زمینی ممکن است منجر به افزایش کلسترول خوب یا HDL و کاهش تری گلیسیرید و کلسترول بد یا LDL شود؛ با وجود این باید توجه داشت که کره بادام زمینی کالری زیادی دارد؛ اما به طور عمومی ارتباطی بین مصرف متعادل این خوراکی خوشمزه و اضافه وزن گزارش نشده است.

یک سیب متوسط را با یک قاشق غذا خوری یا حدودا 15 گرم کره طبیعی بادام زمینی ترکیب کنید تا یک میان وعده خوشمزه و زیر 200 کالری داشته باشید.

  1. پنیر کوتاژ، دانه کتان و دارچین

اگر از طرفداران طعم‌های خاص هستید، ترکیب پنیر کوتاژ به همراه تخم کتان و دارچین را از دست ندهید؛ چون هر کدام از این خوراکی‌ها مزایای خاص خودشان را دارند و ترکیب کردنشان با هم مجموعه‌ای از این مزایا را در اختیار شما قرار خواهد داد.

پنیر کوتاژ سرشار از پروتئین است و خاصیت سیر کنندگی بالایی دارد. تخم کتان هم مزایایی مرتبط با کاهش وزن و کنترل قند خون از خودش نشان داده است. تحقیقاتی هم انجام شده‌اند که مدعی تاثیر تخم کتان بر کاهش ریسک ابتلا به سرطان سینه را نشان می‌دهد.

عنصر سوم این میان وعده دارچین است که به تنهایی می‌تواند منجر به کاهش قند خون و افزایش سلامت سیستم گوارش شود. ترکیب پایین، زیر 150 کالری دارد و بسیار سیر کننده و مقوی است:

  • یک دوم پیمانه یا 80 گرم پنیر کوتاژ
  • یک قاشق غذاخوری یا 15 گرم تخم کتان
  • یک دوم قاشق غذا خوری یا 5 گرم دارچین
  • اگر به طعم شیرین علاقه دارید می‌توانید مقداری استویا به این اسنک اضافه کنید.
ترکیب شکلات تلخ و بادام ترکیبی سیر کننده، غنی و خوشمزه است
ترکیب شکلات تلخ و بادام ترکیبی سیر کننده، غنی و خوشمزه است
  1. شکلات تلخ و بادام

ترکیب شکلات تلخ و بادام ترکیبی سیر کننده، غنی و خوشمزه است. شکلات تلخ سرشار از فلاونل‌هایی است که می‌تواند فشار خون را پایین آورد و ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی را پایین آورد؛ البته به شرطی که این شکلات حاوی 70 درصد کاکائو باشد. بنابراین سعی کنید از این به بعد به جای استفاده از شکلات صبحانه شیرین ترجیحا سراغ خرید شکلات صبحانه های تلخ و کرم کاکائوهای ساده و نه فندقی از برندهای خوبی مثل فرمند بروید یا کلا خرید و استفاده از شکلات شیرین را به عنوان میان وعده فراموش کنید. در عوض ترکیب بادام و شکلات تلخ را انتخاب کنید؛ چون بادام نیز سرشار از چربی‌های مفید برای قلب است و اثرات مثبتی بر کنترل قند خون دارد. تحقیقات نشان می‌دهند بادام می‌تواند باعث کاهش اشتها و وزن شود.

  1. ساقه کرفس و پنیر خامه‌ای

ساقه‌های کرفس به همراه پنیر خامه‌ای یک اسنک یا میان وعده حاوی کربو هیدرات کم هستند که خاصین سیر کنندگی بالایی دارند. کرفس حاوی نوعی آنتی اکسیدان است که می‌تواند التهاب را کاهش دهد و ممکن است به جلوگیری از سرطان منجر شود. پنج ساقه کوچک کرفس با حدود 60 گرم پنیر خامه‌ای میان وعده‌ای حاوی کمتر از 200 کالری انرژی است. جالب است بدانید کالری‌ای که برای جویدن کرفس می‌سوزانید بیشتر از کالری دریافتی از این سبزی است!

  1. خیار و حمص

ترکیب خیار و حمص یکی از ترکیب‌های جالب است؛ هم از نظر طعم و هم از نظر خواص. خیار حاوی نوعی ترکیب است که خواص ضد سرطانی دارد. حمص هم ترکیبی از سیر، نخود و روغن زیتون است که می‌تواند باعث کاهش اثرات التهابی در بدن و افزایش سلامت عمومی شود. یک فنجان یا 52 گرم خیار اسلایس شده را با 100 گرم حمص همراه کنید و نهایت کالری دریافتی شما 180 واحد خواهد بود.

8 غذای سالم که خوردن آنها بهتر از مصرف تنقلات ناسالم است
خوردن میوه های سالم مثل توت ها
  1. یک تکه میوه

این بار که ولع خوردن یک خوراکی شیرین را داشتید می‌توانید دو کار انجام دهید؛ اول اینکه سراغ بیسکویت های سلامت از برندهای مختلفی مثل گرجی و جوین بروید و کالری دریافتی هر عدد را بررسی کنید و از این طریق هوس خوراکی شیرین را برطرف کنید؛ اما اگر احساس کردید ناخودآگاه به سمت خوراکی‌های با شیرینی بیشتر مثل بیسکویت مادر، پتی بور یا ویفرهای ترد کشیده می‌شوید، سریع مسیر چشایی‌تان را عوض کنید. رد یخچال را بگیرید و خودتان را با خوردن میوه‌هایی مثل سیب، موز، انگور و پرتقال آرام کنید. کربوهیدرات‌های بیسکویتی را بگذارید برای روز استراحت از رژیم‌تان.

  1. گوجه گیلاسی و پنیر موزارلا

ترکیب گوجه گیلاسی و پنیر موزارلا یکی از ترکیب‌های بهشتی است. گوجه سرشار از ویتامین سی، پتاسیم و لیکوپن است. آنتی اکسیدان موجود در گوجه می‌تواند ریسک ابتلا به سرطان و بیماری‌های قلبی را کاهش دهد، در این مطلب می‌توانید دلایلی برای مصرف بیشتر گوجه را نیز بررسی کنید. پنیر موزارلا هم سرشار از پروتئین، کلسیم و ویتامین ب 12 است؛ به همین دلیل هم می‌تواند با افزایش سطح کلسترول خوب خون، ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش دهد. یک فنجان یا 149 گرم گوجه گیلاسی را با 80 گرم پنیر موزارلا ترکیب کنید. این ترکیب زیر 200 کالری انرژی دارد و بسیار سالم و مغذی است.

  1. تخم مرغ آب‌پز سفت

یکی از بهترین خوراکی‌ها برای کاهش وزن، تخم مرغ است. تخم مرغ سرشار از پروتئین، ویتامین k2 و ب 12 است و میان وعده‌ای بسیار سیر کننده به شمار می‌آید. تخم مرغ آب‌پز سفت می‌تواند میزان کالری‌های دریافتی شما را پایین بیاورد و به همین دلیل منجر به کاهش وزن شود. اگرچه کلسترول بالای موجود در تخم مرغ سال‌ها وجهه بدی به این خوراکی داده بود؛ اما تحقیقات جدید نشان می‌دهند استفاده متعادل از تخم مرغ هیچ تاثیری روی ایجاد مشکلات قلبی نخواهد داشت. دو تخم مرغ بزرگ آب‌پز سفت شده 140 کالری دارند و حاوی 13 گرم پروتئین هستند.