هرچند فصل گرما طرفداران و تفریحات خاص خودش را دارد، لذت بردن از تفریحات این فصل، به خصوص، آبتنی در استخر یا قدم زدن کنار ساحل ممکن است به پوست آسیب برساند. به همین دلیل، استفاده از ضد آفتاب مناسب یکی از دغدغه های اصلی افراد است. در واقع، اگرچه توصیه می شود در همه ی فصل ها از ضد آفتاب استفاده کنیم، این الزام در فصل های گرم تر معمولاً جدی تر می شود.

در این مقاله، به چند سوال مهم درباره کرم ضدآفتاب پاسخ می دهیم. مطالبی که در ادامه می‌خوانید از سایت https://lafarrerr.com جمع آوری شده است.

ضد آفتاب برای پوست ما چه می کند؟

ضد آفتاب برای پوست ما چه می کند؟
ضد آفتاب برای پوست ما چه می کند؟
  1. از پوست در برابر اشعه فرابنفش محافظت می‌کند.

نازک شدن لایه اوزون، خطر تأثیرات منفی اشعه‌های فرابنفش خورشید بر پوست را افزایش داده است. ضدآفتاب سد راه این اشعه‌ها می‌شود و احتمال آفتاب‌سوختگی را کاهش می‌دهد. به دنبال ضدآفتاب‌هایی با SPF حداقل 30 باشید و هر روز از استفاده کنید.

  1. خطر سرطان پوست را کاهش می‌دهد.

شایع‌ترین نوع سرطان در ایالات متحده آمریکا سرطان پوست است. با استفاده روزانه از ضدآفتاب، خطر ابتلا به این بیماری را به نصف برسانید.

  1. از پیری زودرس پوست جلوگیری می‌کند.

آسیب‌های ناشی از اشعه فرابنفش خورشید سبب پیری زودرس پوست می‌شود که از جمله نشانه‌های آن ضخیم شدن پوست و چرمی شدن ظاهر پوست، تغییر رنگ آن و کاهش کلاژن است که به شکل خط و چین‌وچروک روی پوست ظاهر می‌شوند.

  1. به حفظ رنگ پوست کمک می‌کند.

استفاده از ضدآفتاب مانع از تغییر رنگ پوست و ایجاد لکه‌های تیره می‌شود. این کار به لطافت و ثابت ماندن رنگ پوست کمک می‌کند

  1. موجب افزایش سلامت پوست می شود.

کرم ضدآفتاب، پروتئین‌های ضروری پوست مانند کلاژن، کراتین و الاستین را حفظ می‌کند. برای لطیف و سالم نگاه داشتن پوست‌تان به این پروتئین‌ها نیاز دارید. مطمئن شوید که ضدآفتاب شما حاوی اکسید تیتانیوم است تا از این موهبت‌ها برخوردار شوید.

ضد آفتاب شیمیایی بخریم یا فیزیکی؟

همانطور که می دانید، ضد آفتاب ها بر اساس ترکیبات تشکیل دهنده شان به دو نوع تقسیم می شوند، ضد آفتاب شیمیایی یا فیزیکی (مینرال). حال سوالی که ذهن هر کسی را به خودش مشغول می کند، این است که کدام نوع بهتر است.

جواب آسان است؛ هر دو نوع ضد آفتاب شیمیایی و طبیعی از پوست شما در مقابل نور خورشید به خوبی محافظت می کنند؛(البته تا زمانی که هر روز صبح به میزان لازم از آنها استفاده و در طول روز نیز آن را تجدید کنید)

فقط کافی است ضد آفتابی را بیابید که با آن راحت باشید، یعنی آنقدر با پوستتان سازگار است که دلتان بخواهد هر روز از آن مصرف کنید.

ضد آفتاب مناسب پوست شما چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

ضد آفتاب شیمیایی بخریم یا فیزیکی؟
ضد آفتاب شیمیایی بخریم یا فیزیکی؟

در ادامه می خوانید که کدام کرم ضدآفتاب برای چه نوع پوستی مناسب تر است.

  • اگر پوستتان چرب است، باید از ضد آفتابی سبک و فاقد چربی (oil free) استفاده کنید.
  • اگر فکر می کنید پوست حساسی دارید که به راحتی قرمز می شود، باید ضد آفتابی را برگزینید که پوستتان را تحریک نکند و آن را نسوزاند. روی این ضد آفتاب ها عبارت ضد حساسیت (Hypoallergenic) درج شده است.
  • اگر منافذ پوست شما مسدود است و جوش دارید، توصیه می کنیم ضد آفتابی را انتخاب کنید که فاقد مواد کومدوژن زا (non-comedogenic) باشند تا این مشکلات پوستی تشدید نشوند.
  • اگر رنگ پوستتان تیره است، به ضدآفتابی نیاز دارید که روی پوستتان نماسد و حالت گچ مانند پیدا نکند. بنابراین، ضد آفتاب های شیمیایی انتخاب بهتری برای برای شما هستند.

برای اطمینان از سازگاری با پوستتان بهتر است، پیش از مصرف هر ضد آفتاب جدیدی روی تمام پوستتان، آزمون حساسیت را انجام دهید.

چه میزانی از SPF  کافی است؟

قاعده کلی spf به این ترتیب است: SPF کمتر از 15 میزان محفاظت کمی از پوست ارائه می دهد. محافظت از پوست SPF های بین 15 تا 30 در رده ی متوسط قرار می گیرد. و ضد آفتاب های دارای SPF بالاتر از 30 به میزان بالایی از پوست محافظت می کنند.

به طور کلی، یک فرد معمولی با استفاده از یک ضد آفتاب SPF 30 می تواند به خوبی از پوست خود در مقابل پرتوهای خورشید محافظت کند، البته به شرطی که به قدر کافی از آن مصرف و آن را تجدید کند.

انتخاب ضد آفتاب مناسب تا حد زیادی به نوع پوست شما بستگی دارد. کرم ضدآفتابی که SPF آن 30 است، تا 97 درصد از پوست شما محافظت می کند. همچنین، ضد آفتابی که SPF آن ۵۰ است، پوست شما را تا ۹۸ درصد محافظت می کند.

ممکن است این تفاوت ناچیز به نظر برسد، اما اگر به نور حساسید یا سابقه ی ابتلا به سرطان پوست را دارید، این درصد اضافه تفاوت زیادی ایجاد می کند.

ضد­ آفتاب طیف گسترده (broad spectrum) چیست؟

ضد­ آفتاب طیف گسترده (broad spectrum) چیست؟
ضد­ آفتاب طیف گسترده (broad spectrum) چیست؟

همانطور که خواندید، SPF ضد آفتاب، در مقابل پرتو مخرب UVB از پوست شما محافظت می کند، در حالی که ضررهای آفتاب فقط به این اشعه مربوط نیست، پرتو UVA نیز در درازمدت چین و چروک، پیری زودرس و آسیب پوستی ایجاد می کنند.

بنابراین، بهتر است برای آنها هم فکری کرد. اینجاست که پای ضد­ آفتاب طیف گسترده (broad spectrum) به میان می آید. ضد آفتاب های طیف گسترده هم در برابر پرتو UVA از پوستتان محافظت می کنند و هم در برابر اشعه ی  UVB.

چطور باید از ضد ­آفتاب­ استفاده کنیم؟

خواندید که شیوه ی درست استفاده از ضد آفتاب خیلی مهم است. پس لازم است کمی بیشتر در این باره صحبت کنیم.

نخستین نکته ای که هنگام مصرف یک کرم ضدآفتاب باید به خاطر داشته باشید این است که به مقدار مناسب و کافی از آن استفاده کنید.

پزشکان و متخصصان پوست معتقدند که اغلب مردم فقط 25 تا 50 درصد از میزان توصیه شده ی ضدآفتاب را استفاده می کنند. در حالی که هنگام آزمایش های تعیین SPF، برای هر سانتی متر مربع پوست، 2 میلی گرم ضد آفتاب استفاده شده است.

بکوشید تمام نقاطی از پوستتان را که در معرض خورشید است بپوشانید؛ یعنی گردن، گوش، بینی، گونه­ها، پیشانی، لب‌ها و روی پاها.

اسپری ضد آفتاب به خوبی از پوست محافظت نمی کند.

اگر از اسپری ضدآفتاب استفاده می کنید، باید بدانید اندازه گیری میزان آن چندان ساده نیست. همچنین، استفاده ی نادرست از اسپری، پوست شما را در معرض آسیب های جدی قرار می دهد، زیرا ممکن است ضد آفتاب به درستی بر تمام سطح پوست ننشیند.