اگر کمی با دنیای خودروسازی آشنا باشید می­دانید که ژاپن همیشه از سردمداران این صنعت بوده است. این کشور مانند بسیاری از صنایع تولیدی دیگر خود در خودروسازی نیز حرفی برای گفتن دارد. نیسان در سال 1933 و تویوتا در سال 1937 تاسیس شد و راه پیشرفت را خیلی سریع پیش گرفتند.

در این مقاله به بررسی دو خودرویی که ساخت کشور ژاپن بوده و عاشقان زیادی در سراسر دنیا دارند خواهیم پرداخت. نیسان جوک از سال 2011 تولید و تویوتاCHR  در سال 2015 رونمایی شدند و دو کراس اوور محبوب در سطح جهان به شمار می­آیند. در ایران نیز عرضه نیسان توسط شرکت جهان نوین آریا و دسترسی به تویوتا از طریق شرکت ایرتویا امکان­پذیر است. پیشنهاد می­کنیم همراه ما باشید تا با هم به مقایسه این دو محصول ژاپنی بپردازیم.

شاخ به شاخ نیسان جوک و تویوتا CHR
شاخ به شاخ نیسان جوک و تویوتا CHR

مقایسه فنی دو خودرو

با اینکه هر دو تولید یک کشور هستند اما در ادامه به شما نشان خواهیم داد که از لحاظ فنی نیسان جوک بهتر و عملکرد قوی تری دارد. شتاب 0 تا 100 نیسان جوک 8/5 ثانیه بوده و حداکثر سرعت 200 کیلومتر در ساعت را ساپورت می کند؛ درحالیکه تویوتا در 11 ثانیه از صرعت صفر به 100 میرسد و حداکثر سرعت 170 کیلومتر در ساعت را داراست. پیشرانه موتور هر دو 4 سیلندر 16 سوپاپه خطی مستقیم است. در تویوتا حجم موتوری 1798 سی سی و در نیسان 1616 سی سی به کار رفته است. قدرت موتور در تویوتا 122 اسب بخار به علاوه 97 اسب بخار موتور هیبریدی و در نیسان 190 اسب بخار است.

در کنار تمام مواردی که گفته شد باید گشتاور حداکثری 142 نیوتون بر متر در تویوتا و 240 نیوتون بر متر در نیسان را نیز اضافه کنیم. گیربکس تویوتا 6 سرعته ولی گیربکس نیسان 7 سرعته خودکارCVT  است. تویوتاCHR  در هر 100 کیلومتر 3/8 لیتر و نیسان جوک در همین مسافت 6/5 لیتر سوخت مصرف می کند که این مهم خود یکی از دلایل پرطرفدارتر بودن نیسان نسبت به تویوتا است.

مقایسه آپشن های رفاهی و امنیتی دو خودرو

وقتی از بعد فنی به این دو خودرو نگاه کنیم نیسان جوک پرچم موفقیت را قبضه کرده؛ اما درمورد آپشن­ها و امکانات رفاهی، تویوتاست که حرف اول را می­زند. سیستم های هشداردهنده تویوتا از سنسور پارک عقب و جلو، سیستم کمک پارک هوشمند و سیستم هشدار دهنده مانع گرفته تا دوربین عقب، هشدار دهنده خروج از خطوط، ضد سرقت هوشمند و هشدار دهنده نقاط کور آینه­ها را شامل می­شود. تویوتا به سیستم تشخیص و هشداردهنده تابلوهای راهنمایی و رانندگی نیز مجهز است که یک آپشن خاص به نظر میرسد.

اما نیسان جوک شامل رادار هشدار دهنده خروج از خط، رادار هشدار دهنده نقاط کور که به(BSW) معروف است و همچنین رادار شناسایی اشیاء متحرک و سیستم دید 360 درجه می شود. علاوه بر شیشه بالابرهای برقی در هر دو خودرو تویوتاCHR  به سنسور برف و باران نیز مجهز است.

مقایسه آپشن های رفاهی و امنیتی دو خودرو
مقایسه آپشن های رفاهی و امنیتی دو خودرو

 

تجهیزات چراغ در تویوتا شامل سیستم خودکار تنظیم نور چراغ­ها و روشنایی در روز (مخصوص روزهای بارانی و مه گرفته) است. با تنظیم خودکار زاویه نور چراغ­های جلو می­توان دید وسیع تری نسبت به مسیر جلو داشت. چراغ­های عقب(LED)  و مه شکن­های جلو وعقب نیز از جمله تجهیزات در بخش چراغ تویوتا CHR هستند. اما نیسان جوک دارای چراغ­های زنون در جلو، سنسور نور و تنظیم خودکار ارتفاع چراغ­های جلو است.

سیستم­های صوتی در تویوتا شامل ورودی­های CD، USB،AM ،FM ،AUX، بلوتوث، 9 بلندگو و سیستم JBL بوده که تویوتا را به ماشینی جذاب برای قشر جوان تر تبدیل کرده است. ورودی­های تویوتا منهای امواج رادیویی و سیستم JBL در نیسان جوک نیز به کار برده شده­اند.

صفحه نمایش 8 اینچی تویوتا و 6 اینچی لمسی نیسان جوک نیز از آپشن­های به روز این دو خودرو هستند. به علاوه رینگ­های 18 اینچی آلومینیومی تویوتا و 17 و 18اینچی نیسان نیز آنها را زیباتر نشان می­دهند.

گرمکن برقی آینه­ها، آینه وسط الکتروکرومیک و آینه­های جانبی تاشو برقی در تویوتا CHR، آینه­های تاشو با چراغ راهنما روی آنها در نیسان جوک از آپشن­های به روز این دو محصول ژاپنی است. هر دو خودرو دارای تهویه هوای خودکار، مجهز به صندلی­های گرمکن تمام چرم و تنظیم صندلی­های جلو به ویژه صندلی راننده در چند زاویه هستند. سقف شیشه ای پانورامیک، سیستم لغزش خودرو روی سطوح لغزنده، سیستم کنترل نوسانات تریلر و کنترل پایداری خودرو در تویوتا CHR و سیستم کنترل دینامیکی نیسان، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه ای با سقف پانوراما از دیگر آپشن­های این دو خودرو هستند.

کیسه­های هوای در تویوتا برای تمام سرنشینان اما در نیسان تنها برای راننده و سرنشین جلو طراحی شده است. از طرفی سیستم­های ترمز دیسکی خنک شونده و ترمزهای عقب دیسکی به همراه سیستم ضد قفلABS  در هر دو خودرو بعلاوه سیستم های ترمز EBD و ESP  در نیسان جوک امنیت بالای این خودروها را تضمین می کنند.

مقایسه طراحی دو خودرو

صورت و سیرت تویوتا در عین سادگی زیباست. با وجود مدرن بودن اثری از دکمه و اصول خاص برای کار با آن نیست. تنها با استفاده از صفحه لمسی آنها آپشن­های مورد نظر خود را می­توان فعال کرد؛ همچنین داشبورد چرمی و زیبای آن نیز جالب توجه است. اما نیسان برخلاف آرم ساده اش با ظاهر و درون مدرن­تر خود بیشتر جلب توجه و خود را در دل جوان­ترها باز می­کند.

بلاخره نیسان جوک بهتر است یا تویوتا CHR؟
بلاخره نیسان جوک بهتر است یا تویوتا CHR؟

بلاخره نیسان جوک بهتر است یا تویوتا CHR؟

هر دو در سرزمین آفتاب تابان متولد شده و این روزها دو خودرو محبوب در سطح دنیا به حساب می­آیند. در این مقاله نیز سعی شد تا به طور کامل و جامع مشخصات هر دو توضیح داده شود. در نهایت انتخاب با خود شماست، از بین دو خودرو تویوتاCHR  و نیسان جوک اگر ظاهر برایتان کم اهمیت و آپشن ها مد نظرتان است تویوتاCHR انتخاب خوبی به نظر می آید؛ اما اگر به ظاهر اهمیت می­دهید نیسان را انتخاب کنید. در ضمن علاوه بر موارد ذکر شده بایستی گفت که خودور های تویوتا در ایران از پیشتیبانی و خدمات پس از فروش نسبتا مناسبی تحت مسئولیت شرکت ایرتویا بهره مند هستند که این خود می تواند یک مزیت رقابتی مناسب در انتخاب خودرو قلمداد شود. اما اگر دوست داشتید نیسان جوک بخرید، حتما حواستان به 4 عیب خرید نیسان جوک در کنار تمام مزایای آن باشد.