همانطور که برای یک دامدار شناخت تجهیزات دامداری و آشنایی کامل با حیواناتی که نگه داری می‌کند مهم است برای یک کشاورز نیز شناخت کودها بسیار اهمیت دارد. شاید یک زمین کشاورزی در سال اول نیازی به کود نداشته باشد اما با گذشت زمان و کاشت محصولات مختلف متوجه خواهید شد که دیگر خاک به تنهایی نمی‌تواند محصولات را بارور کند و شما باید از کودهای مختلف استفاده نمایید. برای اینکه بتوانید بهترین کود را بر اساس نیاز خود تهیه کنید باید ابتدا با انواع کود و کاربرد هر کدام آشنا شوید. اگر شما نیز قصد خرید کود برای زمین‌های کشاورزی خود را دارید پیشنهاد میکنیم که این مقاله را به دقت دنبال نمایید چرا که ما در این مقاله قصد داریم مفهوم کامل کود را بیان کرده و انواع کود برای زمین‌ها را به شما معرفی کنیم. همراه ما باشید.

همه چیز درباره انواع کود کشاورزی و کاربرد آن‌ها
همه چیز درباره انواع کود کشاورزی و کاربرد آن‌ها

 

انواع کود کشاورزی و کاربرد هر یک

یکی از مهم‌ترین بحث‌ها در کشاورزی موفق شناخت کودها می‌باشد. کسانی که می‌خواهند در حوزه تغذیه گیاهی کار کنند باید در وهله اول کود را از لحاظ کیفیت و کارایی بشناسند تا بتوانند برنامه غذایی درست را ببندند. بسیاری بر این باورند که با آبیاری درست و منظم زمین می‌توان محصول زیادی برداشت کرد و هر چیزی را در زمین کاشت. درست است که آبیاری در کشاورزی بسیار مهم است اما همه‌ی کار نیست چراکه آب نمی‌تواند تمامی نیازهای یک گیاه را تامین کند. تهیه کود خانگی برای تغذیه گیاهان یکی از بهترین راهکارهایی است که سلامت گیاهان را تضمین می‌کند.

تعریف درست کود؟

به هر ماده‌ی آلی یا معدنی، طبیعی یا مصنوعی گفته می‌شود که یک یا چند عنصر شیمیایی مورد نیاز برای رشد گیاه را تامین می‌کنند. کود شیمیایی برای جایگزینی مواد مغذی ضروری برای رشد گیاه در خاک پس از درو و کاشت آن‌ها اعمال می‌شود. برخلاف تصور برخی کشاورزان مقدار زیاد کود نیز مفید نیست. کود باید به اندازه و در زمان مناسب وارد زمین کشاورزی شود.

چرا باید از کود استفاده کنیم؟

برخی از محصولات هستند که بعد از چند بار کاشت تمامی مواد معدنی آن را گرفته و خاک را به یک خاک مرده تبدیل می‌کنند. کشاورزان برای اینکه بتوانند این مواد مغذی و معدنی را دوباره به خاک برگردانند از کودها استفاده می‌کنند. با انجام این کار زمین دوباره آماده کشت خواهد بود. همچنین به دلیل رقابت بالا کشاورزان برای اینکه بتوانند از کار خود سود مالی برداشت کنند باید میزان محصولات را نیز افزایش دهند که کود می‌تواند این امر را محقق کند.

طبق مطالعات و گزارشات سازمان ملل متحد اکثر محصولات غلات جهان بدون روی کافی تولید می‌شوند. ارائه کودهای ریز مغذی به غلات این مشکل را می‌تواند حل کند.

چند نوع کود در دنیا موجود است؟
چند نوع کود در دنیا موجود است؟

چند نوع کود در دنیا موجود است؟

همان گونه که بیان شد انواع مختلفی از کودها در دنیا موجود هستند که هر کدام برای کاربرد مخصوص خود مورد استفاده قرار می‌گیرند. به طور کلی این کودها در دو مجموعه‌ی کودهای معدنی و کودها طبیعی دسته‌بندی می‌شوند. برخی از انواع کودهای معدنی:

  1. کودهای نیتروژن
  2. کودهای فسفر
  3. کودهای پتاسیم
  4. و..

کودهای آلی کودهای طبیعی هستند که از گیاهان و حیوانات به دست می‌آیند. کودهای آلی مقدار مواد آلی خاک و تولید میکرو ارگانیسم‌ها را افزایش می‌دهند و خواص فیزیکی و شیمیایی خاک را تغییر می‌دهند.

البته باز هم تاکید می‌کنیم که استفاده بیش از حد از این کودها نه تنها سلامت محصولات بلکه سلامت افرادی که از آن‌ها نیز استفاده می‌کنند را هم تحدید می‌کند. کود باید به میزان لازم و در زمان درست مورد استفاده قرار گیرد.

شما می‌توانید برای خرید انواع مختلف کودهای معدنی و آلی به سایت سناپالیز مراجعه کنید. سناپالیز این امکان را برای شما فراهم کرده است که بتوانید کودهای مورد نیاز خود را با مناسب‌ترین قیمت به صورت آنلاین خریداری کرده و در محل مورد نظر خود تحویل بگیرید. همچنین مشاورین این مجموعه آماده هستند که شما را در انتخاب بهترین نوع کود به صورت رایگان راهنمایی کنند. ممنون که همراهمان بودید. برای مراجعه به سایت سناپالیز روی لینک زیر کلیک کنید:

ورود به بازار محصولات کشاورزی سناپالیز