خواب و استراحت در سن رشد اهمیت زیادی دارد و کیفیت این فرایند را به طرز چشمگیری افزایش می‌دهد. خواب کافی و عمیق با کمک به ارگان‌های مختلف بدن نقش مهمی در انجام وظایف‌ و سلامتی ایفا می‌کند. و فرد را به لحاظ جسمی و روحی _ روانی تقویت کرده و کیفیت زندگی را در ساعات بیداری و فعالیت بسیار بهبود می‌بخشد.

کاربردها و مزایای تشک کودک و نوجوان
کاربردها و مزایای تشک کودک و نوجوان

این همه با خاطرات خوب دوران زودگذر کودکی و نوجوانی در هم آمیخته، یادگارهای شیرینی برای سال‌های پیش رو می‌سازد. پس با انتخاب هوشمندانه وسایل اتاق‌خواب فرزندان‌مان دنیای کودکانه آنها را علاوه بر زیبایی با سلامتی هم بیاراییم.

فرزندان ما چگونه می‌خوابند؟

همه ما اعم از کوچک و بزرگ به خواب خوب و کامل شبانه برای داشتن روزی مفید نیازمندیم. گرچه مدت و میزان تأثیرات آن در سنین مختلف با هم متفاوت است. در نوزادان بیشترین ساعات شبانه روز در خواب می‌گذرد. با بالا رفتن سن به تدریج از این ساعات کم و نهاتاً به میزان استاندارد خود نزدیک می‌شود. حتی در این حالت نیز بین 6 تا 8 ساعت از اوقات هر فرد به خواب می‌گذرد. که یک سوم از کل زندگی فرد را شامل می‌شود. با گذر از میانسالی مجدداً میزان نیاز ما به خواب قدری بیشتر می‌شود. هرچند این اعداد و ارقام ثابت نبوده در افراد و موقعیت‌های مختلف با یکدیگر فرق دارند، اما نیاز انسان‌ به خواب و استراحت کافی کماکان پابرجاست.

داشتن ساعات خواب کافی به تنهایی نمی‌تواند ضامن سلامتی فرد باشد. یا او را از قوای جسمی و روحی کامل بهره‌مند سازد. بلکه عوامل دیگری چون کیفیت و حفظ سلامتی فرد در طول خواب و پس از آن نیز در این امر سهیم‌اند.

فراهم آوردن چنین مجموعه‌ای در اتاق‌خواب نیازمند انتخاب صحیح وسایل و ملزوماتی است. تا بتوان راحتی، سلامت و نشاط را برای کودک و نوجوان فراهم آورد.

تشک بزرگترین و از مهم‌ترین بخش‌های بستر است که تأثیر زیادی در خواب راحت و حفظ سلامتی فرد ایفا می‌کند.

یک تشک کودک و نوجوان ایده‌آل چه مشخصاتی دارد؟

در مورد انتخاب تشک مناسب صحبت زیاد است. طبق نظر کارشناسان تشک مفید برای افراد مختلف با شرایط و خصوصیات جسمی متنوع با هم تفاوت‌های زیادی دارد. و نمی‌توان برند یا تشک خاصی را به همگان توصیه کرد. هرچه از سن فرد می‌گذرد بر جزئیات فُرم و پیچیدگی‌های آناتومی بدن افزوده می‌شود. گذر سالها و تأثیرات ناشی از لایف استایل زندگی بر سلامتی فرد موثر بوده، کیفیت سلامت جسمانی او را در سال‌های بعد مشخص می‌کند. آنچه در کودکی و نوجوانی فرد می‌گذرد تأثیری عمیق و ماندگار بر سلامتی‌ او در طول حیات‌ دارد.

انتخاب تشک مناسب و محافظت کافی و لازم از اندام‌های مختلف بدن در طول خواب و استراحت در این سنین بسیار مهم است. از آنجا که بدن کودکان و نوجوانان در حال شکل‌گیری است، نحوه خواب و استراحت و نوع تشک او می‌تواند تأثیرات مهمی بر این فُرم‌گیری داشته باشد. و بدن را در حالت صحیح قرار دهد یا برعکس، آن را دفرمه کرده و تناسب و سلامتی اندام‌ها را از بین ببرد.

انتخاب مناسب تشک کودک و نوجوان: نکات مهمی که نباید فراموش شوند!

انتخاب مناسب تشک کودک و نوجوان: نکات مهمی که نباید فراموش شوند!
انتخاب مناسب تشک کودک و نوجوان: نکات مهمی که نباید فراموش شوند!

در تهیه تشک ایده‌آل برای کودک یا نوجوان‌ باید کاملاً دقت داشته و به موارد ظریفی توجه کنیم. یک سری نکات اصولی وجود دارد که بی‌توجهی به آنها ما را پس از گذشت زمانی کوتاه از خرید خود سرخورده خواهد کرد.

قیمت تشک: از مواردی است که بدون در نظر داشتن آن نمی‌توان انتظار نتیجه خوبی برای جستجوی تشک مناسب را داشت. خوشبختانه تنوع محصولات تشک کودک و نوجوان امکان انتخاب دلخواه با هر میزان بودجه‌ را فراهم آورده است. هر چند این تنها عامل تعیین کننده نیست و باید به سایر نکات نیز دقت کافی داشت.

وزن: وزن فردی که بر روی تشک می‌خوابد از دیگر عوامل مهم در انتخاب بستر مناسب است. هرچه وزن فرد بیشتر باشد به تشک سفت‌تری نیاز دارد. تا در اثر تحمل فشار وزن دفرمه یا پاره نشود. فنری یا اسفنجی بودن تشک هم در این مورد موثر است. با توجه به پایین بودن وزن در رده سنی کودک و نوجوان معمولاً خرید تشک‌ سبک و اسفنجی برای آنها پیشنهاد می‌شود. هرچند انواع مختلف این کالای خواب جهت بازدید و انتخاب در بازار موجود است. و حتی برای مواردی با وزن‌های بالا و غیرمتعارف نیز تشک‌های مناسب با درجه سفتی و دوام بالا تولید می‌شود.

کیفیت رویه تشک، مزایای بهداشتی: توجه به جنس پارچه و رویه هم در انتخاب تشک کودک و نوجوان بسیار مهم است. حساسیت اندام‌های ظریف و باطراوت کودکان این اهمیت را دوچندان می‌کند. تماس طولانی و مکرر رویه تشک با پوست و سیستم تنفسی کودک لزوم انتخاب صحیح آن را بیش از پیش گوشزد می‌کند. مرغوبیت پارچه و داشتن خواص ضدحساسیتی و آنتی‌باکتریال در این بخش از بستر بسیار مهم است. این مزایا در محصولات مدیکال و تشک‌های مدرن و استاندارد کودک و نوجوان  منظور می‌شود.

رویه تشک‌ کودک و نوجوان ضمن داشتن خواص بهداشتی باید کشسانی و دوام بالایی هم داشته باشد. چون طبیعتاً حرکات رفلکسی بخصوص در نوجوانان بیشتر است. از طرفی نیاز به نظافت مدام و مستمر لزوم انتخاب تشکی با پارچه ضد لکه را مشخص می‌کند. اگر این تشک رویه‌ای جدا و قابل شستشو داشته باشد مزیتی عالی محسوب می‌شود. در غیر این صورت می‌توان از محافظ تشک برای این منظور استفاده کرد.

ابعاد و اندازه‌های متناسب، و البته؛ زیبایی!! از دیگر مواردی که در هنگام تهیه تشک کودک و نوجوان باید مدّ نظر داشت ابعاد محصول است. انتخاب اندازه مناسب برای تشک با توجه به سن و وزن کاربر انجام می‌گیرد. تشکی با اندازه‌ها‌ی مناسب مانند لباسی خوش سایز کاملاً راحت و زیباست. بزرگ یا کوچک بودن ابعاد این بخش از بستر زیبایی و تناسب بصری محیط را از بین می‌برد و در عین حال نخواهد توانست از نظر کاربری مفید واقع شود.

تشک کوچک خواب راحت و امکان حرکت آزادانه را از نوجوان ما می‌گیرد. بستر بیش از حد بزرگ هم مشکلاتی از قبیل اشغال بی‌مورد فضای اتاق را بدنبال دارد. که خصوصاً در شرایط زندگی آپارتمان‌نشینی اصلاً خوشایند نیست.

تشک‌های نوجوان بسیار راحت بوده و ضمناً دارای مزیت کاربرد چندمنظوره نیز هستند. این محصولات به علت سبکی و سهولت حمل برای مواردی هم‌چون تشک مهمان و مسافرتی نیز قابل استفاده‌اند.

همچنین برای انتخاب تخت خواب مناسب برای فرزند خود می توانید انواع کوچک تر تخت خواب را در فروشگاه اینترنتی گرم و نرم بررسی کرده و با توجه به نیاز خود خریداری نمائید.

نمونه‌هایی از تشک‌های کودک و نوجوان:
نمونه‌هایی از تشک‌های کودک و نوجوان:

نمای زیبا برای اتاق خواب: زیبایی تشک‌های‌ کودک و نوجوان هم بسیار مهم بوده و یک مزیت ویژه محسوب می‌شود. که می‌تواند تأثیرات مثبت و ماندگاری بر روحیات حساس‌ آنها بر جای بگذارد. نوجوانان اغلب شخصاً مایل به انتخاب دکوراسیون و نمای دلخواه برای  اتاق خواب خود هستند. حق انتخاب آزادانه در این زمینه می‌تواند فرصت خوبی برای دادن استقلال رأی و تثبیت شخصیت‌ در آنها باشد.

کودک در سنین پایین‌تر نیز گرچه هنوز نمی‌تواند احساس رضایت از بستر خود را بطور کامل بیان کند اما بی‌شک از تشک زیبا و راحت خود لذت خواهد ‌برد.

نمونه‌هایی از تشک‌های کودک و نوجوان:

در این بخش با دو نمونه از تشک‌های مدرن که جهت استفاده در این رده سنی تهیه می‌شوند آشنا می‌شویم. این محصولات با وجود بدنه محکم، فریم فلزی و لایه‌اسپان‌باند در برابر ضربه و دفرمه شدن نیز مقاوم هستند. وجود  خواص مدیکال در این محصولات آنها را برای استفاده در موارد طبی و درمانی نیز مناسب نموده است.

تشک نوجوان آسایش آرین محصولی طبی فنری و نسبتاً سفت از گروه آسایش است. که با داشتن ترکیب فنر و اسفنج دو مزیت راحتی و دوام را بطور همزمان داراست. و می‌تواند وزن‌های تا 125 کیلوگرم را نیز پوشش دهد. قیمت مناسب، 5 سال گارانتی کیفیت و 2 سال ضمانت تعویض کالا علاوه بر پشتیبانی قوی پس از فروش، این تشک را به محصولی پرطرفدار تبدیل کرده‌ است. این تشک با پارچه مخصوص ضدحساسیت و آنتی‌باکتریال و رویه گردبافت بسیار زیبا تهیه می‌شود. و در بسته‌بندی ویژه نایلون دوجداره و ارسال رایگان تحویل مشتریان می‌گردد.

تشک نوجوان خوشخواب کامفورت نمونه‌ای از تشک‌های سبک و راحت است. که به دلیل سهولت حمل و داشتن ماهیت کاملاً اسفنجی، دو رویه و مدیکال در موارد درمانی هم کاربردی است. دمای سطح آن متوسط و  استفاده از آن را برای تمام فصول امکان‌پذیر است. این تشک رویه پنبه‌ای دارد که عایق حرارتی و تهویه مناسبی برای آن فراهم کرده است. این محصول نیز با قیمت مناسب و ارسال رایگان به دست مشتری رسیده و خدمات پس از فروش شرکتی نیز شامل آن می‌گردد.

نگارش توسط مهین مکتبی

منبع : ویرلن